IX Jornada de Patrimoni històric ferroviari de Catalunya al Museu del Ferrocarril de Vilanova

Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

IX Jornada de Patrimoni històric ferroviari de Catalunya al Museu del Ferrocarril de Vilanova

Entrada Autor: metring » Dilluns 18/10/2021 17:31

I si no cerques a Google, no surt informació... El programa, aquí

Per inscriure's, a https://www.fgc.cat/formulari-jornada-p ... erroviari/



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 30/10/2021 19:49

Tot i no assistir al darrer moment, sí que m'han arribat els power points de les ponències. A grans trets, es va commemorar el 10è aniversari del Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, formada inicialment per:

Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.
Museu del Ferrocarril de Catalunya – Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
Fundació TMB.
Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril.
Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona.
Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari (baixa el 2014).
FGC

Posteriorment s'hi van afegir:
Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial – Mora la Nova (2013).
Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (2014).

Fent una mica de resum dels powers, FGC va parlar de la seva estratègia sobre Patrimoni Històric, parlant del material mòbil, maquinària, documentació històrica, fotografies, pel·lícules i vídeos i llibres i objectes diversos preservats, edificis i viaductes, etc. També sobre la creació de nous espais per a la preservació i exposició del material mòbil històric, i la circulació de trens històrics actualment circulant i d'altres que en circularan, com el cas de la Granota.

En Joan Alberich va fer una ponència sobre la situació actual del patrimoni ferroviari molt interessants, incloent llums, és a dir, models d'èxit existents impulsats des del MNACTEC, com el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, Mines de Cercs... Les com ell mateix anomena, "tímides" actuacions de TMB, com la preservació de l´únic accés original, i especialment donant molta "canya" davant de la manca de protecció del seu material mòbil històric, ja sabeu que els trens estan malauradament accessibles davant dels atacs vandàlics, el Tramvia Blau ni está ni se lo espera, el 300 ja fa anys que no surt per a fer recorreguts nocturns, tot i que tampoc circula cap altre tren històric, i ja sabem com està el pati en el cas del Talgo III, la darrera sortida del qual es va suspendre a última hora fa poques setmanes. També parlava de locomotores que no estan a l'aixopluc en cap museu, quedant desprotegides. I una ombra amenaçadora és la de l'imminent enderrocament de l'estació de Sant Feliu de Llobregat, la 2a més antiga de l'estat, presumptament per a "recompondre-la" algun segle... I de la destrucció, no a Catalunya, sinó a Madrid, de la cotxera de Cuatro Caminos, exemple nefast.
En Jordi Sasplugas va parlar del projecte al APPFI a Móra la Nova, parlant del material mòbil preservat, de les circulacions històrico-turístiques que es faran en el futur, material històric que s'està restaurant per encàrrec, i del pla estratègic en general.

Pilar García Fuertes va parlar del projecte del Museu de Vilanova i la Geltrú, amb els vehicles que s'han incorporat a la col·lecció, la incorporació d'edificacions i recuperació d'espais encara en desús, i l'evolució en general del Museu entre els anys 2015 i 2021. També va parlar del Pla Estratègic 2021-2025, cito dos powers:

"I) Projecte de participació i implicació de les administracions territorials en la estructura institucional del Museu
amb nou model de governança
II) Projecte de modernització, rehabilitació i accessibilitat de les instal·lacions
III) Projecte de potenciació del Museu com actiu lúdic
IV) Projecte de viabilitat i sostenibilitat del renovat Museu"

"La propera gran fita del projecte estratègic de modernització, rehabilitació i accessibilitat és la cobertura dels vehicles històrics que es troben a la part exterior de la Rotonda. Una actuació imprescindible per garantir la preservació de la col·lecció de vehicles històrics, així com la pavimentació general de l'espai perquè totes les instal·lacions siguin plenament accessibles."



Respon

Torna a “Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos”