Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!

Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7097
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Re: Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN

Entrada Autor: wefer » Diumenge 05/01/2025 17:54

Si els importés ni que fis unaica la història haguessin pogut treure un cotxe del 300 i posar-lo sobre una carrossa, hagués quedat espectacular. Però no, posem un bus vinilat.
De veritat? En fi... decebedor, com sempre.



França451
N9
N9
Entrades: 2424
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dilluns 06/01/2025 13:20

Una pregunta tonta. Dicen que han limpiado y preparado las unidades históricas conservadas. Ese dato es cierto y alguien ha podido corroborarlo, o simplemente fue una noticia de humo para quedar bien y ni siquiera exponen las unidades históricas "por pura vergüenza para que no sepamos que siguen deterioradas y llenas de graffitis? Pregunto desde mi total ignorancia. Porque si las unidades están limpias y presentables, por qué no las muestran, ni que sea haciendo una visita a las catcumbas?


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5800
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 06/01/2025 17:54

França451 ha escrit: Dilluns 06/01/2025 13:20 Una pregunta tonta. Dicen que han limpiado y preparado las unidades históricas conservadas. Ese dato es cierto y alguien ha podido corroborarlo, o simplemente fue una noticia de humo para quedar bien y ni siquiera exponen las unidades históricas "por pura vergüenza para que no sepamos que siguen deterioradas y llenas de graffitis? Pregunto desde mi total ignorancia. Porque si las unidades están limpias y presentables, por qué no las muestran, ni que sea haciendo una visita a las catcumbas?
En mi mensaje del día 31, citando a Josep Maria Solé:


"Respecte al material, encara no han aprovat el pressupost. i sembla que ho deixen per l'any vinent o l'altre. Tot i que crec que faran en un sol acte, els aniversaris del GM i el del Transversal, i per això estan esperant encarregar la restauració del material. Com el súper, dos productes, però el segon amb un 70% de descompte."


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23443
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 06/01/2025 18:49

Malestar entre els sindicats del Metro per donar més visibilitat als busos en el centenari que al mateix metro, i amb raó:
Fitxers adjunts
20250106_184937.jpg
20250106_184937.jpg (117.33 KiB) Visualitzat 2659 cops



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 320

Entrada Autor: Elefant » Dimarts 07/01/2025 10:51

metring ha escrit: Dilluns 06/01/2025 18:49 Malestar entre els sindicats del Metro per donar més visibilitat als busos en el centenari que al mateix metro, i amb raó:
Jo llegeixo que els molesta que es doni més visibilitat a un altre empresa (TB suposo). Aquells van pels seus interessos i res més.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23443
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 07/01/2025 12:39

Elefant ha escrit: Dimarts 07/01/2025 10:51
metring ha escrit: Dilluns 06/01/2025 18:49 Malestar entre els sindicats del Metro per donar més visibilitat als busos en el centenari que al mateix metro, i amb raó:
Jo llegeixo que els molesta que es doni més visibilitat a un altre empresa (TB suposo). Aquells van pels seus interessos i res més.
Clar, és el mateix però dit d'una altra manera. Per molt que siguin "els seus interessos", és veritat que tot el què hi té a veure amb la història per a l'empresa ha de passar pel sedàs del bus, i que quan va ser el 150è aniversari del tramvia, i no oblidem que l'empresa hereva dels tramvies antics és TMB, van suar completament i es van treure de la màniga un centenari de pa sucat amb oli del bus, quan l'any 2006 ja van fer el veritable, i tot per treure partit de la superinversió que van fer en reconstruir, que no restaurar, l'ara antipàtic Tilling Stevens. I amb el centenari del metro està passant 3/4rts del mateix, no els surt a compte el tema de fer passejar ni que sigui amb una grua un metro antic, ho veuen com quelcom que fa nosa i perquè es veuen obligats segurament per la Generalitat, fan aquesta mena de restauració "estètica" perquè és patrimoni històric. Tot allò que no poden amortitzat és una molèstia per a ells, que sembla de vegades que baixem de l'hort.

