Aeroport de la Seu

Transport aeri i aeroports, transport marítim i ports, per cable, etc.
Transporte aéreo y aeropuertos, transporte marítimo y puertos, por cable, etc.
Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Adjudicació d'instal·lacions auxiliars

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 15/09/2010 16:04

http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/pt ... u-durgell/

15 setembre 2010 15:37

El DPTOP adjudica la construcció de 10 hangars i un restaurant a l’aeroport de Pirineus - la Seu d’Urgell

El DPTOP ha adjudicat avui els drets de superfície sobre parcel·les a l’aeroport de Pirineus - La Seu d’Urgell en les quals es construiran 10 hangars destinats al desenvolupament d’activitats aeronàutiques, 9 a càrrec de diferents operadors i un que es reserva Aeroports de Catalunya. Així mateix, també ha adjudicat un servei de restaurant a l’aeroport que s’ubicarà a la planta baixa de l’actual edifici de la terminal. Està previst que les obres de construcció dels hangars comencin el mes de novembre i que estiguin enllestides a finals del mes de març. El nou restaurant s’espera que es pugui obrir a la primavera.

L’aeroport en marxa

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va reobrir el passat 4 de juny l’aeroport de Pirineus - la Seu d’Urgell, després de les obres de remodelació i millora dutes a terme per tal de garantir-ne la seguretat i la qualitat del servei.

El Govern, un cop reobert l’aeroport, i amb un funcionament normalitzat, té com a objectiu desenvolupar al màxim totes les seves potencialitats perquè esdevingui una eina de dinamització econòmica i turística de les comarques de muntanya. És en aquest sentit que el passat 19 de juliol es van obrir dos concursos públics, el primer licitava la construcció d’hangars a l’aeroport, i el segon licitava el servei de restaurant a l’edifici de la terminal, que també s’ha resolt avui.

10 nous hangars

D’aquesta manera, el DPTOP, a través d’INCASOL i Aeroports de Catalunya, ha adjudicat nou parcel·les a 7 candidats de diferents tipologies: institucions aeronàutiques, empreses de serveis, operadors privats i escoles de vol.

En el marc del concurs amb una doble tipologia d’hangars (grans i petits) totes les propostes que s’han presentat han demanat hangars grans. Es per això que en la mateixa superfície s’han redistribuït els hangars ajustant-se a la demanda del mercat mantenint el preu/m2 i la superfície total.

Així mateix, Aeroports Públics de Catalunya construirà un hangar propi destinat a acollir aquelles empreses, aeronaus o serveis que vulguin operar a l’aeroport de forma temporal. Aquest és un model que permetrà l’estada d’avions que facin turisme -nacional i internacional- trànsit d’empreses o activitat econòmica, entre d’altres.

Així l’adjudicació de les parcel·les donarà lloc a 10 hangars nous (que s’afegiran a l’hangar que hi ha ara d’Helitrans Pyrinees) que podran donar serveis d’estacionament d’aeronaus, manteniment d’aeronaus i helicòpters, handling integral, aviació comercial i altres activitats aeronàutiques.

La llista d’entitats adjudicatàries en aquest concurs és: Helitrans Pyrinees SL, Snimell SL, Federació Aèria Catalana, Heliswiss Ibérica SA, Servicios Aéreos del Pirineo SL (2 hangars), Aeroclub Barcelona Sabadell i Cat Helicòpters SL UTE(2 hangars) i Aeroclub Andorra Pirineus.

A partir d’ara, en les mateixes condicions, es poden afegir altres hangars a la plataforma d’acord amb el que proposen les bases del concurs.

El cànons que s’aplicaran a cadascuna de les parcel·les va dels 0,50€/m2/mes als 0,70€/m2/mes, depenent de la situació de la parcel·la i de la seva proximitat a l’estació de combustible. En qualsevol cas, la concessió és amb la modalitat de dret de superfície, per un període de 25 anys.

El nous hangars es distribuiran perifèricament per la zona de la plataforma d’estacionament d’aeronaus d’acord amb el que s’ha previst. El disseny dels hangars haurà de ser uniforme al costat aire de l’aeròdrom, per tal que el conjunt resulti integrat en l’entorn i es minimitzi l’impacte ambiental.

