Tren únic, abandonat (el "Platanito")

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
galdric
N5
N5
Entrades: 108
Ubicació: Sabadell. (Vallès Occidental)

Tren únic, abandonat (el "Platanito")

Entrada Autor: galdric » Divendres 10/08/2012 14:26

CIMG8101 [640x480].JPG
CIMG8101 [640x480].JPG (261.79 KiB) Visualitzat 7538 cops
CIMG8103 [640x480].JPG
EL PLATANITO
CIMG8103 [640x480].JPG (211.08 KiB) Visualitzat 7538 cops
CIMG8102 [640x480].JPG
EL PLATANITO
CIMG8102 [640x480].JPG (238.46 KiB) Visualitzat 7538 cops
El passat dia 4 d'agost, vaig estar a la mal anomenada estació de "Castejón de Ebro". Dic mal anomenada, perquè el poble aquest té el nom oficial de "Castejón de Navarra". Però no és d'això que vull escriure. Només ha estat perquè sabeu on van passar els fets.
Com la majoria de vosaltres deveu saber, en aquesta estació, gran nus ferroviari en altres temps, hi ha un tros de via (i mai millor dit perquè només té l'allargada d'un tren), on hi ha estacionat (per dir-ho d'una manera benevolent) un cada dia més deteriorat i abandonat tren que tothom coneix com "El Platanito". S'està estropellant per moments. Vaig parlar amb el Cap d'Estació, i em va dir que, per molt que ho intentessin, el Platanito no el poden treure d'on és estacionat, perquè davant seu la via no hi és. I que,de moment, ningú té intenció de treure'l d'allà, com sigui, per poder-lo restaurar i fer-lo circular com a tren turístic.
És lamentable que un prototip de tren que només va circular quatre dies i és únic en tot l'Estat espanyol, es malmeti d'aquesta manera. Si no el treuen d'allà i el comencen a reparar, amb un parell d'anys més a la intempèrie, del pobre Platanito no en quedarà res. Al final el podran recollir amb una pala!
Això us ho faig saber, per veure si algú amb una bona amistat amb els amics de la Asociación Castejonera de Amigos del Ferrocarril, o la Asociación Navarra de Amigos del Ferrocarril, pugui parlar amb ells i fer-los veure que aquest entranyable tren de luxe que en el seu temps havia sigut, fóra bo que es reparés i s'aconseguís posar-lo en circulació per a fer petits viatges turístics per les vies que van de Castejón direcció Pamplona o per les que van direcció Logroño que tots dos ramals surten del nus ferroviari de Castejón de Navarra.
Fins i tot, potser fóra bo, que totes les associacions dels amics del ferrocarril de tot l'Estat es posessin d'acord per reparar aquest tren. No sé, però trobo que és una llàstima que aquest únic tren acabi els seus dies en una ferralleria fet un munt de ferros vells i oblidat de tothom, fins i tot de les persones, com nosaltres, que tant estimem el món del ferrocarril.


A RENFE i Rodalies, no els escanyaries?

"Respecte, és permetre que els altres opinin el contrari que tu"

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Divendres 10/08/2012 14:49

He estat buscant informació: Parlar amb l'Associació d'amics del ferrocarril no sembla gaire útil, en són els propietaris i no sembla que vulguin fer res per aquest tren. L'interior sembla que resta intacte, però només li cal canviar el motor, que està cremat per un abús a les proves que li van fer, i diversos cops als extrems per la pendulació a un túnel d'Àvila en el qual no havien calculat les conseqüències del sistema. L'exterior està rovellat i els vidres semblen cremats pels anys i el sol, deuen ser plàstics. La reparació és cara però no crec que tan cara com un Civia... El que passa és que aquí qualsevol col·leccionista compra trens per dos duros sense pensar que no tindrà diners per al manteniment i reparacions.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

França451
N9
N9
Entrades: 1788
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,15,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dilluns 13/08/2012 10:12

El problema de este tren estriba en el hecho de que durante años no hayan hecho nada con él. Si se pudo llevar a la estación, igualmente se puede sacar de la misma. Y este tren iba a correr la misma suerte que el 445, la diferencia estriba en que por una serie de presiones de alguna asociación o de alguien de Renfe, se consiguió llevar a Castejón con cualquier promesa que luego o no se ha podido o no se ha sabido cumplir. Y como dicha estación está transitada y parece que hay problemas para sacarlo de ahí, es por eso por lo que no lo pasaron ya por el soplete. Pero fijo que la idea inicial de Renfe era soplete vil en Fuencarral. Y como se lo quitaron de las manos o pensaron al principio cualquier reforma que luego se quedó en el olvido, aún sigue con vida gracias a eso.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 15/08/2012 13:35

En aquest bloc de visites a llocs abandonats hi ha una sèrie d'interessatísimes fotos de l'interior "en l'actualitat" (fa 3 anys):

http://ultima-visita.blogspot.com.es/20 ... tejon.html

Aquest tren només podria tenir futur restaurat estèticament per fora, i "adecentat" interiorment, en un museu. Ja només això costaria una pasta gansa. Impossible de pensar-hi en la seva restauració a estat de marxa, i posterior manteniment. A més, no li veig cap possibilitat com a tren turístic (pel "comú dels mortals" només sembla un "tren modern però antiquat")

Les coses com són...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 15/08/2012 13:41

Per cert, una iniciativa va haver-hi (fa precisament 3 anys) per part d'un jove aficionat local:

http://www.vialibre-ffe.com/noticias.as ... 73&cs=mate


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

oriolp13
N9
N9
Entrades: 2181
Ubicació: L7 - El Putxet

Entrada Autor: oriolp13 » Divendres 17/08/2012 16:59

Jo vaig passar fa uns dies per l'estació i realment fa pena veure'l allà sol. Tot i això esperava veure'l en un estat pitjor del que el vaig veure...
Ara, com bé dieu no hi veig molt de futur...


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 11/03/2013 23:11

Un "arquer" acaba de copiar a travès de Facebook (sense citar l'origen) això:

"Desde ACAF informamos que después de 20 años como asociación reconocida oficialmente, y tras un tiempo de incerteza, la Asociación Castejonera de Amigos del Ferrocarril cesa su actividad definitivamente.

Gracias a todos por vuestro apoyo."

Algú pot confirmar o desmentir la notícia? Ai ai ai...


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

oriolp13
N9
N9
Entrades: 2181
Ubicació: L7 - El Putxet

Entrada Autor: oriolp13 » Dilluns 11/03/2013 23:18

Fran-Ikarus ha escrit:Un "arquer" acaba de copiar a travès de Facebook (sense citar l'origen) això:

"Desde ACAF informamos que después de 20 años como asociación reconocida oficialmente, y tras un tiempo de incerteza, la Asociación Castejonera de Amigos del Ferrocarril cesa su actividad definitivamente.

Gracias a todos por vuestro apoyo."

Algú pot confirmar o desmentir la notícia? Ai ai ai...
Tot just es va constituir fa poc una associació (La Asociación de Amigos del Ferrocarril "El Platanito") l'objectiu de la qual és preservar aquesta unitat. Estan negociant un lloc a Madrid (diria que de caire públic) on poder guardar-lo temporalment, mentre reuneixen fons per a poder posar-lo en estat de marxa.

http://intercambiador.wordpress.com/201 ... -abandono/


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 05/08/2014 11:10

Un complet reportatge que encara no s'havia vist per aquí, i on parla una mica de l'AAFEP, i de les tasques (modestes però sinceres) de neteja i lluita contra l'oxidació que van dur a terme els seus joves socis... mentre els ho van permetre:

http://esperandoaltren.blogspot.com.es/ ... anito.html


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22827
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 06/08/2018 21:35

http://aafep.es/?platform=hootsuite

CAMPAÑA 2018 DE INTERVENCIONES SOBRE LA UT443

Nos complace informaros que este año volvemos a realizar pequeños trabajos de restauración sobre el Platanito como venimos haciendo desde hace años.

Las intervenciones las vamos a realizar entre el 12 y de 16 de Septiembre del 2018, y como bien sabéis, para seguir la tradición, el ultimo día realizaremos la visita para enseñaros la unidad por dentro así como los sitios de mas interés cultural de la localidad de Castejón. De esta actividad daremos información más detallada conforme se acerquen las fechas.

Los trabajos de este año se van a seguir centrando en la cafetería para dejarla como en sus tiempos mozos. Para resumiros un poco vamos a seguir trabajando en el suelo de la cafetería, en las ventanas así como en los elementos de decoración que tiene la cafetería como son altavoces, luminaria, cortinas, etc.

A pesar de tener un pequeño presupuesto, este no cubre al 100% de las necesidades básicas de las intervenciones, para ello hemos habilitado un botón de donación a través de Paypal

O simplemente con hacernos una transferencia con la cantidad que creáis oportuna al número de cuenta de nuestra asociación que es el siguiente: IBAN ES13 0073 0100 5405 0537 7985.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 18/02/2020 9:44

Ahir vaig passar per Castejón i, tot i que ja era fosc, vaig poder adonar-me de l'envergadura dels graffitis que afecten la locomotora i el cotxe més allunyats de l'edifici de l'estació.

He trobat aquest article del propassat setembre, on es poden observar aquests graffitis (pot ser que hagin augmentat des de llavors, però si fa no fa l' "índex d'afectació" és el mateix):

https://latribunadelpaisvasco.com/art/1 ... e-castejon

Allò que m'alarma, de l'article, és "su interior destrozado": fins ara havia semblat que, dins de la tragèdia global que és l'estat del tren, l'interior es conservaba prou bé. Sabem si això ha canviat al llarg de l'últim any i escaig? O és només una suposició equivocada del redactor?


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5236
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 18/02/2020 9:49

A la página de Facebook de l'associació "Asociación de Amigos del Ferrocarril : "El Platanito" @aafeplatanito", l'últim missatge vagament relacionat amb el tren, de l'1 de gener, només diu això (ja és lògic i normal, amb el canvi d'any tots tenim propòsits i bons desitjos):

Nosotros ya nos hemos asomado al #AnoNuevo2020 con ilusión y ganas para seguir afrontando los nuevos retos que nos deparará nuestro querido #Platanito en las labores de restauración. #Feliz2020 a tod@s nuestros seguidores!!! https://t.co/cgI3CtRmYb

Després hi ha una foto del 14 de gener, des del "cantó bo", que tampoc no aporta massa informació nova.

Pot ser que al llarg del 2019 haguessin publicat quelcom relacionat amb l'interior; ja m'ho miraré millor.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

mfuentesll2
N5
N5
Entrades: 122

Entrada Autor: mfuentesll2 » Dimarts 18/02/2020 13:41

Per desgràcia són un grup de gent de Valdemoro si no recordo malament. Restaurar material antic requereix molt temps i esforç econòmic, i si els únics que es van movilitzar per salvar-lo quan l'associació de castejón va desaparèixer estan a més de 300 km doncs el futur que li espera és dolent si no el poden moure d'allà per molt bona voluntat que tinguin.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”