Per què es va construir el tram St Antoni - Paral·lel?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Per què es va construir el tram St Antoni - Paral·lel?

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dijous 27/07/2006 12:33

----------------------------------
Nota de l'administrador: aquest fil procedeix de la separació d'aquest altre:
http://transport.cat/viewtopic.php?t=1418
----------------------------------

Serie600 ha escrit:Hola:
"Desde luegu" (jejejeje, marxa una "castellanada", que ningu s'ofengui) la pobre L2 te una mica de gafe: começant pel seu neixement a Sagrera fa la pila d'anys com a L2 "real" essent "abducida" per l'actual L5 despres, mes tard "desapareguda" del mon real malgrat existir els tunels. La seva reaparicio en el format Sagrada Familia - Sant Antoni -> Paral.lel. Les seves ampliacions direccio Clot i despres l'absorcio del tram de La Pau. I ara els "Fenomenos extraños" de trens que perden el control i motoristes amb el dit fluix. No sera que esta "posseida" per algun ens extrany que el que vol es que recuperi el seu traçat "historic" (Horta - Paral.lel)?. SantFeliuenc, tu que dius? :D
I jo em pregunto... per que es va construir el tram Sant Antoni - Paralel? Es que al 1995 no preveien allargarla a Palau Nacional? Per que aixo sona a llençar els diners. Podien haver fet directament Sant Antoni - Poble Sec, no?



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dijous 27/07/2006 23:15

Hola:

Perque -crec, es una suposicio sense fonament- que el "cul de sac" de Paral.lel ja existia de fa anys i perllongar de Sant Antoni a Paral.lel era mes facil (ja existia "mig tunel") que no pas allargar l'obra i l'obertura fins a Poble Sec - Palau Nacional.

Recorda que cuan es va obrir la L2 tal i com ara la coneixem, anava de Sagrada Familia a Sant Antoni i la part de Sant Antoni a Paral.lel la van habil.litar bastant mes tard. Si et fixes a Sant Antoni, els tunels que s'en van cap a Paral.lel son una mica diferents l'un de l'altre. El que em fa pensar que "originalment" nomes existia el que anava cap a Paral.lel i l'altre es va habil.litar mes tard.

Pel que jo recordo, a la zona de Paral.lel - Poble Sec hi havien les cotxeres de Borrell dels autobussos. Imagino que tambe hi deuria haver per alla algun tipus de cotxera-tunel de servei-cua de maniobres del Metro i que ha estat aixo el que s'ha aprofitat per fer aquest "empalme" Sant Antoni - Paral.lel i aixi poder donar servei a aquesta linia per aquella zona.

Recordo de petit cuan anava a visitar a un familiar que vivia per aquella zona, que baixaba amb els meus pares a Paral.lel (Pueblo Seco, segons la nomenclatura antiga) i veure trens "aparcats" en aquellas vias que ara son el final de la L2, o sia que aquella estacio ja existia, encara que no com a tal, si no com a apartador-cua de maniobres de la L3. Pel que penso que aquella estacio es "nomes" una obertura al public d'unes instal.lacions que ja existien de fa anys. Et parlo dels voltants dels 1971 -1974 aproximadament.

Es bastant facil pensar que hi haguessin les vies i els tunels des de fa temps i el que es va fer es "empalmar" aquesta cua de maniobres a una linia que s'havia de construir i possar en funcionament feia anys.

Altra "rao" (sense fonament, es clar) per pensar que allo era un apartador-cua de maniobres, es el "meneito" que fa el tren cuan va de Sant Antoni a Paral.lel (canvis d'agulla, moviments esquerra-dreta-esquerra, circul.lacio lenta) que no es fan cuan el convoi va en sentit contrari. Penso que les vies anaven fins a prop de Sant Antoni (hipotetiques cotxeres a Borrell o rodalies) i que el tunel invers es va fer despres. Confeso que m'agradaria recorrer aquell tram de tunel en ambdos sentits en algun tipus de vehicle que em permetes observar amb calma la construccio i configuracio d'aquestos tunels.