Està previst que les obres de construcció dels hangars comencin durant el mes de novembre i estiguin enllestides a finals del mes de març. D’aquesta manera, a mitjans del 2011 l’aeroport de Pirineus - La Seu Urgell estarà funcionant a ple rendiment. La inversió que els candidats faran per construir els hangars i desenvolupar les activitats aeronàutiques corresponents supera àmpliament el milió d’euros en total.

A més, la instal·lació d’aquestes noves empreses a l’aeroport de la Seu suposarà el trasllat d’unes 15-20 aeronaus que tindran com a base aquesta infraestructura, de tal manera que generarà una activitat nova que contribuirà a la dinamització econòmica del seu entorn.

Paral·lelament, el DPTOP està redactant el nou Pla Director Urbanístic Aeroportuari de l’aeroport de Pirineus - La Seu d’Urgell, el qual planificarà el futur desenvolupament de la pista, la plataforma, la zona d’hangars i la zona de serveis i que permetrà optimitzar l’espai per donar cabuda a la futura demanda del sector.

Servei de restaurant

D’altra banda, el DPTOP també ha adjudicat avui la licitació del servei de restauració i cafeteria de l’aeroport, en aquest cas per tres anys, a un particular, el sr. Miquel Martínez Mora. El servei es prestarà a la planta baixa de l’edifici de la terminal, un espai diàfan de 250 m2 on s’ubicarà el restaurant, la cafeteria i una zona habilitada que servirà com a punt de trobada tant de pilots com de professionals del món aeronàutic, visitants de l’aeroport o clients del restaurant.

A banda, el restaurador podrà utilitzar algunes estances de la torre de control com a sales polivalents privades del restaurant per a la celebració de reunions d’empresa o d’entitats. Es preveu que el restaurant es pugui posar en marxa aquesta primavera.

L’aeroport, obert de nou

L’aeroport de Pirineus - la Seu d’Urgell està situat entre els termes municipals de Montferrer i Castellbò i Ribera d’Urgellet, a la comarca de l’Alt Urgell. Aquest aeroport, propietat de l’empresari Josep Betriu, va ser inaugurat el 29 de juliol de 1982 i va funcionar regularment per a vols comercials fins al 1984, any en què es va posar en marxa el túnel del Cadí.

La infraestructura va estar operativa per a vols d’aviació general i helicòpters fins al 2007. Fa tres anys la Generalitat el va comprar per 8 MEUR i l’aeroport es trobava en unes condicions deficients. Llavors es va tancar per raons de seguretat, amb la voluntat de dur a terme la seva rehabilitació per a reobrir-lo més endavant. Les obres per posar a punt l’aeròdrom van comportar una inversió global d’2,9 MEUR.

Ara, el DPTOP està ultimant la redacció del Pla Director Urbanístic Aeroportuari d’aquesta infraestructura, que definirà els objectius i actuacions a desenvolupar a mitjà i llarg termini, per consolidar-la i ampliar-la si es creu convenient. Des del passat 22 de maig, quan es va celebrar una jornada europea prèvia a la seva obertura, fins avui ja han passat unes 170 aeronaus per aquest aeroport, amb 1.000 operacions.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 28/06/2012 9:36

http://www.vilaweb.cat/ep/ultima-hora/4 ... rcial.html

La Generalitat tramita la conversió de l'aeròdrom de la Seu en aeroport comercial

18:55 27.06.2012

BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat aquest dimecres que la Generalitat està tramitant des del febrer amb l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) la conversió de l'aeròdrom privat de la Seu d'Urgell (Lleida) en aeroport comercial.

"Conjuntament amb AESA creiem que el procés de la tramitació i la implantació dels elements tecnològics podria estar acabat per a l'estiu del 2013", ha assenyalat Font.

El director general ha participat a la reunió de la taula estratègica de l'aeroport i ha avançat que està parlant amb diferents operadors de touroperació o d'aerotaxis de vols de 30 o 40 places que tenen interès a operar a la Seu d'Urgell, algunes amb vols fora de l'espai Schengen.

