Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: Carlos González » Dijous 13/10/2016 23:03

Francesc Ciutat ha escrit:No seria millor fer un túnel des de la sortida de Sant Adrià per sota la Diagonal per enllaçar la R1 a la zona de Glòries (no exactament sota la plaça) amb el ramal del carrer Aragó i amb el que va a l'Estació de França?
No solucionaria molt el caos de RENFE :(


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Lluis
N6
N6
Entrades: 184
Ubicació: Sants Estació

Entrada Autor: Lluis » Diumenge 16/10/2016 18:44

Faig una nova proposta de xarxa ferroviaria (adif) a Barcelona. Es basa en nou traçat del túnel de Catalunya entre Avinguda Roma i la Torrassa, un segon túnel per Aragó en el tram Av. Roma-Marina, i la quadruplicació de vies entre la Torrassa i Castelldefels.

Venint de Catalunya el túnel actual en arribar a Avinguda Roma passa per sota el túnel d'Aragó i puja de cota en direcció a Sants. Enlloc d'això, es tractaria de fer un nou túnel sense apujar la cota per Av. Roma, mantenint una cota baixa fins a Sants. A l'estació de Sants fer noves andanes (4) per a aquest túnel a baixa cota, per sota del nivell de les vies actuals (com la parada de L5), i després seguir aquest túnel a baixa cota fins a Torrassa, on es bifurcaria (intercanviador de Torrassa) cap a les estacions de L'Hospitalet i Bellvitge fent servir respectivament els dos extrems de l'antic túnel de Gornal. El traçat actual entre L'Hospitalet i Avinguda Roma es connectaria diractament a la línia de Granollers mitjançant un segon túnel per Aragó fins passada a bifurcació cap a Estació de França. La línia de Vilanova entre Castelldefels i Bellvitge es quadruplicaria*, amb les dues vies interiors per a serveis ràpids (Regionals i llançadera aeroport) i les dues exteriors per a rodalies. A Bellvitge i Viladecans només caldria fer andanes laterals per a les vies exteriors i no per a les interiors. A continuació un mapa on s'il·lustren les noves propostes (en groc) sobre la xarxa bàsica actual (en gris) i la LAV (en negre).
TunelTorrassa.png
TunelTorrassa.png (39.1 KiB) Visualitzat 3012 cops
Els serveis quedarien de la forma següent:

Regionals Sud, MD/Talgos i llançadera Aeroport pel traçat actual d'Aragó i terminant a Estació de França.
R2, R3 i Regionals Nord entrant per Sant Andreu Comtal**, segon túnel d'Aragó i terminant a L'Hospitalet per le vies actuals.
R1(+R2sud), R4, i R7 compartint túnel de Catalunya desde bifurcació Torrassa pel nou túnel fins bifurcació de Vilanova actual.


*La quadruplicació entre Bellvitge i el Prat pot ser bastant complicada donat el poc espai que queda, haver de fer un nou pont per sobre el Llobregat i l'entrada soterrada estreta a l'estació d'El Prat pel cantó de Bellvitge. En canvi pel costat Castelldefels la línia ja surt d'El Prat en quatre vies, i la quadruplicació entre El Prat i Castelldefels no presenta complicacions. Podria fer-se només aquesta segona part i deixar el Tram El Prat - Bellvitge amb només dues vies (sense contar la LAV).

** Les línies de Vic i Granollers (ja sigui connectades via ramal de les aigües o més amunt a Mollet o a Granollers) queden independents de la resta de la xarxa, el que podria donar lloc a la seva conversió a ample internacional, podent crear serveis convencionals cap al Rosselló i el Llenguadoc, D'altra banda, també es podria en un futur connectar les R2, R3 a la Llobregat-Anoia convertida també a ample internacional.


"Les vaques volen? Si ho diu La Retaguadia. Creu-t'ho."... I així tot.

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Diumenge 16/10/2016 20:12

La idea m'agrada però en alguns punts tinc dubtes de que hi càpiguen altres túnels, també trobo a faltar que s'habiliti ja posats el túnel del Gornal amb el recorregut antic alhora de proposar els nous, fent un triangle força interessant.

Jo això t'ho compro com a descongestió actual però no pas com a millora a temps futur. El tercer túnel de debò no hauria de travessar Barcelona al costadet dels dos túnels actuals (ni pel litoral, ni per Travessera o Diagonal).

El sistema de rodalies ha de repartir la mobilitat per la ciutat i no concentrar-la cegament a l'eixample. Per aquest motiu també penso que la prioritat hauria de ser una nova ruta abans que una quadruplicació dins la ciutat.

Aquesta hauria d'estar concentrada fora i l'obra fins a Castelldefels és imprescindible. També penso que entre Terrassa i Montcada cal quadruplicar també.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Diumenge 16/10/2016 21:00

I com pensaries fer el 3er túnel?, dius que ni Travessera ni la Diagonal et semblen bé :|


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Diumenge 16/10/2016 22:17

Carlos González ha escrit:I com pensaries fer el 3er túnel?, dius que ni Travessera ni la Diagonal et semblen bé :|
http://i.imgur.com/uXk5TTQ.png
Imatge

- Quadruplicació Castelldefels - Bellvitge com a mínim.
- Quadruplicació Terrassa - Meridiana amb la possibilitat de fer el pas directe per radera de Montcada.
- Nova línia hortitzontal Sant Feliu - Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Meridiana - Sant Andreu:
El recorregut és esquemàtic, i no se si seria més profitós fer el tram de Nou Barris més amunt o més avall, el problema són les estacions d'enllaç. Si no se'n fa cap de nova, probablement el més útil es baixar directe a Sant Andreu Arenal (així justifiquem l'existència) i permetre enllaç amb les línies que baixen a Barcelona. Aquest nou túnel això sí ha d'acabar com a mínim a la línia de Girona.
Si es fan les coses bé, es poden fer salts de moltó o a mateix nivell els encreuaments per enllaçar amb les línies existents permeten per exemple un hipotètic servei:
> R7: Cerdanyola - Sant Andreu - Vall d'Hebron - Sarrià - Zona Universitària - Sant Feliu - Cerdanyola.
> R1: Molins de Rei - Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Triangle Ferroviari+Sant Adrià Besòs i Badalona / Santa Coloma - Badalona Nord - Maresme Nord.
> R2 Centre A: Castelldefels - El Prat - Bellvitge - Hospitalet - Hospitalet Nord - Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Montcada.
> R2 Centre B: Castelldefels - Sant Boi - Cornellà - Esplugues- Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Montcada.
* Itineraris orientatius, en cap cas proposta formal.

No obstant, això permetria treure trens del centre, permetent que el sistema respiri una mica i alhora posar trens per fer els serveis necessaris que caldria posar.
Semidirectes a la R1 si es fa el ramal per separat, o increment de freqüències.
Semidirectes a la R4 gràcies a la quadruplicació i increment de freqüències.
Increment de freqüències a l'R3 al tenir lloc al centre de la ciutat.
La quadruplicació a la línia de Vilanova i el nou itinerari cap a Hospitalet i Zona permet fer nous serveis pel Baix Llobregat i entrar pel nord del Barcelonès sense saturar Sants ni la línia.
La línia per Sant Boi i Cornellà l'he posat per que està al PDI si mal no recordo, si es quadruplica poder sobra massa. Però depèn de com podria ser un bon descongestionador també i per què no, enviar alguns regionals per allà.

He posat les línies verticals de metro, doncs són les que aporten el passatge a Rodalies (o al contrari). Una línia separada a prou distància de les actuals, farà també canviar l'itinerari intern dels viatgers Metro - Rodalies, i en comptes de que tots s'apleguin a Sants, Catalunya, La Sagrera i en menor mesura Passeig, Arc i Clot, tots ells es repartiran i s'evita el col·lapse de la xarxa de metro que se sol donar a hora punta especialment.

El tramvia òbviament per la Diagonal i trobo a faltar un parell de línies verticals.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Diumenge 16/10/2016 22:32

:? No estic d'acord amb la teva proposta, el túnel de la travessera faria connexió a moltes línies de metro i a casi totes les línies de Rodalies proposades i que a més, la part que has dibuixat es la part "pija" i que a més tenen ja bastant amb el metro i bus, a més no solucionaria el problema de Rodalies, encara n'hi hauria una saturació perquè dubto que molta gent vagi per adalt de BCN, almenys el meu cas.


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 17/10/2016 0:18

Carlos González ha escrit::? No estic d'acord amb la teva proposta, el túnel de la travessera faria connexió a moltes línies de metro i a casi totes les línies de Rodalies proposades i que a més, la part que has dibuixat es la part "pija" i que a més tenen ja bastant amb el metro i bus, a més no solucionaria el problema de Rodalies, encara n'hi hauria una saturació perquè dubto que molta gent vagi per adalt de BCN, almenys el meu cas.
1- Totes les zones sense excepció haurien de tenir accés al transport públic. Me la repapinfla si és la zona pija, progre, pobra o el que sigui. Per si fos poc, aquestes zones ""pijes"" que tu dius disposen d'una gran quantitat d'equipaments, empreses i innumerables centres educatius, especialment unviersitats. I t'ho vulguis creure o no, tot això genera moviment de passatgers que és el que ens importa de veritat.
També, cal tenir molt present que la zona nord-oest de la ciutat no te pas cap transport públic d'alta capacitat eficient més enllà d'anar a Plaça Catalunya, per aquest motiu la mobilitat d'aquella zona es concentra en transport privat ja sigui individual (el teu cotxe, moto) o col·lectiu (autocars).