Tot aixo son conjectures, que jo sapiga, no hi han dades ni informacio d'aquest fet.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 28/07/2006 0:06

Ecomobisostrans ha escrit:I jo em pregunto... per que es va construir el tram Sant Antoni - Paralel? Es que al 1995 no preveien allargarla a Palau Nacional?
Al 1995 potser sí, però quan es va projectar la línia als anys 60, segur que no.
De fet, mirant el "Pla de Metros 1966", i també després en el de "Pla de Metros de 1974" la L2 ja apareix amb el seu traçat actual entre Paral·lel i Sagrada Família.
Com a única curiositat de l'estació, i segons he llegit al llibre d'en Salmerón, per construir l'estació de Paral·lel es va haver de destruir el túnel que havia de ser la prolongació del funicular de Montjuic fins a la Rambla.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Divendres 28/07/2006 0:29

Hola:

Ja deia jo que m'havia sentat malament la coca-cola que m'estava prenent!... quin "meneito" Maese Wefer! :D

Al tema. Si ens mirem aquest planol, veurem d'on venien i com estaven projectades la L2 i la L5. I curiossament a aquesta hipotetica L6 fixeu-vos quin recorregut tenia projectat que fes i on es preveia que acabes: Zona Franca". Es a dir, al 1971 a algu ja se li va ocorrer donar servei a aquella zona, no es pas una descoberta d'avui dia, donar cobertura alla i -aixo no ho van preveure, pero pel cas, es gairebe el mateix- de retruc, estirar cap a l'aeroport.
wefer ha escrit:Com a única curiositat de l'estació, i segons he llegit al llibre d'en Salmerón, per construir l'estació de Paral·lel es va haver de destruir el túnel que havia de ser la prolongació del funicular de Montjuic fins a la Rambla.
El que em dona la rao de pensar que per alla sota hi ha mes "xixa" ferroviara-tunelistica de la que ens pensem i podem veure. Penso que per alla hi deu haver molta construccio "abandonada" de l'epoca del GMB en forma de futures ampliacions, cotxeres, apartadors, etc, projectats i mig construits al seu moment i que van esser "despreciats" o no tenits en compte. Es una suposicio nomes, donat que -que jo sapiga- mes enlla de l'iformacio dels llibres d'en Salmeron i el que pugui haber "ocult" als arxius de TMB, no hi ha cap informacio accesible al public.

Pixant fora de test. Mireu tambe la "cua" de la L5 a Horta. Al 1974 ja es preveia (encara que com anomenada L2) fer-la arrivar fins a La Teixonera (Carmel). Aleshores em pregunto jo, a la vista d'aquest planol: Cuants anys portem d'endarreriment al Metro de Barcelona?..... Si ara s'estan fent algunes coses que es varen pensar al 1974, aixo vol dir que el que s'esta fent ja es petit i curt de servei, no?.

Ara estan construint coses projectades al 1974.... apa!.

Sal.lutacions:

Serie600



Aureli
N6
N6
Entrades: 168
Ubicació: El Carmel, Barcelona

Entrada Autor: Aureli » Divendres 28/07/2006 6:14

Només de pensar que la L5 va arribar a Horta el 1967 i que es projectava en el pla de metros de 1974 arribar fins el Carmel i la Teixonera, entenc jo que cap el 1980... Ara arribarà cap el 2009, és a dir 42 anys després, una generació i mitja més tard...
Mira si anem curts i tard amb el metro a Barcelona...

:(



Avatar de l’usuari
Carlos L'H
N6
N6
Entrades: 161
Ubicació: Hospitalet - Florida (L1) Pubilla Cases (L5)

Entrada Autor: Carlos L'H » Divendres 28/07/2006 10:51

Pues me parece un poco patético la verdad, mas vale que se pongan las pilas lo antes posible. :avall



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Divendres 28/07/2006 15:37

l'estació de paral.lel L2, era en els seus inicis un apartador pels trens de la L3B. També es feia servir com a rentador de trens.



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Divendres 28/07/2006 17:05

I no seria possible la prolongacio de la L2 a la fira desde Paralel enlloc de fer-ho desde Poble Sec?
Per cert, tinc uns tiets que van viure des del 1973 fins al 2000 al pge.Lugo (junt al mercat del Carmel) i quan hi van anar ja els deien que
farien el metro.



Dabi
N4
N4
Entrades: 69

Entrada Autor: Dabi » Divendres 28/07/2006 17:27

I jo proposso... no seria millor que un ramal acabes a Paral·lel i l'altre anés cap a Fires i demés. D'aquesta manera aconseguiries que no es desaprofités aquesta estació... això pot ser o és un disbarat?



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Divendres 28/07/2006 17:51

No ho recomano, per que llavors el ramal de la fira nomes tindria la meitat dels trens de la L2 i crec que es important que els tingui tots ara que el que pot ser interessant es el que alguns proposen d'allargar-lo pel C/Urgell i juntarlo a L4, L6, etc



Dabi
N4
N4
Entrades: 69

Entrada Autor: Dabi » Divendres 28/07/2006 18:03

Ecomobisostrans ha escrit:No ho recomano, per que llavors el ramal de la fira nomes tindria la meitat dels trens de la L2 i crec que es important que els tingui tots ara que el que pot ser interessant es el que alguns proposen d'allargar-lo pel C/Urgell i juntarlo a L4, L6, etc
No tens perquè fer un 50%-50%... pots fer que un de cada tres vagi a Paral·lel i els altres dos a la Fira.



Avatar de l’usuari
Loyster
N5
N5
Entrades: 134
Ubicació: Hospital de Sant Pau - L5

Entrada Autor: Loyster » Divendres 28/07/2006 19:02

Jo tambe ho pensat... di en una hora mes o menys circulen 15 trens, d'aquets 15 uns 3 podrien anar cap a Paralel no :!: ;)


Amant de les 1000

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Divendres 28/07/2006 19:07

No crec que surti a compte. No crec que gaires badalonins o habitants de la Verneda facin peregrinatges al Funicular de Montjuïc... i els turistes que vulguin apropar-se o tornar de Montjuic cap al centre mitjançant el funicular, ja tenen la L3.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dissabte 29/07/2006 0:38

Hola:

Mirant un planol -i sia dit de pas, amb tota l'inocencia i desconeixement- penso que aprofitar l'estacio de Paral.lel per allargar la L2 a Zona Franca i Aeroport, ho trobo mes conflictiu que altre cosa.

Si miren algun planol (en Wefer o en Santfeliuenc tenen de molt macos a les seves pagines :D ) podem veure que l'estacio de Paral.lel "mira" cap a mar i que per aprofitar-la tindriem que tunelejar per sota del Poble Sec (que segons tinc entes esta tot ple de rieres subterranies que baixen de Montjuic, a banda del clavegueram, etc, que "vaya uste a sabe" com esta fet) amb els problemes que comportaria, per tal de fer una corba que anes cap a Palau Nacional (estacio planejada), el que ens donaria un bonica corba estil "Sagrada Familia - Encants" i una llargada de tunel simil.lar.

En canvi tirant cap a Poble Sec, es forada per sota l'Eixample, tampoc es que sia una garantia de que el terra sigui mes estable, pero a diferencia de anar per sota del barri del Poble Sec, es pot anar amb la "tranquil.litat" de no ensopegar amb cualsevol fonament d'algun edifici i tenir "camp lliure" -rel.lativament parlant- fins a Palau Nacional i mes endavant per sota la montanya de Montjuic que no esta habitada i tret de problemes amb rieres subterranies, no hi hauria res mes.

Aixo si. Si es possen mans a l'obra i es fan les coses com s'haurien de fer. No amb el binomi "TMB+GISA=catastrofe".
El LLOP ha escrit:l'estació de paral.lel L2, era en els seus inicis un apartador pels trens de la L3B. També es feia servir com a rentador de trens.
Gracies El LLop per aquesta notacio :D.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dissabte 29/07/2006 14:32

Hola!
El LLOP ha escrit:l'estació de paral.lel L2, era en els seus inicis un apartador pels trens de la L3B. També es feia servir com a rentador de trens.
De fet, l'existència d'aquestes dues estacions paral·leles a Paral·lel ( :x ) es deu a que és aquí on es feia el transbordament entre L3 i L3b, oi?

Recordeu que la L3 i la L3b eren línies separades degut al sistema d'alimentació elèctrica diferent. Finalment, es van acabar fusionant en una de sola.

Salut!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dissabte 29/07/2006 19:45

Hola:

Negatiu. Aquella andana ha estat sempre una cua de maniobres. El transbord L3 - L3B es feia a la mateixa estacio "principal". Baixaves del 300 que venia de Drassanas, donavas la volta per les escales a l'altra andana i agafaves un 1100 cap a Mª Cristina. Pero tot sempre a la mateixa estacio Paral.lel (Pueblo Seco a l'epoca).

La nau que ara es L2, estava tancada per reixas a les escales i als "passatges" que ara comuniquen ambdues andanes.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
Santfeliuenc
N10
N10
Entrades: 3520
Ubicació: Sant Andreu de la Barca, BL

Entrada Autor: Santfeliuenc » Dissabte 29/07/2006 23:15

Hola,

El tramo en cuestión, Sant Antoni-Paral·lel, debería ser el primero de una nueva línea de metro que comenzando en la zona subiese en vertical perfecta por la calle Urgel hacia arriba, pasase por Francesc Macià y enlazase con la infraestructura del norte de las líneas de FGC hacia Sant Cugat, por ejemplo.

Descongestionaría la línea de Balmes, ayudaría a que esa línea fuese de metro y la de Balmes se transformase en línea de cercanías con nuevo túnel bajo Collserola, etc, etc, etc.

Saludos,
Sergio


"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"

Avatar de l’usuari
davids_from_liepaja
N4
N4
Entrades: 40
Ubicació: Bellvitge, Catalunya

Entrada Autor: davids_from_liepaja » Diumenge 30/07/2006 0:56

Foraden el carrer Urgell, foradem Montjuic.... si al final serà el subsol de Barcelona com un formatge d'aquests que es mengen els ratolins! No oblidem mai que per trajectes curts "lo" millor es el tramvia i no foradem per tenir més metro que a Madrid, eh si us plau! :D

Per cert el tram aquest que questioneu jo el faria de llançadora des de Universitat o Sant Antoni fins al port (on transmediterrània) per tenir-hi un millor accés, tipus línia R metromadrid. Que us sembla? :D


Això és un vell letó que va pel carrer i veu a un mort per culpa d'un totxo caigut al cap. Diu, pobre, havent tants pocs letons i n'ha de morir un. Un altre diu, però si aquest era rus! Llavors el vell crida: Maleït! N'hi han tants rusos aquí que no n'hi han suficients totxos per matar-los a tots!
Sóc bo amb els acudits, oi? això és horrible humor letó.

Ferrovi
N8
N8
Entrades: 867

Entrada Autor: Ferrovi » Diumenge 30/07/2006 1:21

Jo, el tram questionat el faria per... fer un metro com el de Lyon, on el funicular el van tornar en un cremallera-metro, i la linia acaba treient una roda dentada que el puja com un cremallera per una pendent molt forta
una linia Sant Antoni - Paral·lel - Parc de Montjuic... i amb posibles rolongacions al castell (si arriba a ser nostre), o a l'estadi olimpic, o a l'antic parc d'atraccions (reobert) :D
metro de lyon: linia A
Imatge
Imatge
Imatge
Imatge



ddbar
N5
N5
Entrades: 102

Entrada Autor: ddbar » Diumenge 30/07/2006 9:43

Santfeliuenc ha escrit:Hola,

El tramo en cuestión, Sant Antoni-Paral·lel, debería ser el primero de una nueva línea de metro que comenzando en la zona subiese en vertical perfecta por la calle Urgel hacia arriba, pasase por Francesc Macià y enlazase con la infraestructura del norte de las líneas de FGC hacia Sant Cugat, por ejemplo.

Descongestionaría la línea de Balmes, ayudaría a que esa línea fuese de metro y la de Balmes se transformase en línea de cercanías con nuevo túnel bajo Collserola, etc, etc, etc.

Saludos,
Sergio

No estaria malament com a solució a la congestió existent a la xarxa d'FGC. Podria servir per a la línia del Vallès, pujant pel carrer Urgell, i per a la línia del Llobregat seguint l'avinguda mistral. En cas contrari només servirà de ramal de connexió entre les línies 2 i 3 del suburbà que tinc entès que és l'únic en aquests moments.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”