Pàgina 2 de 4

Re: Esquemes de colors de les línies de bus

Publicat: Dimecres 14/08/2013 13:39
Autor: jms
Guigui ha escrit:
jms ha escrit:El color vermell representava les línies que anaven o passaven pel centre de la ciutat, les de color groc anaven de Nord a Sud, les de color verd eren transversals i travessaven la ciutat lluny del centre y les blaves eren nocturnes.
No ben bé. Encara recordo perfectament els plànols dels autobusos de començaments dels 80. Deien així:

Vermell: línies que passen per Pl. Catalunya, Pl. Universitat o Pl. Urquinaona
Groc: línies transversals
Verd: línies perifèriques i altres
Blau: línies nocturnes

A la pràctica, les transversals eren les que recorrien la ciutat longitudinalment en sentit Llobregat-Besòs (p. ex., el 15, 43, 44, 74).
Guigui, gràcies per l'aclariment, he fet la rectificació a les grogues i verdes.

jms

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Dissabte 02/11/2013 22:17
Autor: Fran-Ikarus
Doncs, continuant amb efemèrides "trentanyenques", fa una mica més de 30 anys que es va implantar el carril bus al Passeig de Gràcia, no sense algun incident:

Imatge

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 0:28
Autor: Dani544
Canvis Badalona 23-04-1985.png
Canvis Badalona 23-04-1985
Canvis Badalona 23-04-1985.png (157.86 KiB) Visualitzat 7871 cops
Degut a l'arribada del metro a Badalona i Sant Adrià de Besòs el 22 d'abril del 1985, es van reorganitzar diverses línies d'autobús a la zona, ja fos escurçant el recorregut fins/des de Pep Ventura, fusionant línies, creant-ne de noves o suprimint-ne alguna, entrant en vigor aquests canvis l'endemà dia 23. Aquell mateix dia va crear la línia B25 (Pl. Glòries-B. Pomar) que cobria el trajecte de la desapareguda 510 fins a la plaça de les Glòries i el que realitzava la BS, que la van limitar al carrer del Prim, fet que provocà nombroses queixes de la gent de Pomar i el dia 13 de maig la B25 va passar a realitzar el recorregut complet fins a Barcelona que feia la BS-TP fins el dia de la inauguració del metro. La BS es va suprimir definitivament l'1 d'agost del 1986, ja que se solapava amb la nova B25.
Canvis Barcelona 06-11-1985.png
Canvis Barcelona 06-11-1985
Canvis Barcelona 06-11-1985.png (101.88 KiB) Visualitzat 7871 cops
El 6 de novembre del 1985, coincidint amb l'arribada del metro a Montbau, es van reorganitzar algunes línies d'autobús que coincidien en part del recorregut amb la L3 del metro. Un canvi absurd al meu parer va ser el de la línia 39 per Gràcia, degut a la supressió de la 26 que baixava per Torrent de l'Olla, es va voler compensar fent-hi baixar la 39, deixant força allunyants els recorreguts ascendent i descendent. Hagués sigut més llògic fer-hi passar el 28.

Adjunto un plànol actual del recorregut de la línia 39 pel barri de Gràcia, en verd el recorregut suprimit el 1985 i en vermell els recorreguts ascendent i descendent modificat, que es mantenen iguals que des de llavors:
Línia 39 Gràcia.png
Línia 39 Gràcia
Línia 39 Gràcia.png (311.33 KiB) Visualitzat 7871 cops

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 0:38
Autor: Dani544
El 18 de setembre del 1986 es va canviar el sentit de circulació dels carrers Mallorca i València de Barcelona per permetre alliberar trànsit dels congestionats carrer Aragó, Gran Via i Av. Diagonal i millorar la circulació interna de la ciutat. Aquesta reordenació va comportar que les línies de bus direcció Llobregat canviéssin València per Mallorca i viceversa en direcció Besòs.
Canvis Barcelona 18-09-1986.png
Canvis Barcelona 18-09-1986
Canvis Barcelona 18-09-1986.png (231.34 KiB) Visualitzat 7865 cops

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 1:35
Autor: Adolescent barceloní
Dani544 ha escrit:Aquell mateix dia va crear la línia B25 (Pl. Glòries-B. Pomar) que cobria el trajecte de la desapareguda 510 fins a la plaça de les Glòries i el que realitzava la BS, que la van limitar al carrer del Prim, fet que provocà nombroses queixes de la gent de Pomar i el dia 13 de maig la B25 va passar a realitzar el recorregut complet fins a Barcelona que feia la BS-TP fins el dia de la inauguració del metro. La BS es va suprimir definitivament l'1 d'agost del 1986, ja que se solapava amb la nova B25.
Us explico com van anar exactament les protestes, ja que la meva mare i els meus avis van viure-ho.