No has pensat mai que si tinguessin un transport molt més eficient del que hi ha ara es podrien passar al transport públic eliminant cotxes dels carrers?


2- Tenir moltes connexions de metro per tenir no serveix de res (Vegi's L1, que en te 4 amb les mateixes línies, anant gairebé en paral·lel). Les connexions han de ser estratègiques i no s'ha de recargolar la línia buscant fer correspondència amb totes les línies.
La xarxa de Rodalies vista en el seu conjunt fa d'aportadora a la ciutat. Ara potser pixo una mica fora de test, però pensa amb les rondes. Què creus que hagués passat si aplicant el que dius, la Ronda fos un cercle del tipus Gran Via - Joan Carles III - Mitre - Lesseps - Sagrera - Besòs - Litoral - Zona Franca? total, d'aquesta manera les sortides donen a llocs amb més carrers i població real.
Podria ser ideal, però el que passaria realment es que la part mitja - centre, i tota la part alta i perifèrica de la ciutat baixaria a la part mitja de la ciutat a buscar la ronda, portant el trànsit al més absolut col·lapse.

Per tant, el sistema de Rodalies ha d'enllaçar als corredors de la xarxa local en llocs clau i no a tot arreu. En el cas que ens pertoca, com el túnel serà horitzontal, hem de tenir en compte tots els corredors verticals, doncs són els que aportaran i distribuiran el passatge a/des de rodalies.
En aquest cas tenim els següents:
Zona Universitària:
L3 a Sants (8-10 minuts aprox), Espanya (10-12minuts aprox).
Tram a Esplugues (10-13 minuts aprox), Francesc Macià (10 minuts, i de fer bé les coses, encara seria menys).

Sarrià:
FGC a Sant Cugat (15 minuts), Gràcia (7 minuts), Provença (9 minuts), Catalunya (11-12 minuts). I obres portes a Vallvidrera.

Av. Tibidabo:
FGC a Gràcia (5 minuts), Catalunya (9 minuts).

Vall d'Hebron:
L3 a Lesseps (6 minuts), a Diagonal (10 minuts), Pg Gràcia (12 min), Catalunya (14 min).
L3 a Mundet (3-4 minuts), a Canyelles (7 minuts), a Trinitat Nova (10-11 minuts).
L5 a Horta (6 minuts), Maragall (12 minuts), La Sagrera (15-16 minuts).

Virrei Amat:
L4 a Trinitat Nova (6 minuts), Can Cuiàs (12 minuts + enllaç)
L4 a Hospital Sant Pau (4 minuts), Verdaguer (9-10 minuts).

Fabra i Puig - Sant Andreu Arenal:
L1 a Sant Andreu (2 minuts), Santa Coloma (8 minuts).
L1 a Clot (5-6 minuts), Glòries (6-7 minuts).
Rodalies a Arc de Triomf (8 minuts), Catalunya (10 minuts).

Amb això què vull dir?
Doncs que bàsicament el passatge es reparteix d'una manera més homogènia en el moment d'accedir a Rodalies. Ja que evites que tota la ciutat vagi a agafar el tren al mateix lloc (Eixample).
Imatge

Els temps de trajecte Casa/Feina - Rodalies també es veurien reduïts ja que al no tenir les estacions concentrades, es més fàcil que et toqui més aprop. Per reduir-lo encara més cal un sistema d'aportació més sòlid a diferents llocs. Totes les línies de metro tindrien el passatge més repartit al llarg de la línia, ja que els d'adalt i les perifèries ja no cal que entrin dins el centre per agafar el tren.
I els que queden a mig camí de les dues opcions, trien la que guanyin més temps.

Fent un túnel per travessera, realment ets a 3-4 minuts de l'estació de Sants amb L3, 4-5 minuts de Gràcia- Fontana a Passeig de Gràcia o Catalunya. Realment en temps de trajecte el guany es tan mins que només compensa els de l'àrea d'influència directa.
Com més separada, més equitatiu, doncs a Les Corts ja no tens una línia de Rodalies, però en tens una a 4 minuts per amunt i per abaix. I s'evita que els de Zona Universitària tinguin un temps fins la línia de rodalies de 8-10 minuts. O els de Trinitat Nova hagin de fer 20 minuts.

