L'ample de via espanyol

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Divendres 30/06/2006 14:20

Aquí és a on volia anar jo. Si els TALGO tenen un eix preparat per canviar d'amplada de via, no veig perquè els EUROMED no el podrien tenir també. I si tot plegat és per la tensió de la catenària, és el mateix que amb els ALTARIA o l'ALVIA que fan diariament el Barcelona - Madrid.

A més, com és llògic, els TGV francesos, en els trams de via convencional també circulen a velocitats més baixes.



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Divendres 30/06/2006 17:21

Els trens que fan l'Euromed eren trens que, en un principi els van comprar per a la línia Madrid-Sevilla però que van sobrar i se'ls va destinar a fer la relació Barcelona-València. Podrien fer-ho, però per això se'ls hi hauria de canviar els bogis a tot el tren, amb els inconvenients que això suposaria.



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dissabte 01/07/2006 1:14

Jordi Freixas ha escrit:Aquí és a on volia anar jo. Si els TALGO tenen un eix preparat per canviar d'amplada de via, no veig perquè els EUROMED no el podrien tenir també.
Certament, el podrien tenir, però com que no és així i em sembla que la RENFE no està per redissenyar i canviar els bogies de tota una sèrie per fer bonic, pues va a ser que no.

Jordi Freixas ha escrit:A més, com és llògic, els TGV francesos, en els trams de via convencional també circulen a velocitats més baixes.
Sí, home! I ara em diràs que paren als semàfors i a algunes estacions...
:x


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dissabte 01/07/2006 6:11

Platanito ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:A més, com és llògic, els TGV francesos, en els trams de via convencional també circulen a velocitats més baixes.
Sí, home! I ara em diràs que paren als semàfors i a algunes estacions...
:x
A veure... en els trams de via convencional, els TGV van més lents que si circuléssin per vies estrictament d'Alta Velocitat, per la senzilla raó que per aquella via hi passen tota classe de trens, i tots més lents que el TGV, les vies en sí no foren construides originalment pensant en en l'Alta Velocitat (per tant... no ténen els sistemes de seguretat, ni molt menys encara, la trajectòria que ha de tenir una línia d'Alta velocitat, per tal de poguer assolir sense problemes la velocitat òptima), i la tensió de la catenària, tampoc serà la mateixa que la de l'Alta Velocitat.



Avatar de l’usuari
neroon
N6
N6
Entrades: 315
Ubicació: A la muntanyaaaaaaaa!!!!

Entrada Autor: neroon » Dissabte 01/07/2006 12:09

Jordi Freixas ha escrit:
Platanito ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:A més, com és llògic, els TGV francesos, en els trams de via convencional també circulen a velocitats més baixes.
Sí, home! I ara em diràs que paren als semàfors i a algunes estacions...
:x
A veure... en els trams de via convencional, els TGV van més lents que si circuléssin per vies estrictament d'Alta Velocitat, per la senzilla raó que per aquella via hi passen tota classe de trens, i tots més lents que el TGV, les vies en sí no foren construides originalment pensant en en l'Alta Velocitat (per tant... no ténen els sistemes de seguretat, ni molt menys encara, la trajectòria que ha de tenir una línia d'Alta velocitat, per tal de poguer assolir sense problemes la velocitat òptima), i la tensió de la catenària, tampoc serà la mateixa que la de l'Alta Velocitat.
Tranquil Jordi, que em penso que en Platanito fa conya. Evidentment que els TGV francesos han de circular a velocitats mès baixes per vies convencionals, sino anirien escombrant tot el que es trobessin a la línia...

;)

Salutacions.

P.D.: Per cert victorcasta, imagina't un Euromed amb bogies BRAVA... :D [/quote]


Cuando veo un Civia, mi corazón palpita...
...como una patata frita.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 02/07/2006 20:04

M'ho imagino.

Bé, el fet és que els Euromeds segueixen sense poder canviar l'eix.



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Diumenge 02/07/2006 21:22

Jordi Freixas ha escrit:M'ho imagino.

Bé, el fet és que els Euromeds segueixen sense poder canviar l'eix.
Aix...sempre igual...aviam...penseu en els Alvia...velocitats altes (250km/h) i canvi d'ample. Es van tenir problemes al dissenyar els bogis per la senzilla raó que a tan altes velocitats es necesiten fins a 4 discs de fre per eix (els Alvia en porten 2 perquè no n'hi caben més) i que a tan altes velocitats no sé si es podria garantir el correcte funcionament dels fermalls dels eixos.

A més, tenim l'inconvenient que els bogis dels TGV (i dels Euromed, és clar) són de disseny específic, pel que no es pot canviar per un altre com el Brava, totalment diferent en el seu disseny. S'hauria d'incloure el sistema del canvi d'ample en un bogi que precisament no és que tingui molt espai buit en els eixos ni fora d'ells. Per tant, a no ser que tinguis dissenyat algun bogi que compleixi tots els requisits, no parlis sense saber de què parles.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimarts 04/07/2006 0:13

Mira... potser no en tinc ni ops! idea de "bogis", però mentrestant, resulta que els TALGO ja fa anys que porten circulant per línies d'alta velocitat, l'Alvia aquest, circula per alta velocitat. Fins i tot vaig llegir que el TRD, també va per alta velocitat



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dimarts 04/07/2006 0:21

Jordi Freixas ha escrit:Mira... potser no en tinc ni ops! idea de "bogis", però mentrestant, resulta que els TALGO ja fa anys que porten circulant per línies d'alta velocitat, l'Alvia aquest, circula per alta velocitat. Fins i tot vaig llegir que el TRD, també va per alta velocitat
Perquè et facis a la idea del que parlen: els TRD que poden anar indistintament per via UIC i via ibèrica (i que poden intercambiar l'ample) només en són 2 (concretament el 594.201 i 594.202), la resta de la sèrie de TRD (594) són d'ample ibèric fixe.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimarts 04/07/2006 0:23

Hola!

Només vull afegir que canviar els bogies d'un Euromed per possibilitar un canvi d'ample de via com algú per aquí apunta és caríssim i obliga a redissenyar gairebé tota la dinàmica del tren. :!:

Què comporta això? Que el redisseny surti tan car com dissenyar una sèrie nova. :!:

Per tant, deixem-nos d'utopies. ;)

Cal recordar que el sistema de canvi d'ample dels Talgo és una característica que es va descobrir amb posterioritat al seu disseny; és a dir, que els primers Talgo no es vàren dissenyar pensant en aquesta possibilitat sinó que més tard es va veure que el disseny d'aquests trens permetia variar l'ample dels "bogies" (entre cometes perquè el que porta un Talgo no és exactament un bogie). 8)

Salut!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dimarts 04/07/2006 0:51

Jordi Freixas ha escrit:Mira... potser no en tinc ni ops! idea de "bogis", però mentrestant, resulta que els TALGO ja fa anys que porten circulant per línies d'alta velocitat, l'Alvia aquest, circula per alta velocitat. Fins i tot vaig llegir que el TRD, també va per alta velocitat
Per començar, estas barregant tarongers amb pomes, fet que ja demostra on està el nivell. Però no passa res. Per a que m'entenguis (i ho dic en serio), una cosa és anar per linies d'alta velocitat i una altra, molt diferent, és que aquests trens vagin a Alta Velocitat (s'entén per Alta Velocitat la que és igual o superior a 300 km/h). Els Talgo que poden canviar d'eixos (no tots poden) van a 200 / 220 (ara estan preparant els més moderns per poder anar a 250). Els Alvia estan dissenyats per anar a 250. I això no és Alta Velocitat. El que tu demanes, i que tant jo com en JaMiRo! et diem que és inviable, és que els eixos dels bogis (bogies) dels Euromed puguin canviar d'ample. I ja t'hem explicat el perquè.

S'hauria de redissenyar tot el bogi, i s'hauria de dissenyar de forma que permetés anar a més de 300 km/h, cosa que els únics bogis d'ample variable que hi ha, els Brava de CAF (bé, i els de Talgo que en total n'hi ha 4 repartits en dos branques autopropulsades i una locomotora) no han aconseguit, ni els uns ni els altres. Com ja he dit abans, o poses els frens per a 300 o poses el sistema de canvi d'ample. Però tot a la vegada, ara per ara, és quasi bé impossible.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Avatar de l’usuari
Talgo
N3
N3
Entrades: 30
Ubicació: Castelldefels

Entrada Autor: Talgo » Dissabte 29/07/2006 19:28

Bones!

Voldria contestar a la pregunta del ultim post que pregunta per que el euromed, no pot camviar el ample de via automaticament. Es per que RD rodadura desplazable es un patent de talgo que durant molts anys a sigut la salvacio de españa a les portes de europa. El fet de la diferencia d' ample es degut als ingeniers españols que estaben convencuts de que la maquina de vapor traccionava millor amb mes ample que amb meny, cosa que es mentida igual que el rumor de que franco ho va fer per que no entres ningu desde europa, aixo tambe es mentida, el problema esatava en que era mes car camviar tota la infratructura feta que continuar amb la ja establerata.

salut!!



orique
N9
N9
Entrades: 2046
Ubicació: Terrassa

Entrada Autor: orique » Dissabte 29/07/2006 20:39

Talgo ha escrit:(...) igual que el rumor de que franco ho va fer per que no entres ningu desde europa, aixo tambe es mentida, el problema esatava en que era mes car camviar tota la infratructura feta que continuar amb la ja establerata.
Franco difícilment va tenir res a dir amb l'elecció de l'ample de via perquè el 1848 ni tan sols havia nascut...

Curiositat: Aquell fill de ops! va néixer el mateix any que el cremallera de Montserrat :x



Avatar de l’usuari
Talgo
N3
N3
Entrades: 30
Ubicació: Castelldefels

Entrada Autor: Talgo » Diumenge 30/07/2006 0:03

Bones!
Ho se ho se, pero es que fins i tot a un reportatje de la tele deien que la gent posava com escusa que el fill de..... XD ho havia fet per aixo cosa que no es certa que tens tota la rao pero per si algu ho havia sentit i no ho tenia mas clar. XD

Salut



Avatar de l’usuari
EUKibo
N9
N9
Entrades: 1321
Ubicació: Badalona SantaColomaG Barcelona Castelldefels

Entrada Autor: EUKibo » Dijous 08/02/2007 15:59

a Xile tambe tenen ample Iberic?? o les adapten a ample internacional?



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dijous 08/02/2007 16:10

EUKibo ha escrit:a Xile tambe tenen ample Iberic?? o les adapten a ample internacional?
Ample ibèric.



Albert
N7
N7
Entrades: 480
Ubicació: Martorell

Entrada Autor: Albert » Dijous 08/02/2007 16:55

A Xile també tenen ample ibèric? I a la resta de sudamèrica? No puc entendre que allà adoptéssin el mateix ample que a Espanya ...



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dijous 08/02/2007 23:38

Albert ha escrit:A Xile també tenen ample ibèric? I a la resta de sudamèrica? No puc entendre que allà adoptéssin el mateix ample que a Espanya ...
Vés que no ho decidís el Govern de Sa Majestat quan bona part d'allò era colònia espanyola.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23734
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 08/02/2007 23:51

Platanito ha escrit:
Albert ha escrit:A Xile també tenen ample ibèric? I a la resta de sudamèrica? No puc entendre que allà adoptéssin el mateix ample que a Espanya ...
Vés que no ho decidís el Govern de Sa Majestat quan bona part d'allò era colònia espanyola.
No, que van haver de sortir per cames abans de 1820. Però és possible que, malgrat que Espanya es negués durant molts anys a reconèixer la independència de les seves ex-colònies, aquestes s'hi emmirallessin per no caure en una dependència excessiva dels EUA, que ja aleshores "apuntaven maneres".


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3181
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 09/02/2007 9:42

Segons Railroad Gauge Width:

1600 mm 5' 3" (ample irlandès): entre altres Brasil amb 5290 Km.
1668-1674 mm 5' 5 2/3" (ample ibèric): Portugal 2613 Km i Espanya 11791 Km.
1676 mm 5' 6" (ample indi): Argentina 18829 Km, Bangladesh 978, Xile 3974, India 59865, Iran 92, Pakistan 7718, Sri Lanka 1948.

Pel número de kms, crec que l'ample espanyol és una derivació d'un ample anglès que va quedar obsolet amb la estandarització de l'ample de Stephenson. Aquest mateix ample es va utilitzar àmpliament en colonies angleses (Índia, Pakistan...) i a sudamèrica.

Salut !!



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”