Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN
- M1171-M1172-M1169...
- N7
- Entrades: 372
- Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170
Re: Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN
Almenys hi ha algú que s'ho pren seriosament. A veure quina sèrie hauran triat per fer el cotxe que diuen.
Sandy
Sandy
Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 9_102.html
L’Arxiu de Barcelona celebra el centenari del Metro recordant projectes inèdits
Entre els materials exposats destaca documentació relacionada amb el Metropolità Circular
Jordi Palmer
Barcelona. Dilluns, 21 de juliol de 2025. 15:46
Amb motiu del centenari del Metro de Barcelona, que se celebra al llarg d’aquest any i que recorda que el 30 de desembre del 1924 s’inaugurava el Gran Metro, la primera línia entre les places de Catalunya i de Lesseps, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona s’ha volgut sumar a la commemoració amb una exposició de petit format on es poden veure materials poc coneguts de treballs que finalment no es van dur a terme, entre els quals el gran projecte del Metropolità Circular, una proposta descomunal presentada el mateix 1924, amb una segona versió el 1927, que proposava una xarxa de set línies de Metro i 143 estacions.
Entre altres projectes relacionats amb el Metro que van quedar al calaix i dels que ara es poden veure alguns documents, hi ha el de l’arquitecte municipal Pere Falqués (1911) per aprofitar els túnels construïts durant l’obertura de la Via Laietana, amb prolongacions cap a l’estació de França, l’estació del Nord i la plaça de Catalunya, on va dissenyar un curiós traçat en bucle; o bé la perspectiva espectacular d’un metro elevat (1914) a la plaça de Catalunya, dibuixada probablement per Ignacio Alfonso Vicente y Cascante i relacionada amb un projecte dels enginyers Castilla i Josep Maluquer Nicolau, teoritzador de la Gross-Barcelona; sense oblidar altres projectes, com les línies que ja havia previst Léon Jaussely al seu projecte de Pla d’Enllaços (1904).
Tots aquests elements es poden veure en la vitrina del Document del Mes que l’Arxiu ha dedicat al centenari del Metro i que, a causa de les vacances estivals, es podrà veure fins al setembre. En tota aquesta documentació mostrada destaca la presència del fons d’Adolf Weber, que entre 1924 i 1927 va presentar un projecte per connectar el centre de Barcelona amb la seva perifèria a través de set línies de Metro, la majoria de tipus circular, i que va arribar a l’arxiu barceloní l’agost del 2024 gràcies a una donació de la neta de l’enginyer suís Adolf Weber (1880-1958).
Un projecte pràcticament desconegut fins fa un any
De fet, d’aquell projecte se’n sabia molt poca cosa fins a la donació de la documentació. A la premsa de l’època només van aparèixer petits detalls de la seva presentació en públic l’any 1926, a més d'un article més tècnic aparegut a la revista Ingenieria y construcción del juliol del 1925, citat en un documentat article sobre el Metro Transversal publicat el 2012 pel blog Ferrocarriles de España. En el projecte presentat el 1927, Weber va preveure set línies de Metro que sumaven 143 estacions. D’aquestes línies, cinc eren circulars i comprenien la pràctica totalitat de la Barcelona habitada en aquell moment, amb estacions en tots els actuals districtes, excepte en el de Nou Barris.
L’Arxiu de Barcelona celebra el centenari del Metro recordant projectes inèdits
Entre els materials exposats destaca documentació relacionada amb el Metropolità Circular
Jordi Palmer
Barcelona. Dilluns, 21 de juliol de 2025. 15:46
Amb motiu del centenari del Metro de Barcelona, que se celebra al llarg d’aquest any i que recorda que el 30 de desembre del 1924 s’inaugurava el Gran Metro, la primera línia entre les places de Catalunya i de Lesseps, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona s’ha volgut sumar a la commemoració amb una exposició de petit format on es poden veure materials poc coneguts de treballs que finalment no es van dur a terme, entre els quals el gran projecte del Metropolità Circular, una proposta descomunal presentada el mateix 1924, amb una segona versió el 1927, que proposava una xarxa de set línies de Metro i 143 estacions.
Entre altres projectes relacionats amb el Metro que van quedar al calaix i dels que ara es poden veure alguns documents, hi ha el de l’arquitecte municipal Pere Falqués (1911) per aprofitar els túnels construïts durant l’obertura de la Via Laietana, amb prolongacions cap a l’estació de França, l’estació del Nord i la plaça de Catalunya, on va dissenyar un curiós traçat en bucle; o bé la perspectiva espectacular d’un metro elevat (1914) a la plaça de Catalunya, dibuixada probablement per Ignacio Alfonso Vicente y Cascante i relacionada amb un projecte dels enginyers Castilla i Josep Maluquer Nicolau, teoritzador de la Gross-Barcelona; sense oblidar altres projectes, com les línies que ja havia previst Léon Jaussely al seu projecte de Pla d’Enllaços (1904).
Tots aquests elements es poden veure en la vitrina del Document del Mes que l’Arxiu ha dedicat al centenari del Metro i que, a causa de les vacances estivals, es podrà veure fins al setembre. En tota aquesta documentació mostrada destaca la presència del fons d’Adolf Weber, que entre 1924 i 1927 va presentar un projecte per connectar el centre de Barcelona amb la seva perifèria a través de set línies de Metro, la majoria de tipus circular, i que va arribar a l’arxiu barceloní l’agost del 2024 gràcies a una donació de la neta de l’enginyer suís Adolf Weber (1880-1958).
Un projecte pràcticament desconegut fins fa un any
De fet, d’aquell projecte se’n sabia molt poca cosa fins a la donació de la documentació. A la premsa de l’època només van aparèixer petits detalls de la seva presentació en públic l’any 1926, a més d'un article més tècnic aparegut a la revista Ingenieria y construcción del juliol del 1925, citat en un documentat article sobre el Metro Transversal publicat el 2012 pel blog Ferrocarriles de España. En el projecte presentat el 1927, Weber va preveure set línies de Metro que sumaven 143 estacions. D’aquestes línies, cinc eren circulars i comprenien la pràctica totalitat de la Barcelona habitada en aquell moment, amb estacions en tots els actuals districtes, excepte en el de Nou Barris.
Totes les fotos que van sortint als cartells de 100 anys del metro, hi ha un repositori online on puguem gaudir de TOTES les fotos, inclús les que no han sortit o no sortiran, online?
Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
Festa Major de Sants dedicant carrer al Centenari =metring ha escrit: ↑Dissabte 19/07/2025 17:15
https://www.el3.cat/noticia/102482/el-c ... sants-2025
El carrer Sagunt commemorarà el centenari del Metro de Barcelona a la Festa Major de Sants 2025
La Comissió de Festes del carrer crearà la línia "L-Sagunt", el sostre s'omplirà amb prop de 4.000 bitllets de transport antics, i a la portalada hi haurà un vagó on el veïnat hi podrà pujar.
La comissió de festes del carrer Sagunt ha decidit recrear una autèntica línia de metro al llarg del carrer. Cada parada d'aquesta línia serà un petit homenatge a famílies i punts emblemàtics del mateix carrer.
Un dels grans reptes d'enguany és la portalada d'entrada, sempre un dels elements més esperats de les decoracions de les comissions de la Festa Major. Aquest any, els visitants trobaran la reproducció d'una de les balustrades de ferro forjat originals del metro barceloní, inspirada en l'entrada de l'estació d'Urquinaona, una de les poques que queden d'aquest tipus.
Tot seguit, s'hi afegirà un vagó de metro gairebé a mida real, en el qual els visitants podran pujar i, fins i tot, fer-se algunes fotos a la cabina. "El vagó de metro és el més important i allò més difícil de crear. Ens està portant molt de temps, és una infraestructura prou grossa i estem mirant com poden accedir-hi les persones amb mobilitat reduïda", destaca en Xavi Caballé, un dels membres de la comissió.
La contraportalada també té un pes important en la decoració d'aquest any. Si tot va bé, esperen poder tenir muntada una rèplica del Calaix de Sants, per denunciar la situació encallada que hi ha en aquest àmbit des de fa molts anys. “Serà una crítica al que es va fer fa uns anys, que els veïns de Sants no estan massa contents”, explica en Xavi.
Aquesta vegada, el sostre del carrer s'omplirà amb entre 3.000 i 4.000 bitllets antics de metro fets a mà, creats a partir de rotllos de paper de vàter. Una col•laboradora de la comissió ha dissenyat uns tampons per reproduir l'aspecte dels bitllets vintage. "Els bitllets seran l'element més seguit, són el que aniran de dalt a baix del carrer", comenta en Xavi.
El carrer Sagunt commemorarà el centenari del Metro de Barcelona a la Festa Major de Sants 2025
La Comissió de Festes del carrer crearà la línia "L-Sagunt", el sostre s'omplirà amb prop de 4.000 bitllets de transport antics, i a la portalada hi haurà un vagó on el veïnat hi podrà pujar.
Dijous, 17 de juliol de 2025 - 15:53h
Quan queda poc més d'un mes per a l'inici de l'esperada Festa Major de Sants, les comissions de festes ultimen els detalls per tornar a omplir els carrers de color, creativitat i decorats. Aquest any, el carrer Sagunt ha apostat per una temàtica original i molt lligada a la història de la ciutat: el centenari del Metro de Barcelona.
La comissió de festes del carrer Sagunt ha decidit recrear una autèntica línia de metro al llarg del carrer. Cada parada d'aquesta línia serà un petit homenatge a famílies i punts emblemàtics del mateix carrer.
Un dels grans reptes d'enguany és la portalada d'entrada, sempre un dels elements més esperats de les decoracions de les comissions de la Festa Major. Aquest any, els visitants trobaran la reproducció d'una de les balustrades de ferro forjat originals del metro barceloní, inspirada en l'entrada de l'estació d'Urquinaona, una de les poques que queden d'aquest tipus.
Tot seguit, s'hi afegirà un vagó de metro gairebé a mida real, en el qual els visitants podran pujar i, fins i tot, fer-se algunes fotos a la cabina. "El vagó de metro és el més important i allò més difícil de crear. Ens està portant molt de temps, és una infraestructura prou grossa i estem mirant com poden accedir-hi les persones amb mobilitat reduïda", destaca en Xavi Caballé, un dels membres de la comissió.
La contraportalada també té un pes important en la decoració d'aquest any. Si tot va bé, esperen poder tenir muntada una rèplica del Calaix de Sants, per denunciar la situació encallada que hi ha en aquest àmbit des de fa molts anys. “Serà una crítica al que es va fer fa uns anys, que els veïns de Sants no estan massa contents”, explica en Xavi.
Aquesta vegada, el sostre del carrer s'omplirà amb entre 3.000 i 4.000 bitllets antics de metro fets a mà, creats a partir de rotllos de paper de vàter. Una col•laboradora de la comissió ha dissenyat uns tampons per reproduir l'aspecte dels bitllets vintage. "Els bitllets seran l'element més seguit, són el que aniran de dalt a baix del carrer", comenta en Xavi.
La decoració es completarà amb llençols pintats que mostraran l'evolució històrica del mapa del metro, des del 1924 fins al futur. Tal com comenta en Xavi, tota la decoració d'aquest any s'està construint amb materials reciclats: rotllos de paper, tetrabrics, cartons, ampolles de plàstic i llençols.
La decoració es situarà al tram entre el carrer Jocs Florals i la cruïlla entre Andalusia i Manzanares. Aquesta longitud, de 150 metres, segons explica en Xavi suposa "molta feina", però alhora "ofereix una perspectiva molt maca del carrer", que fa baixada per a qui s'apropa des de la Plaça de Sants.

Festa Major de Gràcia= han obviat completament que la primera línia de metro a Barcelona transcorre al barri i que hi havia una cotxera molt interessant, no faran cap decoració =

- Trenofílic
- N3
- Entrades: 32
On és la sala de simuladors del metro?
Al correu posa que està a:
Plaça Catalunya amb Ronda Universitat accés metro, porta central al baixar les escales L1 i L3, FFCC, R1 i R3, bus (24, 55 i altres)
Però no em queda molt clar el de la porta central? Entenc que es refereix a la boca que fa cantonada amb el La Caixa, i un restaurant Txapela, però "la porta central al baixar mes escales" no sé. Demà aniré amb temps.
Al correu posa que està a:
Plaça Catalunya amb Ronda Universitat accés metro, porta central al baixar les escales L1 i L3, FFCC, R1 i R3, bus (24, 55 i altres)
Però no em queda molt clar el de la porta central? Entenc que es refereix a la boca que fa cantonada amb el La Caixa, i un restaurant Txapela, però "la porta central al baixar mes escales" no sé. Demà aniré amb temps.
- Trenofílic
- N3
- Entrades: 32
És a les escales del mig de la plaça, entre les dues fonts. Ha estat molt interessant però el temps molt limitat. 30 minuts entre dos persones, explicant la teoria i els controls i tota la resta són uns 6 minuts de conducció, si hagués sigut 45 minuts entre les dos persones llavors millor.Trenofílic ha escrit: ↑Divendres 25/07/2025 20:01 On és la sala de simuladors del metro?
Al correu posa que està a:
Plaça Catalunya amb Ronda Universitat accés metro, porta central al baixar les escales L1 i L3, FFCC, R1 i R3, bus (24, 55 i altres)
Però no em queda molt clar el de la porta central? Entenc que es refereix a la boca que fa cantonada amb el La Caixa, i un restaurant Txapela, però "la porta central al baixar mes escales" no sé. Demà aniré amb temps.
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1825
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Així era el singular ascensor per a metros de la desapareguda cotxera de Lesseps.
L’ascensor salvava un desnivell de vint metres entre els túnels del Metro i els tallers, a peu de carrer.
Les cotxeres són una part essencial de qualsevol xarxa ferroviària o d’altres tipus de transport públic, ja que és l’espai on es fan les tasques de manteniment, reparació i neteja dels vehicles, a més d’utilitzar-se com a lloc d’aparcament i emmagatzematge i facilitar les maniobres de combois sortints i entrants. A Barcelona, la xarxa de Metro n’ha tingut moltes de cotxeres al llarg de la seva història, i actualment en té una desena d’operatives, la majoria situades als extrems de les línies en explotació. De les que han quedat fora d’ús i ja completament desapareguda, hi ha una singularitat molt específica en la de Lesseps, que ha estat recordada amb motiu de centenari del Metro.
https://share.google/daUYci301DdqsRXhi
L’ascensor salvava un desnivell de vint metres entre els túnels del Metro i els tallers, a peu de carrer.
Les cotxeres són una part essencial de qualsevol xarxa ferroviària o d’altres tipus de transport públic, ja que és l’espai on es fan les tasques de manteniment, reparació i neteja dels vehicles, a més d’utilitzar-se com a lloc d’aparcament i emmagatzematge i facilitar les maniobres de combois sortints i entrants. A Barcelona, la xarxa de Metro n’ha tingut moltes de cotxeres al llarg de la seva història, i actualment en té una desena d’operatives, la majoria situades als extrems de les línies en explotació. De les que han quedat fora d’ús i ja completament desapareguda, hi ha una singularitat molt específica en la de Lesseps, que ha estat recordada amb motiu de centenari del Metro.
https://share.google/daUYci301DdqsRXhi
La meva opinió: trobava més currada la pel·lícula que va fer l'Àlex Reyes 20 anys enrere, i sense aquesta tecnologia. Aquest vídeo és com restaurar una peça històrica, que no reconstruir, per tal que un es faci una idea del funcionament de l'ascensor de la cotxera i prou. La sensació és de fredor total, veig les fotos que han penjat del que queda del pou de l'ascensor a Twitter des de la Coordinadora del Museu del Transport i tot i estar abandonat, té més vida. Trobo injust que desaparegués tot allò, actualment seria una petita subseu del Museu molt potent i interessant.
Si no vaig errat hi ha com a minim un altre ascensor de metros en servei a Barcelona. El que comunica les cotxeres de Vilapicina amb l'exterior. Es utilitzat nomes per la entrada i sortida de mateial desde l'exterior.
El de Lesseps comunicaba les vies amb els tallers.
El de Lesseps comunicaba les vies amb els tallers.
-
- N10
- Entrades: 4273
- Ubicació: Horta
Els tallers de Vilapicina estan a nivell de carrer.
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1825
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Exacte. El que hi ha és una plataforma giratòria que permet, en el moment de la descàrrega d'un cotxe, girar-lo per encara-lo a l'interior de les cotxeres. Però d'acord amb el que comenta el company víctorcasta, són a nivell de carrer i els trens entren a la línia, aprofitant el desnivell del passeig de Fabra i Puig. Salut!
- LeoMetropol
- N4
- Entrades: 72
- Ubicació: Santa Coloma (L1 L9) / Cardedeu (R2)
- Contacta:
Se sap alguna cosa de la cursa que anaven a fer per les vies del metro?