A banda, els recorreguts amb inici/final a la part alta directament veurà reduït el temps de trajecte una barbaritat, doncs no caldrà venir d'amunt o per un lateral, baixar fins al centre i després tornar cap amunt. Moment en que la xarxa de rodalies podrà ser competitiva amb tots aquells trajectes en que amb vehícle privat no s'olora ni el centre de la ciutat.

Portant trens per altres itineraris resol molts problemes doncs descongestiones uns túnels col·lapsats avui dia, ja no només de trens, si no de passatgers.

A banda, faria un corredor intern dins la primera zona nou i ràpid, podent travessar de punta a punta la ciutat i l'àrea de Barcelona pel camí més curt.Estalviant molt de temps en trajectes com Sant Andreu - Sarrià, o Vall d'Hebron - Sant Feliu.

Val a dir que l'eficiència d'això passa per tenir uns horaris coordinats per a fer les correspondències corresponents amb la resta de línies de rodalies.
encara n'hi hauria una saturació perquè dubto que molta gent vagi per adalt de BCN, almenys el meu cas.
Sense comentaris. Ni que el teu cas particular fos el de la majoria. Potser que primer coneguem el terreny una mica i després opinem, no et sembla? I les propostes no s'han de fer per a casos particulars, si no per al conjunt de tothom (com he dit abans).


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dilluns 17/10/2016 10:32

Aquest traçat que tu has proposat ja existeix més o menys, i és la L9. Per això crec que aquest traçat no serveix de molt. :|


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 17/10/2016 17:41

Carlos González ha escrit:Aquest traçat que tu has proposat ja existeix més o menys, i és la L9. Per això crec que aquest traçat no serveix de molt. :|
I el teu per Travessera va en paral·lel a L5 i L8 i per què no, L9. :roll:

I dir que no serveix de molt per això....

Agafem el cas d'un alumne que va a la UB a Mundet des de Sant Feliu de Llobregat.

Actualment ha de fer això:
R4 Sant Feliu --> Catalunya = 20 minuts.
5-6 minuts d'enllaç més temps d'espera a L3 (+ o - temps mig)
L3 Catalunya -> Mundet = 18-19 minuts.

Total uns 45 minuts per a una distància teòrica de 10 KM (en línia recta), espectacular! Però seguint la línia actual de Rodalies, saps on et trobes després de recòrrer 10 KM? A Barcelona Sants!!! Acabes d'entrar a Barcelona, i encara et falta creuar-la!!! 3 Km després arribem per fi a Plaça Catalunya. Però ara toca el metro, que és més lent i cal fer més parades. Finalment arribes a Mundet, distància recorreguda: 19,36 Km sent alegre amb el punter a Google Maps. El DOBLE de KM!!! Ara ja si que es més normal trigar poc menys d'una hora.

Des de Google Maps al Trànsit per anar en cotxe, sortint des de l'estació de Sant Feliu (irreal ja que sortiràs de casa teva) fins a Metro Mundet = 24 minuts <14,9 Km> (i ajustant la ruta poder menys), que és molt menys que amb la situació actual amb tren (ja que a Rodalies no he comptat pas que l'esperis per exemple). Trigues si fa no fa la meitat o més! Qui agafarà el Transport Públic doncs? Ja t'ho dic jo, quatre gats!!! Per aquest motiu les rondes van com van, plenes de cotxes doncs el transport públic de rodalia és inútil i ineficient si no vas al centre.

Ara suposem que hi ha la nova línia.
L'usuari hauria de fer un Sant Feliu -> Vall d'Hebron
Sortim de Sant Feliu i poc abans d'arribar a la B23 l'anem a buscar (per sota o per amunt, tant me fa) i la resseguim fins la N240 on arribem a Pont d'Esplugues (portem ja 4 Km), contiuem recte entre la B23 i la ronda i arribem a Zona Universitària encarats cap al nord (sota l'Av. de l'Exèrcit), portem ja 6 Km.

A diferència de L9 pugem cap a Sarrià tot travessant en línia recta el campus, Pedralbes i Sarrià. Total, als 8 Km et plantes ja a FGC Sarrià. Seguint en línia recta ens posem per sobre del Pg. Bonanova i continuem fins la Tamarita - Mas Yebra a Av. Tibidabo. Podriem posar una parada aquí, amb un accés a la Universitat Ramón Llul i l'altre a Av. Tibidabo - Pg Bonanova (a banda de passadís cap a la nau de L7). KM 9,50.