Per a TMB en quan a patrimoni històric i cultural, el bus és la nineta dels ulls i el metro la Ventafocs



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 320

Entrada Autor: Elefant » Dimarts 07/01/2025 17:38

metring ha escrit: Dimarts 07/01/2025 12:39
Elefant ha escrit: Dimarts 07/01/2025 10:51
metring ha escrit: Dilluns 06/01/2025 18:49 Malestar entre els sindicats del Metro per donar més visibilitat als busos en el centenari que al mateix metro, i amb raó:
Jo llegeixo que els molesta que es doni més visibilitat a un altre empresa (TB suposo). Aquells van pels seus interessos i res més.
Clar, és el mateix però dit d'una altra manera. Per molt que siguin "els seus interessos", és veritat que tot el què hi té a veure amb la història per a l'empresa ha de passar pel sedàs del bus, i que quan va ser el 150è aniversari del tramvia, i no oblidem que l'empresa hereva dels tramvies antics és TMB, van suar completament i es van treure de la màniga un centenari de pa sucat amb oli del bus, quan l'any 2006 ja van fer el veritable, i tot per treure partit de la superinversió que van fer en reconstruir, que no restaurar, l'ara antipàtic Tilling Stevens. I amb el centenari del metro està passant 3/4rts del mateix, no els surt a compte el tema de fer passejar ni que sigui amb una grua un metro antic, ho veuen com quelcom que fa nosa i perquè es veuen obligats segurament per la Generalitat, fan aquesta mena de restauració "estètica" perquè és patrimoni històric. Tot allò que no poden amortitzat és una molèstia per a ells, que sembla de vegades que baixem de l'hort.

Per a TMB en quan a patrimoni històric i cultural, el bus és la nineta dels ulls i el metro la Ventafocs
Fins a cert punt es lògic que a TMB els interessin més els busos antics, ja que aquells es poden fer servir de forma bastant variada. No és el cas de trens de metro o dels tramvies. No ho defenso, però dic que es lògic que des-de l'empresa tiri més per un costat que per l'altra.
Però ara des-del comitè d'empresa mai han posat ells alguna voluntat per ajudar a restaurar i fer funcionar els trens de Metro antics? Per exemple treballadors oferint de fer feines com a voluntaris o alguna cosa així? Perquè tant que aquí es menciona lo que es fa en altres països, una de les coses es que en molts llocs els treballadors fan feines com a voluntaris fora del horari de treball sense cobrar com ara conduir o mantenir els vehicles històrics.



Nen de Gràcia
N5
N5
Entrades: 88

Entrada Autor: Nen de Gràcia » Dimarts 07/01/2025 20:15

Per cert, soc l'únic que s'ha adonat que al bus-metro de la cavalcada posava 1925 al davant i 2025 al darrere?
En veure primer el 1925, em va pujar la mosca al nas perquè mai en la història ha existit cap sèrie 1900, ni tan sols com a numeració de remolcs. Però llavors vaig veure el segon nombre i vaig caure que es referia a l'any d'"inauguració" del metro i l'actual :emprenyat :emprenyat :cop :cop :cop No fos cas que algú poc expert en el tema veiés que tot s'ha planificat tan malament que s'està celebrant el centenari l'any següent.
No saben ni de què parlen... Així ens va la cosa.



Avatar de l’usuari
M1171-M1172-M1169...
N7
N7
Entrades: 327
Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170

Entrada Autor: M1171-M1172-M1169... » Dissabte 18/01/2025 23:19

Sembla que es van complint els desastres que temíem. De moment no tinc molt a dir a part del fet que no tinguem cap tren vell en condicions és un gran problema. Sembla molt més adient amb maquetes!
Sandy


Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows

Avatar de l’usuari
Trenofílic
N2
N2
Entrades: 17

Entrada Autor: Trenofílic » Dimarts 21/01/2025 7:52

Fran-Ikarus ha escrit: Dimarts 31/12/2024 10:07 Jo és que m'ho he perdut (marxava uns dies fora de Barcelona, precisament el mateíx "matí d'autos")

Sí, les xxss es mengen bastant del "retorn" que pugui haver-hi aquí. En copio una crítica prou esfereïdora:

Josep M Solé:

Quanta comèdia. Deuen haver fitxat els mateixos que feien tot aquell espectacle que muntaven quan sortia el 300 de nit. Un tipus amb trompeteta avisant l'arribada o sortida del tren i percomptes de netejar les rajoles originales que queden a l'entrada de les estacions de Lesseps o Fontana, que són originals de fa 00 anys, es dediquen a vinilar quatre trossos de paret simulant el que no és. Com voleu que hi hagi consciència de patrimoni amb totes aquestes xarlotades? Això no és cap celebració. Això és anar passant-se el sabó els uns als altres. Ni el país, associacions d'amiguets dels trens, ni els directius donen més de si. Un centenari es prepara cinc anys abans. Això és el que fan fora. Aquí com que no els estreny la sabata, traduït, ningú que s'omple la boca amb la paraula patrimoni, fa res, ni els punxa, I per això tenim aquestes parides. Números de loteria i xarrades d'això en sabem molt, xerrar i no fotre res. Carreres d'obstacles nocturns per dins dels túnels, estacions amb fantasmes sense cadenes. Algun tanoca ho va inventar i ara només parlen d'aquestes coses i la gent ho creu. On són els que es diuen defensors dels trens i altres endergues guiades? Respecte al material, encara no han aprovat el pressupost. i sembla que ho deixen per l'any vinent o l'altre. Tot i que crec que faran en un sol acte, els aniversaris del GM i el del Transversal, i per això estan esperant encarregar la restauració del material. Com el súper, dos productes, però el segon amb un 70% de descompte. És el concepte que hi ha a TMB de preservació patrimonial. Ja es varen cubrir de glòria amb el centenari dels autobusos, fent un altre mascarada.
Jo crec que ho han hagut de fer amb vinils per dos motius:

1. Temporalitat de l'event: potser volien fer-ho temporalment i després del centenari ho tornarien a deixar igual, els vinils són més fàcils de treure.

2. De pressa i corrents, per això el tema de posar vinils i no restaurar tota l'estació i a més només una part de l'estació (no tinc idea si antigament l'estació Aragó era més curta, però la transició d'estació actual a antiga queda estranya). Restaurar tardaries molt més, ja van dir que costaria bastant restaurar les unitats més antigues (com la 100 o 300), costaria bastant temps i diners i crec que serien incompatibles circular per les línies actuals.

El que no he entès es que si ja sabien que el centenari era a prop, per què al 2023 no es va preveure començar a preparar i restaurar amb més marge de temps alguna cosa... Podria ser que tenim la costum de deixar les coses pel final i sabent que tota la burocràcia és lenta i la negociació entre organismes a vegades és difícil, només cal veure com es va endarrerir la L9/L10, la prolongació de la línia L8, el corredor del mediterrani, etc.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23797
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 21/01/2025 10:40

Llevat d'algunes administracions locals (localíssimes) que es prenen seriosament el tema del patrimoni històric, als estaments irresponsables de desgovern d'aquest país, la història (amb lletres majúscules i minúscules) se la bufa. I així ho demostren repetidament, no sols amb el patrimoni, sinó també amb tot el que pertanyi al nostre passat i que serveix per entendre d'on venim i cap on anem; i no sols amb el patrimoni històric, sinó també amb tot l'altre (cultural, natural, etc.).

Gràcies a aquesta incultura incompetent, ens trobem que, allò que als països civilitzats i amb un mínim de cultura és una efemèride digna de ser degudament celebrada, a Catalunya és un trist foc d'encenalls fet amb pressa i amb desgana, i així ens trobem amb uns lamentables decorats de pa sucat amb oli que amb prou feines passarien com a treball de plàstica de primària.

Per cert, fa més de tres setmanes del centenari del metro. On són totes les "celebracions" que van anunciar que es farien durant un any? Se'n veu tant com de les ganes, de la competència i de la sensibilitat que mostren els "responsables".

Com ja vaig dir no fa massa en un altre fil, adreçat a aquests darrers: foteu pena!


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

França451
N9
N9
Entrades: 2424
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dimarts 21/01/2025 11:10

Precisamente de ese tema quería preguntar. Leí que en el espai Mercé Sala de la estación Diagonal iba a haber una exposición de fotos o algo así. ¿Ya hay algo para ver allí o no merece la pena ni que me asome cuando pase por el trasbordo?


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23443
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 23/01/2025 19:38




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23443
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 31/01/2025 17:05

https://www.cultruta.com/portfolio/pass ... -de-metro/

Passeig de Gràcia: un segle de metro

La construcció dels primers metros, fa un segle, va ser una fita significada per a la ciutat. Dues empreses privades van treballar per atreure la població a un nou mitjà de transport ràpid, fiable i… subterrani! Pous, túnels, escales, vestíbuls sota terra, andanes, vies, enginyeria per sostenir-hi la ciutat a sobre… una quimera!

En Manuel Marina ens guia per tot el Passeig de Gràcia, repassant la història gràfica del metro: la construcció i l’evolució de les línies del Gran Metro, el Transversal i les posteriors. El recorregut va des de La Rambla fins a la Diagonal, buscant vestigis, fotografies in situ i memòries escrites de les estacions.

Atenció:

aquesta ruta NO accedeix a cap espai reservat ni a cap espai de viatgers de TMB o d’altres mitjans de transports. No caldrà validar cap bitllet.
aquesta ruta complementa, amb noves informacions, les anteriors rutes de la BCN subterrània (iniciades el 2014) sobre la història del metro.

Dates:

Dissabte 01 de Febrer de 2025 (4 places)
Diumenge 16 de Febrer de 2025 Exhaurit
Diumenge 23 de Febrer de 2025 (20 places) (Places encara no obertes)
Dissabte 01 de Març de 2025 (20 places) (Places encara no obertes)
Diumenge 09 de Març de 2025 (20 places) (Places encara no obertes)



Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 917
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » Dissabte 01/02/2025 6:33

Exposició: "La petita història del metro"

"Un viatge de cent anys d'història en dibuixos"


Quan: 10.01.2025 a 28.02.2025

On: Espai Mercè Sala - Fundació TMB

Accés: Entrada gratuïta*

*Validant el títol de transport

Barcelona celebra cent anys del metro: el 30 de desembre de 1924, el primer tren de la xarxa de metro de Barcelona sortia de l'estació de Lesseps en direcció a Passeig de Gràcia. Des de llavors, el suburbà de la ciutat ha anat creixent i adaptant-se als nous temps.

TMB i la Fundació TMB han creat un ventall d'accions que, emmarcades dins d'una gran campanya de comunicació, s'aniran duent a terme a la xarxa del suburbà durant tot 2025: publicacions de llibres, esdeveniments molt variats, visites guiades, exposicions i molt més.

Una de les publicacions més especials és La petita història del metro, un viatge de 100 anys a través de les magnífiques il·lustracions de Pilarín Bayés i els textos de Daniel Venteo. Aquest llibre, a més d'apropar petits i grans a la història del metro a través de les seves explicacions, desprèn una tendresa peculiar, que hem volgut portar a les parets de l'Espai Mercè Sala.

Tant si ja has tingut l'oportunitat que aquest llibre caigui a les teves mans com si no, vine a visitar l'exposició i gaudeix del viatge!

Què hi trobaràs a l'exposició?
Saps quin dia i quin any es va inaugurar la primera línia del metro de Barcelona? I quantes estacions tenia?

Sabies que durant la Generalitat republicana el metro ja va arribar a l’Hospitalet de Llobregat

O que durant la Guerra Civil espanyola la ciutadania va utilitzar-lo sovint com a refugi per a protegir-se de les bombes?

Sabies que no va ser fins a principis dels anys seixanta que el servei de metro es va municipalitzar i convertir en un servei públic de garantia del dret universal a la mobilitat que és avui?

Sabies que el 1992, amb els Jocs Olímpics de Barcelona, el metro va fer un nou impuls obrint-se pas cap a Santa Coloma de Gramenet i Badalona?

Sabies que avui té 125 quilòmetres de vies i fins a 165 estacions que faciliten prop de 280 milions de viatges l’any? O que la línia 9 del metro, que acaba a l’aeroport del Prat, és automàtica i una de les més modernes d’Europa?

El metro de Barcelona reuneix una i mil històries del passat, del present i del futur.

https://www.tmb.cat/ca/web/fundacio-tmb ... -del-metro

França451, tienes un privado, gracias.



davida
N9
N9
Entrades: 1830
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dissabte 01/02/2025 11:32

oscar440 ha escrit: Dissabte 01/02/2025 6:33 Sabies que el 1992, amb els Jocs Olímpics de Barcelona, el metro va fer un nou impuls obrint-se pas cap a Santa Coloma de Gramenet i Badalona?
Son curts de gambals aquesta gent?
- Arribada metro a Santa Coloma: 21 de desembre del 1983. 1 estació
- Arribada metro a Badalona Pep Ventura: 22 de abril de 1985. 4 estacions.

El 1992 nomes s'obre la segona estació a Santa Coloma



França451
N9
N9
Entrades: 2424
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dissabte 01/02/2025 12:33

Creo que lo de Badalona va por el intento de tener lista la linea 2 para las olimpiadas, cosa que creo recordar hacia final de 1990 se intentó, pero como todos sabemos para las olimpiadas aún no estaba lista la línea, pero hacen como si lo fuera para crear publicidad amarillista y fashion y que se les tome por una empresa que hace una inauguración tipo "halaaaa mira lo que hacen" cuando en realidad no están haciendo ni el huevo. Pero ya sabéis, a los niños y a los ignorantes hay que impresionarles con algo y tomarlos por tontos, cosa que a estas alturas me creo que hagan.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23797
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 01/02/2025 14:31

El metro va arribar a Badalona amb la L4 mitjançant el tram La Pau-Pep Ventura, que el 2002 va passar a la L2. Res més.

Per cert, el primer tram de la L2 no es va obrir fins el 1995.

És una pífia en tota regla del departament irresponsable de TMB i un símptoma més de com se la bufa el centenari del metro.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

França451
N9
N9
Entrades: 2424
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dissabte 01/02/2025 18:34

Guigui ha escrit: Dissabte 01/02/2025 14:31 El metro va arribar a Badalona amb la L4 mitjançant el tram La Pau-Pep Ventura, que el 2002 va passar a la L2. Res més.

Per cert, el primer tram de la L2 no es va obrir fins el 1995.

És una pífia en tota regla del departament irresponsable de TMB i un símptoma més de com se la bufa el centenari del metro.
Lo sé, Guigui, a lo que me refería es que según la historia que se ha publicado de la línea 2 a finales de 1990 más o menos el gobierno catalán desencalló la obra con intención de tenerla hecha para las olimpíadas, cosa que no fue posible como todos sabemos, pero su idea era que en 1992 el metro circulara de Paral-lel a La Pau, imagino que ya se habían planteado también que el tramo de La Pau a Pep Ventura fuera agregado a la L2, posteriormente. Pero a lo que voy es justamente que la pifian porque te hacen creer que ya lo hicieron cuando no es verdad. Tenían intención de hacerlo? Sí, pero como todo en esta Catalunya de obras retrasadas, los plazos de ejecución nunca se cumplen por unas cosas o por otras y las olimpiadas llegaron sin que ningún tramo de la línea 2 estuviera operativo. En cualquier caso algo les hizo seguir moviendo las obras, porque podrían haber dicho aquello de "bueno, han llegado las olimpiadas, y no tenemos la línea dos, la volvemos a dejar a medias", pero por alguna razón dijeron "ya la continuamos hasta que esté" y en 1995 abren hasta Sagrada Família, y dos años después hasta La Pau y el tramo de Sant Antoni a Paralel. En 2002 hicieron lo de La Pau para que la 2 llegase a Badalona en vez de la 4, pero imagino que la idea inicial es que todo eso estuviera ya listo 10 años antes, y estos listos del centenario para que quedase bonito mintieron haciendo el proyecto del gobierno una realidad como si hubiera pasado diez años antes. O eso o lo que querían decir es que la intención política era que estuviera todo eso listo diez años antes y en vez de decir que era una intención dijeron que fue un hecho.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

jgomezs
N6
N6
Entrades: 281

Entrada Autor: jgomezs » Dissabte 01/02/2025 19:25

"Tendremos la L2 hecha en dos años y la L9 abierta en 2007" me parece más un problema de no saber lo que cuestan las cosas, que de plazos de ejecución incumplidos. Diría que perdimos la práctica en los años 80, y la estamos recuperando ahora.



Respon

Torna a “Història del transport”