2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià

Entrada Autor: metring » Dijous 10/01/2013 13:54

Enceto fil per parlar d'una altre efemèride que es complirà aquest any, igualet que el del London Tube: 150 anys del Ferrocarril de Sarrià. Uns diuen que tots dos van ser les dues línies metropolitanes del món, altres que el segon no l'era, que si el primer en principi tampoc...Obrint debat! Recordeu que a l'inici l'empresa era la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià, i que la tracció era a vapor i amb ample ibèric, cosa que va canviar el 1905, passant a electrificar-se i l'ample, a internacional, cosa que segueix avui en dia.

El que encara no se és si es farà celebració a lo gran, si ho han fet del centenari del Carrilet, imagino que d'aquest més...

Edito: acabo de veure aquest Tweet de FGC d'ahir:
Avui @TfLOfficial fa 150 anys, enhorabona! Tenim previst celebrar els 150 del Tren de Sarrià conjuntament. Us n’informarem properament! #FGC



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 10/01/2013 18:47

Per cert, quin dia es va inaugurar? Perquè en alguns llocs parlen del 22 de juny, a d'altres el 23, el 25...

Com que encara no havia La Vanguardia, no podem tirar d'hemeroteca :(



jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dijous 10/01/2013 21:00

Evidentment no existia "La Vanguardia", però si el "Diario de Barcelona" també conegut com "El Brusi", el degà de la premsa de la Europa Continental i el segon de tot Europa, ja que el primer va esser "El Times". Per cert a la època napoleònica es va editar en francès i castellà. La edició complerta es a l'Arxiu de la Ciutat a Ca l'Ardiaca.

jms



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 10/01/2013 21:14

Doncs aquí sí que n'hi ha, de material preservat presumptament operatiu, que podria fer circulacions...

Presumptament, és clar.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 10/01/2013 21:19

jms ha escrit:Evidentment no existia "La Vanguardia", però si el "Diario de Barcelona" també conegut com "El Brusi", el degà de la premsa de la Europa Continental i el segon de tot Europa, ja que el primer va esser "El Times". Per cert a la època napoleònica es va editar en francès i castellà. La edició complerta es a l'Arxiu de la Ciutat a Ca l'Ardiaca.

jms
Ja, ara mateix ho parlàvem, el que passa és que l'hemeroteca del Diari de Barcelona no està digitalitzada ni és a internet, per això...



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 10/01/2013 22:21

El 23 de juny de 1863, a dos quarts de sis de la tarda es va procedir a la inauguració de la línia, segons l'edició de la tarda del dijous 25 de juny del Diari de Barcelona. El 6 d'octubre de 1859 es van iniciar les obres.
Demà miraré d'escannejar i penjar la nota del Diari de Barcelona. Salut!



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 10/01/2013 22:37

Carai, quina eficiència! Moltíssimes gràcies! :ok



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Divendres 11/01/2013 20:04

Sobre el tema de l'FSB i el Metro de Londres, la veritat és que hi he pensat molt, i he anat canviant d'idea al cap dels anys. D'una banda, entenc que el Metro de Londres va ser en el seu dia una novetat, en el sentit que anava semisoterrat i en túnel i tenia estacions subterrànies (el Metropolitan no era, ni és encara, un tren totalment subterrani), mentre que el Tren de Sarrià es va fer com un ferrocarril convencional.Des d'aquesta perspectiva, no hi ha comparació entre l'un i l'altre. Ara bé, també és veritat que fer un ferrocarril de menys de cinc quilòmetres, amb cinc estacions (Barcelona, les dues de Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià) i una freqüència de trens molt més intensa que l'habitual, no era el més freqüent en aquell temps. En tot cas, m'agradaria saber què en penseu els membres del fòrum.
I una altra cosa,dita ja per "provocar". En la meva opinió, hi va haver una infraestructura ferroviària que sí es va inspirar en el Metro de Londres , i no és el Tren de Sarrià sinó la rasa del carrer Aragó : tren semisoterrat i túnel sota el passeig de Gràcia . Per descomptat, això només es podrà demostrar, si de cas, quan algú faci una "troballa" en algun arxiu... Però, què us sembla la idea com a "hipòtesi de treball"?.
Finalment, i lligant amb un altre fil, el 26 de desembre de 1962, l'endemà de la famosa nevada barcelonina, va caure una espectacular nevada sobre Londres, que va obligar a endarrerir la celebració del centenari del Metro fins al mes de maig següent.



Avatar de l’usuari
raulitinbcn
N8
N8
Entrades: 1172
Facebook: raul.lopezalvarez.37
Ubicació: Barcelina

Entrada Autor: raulitinbcn » Divendres 11/01/2013 20:48

Per cert, sabeu si FGC farà un viatge especial comemoratiu amb un brill o algo semblant? :?


Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 11/01/2013 22:40

Detall del Diari de Barcelona del 25 de juny de 1863, edició de la tarda. Salut.
Fitxers adjunts
SKMBT_C20313011115310.pdf
(200.65 KiB) S’ha baixat 487 vegades



Avatar de l’usuari
Henry 030
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Barcelona (Verdaguer L4-L5)

Entrada Autor: Henry 030 » Dimecres 16/01/2013 13:37

Hola,

Veient que aquest any se celebra el 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià m'ha vingut al cap el llibre que FGC va editar pel centenari del funicular de Vallvidrera, força complet. Realment estaria bé que FGC publiqués un llibre sobre la història del tren de Sarrià des dels seus orígens fins l'actualitat, ja que el d'en Salmerón és impossible d'aconseguir :'(


Volem un museu del transport a Barcelona!!!

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 16/01/2013 14:10

Henry 030 ha escrit:Hola,

Veient que aquest any se celebra el 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià m'ha vingut al cap el llibre que FGC va editar pel centenari del funicular de Vallvidrera, força complet. Realment estaria bé que FGC publiqués un llibre sobre la història del tren de Sarrià des dels seus orígens fins l'actualitat, ja que el d'en Salmerón és impossible d'aconseguir :'(
Home, el primer diumenge de mes, a la plaça Masadas hi ha una parada a on segurament el podries aconseguir.



Avatar de l’usuari
raulitinbcn
N8
N8
Entrades: 1172
Facebook: raul.lopezalvarez.37
Ubicació: Barcelina

Entrada Autor: raulitinbcn » Dissabte 19/01/2013 9:24

FGC, via Facebook ha escrit:
raulitinbcn, via Facebook ha escrit:Fareu algun servei especial conmemoratiu pel 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià? amb un Brill?
Raul, s’estan ultimant els detalls de la celebració. Us n’informarem properament. Gràcies!


Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 20/02/2013 16:00

A http://www.fgc.cat/cat/galeria.asp#9 trobareu una galeria d'imatges dels 150 anys del Ferrocarril de Sarrià.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 20/02/2013 16:45

Si això és correcte (hagués posat l'enllaç a la wiki o a la web d'en Trenscat, però em sembla que no hi surt la data exacta):

http://cv.uoc.es/~jmora/metro/l6.html

vol dir que el 23 de juny és el dia exacte del 150è aniversari de la inauguració, la qual cosa fa pensar que hi faran un fantàstic acte (i més tenint en compte que cau en diumenge). Tenen pràcticament quatre mesos per davant, per anunciar-lo.

Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.

Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimecres 20/02/2013 16:46

Si això és correcte, que entenc que completament:
122-042-132 ha escrit:El 23 de juny de 1863, a dos quarts de sis de la tarda es va procedir a la inauguració de la línia, segons l'edició de la tarda del dijous 25 de juny del Diari de Barcelona. El 6 d'octubre de 1859 es van iniciar les obres.
Demà miraré d'escannejar i penjar la nota del Diari de Barcelona. Salut!
vol dir que el 23 de juny és el dia exacte del 150è aniversari de la inauguració, la qual cosa fa pensar que hi faran un fantàstic acte (i més tenint en compte que cau en diumenge). Tenen pràcticament quatre mesos per davant, per anunciar-lo.

Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.

Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
TramviaBlau
N6
N6
Entrades: 237

Entrada Autor: TramviaBlau » Dimecres 20/02/2013 18:27

Fran-Ikarus ha escrit
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
Tant de bo però el 18 porta un munt d´anys parat ¿¿no??...... molt em temo que de circulacions especials res de res, la crisis disfressa el desinterès.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 21/02/2013 9:10

No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18. En aquesta del 2010 se'n parlava, tot i que s'aclaria més tard que es tractaria del 301 (com així va ser finalment, penso), però podria ser que s'ho haguessin plantejat inicialment?

http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=10574

En tot cas, que porti anys sense sortir no vol dir necessàriament res (també va estar molts anys sense funcionar el tren del Gran Metro, després de les celebracions del 75è aniversari, i ara sortosament surt cada any amb l'únic interrogant del "finançament"): si no s'ho plantegen per aquesta ocasió tan especial, és força clar que quan hagi passat encara s'ho plantejaran menys...

Algú coneix de primera mà la situació del 18? (si té quelcom espatllat, o li cal substitució d'alguna peça, o simplement manteniment)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 21/02/2013 9:16

Fran-Ikarus ha escrit:No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18.
Ja me'n recordo: setembre del 2004. Que, de fet, allà hi érem "uns quants" (buscaré per casa les meves pròpies fotos, que són gairebé les últimes que vaig fer amb màquina de carret):
http://www.trenscat.com/metrovalles/brill18_ct.html

I també va coincidir amb l'últim cop que va circular als tallers de Sarrià?:
http://www.trenscat.com/metrovalles/phh ... ia_ct.html


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dijous 21/02/2013 9:24

Fran-Ikarus ha escrit:No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18. En aquesta del 2010 se'n parlava, tot i que s'aclaria més tard que es tractaria del 301 (com així va ser finalment, penso), però podria ser que s'ho haguessin plantejat inicialment?

http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=10574

En tot cas, que porti anys sense sortir no vol dir necessàriament res (també va estar molts anys sense funcionar el tren del Gran Metro, després de les celebracions del 75è aniversari, i ara sortosament surt cada any amb l'únic interrogant del "finançament"): si no s'ho plantegen per aquesta ocasió tan especial, és força clar que quan hagi passat encara s'ho plantejaran menys...

Algú coneix de primera mà la situació del 18? (si té quelcom espatllat, o li cal substitució d'alguna peça, o simplement manteniment)
Mirare de parlar amb el meu "contacte" al COR de Rubi a veure si sap algo



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”