Continuem cap a la Vall d'Hebron ja més o menys rectes = 11,17 KM.
Ara sols faltaria agafar L3 dues parades (Res a veure a agafar-lo per 10) o fins i tot el mateix bus (3 parades).

Ara els temps de trajecte. Fem 5 parades (Pont Esplugues, Zona, Sarrià, Av. Tibidabo, VH), en un túnel nou, que no estarà saturat i que a l'anar recte serà força ràpid (mínim 80-90 Km/h si munten catenària rígida), si a Sants (10 Km) hi érem en 15 minuts (4 parades però traçat més lent). En uns 15-16 minuts pots plantar-te a Vall d'Hebron (1 parada més, però més ràpid).
Llàstima que hem d'anar a Mundet, doncs li posem 4-5 minuts més (3 minuts de recorregut) i au, en 20-22 minuts t'hi plantes.

Punyeta, si fa no fa és un temps mooooooolt competitiu amb el vehicle privat (i millor si hi ha congestió). Resultat: la gent deixa el cotxe a casa.

A això tú li dius que és un traçat que no serveix de molt?


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dilluns 17/10/2016 21:49

També pensa que proposes fer un traçat difícil ja que a dalt de Barcelona no hi han carrers rectes com la Travessera, Diagonal o Gran Via, has pensat en això Miquel? :martell1 Vist així suposo que si serà d'ús el traçat que proposes, però no cal posarse així, i a més, quines línies de trens faries passar?, la que proposava en PTP era per la R4 i futurs trens regionals.

La idea es fer tunels paral·lels directes, malgrat que l'Estació de França la tancarien. :|


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 17/10/2016 23:13

Carlos González ha escrit:També pensa que proposes fer un traçat difícil ja que a dalt de Barcelona no hi han carrers rectes com la Travessera, Diagonal o Gran Via, has pensat en això Miquel? :martell1
Sí, s'en diu Tuneladora o picar a pic i pala com s'ha fet sempre. Depèn del lloc podria valorar-se també un viaducte. Si amb la L9 han aconseguit amb molt d'esforç institucional crear un enorme fideu recargolat de 50 Km per passar per tots els llocs possibles del món mundial, fer un túnel recte no crec que hagi de ser un problema molt greu (més enllà d'haver de gastar uns diners que ara no tenim, ni tindrem en anys).
Carlos González ha escrit: Vist així suposo que si serà d'ús el traçat que proposes, però no cal posarse així, i a més, quines línies de trens faries passar?, la que proposava en PTP era per la R4 i futurs trens regionals.
El servei pot ser molt flexible. Ja ho havia posat abans, un exemple podria ser:
> R10: Molins de Rei - Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Triangle Ferroviari+Sant Adrià Besòs i Badalona / Santa Coloma - Badalona Nord - Maresme Nord - Mataró.
> R1: Hospitalet - Sants - Catalunya - Clot - Sant Adrià - Mataró - Blanes - Maçanet. (Augment de freqüència, i si es fa la variant, semidirectes)
> R20: Aeroport - El Prat - Bellvitge - Hospitalet - Hospitalet Nord - Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Clot - Estació de França.
> R2 Completa: Recorregut original + (Augment de freqüència) + (Semidirectes Castelldefels - Barcelona).
> R3A: Castelldefels - Sant Boi - Cornellà - Esplugues- Zona Universitària - Sarrià - Vall d'Hebron - Sant Andreu - Montcada - Vic. (Part dels augmentats de freqüència arran del desdoblament).
> R3B: Hospitalet - Catalunya - Meridiana - Vic - Puigcerdà - França.
> R4: Tot igual + (Augment de freqüència) + (Semidirectes Manresa - Barcelona), potser depèn de l'hora algun Martorell - Terrassa es podria escapar per amunt si davant te un Manresa que passa pel centre (res estrany avui dia).
> R7: Cerdanyola - Sant Andreu - Vall d'Hebron - Sarrià - Zona Universitària - Sant Feliu - Cerdanyola.
' > A banda, se suposa que hi haurà la línia explotada de forma privada entre l'Aeroport i Barcelona Centre.
* Itineraris orientatius, en cap cas proposta formal.

Clar està que la gràcia és tenir horaris coordinats entre els serveis que entren al centre i els que ho fan per amunt com faria qualsevol país normal menys el nostre.
Carlos González ha escrit:La idea es fer tunels paral·lels directes, malgrat que l'Estació de França la tancarien. :|
El túnel ha de ser en horitzontal, no al costadet del túnel d'Aragó, doncs com he dit, la captació i eficiència es veuen mermats trepitjant-se els dos.

L'estació de França, tot i que no vull pas que la tanquin, actualment no te cap sentit de servei, doncs les línies van totes cap al Sud. Catalunya, Arc de Triomf, Passeig de Gràcia i fins i tot Sants li treuen passatge ja que hi ha alternatives més ràpides per anar a la zona d'influència.

La gràcia de l'estació es que els serveis de rodalies vinguin del costat nord, doncs ara sí, amb Rodalies sería l'opció més ràpida d'arribar-hi ja que no hi ha cap altre línia directa (L1+L4, L1+Tram+Caminar/Bus, o Bus mateix són opcions que donen molta volta).


El metro de Barcelona amb motoristes!

Francesc Ciutat
N1
N1
Entrades: 6

Entrada Autor: Francesc Ciutat » Dimarts 18/10/2016 14:12

Una de les propostes que crec que podria millorar molt el servei de bona part de la xarxa de rodalies Renfe, amb una inversió molt escassa, seria la unió de la R1 i la R2 amb un nou ramal a la sortida d'Hostalrich i abans d'arribar a l'estació de Maçanet-Massanes amb la lína procedent de Tordera (en forma de triangle).

Això permetria crear una línia de rodalies (es pot valorar fer circular també regionals) entre Martorell-Cerdanyola UAB-Granollers Centre-Sant Celoni-Blanes (seria ideal construir un ramal cap a Blanes-Oest i Lloret de Mar) amb possible prolongació cap a Mataró, mentre no es construiexi (si algun dia es fa) la lína Mataró-Granollers-Sabadell. D'aquesta manera, vàries comarques quedarien connectades amb tren sense necessitat de fer transbordaments.

Altres propostes que crec viables sense gaire inversió:

-Una estació al nord de La Llagosta per unir la R3 i la R8, les dues línies haurien d'estar interconnectades per afavorir el trànsit de mercaderies.
-Prolongament de la R8 amb dos ramals:
a) L'actual Martorell-Granollers.
b) Un servei nou, que permetès connectar comarques molt distants. Per exemple podria ser: Badalona-Sant Andreu Comtal-Montcada Bifurcació-Cerdanyola UAB-Molins de Rei-Sants-Estació de França.

En quant al desdoblament de la R3 entre Vic i Centelles, insisteixo que es podria fer un estudi per valorar la possible desviació de la línia i apropar-la a les afores de Taradell, una població relativament important, i que té al costat Seva, on la orografia sembla que no és tant pronunciada (hi ha alguna petita vall) i potser es pot salvar amb rampes i trinxeres poc importants. També un baixador a Vic-Sud

Respecte el debat entre tren-tramvia o tren "pur" a la zona de Manresa-Berga, a mi em sembla que la finalitat és connectar de forma ràpida el Bages i el Berguedà entre ells i amb Barcelona (o amb Lleida), amb la qual cosa un servei ferroviari clàssic em semba molt més adient, amb estacions apropades al màxim als nuclis de poblacions i polígons industrial per a mercaderies.

Finalment, si algun dia es construeix la línia Mataró-Granollers, em penso que aquesta línia hauria de donar servei als nuclis següents:

-Mataró Sud (i polígons)-Argentona-La Roca del Vallès-Granollers Centre (soterrat)-Granollers Canovelles (soterrat)-Santa Eulàlia de Ronçana/Lliçà d'Amunt-Caldes de Montbui-Sentmenat-Castellar del Vallès, i enllaçar amb la línia actual Sabadell Terrassa en els dos sentits.

Salutacions



Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 905

Entrada Autor: bigcoaster » Dimarts 18/10/2016 20:31

Unir la R1 i la R2 és una cosa que fa molt temps que es comenta, però no es fa perquè requereix el salt de moltó de la Torrassa, en cas contrari els cisallaments serien impressionants a la sortida de Sants.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 905

Entrada Autor: bigcoaster » Dimarts 18/10/2016 20:38

Sí Miquel, amb una tuneladora es podria fer tal túnel, però, i les estacions? Perquè si ja de per si és difícil fer una estació de la L9 (sis cotxes de llarg), no diguem de rodalies (10 cotxes, 200 metres). Una estació, a no ser que es fés en caverna, cosa difícil i cara, haurien de ser sota alguna avinguda, vet aqui perquè els túnels que tothom proposa passen per sota per alguna avinguda gran on poder fer les estacions.

Vull dir, és fàcil traçar la línia, però explicam com encabeixes una estació subterrània de 200 metres de llarg amb unes quantes escales mecàniques i ascensors a Sarrià. Prou difícil serà posar-hi la L9, i tú encara proposes algo més gran. A veure, no hi ha res impossible, està clar que uns bons enginyers et planten una estació com déu mana sota la Sagrada Família si fa falta, però has de tenir una bona cartera a la mà, cosa que no tenim ni tindrem.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimarts 18/10/2016 22:30

Segur que països com el Japó tenen resolt aquest tipus de problemes amb molta eficacia.

A Barcelona hem topat amb la sort de tenir una xarxa de carrers molt senzilla i ordenada. Però en cap cas ha de ser un obstacle insalvable, doncs no a tot arreu es te tanta sort i de ben segur hi ha solucions per a tot.
L'estació a Pont d'Esplugues es pot fer sota la N240. A Zona Universitària hi cap pel costat muntanya de L3, mirant cap a l'Av de l'Exercit. A Sarrià sota el Pg de la Bonanova.

Tampoc l'hi veig gaire problema, i no es necessari en absolut fer mega estacions subterrànies. Amb uns mers baixadors sense aires de superioritat com en els de L9 n'hi ha prou. I a Barcelona tenim estacions com Roquetes o El Coll | La Teixonera (que si ve no són amb tuneladora) són sota una muntanya i els seus edificis.

L'ús de tunneladora és el més pràctic i ràpid, però si no, hi ha altres mètodes per a fer túnel com voladures o excavant. El que passa es que després de l'error al Carmel aquí ens ha entrat el pànic.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1602
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dimarts 18/10/2016 22:35

No és lo mateix un metro que un tren, tren serveix per fer poques estacions i fer enllaços, normalment, els trens passen pel centre de les metròpolis, perquè es on va més la gent.

I per cert, no és lo mateix Japó que Catalunya :|


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Miquel
Administrador
Entrades: 4092
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimarts 18/10/2016 22:53

Carlos González ha escrit:No és lo mateix un metro que un tren, tren serveix per fer poques estacions i fer enllaços, normalment, els trens passen pel centre de les metròpolis, perquè es on va més la gent.

I per cert, no és lo mateix Japó que Catalunya :|
En un tren de Rodalies has de fer una andana de 200 metres, en una de metro de 100 metres. Per la resta, tots dos han de tenir els mateixos serveis (ascensors, escales mecàniques, i andana adaptada) i no hi ha res d'especial. A d'altres països línies de metro i de rodalies comparteixen fins i tot via en alguns trams (cosa que per cert aquí no podem).

I sí, els "trens" passen pel centre. Però Barcelona i la seva àrea metropolitana forma un continu urbà dens fent que la ciutat "real" vagi de Cornellà a Badalona en horitzontal i de la falda de la Serra de Collserola al Mar en vertical. I per tant, igual que a moltes d'altres ciutats, focalitzar totes les línies de rodalies a la mateixa àrea no es útil per a la mobilitat. Si de debò tothom anés al centre de Barcelona, tots els trens de metro que s'allunyessin del centren anirien ben buits. Cosa que vull pensar que saps que no es certa. Com suposo que no et penses que el 80% dels usuaris de Rodalies tenen com a destinació final un emplaçament molt aprop de les estacions de Sants o Catalunya? :roll:

I sí, no és el mateix el Japó que Catalunya, això no vol dir que els seus trens siguin diferents, o que el que fan a nivell general sigui exclusiu de cada país. A Barcelona el problema és el sòl, que cada poc terreny és molt diferent i en alguns llocs inestable.

Però el concepte general de com fer túnels és el mateix aquí, al Japó, a França, als Estats Units o on sigui.


El metro de Barcelona amb motoristes!

mpn90
N5
N5
Entrades: 106

Entrada Autor: mpn90 » Dimarts 18/10/2016 23:44

Jo, més enllà de l'execució de les estacions -que sincerament, anomenar "gran avinguda" a Travessera de Gràcia és ser molt més que generós-, dubto fins a quin punt té retorn social una via fèrria tant separada de nuclis amb alta densitat, per això mateix segurament la meva opció seria més propera o a Travessera de Gràcia o per General Mitre-Ronda del Guinardó (més o menys), tot i que això comportaria que es solaparia força amb L5 o L9. Entendria però aquesta línia si tingués una mera funció per travessar Barcelona i anés per exemple a l'Aeroport, amb poques estacions i utilitzada per a trens de mitjà i llarg recorregut.



Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3715
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Dimecres 19/10/2016 0:50

Francesc Ciutat ha escrit:
En quant al desdoblament de la R3 entre Vic i Centelles, insisteixo que es podria fer un estudi per valorar la possible desviació de la línia i apropar-la a les afores de Taradell, una població relativament important, i que té al costat Seva, on la orografia sembla que no és tant pronunciada (hi ha alguna petita vall) i potser es pot salvar amb rampes i trinxeres poc importants. També un baixador a Vic-Sud

Salutacions
No entenc perquè vols portar la R3 a Taradell, quan es molt més fàcil portar-la a Tona seguint el traçat de la C-17, a més que Tona es la quarta població en nombre d'habitants a Osona, i on la intermodalitat es més alta, ja que hi passen les línies de bus de Barcelona a Vic per Granollers, la de Vic a Viladrau i el Brull, i la de Vic a Manresa per Moià. Per no parlar de la orografia, anar des d'Hostalets a Tona es gairebé pla, en canvi per arribar a Taradell cal superar un desnivell de pràcticament 100 metres en 5 km. A part que l'estació de Balenyà - Tona - Seva va ser un capritx dels senyors de l'època, ja que aquesta estació originalment s'havia de construir a Tona.

Tampoc entenc la necessitat de construïr un baixador a Vic sud, es innecessari tenir dues estacions en menys de 2 km. de distància en una ciutat tant petita que no arriba a 50000 habitants, i que amb una bona millora del transport urbà a llocs on ara no arriba seria més que suficient.

En canvi si veuria bé construir una estació intermodal al sud de Torelló, a l'alçada de la C-37, perquè els habitants de la Garrotxa, disposin d'un servei ferroviari per anar a Barcelona relativament a prop de la seva població. Olot queda més a prop de Torelló que de Girona.


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

http://www.nouferrocat.foroactivo.com

Francesc Ciutat
N1
N1
Entrades: 6

Entrada Autor: Francesc Ciutat » Dimecres 19/10/2016 8:04

UT440_132M ha escrit:
Francesc Ciutat ha escrit:
En quant al desdoblament de la R3 entre Vic i Centelles, insisteixo que es podria fer un estudi per valorar la possible desviació de la línia i apropar-la a les afores de Taradell, una població relativament important, i que té al costat Seva, on la orografia sembla que no és tant pronunciada (hi ha alguna petita vall) i potser es pot salvar amb rampes i trinxeres poc importants. També un baixador a Vic-Sud

Salutacions
No entenc perquè vols portar la R3 a Taradell, quan es molt més fàcil portar-la a Tona seguint el traçat de la C-17, a més que Tona es la quarta població en nombre d'habitants a Osona, i on la intermodalitat es més alta, ja que hi passen les línies de bus de Barcelona a Vic per Granollers, la de Vic a Viladrau i el Brull, i la de Vic a Manresa per Moià. Per no parlar de la orografia, anar des d'Hostalets a Tona es gairebé pla, en canvi per arribar a Taradell cal superar un desnivell de pràcticament 100 metres en 5 km. A part que l'estació de Balenyà - Tona - Seva va ser un capritx dels senyors de l'època, ja que aquesta estació originalment s'havia de construir a Tona.

Tampoc entenc la necessitat de construïr un baixador a Vic sud, es innecessari tenir dues estacions en menys de 2 km. de distància en una ciutat tant petita que no arriba a 50000 habitants, i que amb una bona millora del transport urbà a llocs on ara no arriba seria més que suficient.

En canvi si veuria bé construir una estació intermodal al sud de Torelló, a l'alçada de la C-37, perquè els habitants de la Garrotxa, disposin d'un servei ferroviari per anar a Barcelona relativament a prop de la seva població. Olot queda més a prop de Torelló que de Girona.
Estic d'acord amb el que dius, faig aquesta proposta perque pensava que no tindria un cost elevat modificar lleugerament el traçat actual uns centenars de metres. En canvi, desviar la línia cap a Tona implica fer un traçat completament nou fins a Centelles, per això deixava aquesta solució per quan els pressupostos no siguin tan magres, i en relació a una nova línia Manresa-Vic. A més a més, si es desvia cap a Tona pot implicar deixar sense servei ferroviari les poblacions per on passa actualment la línia des de Centelles. Tot i això reconec que la teva solució és la millor, si es mantinguèssin simultàniament els serveis actuals per la línia antiga.

El baixador a Vic Sud, a les afores de Vic, sí que el veig amb funcionalitat de cara a apropar el tren als barris de les afores i potser a Calldetenes/Santa Eugènia i descongestionar el centre de Vic. Però, de totes maneres, s'haurien de fer estudis de mobilitat per veure si és viable.



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”