Ha assenyalat també que la tramitació del pla director que està en informació institucional podria acabar-se a final d'aquest any o principis del 2013, i ha remarcat que la Generalitat està disposada a invertir el milió d'euros necessari "sempre que hi hagi companyies compromeses a mitjà termini".

Segons les seves dades, fins al 31 de maig s'han registrat 860 operacions, un 60% més que a l'any anterior, el que des del seu punt de vista demostra l'interès creixent per l'aeroport, que ja ha adjudicat deu hangars a companyies privades.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

jaezcurra
N8
N8
Entrades: 1176
Ubicació: L4 (Selva de Mar, BCN)

Entrada Autor: jaezcurra » Dijous 12/09/2013 22:58

Acuerdo para la apertura comercial del aeropuerto de la Seu d'Urgell en 2014
Está previsto que pueda operar a partir del próximo verano | La Administración catalana invertirá cerca de un millón de euros
Economía | 12/09/2013 - 10:49h | Última actualización: 12/09/2013 - 14:48h
http://www.lavanguardia.com/economia/20 ... o-seu.html



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3136
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 13/09/2013 9:04

jaezcurra ha escrit:Acuerdo para la apertura comercial del aeropuerto de la Seu d'Urgell en 2014
Está previsto que pueda operar a partir del próximo verano | La Administración catalana invertirá cerca de un millón de euros
Economía | 12/09/2013 - 10:49h | Última actualización: 12/09/2013 - 14:48h
http://www.lavanguardia.com/economia/20 ... o-seu.html
Si Andorra hi posa la «pasta» i la Generalitat està decidida a recolzar la candidatura de Barcelona-Pirineu 2022... pot ser un revulsiu econòmic per a la zona (sobretot per a Andorra). Però que no el deixin morir.

La inversió és relativament baixa però em preocupa els costos fixos de manteniment, si no s'arriba a les cotes de trànsit calculades.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Divendres 13/09/2013 11:58

Yo es que no lo veo por qué hace ahora falta otro aeropuerto ahí. ¿Que aerolínea dará servicio? ¿Habrá vuelos regulares? ¿La gente irá a La Seu o Andorra en avión desde El Prat o como debo imaginármelo?
Enfin, como siempre nos da por la megalomanía, y en lugar de extender la red ferroviaria a esas zonas, lo que sí sería útil, ponemos un aeropuerto que va a ser más deficitario que su madre, que van a llegar dos vuelos a la semana si es que los llega a haber regulares, y sin que eso ayude a vertebrar el territorio, sino que sólamente para traer charters llenos de guirirs.
No hay más ciego que el que no quiere ver. Ole, ole, ole. :plas



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 13/09/2013 12:06

alf_ ha escrit:Yo es que no lo veo por qué hace ahora falta otro aeropuerto ahí.
No és un altre aeroport més. La notícia parla de que es millorarà la seguretat de l'actual aeroport (a la mateixa plana es veu una foto), que ja fa molts anys que funciona amb força èxit, acollint aviació privada, per tal de poder rebre també aviació regular.
Fins i tot en el cas de que no hi haguessin vols regulars, aquestes inversions podran servir per millorar la seguretat del servei que avui dia ja es dona. Si a això li sumem que és l'únic aeroport d'un país com Andorra i que el cost és molt baix tenint en compte el que costen aquests projectes (el de Castelló, que no té ni avions privats, va costar 150 vegades més), no em sembla que sigui una mala inversió.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Divendres 13/09/2013 12:09

Retiro lo dicho, no sabía que ese aeropuerto estaba hecho y pensaba que se trataba de otro nuevo.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 13/09/2013 12:28

alf_ ha escrit:Retiro lo dicho, no sabía que ese aeropuerto estaba hecho y pensaba que se trataba de otro nuevo.
L'aeroport es va inaugurar l'any 1982 i el 2007 es va tancar per falta de seguretat. L'any 2010 es va reobrir remodelat, amb un cost de 3 milions.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Aeroport_d ... d%27Urgell

Això sí, no entenc com no es podia haver fet tot l'any 2010 en comptes d'haver de tornar a fer obres 3 anys després.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3136
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 13/09/2013 12:28

Es parla d'un milió d'euros per adequar les instal·lacions actuals d'aeròdrom privat a la normativa que permeti obrir-lo com un aeroport comercial.