Després d'aquests canvis hi va haver protestes per part dels veïns de Pomar (Badalona), que van "segrestar" els autobusos de la línia BS. Els veïns pujaven als busos al carrer Prim i deien als conductors que pugessin fins a Pomar; els conductors van obeir. Es va donar el cas de tenir l'avinguda President Companys plena de busos en caravana, ja que els veïns no sabien què fer amb ells; finalment els van pujar fins al barri.

Els busos, que no van sofrir cap dany, van estar aparcats uns dies en el descampat de l'actual mercat, on els veïns els vigilaven dia i nit, en un ambient festiu.

Finalment, a la mitjanit, van començar a sonar les campanes de la parròquia de Sant Sebastià, alertant els veïns. Una brigada de 500 "geos" va envoltar tot el barri, obligant els veïns a alliberar els autobusos. Dies més tard de la protesta, es va acordar que la línia B25 arribés fins al centre de Barcelona per satisfer les queixes que tenien els veïns del barri.

Cal comentar que els veïns de Santa Coloma van "segrestar" un altre bus en senyal de protesta, però en veure que els "geos" s'havien endut els que hi havia al barri el van alliberar.

Estic preparant un reportatge a fons sobre aquest segrest, parlant amb veïns i veïnes que visqueren el fet.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 12:00
Autor: Renfe445
Cuando llegó el metro a Santa Coloma...
Cuando se creó la 801 fue un gran fracaso porque obligaba a hacer un transbordo a (ya no me acuerdo).
La gente, pues cuando se quejan, secuestran un autobús.
La TUSA tuvo tres líneas, creo que se llamaban A1, A2 y A3, sustituyendo recorridos que la TB hacía antes por Santa Coloma que los quitó con el metro.
Una de esas tres líneas fue embrión de la 800, que fue de TB hasta el año 89 cuando la TUBSAL heredó de TB muchas líneas, entre ellas la 800.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 13:52
Autor: Don Ramón
Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 13:59
Autor: Renfe445
Don Ramón ha escrit:Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.
Sí, antes el secuestro de autobuses era un quehacer cuando la gente se cabreaba si han cambiado cosas del servicio.

Sé de una historia que me contó mi abuelo pero no me acuerdo.

La vieja B30...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 14:04
Autor: Renfe445
Sí, cuando se hizo la nueva 507, si la gente quería continuar hasta arriba de Santa Coloma, tenían que transbordar para coger esa 801. La gente no les parecía bien y secuestraron un autobús (lógicamente). Finalmente quitaron la 801 y pusieron esa 507 hasta Ramon Berenguer, por lo que leí.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 14:07
Autor: Adolescent barceloní
En aquella época, cuando la gente quería algo se mobilizaba. Actualmente, se hacen cambios y muchísima gente se queda con los brazos cruzados. En el caso del secuestro de autobuses de Pomar, más de 1000 vecinos se pusieron de acuerdo para llevar a cabo la acción, ya que el barrio estaba muy unido e iban todos a una.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 14:50
Autor: Henry 030
Em sona de molt petit (jo també sóc del 90 ;) ) que per Bailèn hi passava una línia de bus. El canvi de sentit de Mallorca i València el desconeixia...

Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 15:09
Autor: Renfe445
Henry 030 ha escrit:Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?
Que esas líneas aceptaban el uso de la T-3.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 16:33
Autor: Fran-Ikarus
Adolescent barceloní ha escrit:Una brigada de 500 "geos" va envoltar tot el barri, obligant els veïns a alliberar els autobusos. Dies més tard de la protesta, es va acordar que la línia B25 arribés fins al centre de Barcelona per satisfer les queixes que tenien els veïns del barri.
Home, no dubto que poguessin donar-se cita uns quants centenars de policies, i que una part d'ells fossin anti-disturbis... Ara, que segurament no hi ha 500 "geos" ni en tota Espanya, també t'ho dic... Per allò de donar-li una mica de rigor al producte publicat final (que t'animo a que duguis a terme!) ;)

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 16:36
Autor: Fran-Ikarus
Don Ramón ha escrit:Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.
Recomiendo: 1. "Ponerse en la tesitura de la época (requiere empatía)" -> 2."Volver a opinar"

Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 16:48
Autor: Adolescent barceloní
Fran-Ikarus ha escrit:Home, no dubto que poguessin donar-se cita uns quants centenars de policies, i que una part d'ells fossin anti-disturbis... Ara, que segurament no hi ha 500 "geos" ni en tota Espanya, també t'ho dic... Per allò de donar-li una mica de rigor al producte publicat final (que t'animo a que duguis a terme!) ;)
Quedaria millor: "500 policies, entre els quals hi havia una gran presència del cos dels geos"? Vaig contrastant el que diuen els veïns amb les hemeroteques. Quan acabi la ronda d'entrevistes als veïns, miraré a veure si l'ajuntament de Badalona té informació o fotografies a l'arxiu històric; suposo que alguna cosa hi haurà.
Fran-Ikarus ha escrit:Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.
Correcte. En el cas del barri de Pomar, segons la meva àvia, va ser un barri precari amb falta de serveis bàsics sobretot en els seus inicis. I tot això va fer que els veïns (la majoria, provinents de les barraques de Montjuïc, ja es coneixien) anessin tots a una.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 16:52
Autor: Fran-Ikarus
Adolescent barceloní ha escrit:Quedaria millor: "500 policies, entre els quals hi havia una gran presència del cos dels geos"? Vaig contrastant el que diuen els veïns amb les hemeroteques. Quan acabi la ronda d'entrevistes als veïns, miraré a veure si l'ajuntament de Badalona té informació o fotografies a l'arxiu històric; suposo que alguna cosa hi haurà.
No és ja que quedi millor, sinó que segurament no hi havia ni un sol GEO... Deuen voler dir "anti-disturbis". Mira a què es dediquen els membres dels GEO, i ja veuràs:

https://es.wikipedia.org/wiki/Grupo_Esp ... peraciones

Publicat: Diumenge 26/07/2015 17:03
Autor: Renfe445
Fran-Ikarus ha escrit:Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.
La TUSA tenía los autobuses hechos mierda! :evil:

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 17:30
Autor: Dani544
Henry 030 ha escrit:Em sona de molt petit (jo també sóc del 90 ;) ) que per Bailèn hi passava una línia de bus. El canvi de sentit de Mallorca i València el desconeixia...

Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?

-La línia que baixava per Bailèn fins a Còrsega era el 21 (Camèlies-Hospital Clínic) desapareguda el 1994.

-El canvi de sentit de Mallorca i València el setembre del 1986 va ser una important obra pre-olímpica per millorar el trànsit intern de Barcelona, ja que llavors els cotxes havien de travessar la ciutat perquè les rondes no existien, quan es van inaugurar el 1992 es va suprimir molt trànsit en diversos carrers.

-El símbol en forma de V volia dir que en aquestes línies es podien utilitzar les targetes combinades bus- metro T3, T5 i T6. El setembre de 1986 es podien utilitzar en les següents línies: T3: 11, 12, 25, 61, 76, 77, 302, 803. T5: BC, BI, EB, 501, 835. T6: MO.

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 17:34
Autor: Dani544
He trobat diverses notícies aparegudes a La Vanguardia sobre les modificacions del BS i el B25, les tinc des de que l'hemeroteca era de pagament:
La Vanguardia 03-05-1985.png
La Vanguardia 03-05-1985
La Vanguardia 03-05-1985.png (69.84 KiB) Visualitzat 7721 cops
La Vanguardia 04-05-1985.png
La Vanguardia 04-05-1985
La Vanguardia 04-05-1985.png (366.52 KiB) Visualitzat 7721 cops
La Vanguardia 07-05-1985.png
La Vanguardia 07-05-1985
La Vanguardia 07-05-1985.png (106.06 KiB) Visualitzat 7721 cops
La Vanguardia 24-04-1985.png
La Vanguardia 24-04-1985
La Vanguardia 24-04-1985.png (97.51 KiB) Visualitzat 7721 cops

Re: Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Publicat: Diumenge 26/07/2015 17:37
Autor: Renfe445
Es verdad, que no sólo estaba la T-3 como tarjeta combinada, sino también la T-5 y la T-6.

Puede ser que la T-3 es para urbanos, la T-5 para intermunicipales y la T-6 es una especial para la MO?