Explotació futura línia Barcelona-Vallès dels FGC

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
437.001
N10
N10
Entrades: 4865
Ubicació: Tarragona

Re: Explotació futura línia Barcelona-Vallès dels FGC

Entrada Autor: 437.001 » Dimecres 06/03/2019 20:38

ortegote ha escrit:Pregunta de ingnorante:

Por que FGC no se plantea comprar trenes de 2 Pisos?

Supongo que por que son lentos para subir y bajar pasaje, que es la milonga que dicen en Renfe, pero si hay algun otro motivo me gustaria saberlo.
Esto, y el gálibo de FGC.

Lo que dicen en Renfe no es una milonga, por cierto: los trenes de dos pisos implican un tiempo de carga/descarga de pasajeros mayor que los de un piso.

Si en el RER de París se usan, es porque el número de pasajeros es MUY superior al de Barcelona o Madrid, especialmente en el RER A.

Obsérvese también que los trenes del Crossrail de Londres, que aunque no han acabado ya están circulando entre Londres-Liverpool Street y Shenfield, son de un piso.



Sanato
N5
N5
Entrades: 111

Entrada Autor: Sanato » Dimecres 06/03/2019 20:42

Veient totes les propostes i comentaris que hi ha per aquí, se m'ha acudit proposar de fer-ne un "híbrid".

Si les idees bàsiques són: 1) Descongestionar el passadís de Pl. Catalunya - Sant Cugat, i 2) Crear una nova línia, doncs aquesta proposa fa una barreja de les dues. Es crea una línia nova BCN - Cerdanyola - Sant Cugat, a través de Collserola, de manera que les línies de FGC queden fetes una gran "X"

No sé del tot com funciona això de crear mapes, he posat només la nova línia resultant, així que les que ja existeixen us les haureu d'imaginar:

https://drive.google.com/open?id=1Vp7Yz ... sp=sharing

- La S1 queda "desconnectada" físicament de la línia de Sarrià. Queda soterrada per bona part de Sant Cugat, tot i que comparteix estació "SantCu Enllaç" amb S2. Les vies 1 i 2 quedarien perpendiculars a les 3 i 4. Qui vulgui anar de Terrassa o Rubí a Plaça Catalunya, o de Cerdanyola a Bellaterra o Sabadell, o viceversa, hauria de fer transbordament aquí (ja sé que és un handicap...)
- Estació de SantCu - Can Magí: serviria tot el polígon industrial que ara queda apartat del centre i de l'estació actual
- Estació de Cerdanyola Montflorit (o Cerdanyola - Est): Donant cobertura tant a la part oriental de Cerdanyola com al polígon del Parc Tecnològic
- Estació de Cerdanyola - Enllaç o Cerdanyola sud: Enllaçaria amb la R4 donant servei tant a Santa Maria de Montcada com al Polígon la Ferreria
Aquest tram substituiria el túnel de Montcada de la R4
- Ciutat Meridiana - Can Cuiàs, amb enllaç amb la L11. Possible Variant 1 que explico més avall
Túnel sota Collserola fins a...
- Canyelles: enllaç amb L3
Aquest tram seria paral·lel al tram urbà de la línia de Sarrià, tot i que bastant més al nord-est. Crearia una nova línia vertical, que bona falta fa en aquest sector, i més ràpida que per exemple la L3
- Horta: Enllaç amb L5
No ho poso, però una parada opcional seria al Parc Güell, bastant profunda (a l'estil de Coll - Teixonera). Així els guiris deixarien per fi lliure el 24
- Alfons X: Enllaç amb L4
- Sagrada Família: Enllaç L2 i L5. Per que els guiris vagin al Parc Güell tot sortint de la Sagrada Família
Per no solapar-se amb la L2...
- Tetuan: Enllaç amb L2. Possible Variant 2
- Arc de Triomf: Enllaç amb L1, R1, R3, R4 i bus a l'estació del Nord. No cal dir que tindria prou públic
- Estació de França: Enllaç L4 i R2 + regionals + RD + LD
I ja si tiro una mica més l'allargo al meu barri, la Barceloneta.... Em reservo una parada a sota de casa si s'acaba fent

Variant 1: solaparia la L11+L4 (per això li poso només dues parades: Roquetes (L3+L4+L11) i Llucmajor (L4)) però permetria enllaçar Llucmajor amb Horta sense haver de passar per Maragall

Variant 2: una altra terminal de la línia, en comptes de la EDF doncs dirigir-la a Marina (L1) i Vila Olímpica (L4)

S'admeten crítiques, suggerències i invitacions a dinar :bleah


Cada vez que subes al tren, empieza una nueva aventura...
Renfe: siempre se puede viajar peor

França451
N9
N9
Entrades: 1708
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: H6,D40,L4,L5 y 5,55,C2,C5,B1 y B2
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dijous 07/03/2019 10:08

Jaja, creo que lo de la invitación a cenar me tocará a mí.

Apoyo totalmente tu idea, con respecto a las variantes... La de Canyelles es más directa y jugosa aunque evita el centro de Nou Barris, pero para llegar a Horta es más directa. Respecto a las de abajo, si desde Alfons X bajamos a la Vila solapamos mucho con el V21, por lo que la opción Tetuán-Arco-EdF, incluso la parada de Barceloneta me parece mucho más acertada, aparte así vas picoteando un poco de varios corredores:
Can Cuiàs-Canyelles: corredor de la 76
Canyelles-Horta: recorre una parte del corredor del H2
Horta-Alfons X: corredor V23, y eso me recuerda que podrías aprovechar a poner alguna parada profunda en el barrio de Font d'En Fargas. Muchos compañeros del foro te lo agradecerán, aunque eso implique meter una parada más.
Alfons X-Sagrada Famìlia: corredor V21
Sagrada Famìlia-Tetuàn: iría paralelo a la L2 salvo que lo hagas bajar por Verdaguer. Por aqui no acabo de ver muy bien por dónde meter el túnel.
Tetuán-Barceloneta: corredor del V19

La parada de Barceloneta la apoyo firmemente: tu barrio necesita salidas eficaces a la ciudad, conexiónes con su estación de referencia (la Estación de Francia) y potenciar el corredor de enlace con Arco y Paseo de Sant Joan, ya que dicho eje es un corredor necesario y muy jugoso para Barceloneta, y en bus ha quedado demostrado que se llega mucho antes con diferencia a arc de Triomf que a Plaça de Catalunya, por lo que por mucho que se diga que es más importante la conexión Barceloneta-Plaza, de las estaciones ferroviarias de referencia del túnel de Catalunya, la de la Barceloneta ha sido por rapidez y cercanía la de Arc de Triomf. Por ello el V19 llega a Barceloneta y no se queda en Pla de Palau, y por ello este túnel de FGC me parecería certadísimo. Por otro lado como dije, la estación ferroviaria de referencia de Barceloneta es la de Francia, y vosotros necesitáis una conexión rápida y cercana con la misma, de ahí agregar la parada terminal de Barceloneta en la línea de FGC.

Por otro lado, el túnel clásico de la S2 se puede hacer llegar también a Estaciò de França, para enlazar con el S1 en Barcelona. Si supone mucho problema, lo hacemos llegar a Urquinaona o Jaume I y tiramos de L4.

Un saludo


PD: una duda, Sanato. En la variante 2 de Nou Barris, comentas dos paradas, una en Roquetes, pero pones conexiones con L4, L3 y L11. La parada sería Trinitat Nova, o realmente quieres hacer una parada en mi antiguo barrio y te equivocaste con los enlaces de metro?


Les recuerdo a los usuarios de L10 Sud que desde Zona Franca pueden acceder a la red de Rodalies, al R2 Aeroport y a los Catalans a través de la estación CAN TRIES I GORNAL.

Avatar de l’usuari
122-042-132
N8
N8
Entrades: 1261
Ubicació: (Barcelona CAT, Austin i Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 07/03/2019 11:17

Proposta de Túnel d'Horta
Descripció de la infraestructura proposada, segons darrers informes de l'any 2014
El Projecte del Túnel Ferroviari d’Horta és una actuació prevista al Pla Territorial Metropolità de Barcelona. Es planteja com una alternativa de connexió del Vallès Occidental amb el Barcelonès a través d’una infraestructura ferroviària complementària a l’actual traçat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), avui ja molt congestionat sobretot al tram Sarrià-Pl. Catalunya, i a les línia R-4 i R-7 dels serveis de Rodalies, amb trams molt congestionats al centre de la ciutat de Barcelona (als túnels d’Aragó i Pl. Catalunya). La línia d’FGC del Vallès entre Pl. Catalunya-Sabadell-Terrassa té un túnel d’1,6 quilòmetres al seu pas pel parc de Collserola, entre Peu de Funicular i el Baixador de Vallvidrera. Pel que fa a les línies de Rodalies, l’R-4, des de Terrassa i Sabadell i l’R-7 des de Rubí i Sant Cugat del Vallès, arriben a Barcelona a través del corredor de Montcada.
El nou túnel que es proposa tindrà una longitud total d’entre 5 i 6 km, entre Cerdanyola del Vallès i Horta. Concretament, la boca nord del túnel se situarà prop del Centre Tecnològic del Vallès, a Cerdanyola del Vallès, i connectarà amb l’estació de Cerdanyola-UAB de Rodalies, amb la línia d’FGC de la UAB i amb el futur tramvia entre Bellaterra i Montcada i Reixac, l’estudi informatiu del qual s’està redactant actualment. Pel que fa a la boca sud, se situarà al peu de la Serra de Collserola, a l’entorn de les estacions de Valldaura o de Canyelles de línia L3 del Metro de Barcelona.
Pel que fa a les seves característiques tècniques, es plantegen dos models d’explotació diferents que no estan a hores d’ara del tot concretats (Avanç del pdI 2009-2018):
1.- Ample internacional per connectar-la a la línia del Vallès a la Universitat Autònoma de Bellaterra.
2.- Ramal del futur perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC.

Avantatges de la infraestructura
Principals avantatges que permet el Túnel Ferroviari d’Horta:

Descongestió de la xarxa viària actual : sobretot en sentit Barcelona a l’hora punta a la carretera C-16 als túnels de Vallvidrera, i a l’autopista C-58 entre la Meridiana a Barcelona i Sabadell i Terrassa.

Millora del temps del trajecte en transport públic: entre la comarca del Vallès Occidental i Barcelona, especialment el districte tecnològic del 22@ al Poblenou, l’àrea al voltant de la Sagrera i el barri de Sant Andreu i els barris al Passeig de Maragall.

Facilitar la connexió ferroviària actual de l’eix Vallès – Barcelona, mitjançant noves infraestructures que permetin la millora de la qualitat del servei de transport públic en aquest corredor amb molta demanda de mobilitat.


Cronologia
El Projecte del Túnel Ferroviari d’Horta és una actuació prevista al Pla Territorial Metropolità de Barcelona, aprovat definitivament el 20 d’abril de 2010, al Pla d'infraestructures de transport de Catalunya (PITC) i el Pacte Nacional per a les Infraestructures (PNI), que parlen d’un nou eix ferroviari per connectar Barcelona i el Vallès, sota el nom de túnel d’Horta.
Si bé inicialment es plantejava com a una infraestructura viària o mixta (ferrocarril-carretera) d’accés a la ciutat de Barcelona des del Vallès, actualment és una proposta exclusivament ferroviària destinada a dotar de millor connexió de transport públic la relació Barcelona-Vallès, descongestionant les actuals infraestructures ferroviàries que ja es troben al límit de la seva capacitat.
Per altra banda, l’Avanç del PDI 2009-2018, del juny de 2009, preveu aquesta segona connexió ferroviària entre el Vallès i Barcelona a través de Collserola mitjançant la línia Poblenou – UAB, que inclou el túnel.

Característiques tècniques

Longitud: 14,4 km de línia ferroviària, 5 o 6 km de túnel
Nombre d’estacions: 8 estacions
Noves unitats de tren: 15
Demanda captada: 164.780 beneficiats

Beneficis socials de la proposta
La construcció d’aquest perllongament comporta el benefici de 164.780 passatgers, dels quals, 13.253 provenen del vehicle privat. L’estalvi total per part dels usuaris beneficiats per l’actuació ferroviària és de 18.400 hores en dia feiner, mentre que l’estalvi per menor congestió a la xarxa viària és de 16.093 hores en dia feiner.
El perllongament del Metro del Vallès fins a l’estació UAB comporta la cobertura territorial de tot l’àmbit del Centre Direccional de Cerdanyola; la resta d’estacions són d’intercanvi amb la de Metro i amb la línia C7 de Renfe, la qual cosa afavoreix la connectivitat metropolitana.

Veurem sí els nous estudis seguiran aquesta proposta o hi haurà canvis significatius. Salut!



Avatar de l’usuari
122-042-132
N8
N8
Entrades: 1261
Ubicació: (Barcelona CAT, Austin i Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 07/03/2019 11:34

Proposta de Túnel de Collserola o de Sant Cugat

L'allargament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat d'Avinguda del Tibidabo fins a Sant Cugat i Cerdanyola”, amb la construcció d'un nou túnel per Collserola.

La proposta coincideix amb les actuals negociacions per tancar els darrers serrells de la declaració de Collserola com a Parc Natural. Igualment, l'obra de perllongament de la L7 que, segons Sant Cugat, hauria de ser totalment soterrada per reduir el seu impacte ambiental, es planteja en un moment d'efervescència en les propostes per millorar la mobilitat entre Barcelona i el Vallès.
En aquest sentit, el Govern s'ha posicionat a favor d'un túnel ferroviari d'Horta fins a Cerdanyola que, segons fonts tècniques, difícilment coincidiria amb el proposat per Sant Cugat, arran de la distància que hi ha entre Avinguda del Tibidabo i Horta, punts d'inici de les dues propostes.

L'aposta pel túnel des de Sant Cugat

No obstant això, hi hauria opcions més viables, tant en l'àmbit econòmic com de recorregut. L'entitat Via Vallès planteja com a opció més rendible que el traçat pel cantó vallesà parteixi des de Sant Cugat, on actualment ja hi ha una bifurcació que divideix els camins cap a Sabadell i Terrassa, de manera que deixaria les dues capitals en situació geogràfica equidistant.

A partir d'aquí, es proposa un túnel que enllaci directament les estacions de Sant Cugat i Sarrià, ja a Barcelona, sense parades intermèdies i discorrent de manera recta per sota de la muntanya. "Es reforçaria la línia ja existent i ja comptem amb la bifurcació a Sant Cugat, mai ningú no ens ha donat cap dibuix", explica l'arquitecte i membre del col·lectiu Via Vallès Manel Larrosa. Tampoc s'ha fet una aproximació econòmica del cost que podria tenir la infraestructura.

Aquesta opció implicaria crear un nou ramal a Barcelona. Des de l'estació de Sarrià, aniria a plaça d'Espanya, on es podria connectar amb la línia del Baix Llobregat, creant, al seu pas, una nova estació a l'avinguda Diagonal (entre Illa Diagonal i la plaça Francesc Macià), un nou intercanviador a Provença, una nova parada a l'avinguda Roma i la darrera a plaça d'Espanya.

Polèmica pel TramVallès

A banda del perllongament de la L7 de FGC, la Generalitat estudia la construcció d'un tramvia del Vallès, projecte inclós dins de l'actual Pla d'Infraestructures i que ja compta amb propostes de traçat. Tanmateix, de moment no hi ha consens sobre la viabilitat del tramvia, repetint-se la història del Trambaix i el Trambesós, projectes metropolitants dels que podria ser successor.

Salut!



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1593
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 09/03/2019 12:24

Hi ha el projecte de fer un nou servei des de Poblenou fins a UAB... però el meu dubte és com faran aquest segon túnel si és per el ramal de la L7, (primer de tot que sóc contrari a fer túnels a Collserola) perquè hauran de fer una dupliació a la L7 ja que és via única i si es suposa que serviria per alliberar el traçat actual....


:music ¡VIVA EL ROCK PROGRESIVO! Álbum: Genesis- Duke

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 948353&z=8

Avatar de l’usuari
Ganz
N6
N6
Entrades: 308
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Ginebra

Entrada Autor: Ganz » Dissabte 09/03/2019 16:52

Hi hauria encara una opció, notablement més econòmica i que aportaria majors beneficis suplementaris: dedicar el túnel viari de Vallvidrera al ferrocarril. Permetria disminuir els nivells de contaminació de Sarrià (entre els més elevats de Barcelona), així com dels territoris que atravessa l'autopista actualment.

Són 30.000 vehicles diaris. Una xifra resultant d'usuaris perfectament assumible pel ferrocarril i, per aquells contraris al ferrocarril, per les alternatives viàries disponibles.

Hi hauria l'espai suficient per dedicar-hi una tercera via, que podria ser utilitzada per un eventual tràfic de mercaderies, de tipus Modalohr, per exemple.

Pot sonar a ciència-ficció, ho sé, però personalment, pels arguments que he exposat, la trobo una alternativa viable, ecològica, econòmica, una solució efectiva que permetria millorar la qualitat de vida dels ciutadans i dels usuaris.



Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 896

Entrada Autor: bigcoaster » Dissabte 09/03/2019 20:22

Doncs escolta, no sona pas tan descabellat, al cap i a la fi és una infraestructura que no té gaire capacitat, i un preu prohibitiu per molta gent.

Si es pot (em preocupa la pendent), seria una variant entre la boca sud del túnel i La Floresta o Valldoreix. Hauria de venir lligat a un nou túnel entre la boca sud del túnel de Vallvidrera actual, i Sarrià com a mínim. De Sarrià enllà, hi ha l'opció de baixar en paral·lel al túnel actual -no em convenç-, de baixar cap a Francesc Macià-Hospital Clínic-Plaça Catalunya, o bé de baixar cap a Sants i Plaça Espanya.

Però com ja he dit anteriorment, em sembla més sensat destinar aquests diners a millorar la R4 (túnel del turó de Montcada i augment de capacitat entre Cerdanyola i Sabadell) i si en tenim tant com per fer un túnel de les característiques que diu gent per aqui, millor fer el 3r túnel de Rodalies.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

Sanato
N5
N5
Entrades: 111

Entrada Autor: Sanato » Dimarts 12/03/2019 20:18

França451 ha escrit:La de Canyelles es más directa y jugosa aunque evita el centro de Nou Barris, pero para llegar a Horta es más directa. Respecto a las de abajo, si desde Alfons X bajamos a la Vila solapamos mucho con el V21, por lo que la opción Tetuán-Arco-EdF, incluso la parada de Barceloneta me parece mucho más acertada
A mí también me gusta más el itinerario principal que las variantes. No por solapar con líneas de bus (que entiendo pueden ser perfectamente compatibles), sino que lo veo con más lógica
França451 ha escrit:podrías aprovechar a poner alguna parada profunda en el barrio de Font d'En Fargas. Muchos compañeros del foro te lo agradecerán, aunque eso implique meter una parada más
Yo entiendo las líneas de FGC como un "metro regional", así que mi idea es hacer las estaciones básicas, las que puedan tener más público (incluso en la configuración actual me sobran unas cuantas...) no porque le tenga manía a la Font d'en Fargas
França451 ha escrit:Sagrada Famìlia-Tetuàn: iría paralelo a la L2 salvo que lo hagas bajar por Verdaguer. Por aqui no acabo de ver muy bien por dónde meter el túnel.
Principalmente, bajo tierra :D
Le metes tuneladora unos cuantos metros por debajo, y mientras no se repita el desastre del Carmel, la puedes hacer pasar por donde sea
França451 ha escrit:La parada de Barceloneta la apoyo firmemente:
Lógicamente yo también, pero veo poco factible hacer pasar un metro por debajo, aquí a la tuneladora le saldrían ranas, no olvidemos que es una península artificial, de hecho fíjate que los pocos parkings que hay no pasan de dos plantas bajo el suelo (el de Joan de Borbó es una sola planta, muy larga, eso sí)

Tienes razón que la conexión con Pl.Cat es una KK, el V15 es lento de narices, para EdF tenemos V19 que al ser trayecto corto no tarda demasiado, aunque personalmente solo voy en bus si voy muy cargado, si no caminando tardo menos de 10 minutos. Para ir a AdT sí que tarda un pelín más y es más pesado
França451 ha escrit:PD: una duda, Sanato. En la variante 2 de Nou Barris, comentas dos paradas, una en Roquetes, pero pones conexiones con L4, L3 y L11. La parada sería Trinitat Nova, o realmente quieres hacer una parada en mi antiguo barrio y te equivocaste con los enlaces de metro?
Toda la razón, me traicionó el subconciente... Las últimas veces que iba por tu antiguo barrio la L4 acababa en Roquetes (ya se que hace mucho de eso) por eso me he liado

Saludos y gracias por el comentario :brindis


Cada vez que subes al tren, empieza una nueva aventura...
Renfe: siempre se puede viajar peor

geekest_cat
N3
N3
Entrades: 29
Ubicació: Terrassa

Entrada Autor: geekest_cat » Dimarts 12/03/2019 20:54

[L'alcalde de Terrassa Alfredo] Vega critica el nou túnel de FGC des de Sant Cugat i defensa el d'Horta
L’alcalde de Terrassa, Alfredo Vega, ha adreçat una carta al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, per posar en qüestió que la Generalitat hagi anunciat la voluntat de tenir un estudi informatiu d’un nou túnel entre el Vallès i Barcelona per millorar les connexions dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), i que en el marc de la presentació de l’Agenda 10/30 de FGC, el propi conseller es decantés públicament per un nou túnel ferroviari que hauria de partir de Sant Cugat del Vallès.

Aquest anunci i aquestes afirmacions suposen, a parer de l’alcalde de Terrassa, “el menysteniment d’allò planificat en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona” aprovat pel Govern de la Generalitat el 2010, on s’estableix la necessitat d’una nova línia Barcelona-Vallès a través del túnel d’Horta.

Segons manifesta Vega, “la licitació de l’estudi i les declaracions del conseller ens posen en alerta, perquè si veritablement la Generalitat descartés fer el Túnel d’Horta, els barris del sud i del sud-est de Terrassa com Can Palet, Ca n’Anglada, Montserrat no es podran dotar de l’estació prevista en el PTMB, i Terrassa no tindrà servei directe amb la UAB, ni tampoc amb la Sagrera A.V.de Barcelona”.

Al febrer, la Generalitat va engegar la licitació de l’estudi funcional i de viabilitat de possibles alternatives de millora de la capacitat i connectivitat dels FGC al Vallès, un estudi que plantejava considerar dues alternatives: per una banda, millorar la capacitat del corredor actual per Collserola -ja sigui ampliant l’actual túnel o construint-ne un altre-; i per l’altra, la creació d’un nou túnel ferroviari per Horta, d’acord amb la previsió del PTMB. En la carta adreçada al conseller, Alfredo Vega exposa la seva preocupació perquè amb la licitació de l’estudi s’està “menystenint i ignorant la planificació del PTMB, que preveia el túnel d’Horta, d’acord amb el disseny actualment vigent de les comunicacions ferroviàries del territori metropolità i vallèsa”.

Així mateix l’alcalde mostra la seva sorpresa perquè des del Govern “s’ignori de manera tan evident els municipis que formen part del territori metropolità i vallesà”. Precisament a primers de març Alfredo Vega, junt amb els alcaldes de Cornellà, Mataró, Sabadell, i Granollers van reclamar que s’activi la Comissió d’Ordenació Territorial Metropolitana de Barcelona, constituïda el 2005, i que es compleixin les fites periòdiques i de seguiment i avaluació del PTMB, quan s’acosten ja els 10 anys de vigència del document, plantejat en un horitzó de l’any 2026. El posicionament de Terrassa en relació al futur de la xarxa ferroviària metropolitana i vallesana, tal com exposa l’alcalde en la carta, és “clarament favorable a la línia a través del túnel d’Horta, que contribuiria a equilibrar el territori, a fomentar la sostenibilitat i a eixamplar l’oferta de transport públic per a milers de ciutadans i ciutadanes de diversos municipis”.



Avatar de l’usuari
Aeduh
N6
N6
Entrades: 306
Ubicació: Volpelleres

Entrada Autor: Aeduh » Dimarts 12/03/2019 21:23

Un qué hay de lo mío por parte del alcalde de Terrassa, actitud comprensible, pero no por ello menos irritante: un túnel cruzando la serra dels galliners entera desde la UAB es una idea aún peor que la del túnel de Horta.
Respecto a su queja de los barrios del sur de Terrassa, ojalá viese mi propuesta que he creado en el hilo correspondiente, puesto que la soluciona.


Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!

Avatar de l’usuari
Aeduh
N6
N6
Entrades: 306
Ubicació: Volpelleres

Entrada Autor: Aeduh » Dimecres 27/03/2019 11:52

Estic acabant la carrera d'Economia a la UB, i he començat a fer el TFG amb en Germà Bel sobre colls d'ampolla en la infraestructura ferroviària a Barcelona.
Amb ocasió d'això, l'altre dia vaig tenir l'oportunitat de parlar durant una hora i mitja amb el director d'infraestructures de FGC. Aquí un resum de coses interessants que em va comentar sobre la linia del Vallès.

-S'està treballant per arreglar la falta de cobertura d'internet entre Peu del Funicular i Sarrià.

-Hi ha unes poques amb irregularitats de traçat que causen una separació gran entre el tren i l'andana. La Floresta, principalment, i tres trossos d'estació, em va dir un tros de Peu del Funicular, Sant Gervasi, i una altra. Estan pensant en, per un lloc, potser moure/ampliar La Floresta una mica cap a Sant Cugat, i per un altre, construir un sistema de plataformes mòvils no instal·lades als trens, sinó a les andanes (!).

-Vaig preguntar sobre si la 3a via de Les Planes té sentit recuperar-la, i amb l'andana abandonada del costat muntanya fer una estació de 4 vies per avançaments dinàmics. Em va dir que no val la pena, ja que el tren adelantat hauria d'esperar prop de 3 minuts a Les Planes per qüestions de distàncies entre trens, etc. A la línia del Vallès els avançaments no es faran.

-Preguntat sobre la vàlua del sistema ERTMS sobre el sistema ATO/ATP, em va dir que tampoc val la pena posar-lo. Primer, perquè el cizallament de Sant Cugat negaria el sistema ja que és una barrera física que s'ha de tenir en compte, i fins que no hi hagi salt de moltó o alguna cosa similar, un nou sistema de senyalització no val la pena. A més, també van fer simulacions amb sistema CBTC, que és la versió del ERTMS que aquí tocaria, i amb salt de moltó a Sant Cugat, i es veu que les millores serien molt limitades, a nivell anecdótic.

-Sobre l'ampliació de la L6 de Reina Elisenda a Finestrelles, em va dir que fa temps que el projecte està al calaix. Aparentment, el que volien els polítics era una ampliació excavant només túnel, per sense excavar estacions a nivell de carrer, per no molestar als pobres veins de Pedralbes, i a cada estació hi hauria via única. Em va dir divertit i indignat que això era totalment antiferroviari i que, de totes formes, encara que es fes bé, els seus estudis no preveien una demanda massa alta.

-Preguntat sobre una ampliació de la L7 fins al funicular del Tibidabo, em va dir que d'aquest projecte mai ha vist una proposta per part de ningú i que malament potser no estaria, però que enseguida li fa pensar en la gran profunditat en la que estaria la darrera estació comparada amb la seva sortida.

-Va esmentar la ampliació de la S2 fins a Castellar del Vallès com una tonteria amb una rentabilitat econòmica i social molt deficient. Em va reclamar que si s'ha de fer alguna cosa és posar carril bus especial fins a la Plaça Espanya de Sabadell, i si s'omplen, reconvertir els carrils en Tram, i si t'ambé s'omple, considerar la possibilitat de fer el tren. Sobre l'ampliació a Matadepera, també era una parida, encara que aquesta es pugui fer tota en superficie.

-Sobre l'ampliació d'andanes a Peu del Funicular, reconeix que és una cosa que s'ha d'acabar fent, que els estudis de com fer-ho fa temps que estàn fets, però que és molt car. No és possible ampliar al costat túnel, només costat Barcelona, i per a això és imprescindible una gran renivellació del traçat.

-De la mateixa forma, sobre la construcció 'estacions a l'alçada de la UIC i a la zona del carrer Diputació, a part dels problems de l'elevació dels temps de viatge, el major problema son les renivellacions de traçats.

-L'estació entre Bellaterra i Sant Quirze que surt a algun PDI és una parida sense sentit, fruit de reivindicació legítima del col·legi La Vall de tenir un baixador a prop, tal i com l'existència de l'estació de Sant Joan és fruit de l'escola Viaró (on vaig estudiar). Però no es farà, al menys durant les pròximes dècades.

-Els trens de dos pisos es descarten definitivament, per la seva ineficiència dels temps d'aturament a cada estació, i per qüestions de gàlib.

-Sobre la cua de maniobres de Plaça Catalunya: seria molt cara i els guanys de freqüències serien poquets, es podria passar de 32 trens a 34 en hora punta. De totes formes la volen fer per qüestions de seguritat operativa. Fa un temps hi havia un projecte per a que la cua de maniobres egirés cap a Passeig de Gràcia i allà continués amb forma de segon túnel fins a Plaça Molina, Av Tibidabo i Sant Cugat, per fer un traçat en forma de 'llaç groc'. El que passaria és que el temps de durada del recorregut de cada tren, prop de 1:30 hores, els era massa incòmode i inestable des d'un punt de vista operatiu i en general no massa bona idea.

-Sobre el tema de la ampliació d'andanes a 120 metres, és veritat que a la majoria de les estacions exteriors les obres no serien massa cares, però dins de Barcelona serien unes obres col·lossals. Hi hauria dos opcions, segons ells, sobretot a llocs com Provença. O bé durant dos anys s'interromp greument el servei per fer obres, o bé es talla Balmes, s'excava fins arribar a l'estació i s'amplia (com si fos una estació nova).

-Es podria tècnicamente reconvertir la cua de maniobres de Sarrià en un salt de moltó cap a la línia de Reina Elisenda, però no, al menys fins que hi hagi un segon túnel, no val la pena refusionar la L12 en L6 ja que de totes formes el que es vol es que totes les ranures possibles estiguin ocupades per S1 i S2, i no L6/S5/S6/S7, al menys en hora punta.

-Sobre el tema dels semidirectes, li vaig ensenyar la meva proposta de traçats alternatius a Rubí i Badia-Barberà-Sabadell i li va agradar bastant. Em va dir que de fet, el túnel de la UAB ja està preparat per un desviament cap a Badia.

-Sobre el tema del segon túnel de collserola. Vam estar parlant molta estona. Vaig començar amb una posició molt escèptica amb aquest però em va estar estar explicant les raons concretes darrera la idea. Conclusions de la conversació:

-Està clar que un túnel partint de la UAB no és una bona idea. La millor opció de lluny és Sant Cugat. No se sap molt be per on després, si anar directament a Barcelona, o primer parar per Esade, encara que això últim és més fruit de pressions d'actors socials i polítics que no pas una consideració tècnica de valor.

-Un tren cap a la zona d'Horta i cap avall tampoc és una idea gaire bona i ni tant sols el traçat és prou definible (tal com ja deia jo aquí fa unes setmanes). La solució segons ells passa per un trajecte totalment nou i directe fins a les inmediacions de Plaça Catalunya, amb un possible intercanviador a Lesseps (i probablement un altre a Diagonal). Es veu que hi ha espai de sobra a Passeig de Gràcia per fer passar un túnel nou. Les cues dels dos túnels podrien estar connectades, probablement davant del corte inglés, encara que en qualsevol cas les línies serien separades des d'un punt de vista operatiu, la connexió serviria per moure trens i etc.

-La gràcia del segon túnel no és només pujar el límit de la capacitat de la línia del Vallès, sino també reduir els temps de viatge. Els càlculs interns estimen una reducció d'uns 15 minuts. La xifra màgica que es vol assolir és bàsicament menys de 30 minuts des de Terrassa fins a Plaça Catalunya.

-Un dels principals problemes del segón túnels son els cizallaments a l'alçada de Sant Cugat. Una de les propostes principals que estan contemplant és convertir Sant Cugat en una estació a dos nivells, que el nivell de dalt connecti els ramals de Sabadell i Terrassa amb el nou túnel a Barcelona, i segregar físicament la línia antiga de Valldoreix....Sarrià etc al pis de baix. Que aquesta sigui una línia pròpia i s'hagi de fer transbord.

-Li vaig dir que seria una pena no fer un esquema de X, i li vaig ensenyar la meva proposta de fer una segona estació al costat en un esquema que permitiria conservar la X sencera sense cap cizallament, un pla que vaig posar al fil de propostes ferroviàries. També es va sentir intrigat i li vaig regalar el plànol.
https://i.imgur.com/7YwmjFe.png
https://i.imgur.com/JVqO4KG.png

-Vam estar discutint, per tant, sobre una configuració final de la línia del Vallès segons el plànol general que també vaig mostrar a l'altre fil i he de dir amb un cert orgull i satisfacció que va tenir una visió bastant favorable. Aquest és el mapa final:
https://drive.google.com/open?id=1HQT0g ... sp=sharing

Edit:
-També sobre la consideració de tallar la L7 a Gràcia, no té sentit perquè de totes formes FGC no té el parc mòbil suficient per substituir els trens de la L7 en hora punta, ni tant sols després dels nous 15 trens.
Ara mateix surten 32 trens cada hora en hora punta de Pl Cat, 22 dels quals van a Sant Cugat (i Sabadell Terrassa). Sense salt de moltó a Sant Cugat, el màxim operatiu possible podria ser 24 (12 a cada lloc), més 8 a la L7.
Aeduh l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimecres 27/03/2019 12:02, en total s’ha editat 1 vegada.


Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22652
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 27/03/2019 11:57

El mateix que he dit abans a l'altre fil ;)



437.001
N10
N10
Entrades: 4865
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dimecres 27/03/2019 18:26

I jo ja t'he donat un like a un altre fórum, cosa que aquí al Fotracat no es pot fer. :P :)
Aeduh ha escrit:Amb ocasió d'això, l'altre dia vaig tenir l'oportunitat de parlar durant una hora i mitja amb el director d'infraestructures de FGC. Aquí un resum de coses interessants que em va comentar sobre la linia del Vallès.
Ja t'he contestat a un altre fórum, aquí em fa una mica de mandra repetir-ho.

Si tinc temps, ja faré copia-enganxa.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22652
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 06/05/2019 12:26

Algunes dades:

DOCUMENTACIÓ PREPARATÒRIA DE LA LICITACIÓ
INFORME DE NECESSITAT I MEMÒRIA JUSTIFICATIVA
(OBRES DE L’ALLARGAMENT DE VIES I ANDANES A L’ESTACIÓ DE PLAÇA CATALUNYA DE LA
LÍNIA BARCELONA-VALLÈS DELS FERROCARRILS DE LA GENERALITAT)

1.- Naturalesa i extensió de les necessitats
1.1 Naturalesa de les necessitats

Tenint com a referència el Contracte Programa 2017 - 2021, entre la Generalitat de Catalunya i FGC,
una de les principals actuacions plantejades és “l’increment de la capacitat del transport”, motivat pel
creixement de la demanda. Per donar resposta a aquest creixement, s’incrementarà la capacitat de
transport en la mesura que ho permeti la infraestructura actual. Com a actuació més destacada, el
Govern de la Generalitat va decidir la compra de quinze nous trens de quatre cotxes, per tal
d’incrementar el servei a la línia BV.
La incorporació d’aquests trens i el nou increment de servei és el
que denominem Nou Itinerari BV07, que requerirà de l’adequació de les instal·lacions.
Per poder implementar el nou itinerari BV07, els nous trens hauran de circular amb un sistema de
conducció automàtica, que requereix un increment de la distància de seguretat en la parada, és a dir,
un increment des del punt d’estacionament dels trens fins als topalls.

Per donar compliment, l’actuació objecte de la present licitació defineix les actuacions a realitzar per a
l’execució de les obres de l’allargament de vies i andanes a l’estació de Plaça Catalunya de la línia
Barcelona-Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

2.- Idoneïtat de l’objecte i contingut per satisfer-lo
L’actuació objecte de la present licitació defineix les actuacions a realitzar per a l’execució de les obres de l’allargament de vies i andanes a l’estació de Plaça Catalunya, amb l’objectiu d’obtenir un increment de la distància de seguretat en la parada dels trens, és a dir, un increment des del punt d’estacionament dels trens fins als topalls.
La distància de seguretat a les vies 3 i 4 s’aconseguirà pel costat Bergara (allargament d’andanes). A les vies 1 i 2 s’aconseguirà pel costat Rambles (allargament de la caixa de les vies). L’allargament d’aquestes vies implica l’afectació d’aquesta zona de l’estació, i per tant resulta necessari executar diverses actuacions, tant al nivell andana com al nivell vestíbul, que garanteixin el correcte funcionament de l’estació, pel que fa als fluxos dels usuraris.
Les actuacions a desenvolupar per a la realització de les obres d’aquesta licitació, són:
- Fase 1. Ampliació Vestíbul Rambles
- Ampliació del vestíbul amb nova estructura
- Acabats d’arquitectura a la zona del vestíbul, amb trasllat de MAES

Fase 2. Barreres tarifàries
- Trasllat de les barreres tarifàries

- Fase 3. Escala fixa entrevia 2-3
- Demolició de les escales vies 2-3, una fixa i una mecànica
-Execució de nova escala fixa vies 2-3

- Fase 4. Nova escala i ascensor vies 1-2, costat Rambles
-Nova escala fixa de baixada a vies 1 i 2
-Nous ascensor vestíbul-andana

Fase 5. Allargament vies i andanes 1 i 2, costat Rambles
- Demolició dependències FGC
- Nou ascensor
- Desmuntatge dels 2 ascensors actuals
- Demolició d’escales, fixa i mecànica
-Muntatge de dues noves escales mecàniques
-Allargament de la caixa de vies i allargament d’andanes
- Trasllat de les instal·lacions de bombament i evacuació d’aigües residuals
-Afectacions a les instal·lacions ferroviàries actuals
- Afectacions a les instal·lacions de CCTV, interfonia i megafonia

Fase 6. Allargament andanes vies 3 i 4, costat Bergara
-Ampliació andana vies 3-4
-Ampliació andana via 3
- Acabats d’arquitectura a la zona de túnel reconvertida en zona d’andana
-Trasllat d’instal·lacions de l’entrevia 2-3 i 3-4, fins al nou final d’andana



Avatar de l’usuari
Aeduh
N6
N6
Entrades: 306
Ubicació: Volpelleres

Entrada Autor: Aeduh » Dilluns 06/05/2019 15:37

Sembla que al final no fa falta destapar Pl Cat per fer l'allargament.


Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4229
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dilluns 06/05/2019 17:26

Aeduh ha escrit:Sembla que al final no fa falta destapar Pl Cat per fer l'allargament.
Només s'allarguen 20 metres les caixes de via per poder disposar d'una distància de seguretat per a poder entrar amb ATO.



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 839
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » Dilluns 06/05/2019 18:30

Al final no faran la cua de maniobres, sembla



mohn902
N4
N4
Entrades: 46

Entrada Autor: mohn902 » Dilluns 06/05/2019 20:39

Sí, actualment s'entra en manual a les vies terminals que no tenen prou espai de seguretat. Quan les allarguin, es podrà entrar en ATP i fins i tot ATO. També remodelaran la part on hi ha les dependències dels treballadors que falta fa i els ascensors.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N8
N8
Entrades: 1261
Ubicació: (Barcelona CAT, Austin i Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 07/05/2019 9:17

Aqui trobareu tota la documentació i el projecte complet, amb plànols de com quedarà un cop enllestida l'obra, que serà prou important.
Les vies 1 i 2 s'allarguen pel costat Plaça Catalunya, i les vies 3 i 4 pel costat Balmes. La via 6 continuarà operativa. El problema més greu que hi veig és que quedaran dos cotxes bastant inoperatius (a nivell d'accessibilitat) a les vies 3 i 4. Salut!
https://contractaciopublica.gencat.cat/ ... ode=viewCn
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 07/05/2019 14:35, en total s’ha editat 1 vegada.



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”