Aquí hi ha un acord a tres bandes:

- la Generalitat de Catalunya que es compromet a aequar les instal·lacions actuals (estació meteorològica automàtica, sistema AFIS i servei d'extinció d'incendis i salvament), total un milió d'euros.
- el Ministeri de Foment es compromet a donar-lo d'alta com a aeroport comercial així que estiguin enllestides les inversions que hi ha de fer la Generalitat.
- el govern andorrà hi posarà els diners, la promoció i fomentarà el trànsit i l'ús de l'aeroport.

Donada la situació actual de tot plegat, ho trobo una solució raonable pel bé de la infraestructura i, sobretot, del potencial turístic d'Andorra.

Més informació sobre la història de l'Aeroport a la viquipèdia.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

eolosbcn
N5
N5
Entrades: 109

Entrada Autor: eolosbcn » Divendres 13/09/2013 23:12

Aquest aeroport deu ser una d'aquestes histories clàssiques de l'era Pujol que m'agradaria coneixer a fons. Perque el começa a montar un empresari, Josep Betriu, que sembla que tot el que va fer va acabar en mans de la Generalitat i amb forats económics. L'aeroport aquest n'es un exemple, però un pot dir, d'acord, te sentit que un aeroport acabi a la Generalitat. Però es que l'empresa Taurus, propietat d'aquest senyor, també va acabar en mans de la Generalitat amb un forat d'impresió. I, sincerament, no entenc com una empresa com Taurus pot acavar essent pública. Aquest aeroport va costar 3.000 milions de pessetes, una quantitat que en els anys 80 deuria deixar un altre pufo.
No he trovat quan va ser traspassat a la Generalitat, pero m'imagino que cap al 1984-86, ja que el 1984, dos anys després de l'inauguració, es va acabar l'únic vol regular, el Barcelona - La Seu d'Aviaco.

Així que la veritat, tinc curiositat en saber l'historia de veritat d'aquest aeroport. Con es que la Generalitat es va anar quedant tota la caqueta que anava deixant aquest senyor.
eolosbcn l’ha editat per darrera vegada el dia: Diumenge 15/09/2013 21:53, en total s’ha editat 1 vegada.



sagrering
N6
N6
Entrades: 273

Entrada Autor: sagrering » Dissabte 14/09/2013 14:49

ira bien para descongestionar el aeropuerto de LLeida... :cop :cop



Avatar de l’usuari
Oriolix
N6
N6
Entrades: 307

Entrada Autor: Oriolix » Dijous 06/02/2014 20:25

Catalunya i Andorra col·laboraran en la gestió i la cerca d'operadors de vols comercials a l'aeroport de la Seu

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el ministre d’Economia i Territori del Govern del Principat d’Andorra, Jordi Alcobé, han signat avui el protocol d’entesa que concreta els compromisos d’ambdues parts de cara a l’obertura d’operacions comercials a l’aeroport Andorra - la Seu d’Urgell....

Nota completa:

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... 5&canal=46



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3136
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 07/02/2014 9:51

[...] de cara a l’obertura d’operacions comercials a l’aeroport Andorra - la Seu d’Urgell [...]
Aquí i a la Xina comunista, qui paga, mana.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5686
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 07/02/2014 16:22

Déu ser dels pocs aeroports al món que "pertanyen" a dos països alhora.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 07/02/2014 16:44

El de Basilea-Mulhouse "pertany" a tres.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Ermengol Patalín
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Bruxelles / Brussel

Entrada Autor: Ermengol Patalín » Dimarts 18/02/2014 13:22

eolosbcn ha escrit:Però es que l'empresa Taurus, propietat d'aquest senyor, també va acabar en mans de la Generalitat amb un forat d'impresió. I, sincerament, no entenc com una empresa com Taurus pot acavar essent pública. Aquest aeroport va costar 3.000 milions de pessetes, una quantitat que en els anys 80 deuria deixar un altre pufo.

