A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 19/04/2016 16:08

Dr. Frank Stark Pearson

Ara que s'està posant noms de personalitats als trens de FGC, i ja en hi ha un dedicat a la figura d'En Carles Salmerón, i aviat se'n posarà un a nom d'En Lluis Bruguera, també, crec que seria de justícia, pensar en batejar un tren de la línia del Vallès amb el nom del Dr. Pearson. Aquest novembre (celebrarem els 100 anys) seria el millor homenatge, el 28 de novembre de 1916 es va inaugurar el primer tram dels Ferrocarrils de Catalunya, de Sarrià a Les Planes.

Enginyer i financer nord-americà.
Lowell, Massachusetts, 3 de juliol de 1861 — vaixell Lusitània , davant les costes d'Irlanda , 7 de maig de 1915

Inventà un fàcil mètode d’ enllumenat elèctric i fundà a Boston la Somerville Electric Light Company i més tard la Makefield Light Company. Ocupà llocs de direcció en importants empreses nord-americanes. Creà les primeres centrals hidroelèctriques de l’ Amèrica Llatina (Brasil, Mèxic) i l’empresa Electrical Development Company, que aprofità els salts d’aigua del riu Niàgara.

L’any 1908 fomentà l’estudi i el projecte d’electrificacions de la indústria catalana a partir de l’explotació de la força hidràulica de l’Ebre i dels seus afluents (Segre, Noguera Pallaresa); amb aquesta finalitat el 1911 promogué les creacions de dues grans empreses multinacionals, la Barcelona Traction, Light and Power Company, Limited (La Canadenca) i l'Ebro Irrigation and Power Company, Limited (Regs i Forces de l’Ebre), amb seu al Canadà. Aquesta electrificació de la indústria evità l’enfonsament per manca de combustible de la indústria catalana durant la Primera Guerra Mundial.

El mateix 1911, des de Barcelona, ideà l’ordenació futura de l’àrea de Barcelona en tres zones: la ciutat comercial, a la Barceloneta actual entre els rius Besòs i Llobregat, la ciutat residencial, al Tibidabo i els seus vessants, i la ciutat industrial amb les fàbriques i ciutats obreres, al Vallès, darrere el Tibidabo. Aquest projecte creà la necessitat d’una ràpida via de comunicació entre Barcelona i el Vallès; el 1912 la Barcelona Traction, principal accionista del Ferrocarril de Sarrià a Barcelona SA, promogué la creació dels Ferrocarrils de Catalunya SA. El 1913 passà a controlar també Les Tramways de Barcelone SA.
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 19/04/2016 16:22, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4440
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimarts 19/04/2016 16:11

Y se podría volver a recuperar el nombre de la estación de La Floresta - Pearson.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 19/04/2016 16:19

Renfe445 ha escrit:Y se podría volver a recuperar el nombre de la estación de La Floresta - Pearson.
Per exemple. Bona idea. Salut!
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 19/04/2016 16:22, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 19/04/2016 16:21

He enviat un suggeriment a la Direcció de FGC en el sentit de posar el nom del Dr. Pearson a una unitat 113. Salut!



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 19/04/2016 16:25

He desplaçat el fil a Història per tal que no s'esborri, tal com passa a tots els fils que es publiquen a suggeriments. Apart, els suggeriments del fil són en principi per a temes relacionats amb el funcionament del fòrum.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3152
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 20/04/2016 9:28

A Catalunya se li hauria de dedicar alguna cosa més que un tren. La industrialització del segle XX a Catalunya no s'explica sense la seva intervenció durant només quatre anys, entre el 1911 i el 1915. La Barcelona Traction (la Canadenca), Riegos y Fuerzas del Ebro, els Ferrocarriles de Cataluña, les obres hidroelèctriques al Pirineu...

Després vindria la Guerra (in)Civil, el Joan March, FECSA i el cas Barcelona Traction.

Potser és molt aventurat dir això, però crec que si en Pearson hagués sobreviscut a la Primera Guerra Mundial, el ferrocarril en ample normal (europeu, 1435mm) hauria connectat Catalunya amb Europa molts anys abans del que ho ha fet.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 20/04/2016 10:53

genissimon ha escrit:A Catalunya se li hauria de dedicar alguna cosa més que un tren. La industrialització del segle XX a Catalunya no s'explica sense la seva intervenció durant només quatre anys, entre el 1911 i el 1915. La Barcelona Traction (la Canadenca), Riegos y Fuerzas del Ebro, els Ferrocarriles de Cataluña, les obres hidroelèctriques al Pirineu...

Després vindria la Guerra (in)Civil, el Joan March, FECSA i el cas Barcelona Traction.

Potser és molt aventurat dir això, però crec que si en Pearson hagués sobreviscut a la Primera Guerra Mundial, el ferrocarril en ample normal (europeu, 1435mm) hauria connectat Catalunya amb Europa molts anys abans del que ho ha fet.

Salut !!
Completament d'acord amb En "genissimon". Salut!



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4440
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 20/04/2016 11:16

Más que un tren se debería (insisto) recuperar el nombre original de la Floresta que es La Floresta-Pearson.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimecres 20/04/2016 16:30

Per cert, era Frederick, no Frank ;) . Per la resta, d'acord. Canviar el nom de l'estació també seria un detall. Però el més important és que es conegui el que va fer, que se'n parli i s'expliqui.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 20/04/2016 18:54

Aquesta és la ràpida resposta de FGC, cal agrair la rapidesa i la intenció de retre-li homenatge. Salut!

" Benvolgut senyor,
Donem resposta a la vostra consulta de data 19.04.2016.

Agraïm el vostre suggeriment i el passem a les persones responsables de prendre aquesta decisió. De tota manera, us informem que dins els actes de celebració del centenari de Barcelona – Les Planes, està previst algun acte en homenatge al senyor Pearson.

Rebeu una cordial salutació,

Comunicació Corporativa d’FGC"



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dimecres 20/04/2016 20:33

DOCTOR Pearson.


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 20/04/2016 20:51

WMD626 ha escrit:Per cert, era Frederick, no Frank ;) . Per la resta, d'acord. Canviar el nom de l'estació també seria un detall. Però el més important és que es conegui el que va fer, que se'n parli i s'expliqui.
Bé, hi ha divisions d'opinió en aquest senti, hi ha fonts documentals on l'anomenen Frank i d'altres Frederick, mentre ens aclarim ho deixarem com el Dr.Pearson. Gràcies i Salut!



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 21/04/2016 20:20

No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Dijous 21/04/2016 22:07

WMD626 ha escrit:No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.
Esto mismo venía a decir. He encontrado incluso fuentes de la universidad de Toronto donde aparece como Frederick.


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1640
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 25/04/2016 14:30

WMD626 ha escrit:No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.
Consultat el llibre d'En Salmeron, el nom del Dr. Pearson, és Frank. Estic d'acord en que apareixen en diverses fonts documentals els dos noms, continuarem investigant!. Salut!



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dissabte 18/06/2016 18:44

Pinta com a més plausible l'opció de Frederick. D'altra banda, en l'altre cas el nom concret hagués estat Francis (del cual Frank n'és diminutiu, igual que Fred ho és de Frederick)

Ves a saber si, un cop establert aquí, algú li començaria a dir Frank, i ell, de manera volguda (perquè, si no és volgut, un malnom equivocat es talla ben ràpid, entre gent seriosa, i més en aquella època), deixaria fer...

És curiós com costa de trobar, a l'hemeroteca de La Vanguardia, notícies d'època que n'incloguin el nom de pila. A les referides a l'enfonsament del Lusitania sempre diuen "ingeniero Pearson" o "doctor Pearson". Clar que aquests tractaments (sobretot el d'enginyer) tenien molt més relleu social llavors que ara...

El nomenclàtor de Barcelona també ho té documentat així:
http://w10.bcn.cat/APPS/nomenclator/frc ... p?idioma=0

Pearson, avinguda de
Descripció: Frederick Stark Pearson (Lowell, 1858 - vaixell Lusitània, 1915). Enginyer i financer. Promogué la creació de dues grans empreses: Barcelona Traction, Light and Power, Company Limited (La Canadenca) i Sociedad Riegos y Fuerzas del Ebro.
Data Aprovació: 11/05/1915


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dissabte 18/06/2016 18:49

122-042-132 ha escrit:"Cent anys del tren a Les Planes"

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... -planes.do

Bateig de dues unitats de tren amb els noms de Frank Stark Pearson i de l’empleat d’FGC i soci veterà de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona (AAFCB) Lluís Bruguera.
Si resulta ser Frederick i ho estampen com a "Frank" en un tren, com sembla, l'"anècdota" pujarà uns quants graus en importància :x


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Diumenge 19/06/2016 12:32

És Frederick, i en alguns casos se li deia Fred, que és el diminutiu (o de vegades, es feia per no posar el nom tan llarg). Recordo referències com la Gaceta de los Caminos de Hierro" o tots els escrits de Carles Montañés, que el va tractar personalment i sempre es referia a ell pel seu nom. Si més no, a FGC els hauria de fer pensar a el que diu el Nomenclator de l'Ajuntament de Barcelona. Això de "Frank", francament, no sé d'on ho va treure el Salmeron. Si bategen el tren com a "Frank", realment l'homenatge serà ben galdós (per dir-ho d'una manera suau).



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”