Així que la veritat, tinc curiositat en saber l'historia de veritat d'aquest aeroport. Con es que la Generalitat es va anar quedant tota la caqueta que anava deixant aquest senyor.
L'aeroport no va generar cap forat perque es va tancar el 1984 per la impossibilitat de poder portar vols de Madrid i va continuar obert per aviació privada fins la compra el 2009.

Sobre Taurus, primer caldria saber si en Francesc Betriu l'any 1992-1993 presidia el grup o no o si només era accionista, i l'accionariat no era tot seu. En aquella època ja tenia més de 65 anys. I com una empresa com Taurus va acabar en mans públiques és evident. La Generalitat de Catalunya té l'obligació d'evitar la regressió sòcio-econòmica i demogràfica de les comarques de muntanya, tal i com diu la Llei 2/1983, per això mateix FGC es propietària o gestiona la Molina, Port Ainé, Espot i Vallter.

A més es dóna el cas que la empresa matriu de Taurus era la Hidroelèctrica d’Oliana i aquesta es va veure obligada a fer suspensió de pagaments i evidentment la Generalitat hi va haver d'intervenir, sino tindriem el pantà tancat. No cal dir que un poble de 2.000 habitants vivia totalment d'aquesta empresa, que el 1982 ja tenia 1000 treballadors.

També caldria saber com va sortir la operació... si després va ser mal venuda o no. Aquí està el tema. Actualment l'empresa funciona bé i està en mans privades.



Ermengol Patalín
N1
N1
Entrades: 7
Ubicació: Bruxelles / Brussel

Entrada Autor: Ermengol Patalín » Dissabte 22/02/2014 18:10

El que comentava sobre que l'aeroport no va tancar per un forat:
La companyia Aviaco va començar a operar una línia regular entre la Seu i el Prat (Barcelona), però els intents per arribar a destinacions franceses, xàrters de tercers països o la programació d’un vol diari amb Madrid no van cristal·litzar, i el 1984, el mateix any en què s’obria el túnel del Cadí, es van fer els darrers vols comercials.
Em sembla també interessant aquest paràgraf on s'esmenta que es va arribar a un acord entre Espanya i Andorra l'any 2004 perquè a través d'un tractat internacional reobrir l'aeroport i deixar-ne l'explotació i la gestió al Govern d'Andorra.
L’1 de març de 2004, Ramon de Miguel, llavors secretari d’Estat d’Afers Europeus del Govern d’Espanya i, Juli Minoves, ministre d’Afers Exteriors del Principat d’Andorra, i el ministre d’Economia andorrà Miquel Àlvarez van signar una declaració comuna sobre l’Aeroport Internacional Andorra-Pirineus. La declaració va establir que s’utilitzaria un tractat internacional per reobrir la infraestructura, que el nom seria Aeroport Andorra-Pirineus, que tindria categoria internacional i que el finançament correria a càrrec dels dos governs, però que l’explotació i la gestió comercial seria competència del Govern d’Andorra, mentre que el Govern espanyol s’encarregaria de la gestió dels serveis públics relacionats amb l’aeroport, com també dels serveis tècnics de la navegació aèria.
http://www.vinals.me/2014/aeroport-de-la-seu-durgell/



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3136
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 14/11/2014 9:42

Ara, 13 de novembre de 2014 ha escrit: L'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell rebrà aviació comercial al gener
La Generalitat ha invertit un milió d'euros perquè sigui una infraestructura d'ús públic
[...]


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Divendres 14/11/2014 14:35

Es una molt bona notícia! No diu quins trajectes hi haurà, per anar bé tindria que tenir connexió barata amb Barcelona, Madrid i Paris, i potser alguna ciutat del sud de França com Toulouse, i autobusos express i baratos a Andorra coordinats amb els vols.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 14/11/2014 16:10

Les connexions amb Barcelona i Tolosa no tenen cap sentit, ja que en aquestes distàncies, la connexió per carretera punt a punt és més ràpida que el pas per qualsevol instal·lació aeroportuària.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros”