Quan va tancar l´estació de Renfe de Poblenou?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Re: Quan va tancar l´estació de Renfe de Poblenou?

Entrada Autor: Alemany » Dijous 10/09/2009 7:09

foronda 141 ha escrit:L'estació del Poblenou quedaba al final del carrer Taulat, girant a la dreta a un curt carrer que es deia Ferrers (Herreros), avui desaparegut.

L'equivalencia actual quedaría aproximadament al centre del Passeig del Taulat entre els carrers de Provençals i Selva de Mar.

Avui al carrer Provençals tocant a Pg. Taulat hi ha un bar en un edifici de nova construcció que es diu Fundición, que es el continuador del antic situat a la cantonada de Taulat/Herreros, on anavan a dinar molts empleats de Macosa, i va ser enderrocat a la reforma. Dintre del bar hi han nombrosas fotografías de com era la zona a l'epoca.

Salutacions.
Quins records! A la meva època, els de la meva edat només tenien rellotge els qui havien fet la comunió :) i la resta ens serviem de la sirena de la Macosa per anar al tanto del temps. Si no recordo malament, sonava a les 8h, a les 13h, a les 15h i a les 18h.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 10/09/2009 13:21

Relacionat amb l'estació, mireu a http://transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=9801 , a on poso l'enllaç del programa de la Festa Major del Poble Nou, que es farà una exposició sobre els 20 anys del seu tancament.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Divendres 11/09/2009 1:07

L'edifici de l'estació del Poblenou, tal com be podeu veure a las fotografias publicadas a aquest mateix fil, era del estil de las estacions de Badalona o Montgat, si be de mes reduidas dimensions, o sigui bastant interesant, si be l'entorn de la estació estaba del tot degradat i no convidaba a utilitzarla, donat que estaba allunyada del nucli central de Poblenou.
Per arribari desde la Rambla, calía agafar el carret Taulat, un carrer estret ple de fábricas moltes en desús per un costat i per el altre hi habían els diposits de gas de Catalana de Gas.
A la fi del carrer hi había la fábrica de la Macosa i quand es giraba per el estret carrer Herreros, a uns 100 metres s'arribaba a l'estació, que quedaba a l'esquerra del carrer vorejada de antics edificis i carrers mes estrets encara. A la dreta hi había la entrada als tallers de Talgo.
A l'estació hi habíam moltísimas vías, si be normalment nomes s'en utilitzaban dues.
Desde aquest punt i fins el Camp de la Bota (zona actualment ocupada der el Forum) hi había una especie de cementiri de vagons de tren on s'acumulaban centenars de vagons en desus a l'espera del seu desballastament, distribuits en una dotzena de vias en paral.lel.
M'enrecordo d'aquella época a mitjans dels anys 70 que jo m'habia tret el carnet de conduir i m'había comprat el primer 600 de segona má, vaig descubrir un camí de terra sense asfaltar que anava desde el Camp de la Bota fins el pas nivell del carrer Pablo Claris (que no es te res a veure amb l'actual Pau Clarís), que es per on s'accedía a la platja de la Marbella, quand encara era un abocador d'escombrarías i el bany era impracticable. Aquest camí discurría per la part mes propera al mar i permitía veure aquells vells vagons de fusta que estaban allá esperant la mort.
Caminant a l'estació, durant el día encara s'hi podia pasar, pro a la nit feia por, per la poca iluminació i lo desert que es trovaba, fins el punt que amb els amics que anavam a la platja en tren, agafavam el bus fins l'estació de Rodalíes de Pla de Palau per no haber de caminar aquest tros, tot i que vivia al Rambla/Pallars.

Segons sembla Macosa va presionar per fer construir l'estació aprop de la seva fábrica, i per aixo esta allunyada del nucli central del barri..

Salutacions.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 11/09/2009 7:00

foronda 141 ha escrit:L'edifici de l'estació del Poblenou, tal com be podeu veure a las fotografias publicadas a aquest mateix fil, era del estil de las estacions de Badalona o Montgat, si be de mes reduidas dimensions, o sigui bastant interesant, si be l'entorn de la estació estaba del tot degradat i no convidaba a utilitzarla, donat que estaba allunyada del nucli central de Poblenou.
Per arribari desde la Rambla, calía agafar el carret Taulat, un carrer estret ple de fábricas moltes en desús per un costat i per el altre hi habían els diposits de gas de Catalana de Gas.
A la fi del carrer hi había la fábrica de la Macosa i quand es giraba per el estret carrer Herreros, a uns 100 metres s'arribaba a l'estació, que quedaba a l'esquerra del carrer vorejada de antics edificis i carrers mes estrets encara. A la dreta hi había la entrada als tallers de Talgo.
A l'estació hi habíam moltísimas vías, si be normalment nomes s'en utilitzaban dues.
Desde aquest punt i fins el Camp de la Bota (zona actualment ocupada der el Forum) hi había una especie de cementiri de vagons de tren on s'acumulaban centenars de vagons en desus a l'espera del seu desballastament, distribuits en una dotzena de vias en paral.lel.
M'enrecordo d'aquella época a mitjans dels anys 70 que jo m'habia tret el carnet de conduir i m'había comprat el primer 600 de segona má, vaig descubrir un camí de terra sense asfaltar que anava desde el Camp de la Bota fins el pas nivell del carrer Pablo Claris (que no es te res a veure amb l'actual Pau Clarís), que es per on s'accedía a la platja de la Marbella, quand encara era un abocador d'escombrarías i el bany era impracticable. Aquest camí discurría per la part mes propera al mar i permitía veure aquells vells vagons de fusta que estaban allá esperant la mort.
Caminant a l'estació, durant el día encara s'hi podia pasar, pro a la nit feia por, per la poca iluminació i lo desert que es trovaba, fins el punt que amb els amics que anavam a la platja en tren, agafavam el bus fins l'estació de Rodalíes de Pla de Palau per no haber de caminar aquest tros, tot i que vivia al Rambla/Pallars.

Segons sembla Macosa va presionar per fer construir l'estació aprop de la seva fábrica, i per aixo esta allunyada del nucli central del barri..

Salutacions.
Excel·lent descripció Foronda. Jo vivia enfront de la fàbrica, a la Diagonal, i tot que uns anys més tard, hi ha detalls dels que dius que recordo perfectament. Els vagons de fusta per desballestar no els recordo, però si vaig veure fins poc després del tancament de la línia uns vagons antics de passatgers de color verd clar, molt fets malbé i abandonats. Llavors, la Diagonal, un cop arribava a l'alçada de la Rambla Prim, girava cap al mar fins quedar perpendicular a la platja a la vegada que s'alçava convertint-se en un viaducte. D'aquesta manera salvava una enorme platja de vies que passaven per sota, totes amb les seves catenàries i tot plegat en un ambient bastant sòrdid. Pertot era ple d'una mena de pedres sorroses que es desmanegaven només tocar-les, d'un color assalmonat. Mai vaig saber amb certesa d'on sortien aquestes pedres, i entre els crios corria la versió que era un residu que generava la Macosa de resultes de fondre ferro :nose

Des dels pisos alts de l'escola a on estudiava, vora la Macosa, es podia veure el que hi havia darrera de les tàpies d'aquesta, i recordo de petit veure un vagó desat a l'exterior que més tard vaig identificar com una 211 (no sé si de Catalans o de Catalunya), a més d'altres de la Renfe que no sabria dir quins eren. Sempre que jugant ens hi vam acostar a la fàbrica per xafardejar, apareixía de dins algú escridassant-nos, així que mai vaig veure ni gota de l'interior de les naus >:(


Què és alló??

Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Divendres 11/09/2009 19:58

A las horas tu deurias viure als pisos de la Cooperativa de Vivendas Montseny.

La Diagonal de Llull fins el mar, l'has descrit perfectament, si be jo encara tinc recorts de una época mes antiga, on al final hi había un pas a nivell per accedir al Camp de la Bota, i el pont on per sota pasaba el tren de la línia de la costa, es va construir posteriorment.
Una vegada pasat el pas nivell o el pont, a la dreta hi había una edifici que era una fábrica que semblava modernista que va anar a terra amb la remodelació. ¿Saps que era? Mai n'hi tingut coneixament. Derrera d'aquesta fábrica es on començaba la platja de vías que hem explicat avans, nomes aclarar que be com diius no nomes hi habían vagons de fusta, també n'hi habían de metalics i fins i tot de mercaderies.
Recordar també el tros de Rambla Prim desde Llull fins la tanca del tren, a las horas un descampat sense asfaltar, era un aparcadero d'autobusos de la cotxera de Llevant. Durant molt temps van estar aparcats els autobusos al carrer, fins que las mobilitzacions dels veins van obligar a tancar-los per las molestias de soroll i que també netejaban els vehicles al carrer.
Un dels meus llocs preferits per xafardejar, sempre que el transit ho permetes era a dalt del pont del Camp de la Bota, doncs hi hábía una magnífica vista del pati de las cotxeras d'autobusos on es podía veure tot el material.

Ja tenim una edat, nomes expliquem "batallitas"

Salutacions.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 11/09/2009 22:01

foronda 141 ha escrit:A las horas tu deurias viure als pisos de la Cooperativa de Vivendas Montseny.
:ok

Respecte a la casa modernista no la recordo pas. Recordo una caseta de guarda al pas a nivell de Prim, que molt ruïnosa va subsistir més o menys fins després dels JJ.OO. al costat de la tàpia de les cotxeres de Llevant. Per la zona propera a l'estació de la Renfe crec recordar que hi havia unes pistes de tenis (amb unes cucaratxes com cavalls) que les llogaven a hores, i més enllà cap al camp de la bota la incineradora, que si no vaig errat va ser posada en funcionament cap al 1975 (per la zona del Fòrum). Un altre detall que recordo, és que en aquella època la platja de la Mar Bella era directament un abocador de runa, la qual feia a trams una mena de "rompeolas" depriment. Era fàcil veure per allà travesses de fusta podrides o pernos rovellats escampats de qualsevol manera.

Parlant de travesses, de resultes del desmantellament de la línia, durant un temps les travesses desmuntades van proveïr passarel·les de la platja o el terra de parcs públics i inclús recordo haver vist jardineres fetes de travesses, en un gest de "reciclatge" completament equivocat. No trigarien en rectificar retirant-los especialment de les zones infantils, ja que havien estat ruxats de zotal durant anys i s'havien convertit en un perill a causa de la seva toxicitat. De fet, es notava de seguida quan en una zona s'havien utilitzat travesses, perquè es notava amb claretat la olor de "renfe" encara que no passés cap línia a prop. Algú ho recorda?


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 11/09/2009 23:43

En realitat, no era zotal, sino creosota amb el que ruxaven les travesses de fusta. Fins no fa tant, a SAA encara feia l'olor tant particular.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dissabte 12/09/2009 0:49

Efectivament las travessas eran empleadas com a jardineras.

Al Portal de l'Angel la primera actuació que es va fer avans de arreglar el terra, va ser precisament i a titol experimental fer-la peatonal mantenit las voreras i i la calçada dels cotxes tal com era, sense cap altre modificació.

S'hi van posar diversas jardineras construidas amb travessas de ferrocarril, que feian aquesta clásica olor a Renfe que comentas, i que van durar fins la reforma actual.

I parlant d'olors en SAA, fa un cante a Renfe que no es pot aguantar tan al vestibul superior com a las andanes. No se el futur d'aquesta instalació amb lo se Sagrera-Meridiana, pro realment fa pena per el olor i la bruticia que hi ha.

Salutacions.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1642
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dissabte 12/09/2009 2:35

Caram nois, quins records!, llegint tot aixó, en el fons és la nostra història i la de la nostra ciutat. Quants records!. Moltes gràcies Foronda 141, Alemany i les pincellades de la Metring també s'han d'agraïr. Moltes de les coses que comenteu les recordo perfectament, el carrer Claris, amb les seves velles industries, jo tenia un client en aquest carrer, una instal·lació de banys electrolítics, que contaminava, que feia feredat. També recordo perfectament,l'estació i Can Girona, que a llavors ja era Macosa, i més amunt, direcció Besòs, el pas a nivell que donava al Camp de la Bota.

Salut



Avatar de l’usuari
MACOSA
N1
N1
Entrades: 9
Facebook: facebook.com/macosa.meinfesa
Ubicació: Santa Perpetua De Moguda, Catalunya, Spain
Contacta:

Entrada Autor: MACOSA » Diumenge 18/04/2010 21:29

Imatge

El Poblenou, el Pueblo Nuevo de entonces, pronto se vió cruzado por aquel primer tren que en 1848 unía Barcelona y Mataró, si bien su estación no fue inaugurada hasta el 1886, poco después de que Can Girona se instalase en el barrio, la empresa metalúrgica que luego se convertiría en MACOSA, prueba del poder que el capital, en este caso de Manuel Girona, siempre ha tenido a la hora de diseñar el distrito. En 1907 se construiría la nueva estación que seguiría en funcionamiento hasta el 1989, en que fue demolida con la excusa del Cinturon del Litoral para antes de las Olimpíadas del 92. Desde 1929 su tendido de vías tuvo una gran preponderancia, pues fue depósito y taller de máquinas y vagones, además de la composición de los convoyes de la cercana estación de Francia.



Avatar de l’usuari
MACOSA
N1
N1
Entrades: 9
Facebook: facebook.com/macosa.meinfesa
Ubicació: Santa Perpetua De Moguda, Catalunya, Spain
Contacta:

Entrada Autor: MACOSA » Dilluns 19/04/2010 8:54

metring ha escrit:Aquesta foto és sensacional! Aquí teniu una foto, del mateix arxiu, del prototip 445!!!!! :reve :reve :reve :reve

Imatge

Unitat elèctrica prototipus CAF, GEE, MACOSA, MTM, WESA, sèrie 445 de 1985, davant l'estació del Poblenou
El prototipo fue desarrollado y construido por cinco fabricantes nacionales (MTM; GEE, Macosa, CAF y WESA) con el apoyo financiero del ”Centro para el Desarrollo Tecnol... Ver másógico e Industrial (CDTI)” lo que le valió a esta unidad el apodo de “la Cedeti”.
Además participó en el desarrollo y pruebas la empresa Tifsa, filial de Renfe. Los negativos resultados de las pruebas impulsaron posteriormente a Renfe a renunciar a este vehículo.
El prototipo 445 fue construido en 1984 (inicialmente en composición motor-motor) y realizó pruebas muy exhaustivas y numerosas, fundamentalmente en las cercanías de Barcelona sobre todo.
El embrión de lo que despues fueron las UT's 446.



Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Divendres 03/09/2010 14:19

He trobat aquest post tot buscant la ubicació exacta de l'antiga estació de "Barcelona - Pueblo Nuevo". Desconeixia totalment l'existència del prototip 445. Sembla talment un híbrid entre 440 i 446! Per desgràcia, sembla que no queda res d'aquest model, segons http://ferrocarriles.wikia.com/wiki/Renfe_Serie_445.

A http://listadotren.es/motor/ficha.php?id=1920 hi ha unes fotos de la darrera unitat, poc abans de ser de ser desballestada, el 1997.



Avatar de l’usuari
Dr. T
N6
N6
Entrades: 207
Ubicació: Entre les Guilleries i el Ter
Contacta:

Entrada Autor: Dr. T » Divendres 03/09/2010 15:03

Llavors, segons foronda141, l'estació del Poble Nou quedava on ara hi ha l'Hotel Front Marítim, entre Selva de Mar i Provençals?



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 03/09/2010 16:29

Dr. T ha escrit:He trobat aquest post tot buscant la ubicació exacta de l'antiga estació de "Barcelona - Pueblo Nuevo". Desconeixia totalment l'existència del prototip 445. Sembla talment un híbrid entre 440 i 446! Per desgràcia, sembla que no queda res d'aquest model, segons http://ferrocarriles.wikia.com/wiki/Renfe_Serie_445.

A http://listadotren.es/motor/ficha.php?id=1920 hi ha unes fotos de la darrera unitat, poc abans de ser de ser desballestada, el 1997.
Darrera unitat no UNICA unitat va ser un prototip sobre el que es va fer despre las 446 i 447



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Divendres 03/09/2010 19:11

Jo diría que no exactament on es l'hotel, sino a mig camí entre Taulat i García Faria, donat que García Faria no segueix exactament l'antic traçat del tren, sino que pasa una mica mes avall, segons hi comprovat amb una guía de BCN Pamies antiga.



Avatar de l’usuari
gralla
N5
N5
Entrades: 84
Ubicació: Sant Boi de Llobregat FGC L8-SB1,2,3-L61-L75-L77-L79

Entrada Autor: gralla » Dilluns 06/09/2010 19:24

Aquesta foto es de l'any 1983
Imatge

Salut.



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Divendres 10/09/2010 13:28

122-042-132 ha escrit:Caram nois, quins records!, llegint tot aixó, en el fons és la nostra història i la de la nostra ciutat. Quants records!. Moltes gràcies Foronda 141, Alemany i les pincellades de la Metring també s'han d'agraïr. Moltes de les coses que comenteu les recordo perfectament, el carrer Claris, amb les seves velles industries, jo tenia un client en aquest carrer, una instal·lació de banys electrolítics, que contaminava, que feia feredat. També recordo perfectament,l'estació i Can Girona, que a llavors ja era Macosa, i més amunt, direcció Besòs, el pas a nivell que donava al Camp de la Bota.

Salut
Potser aquesta perspectiva del Camp de la Bota us ajuda...extreta(si no recordo malament) de l'Arxiu Històric del Poblenou
Fitxers adjunts
campodelabota_.jpg
campodelabota_.jpg (103.95 KiB) Visualitzat 8231 cops


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
Serralson 10300
N3
N3
Entrades: 33
Ubicació: Carmel L5

Entrada Autor: Serralson 10300 » Divendres 23/09/2011 2:32

Espero em sabreu disculpar per reflotar aquest tema.

Pero avui....mmm mes ven dit ahir. Vaig poguer comprar unes cuantes postals ferroviaries, en una botiga de Barcelona. La meva sorpresa ha sigut, cuan el veura el primer album, (D'un total de 5 que disposa la botiga... en total mes de 1000 !!! :P ) he pogut recuperar la postal de: la antiga estacio del Poble Nou !!!!!!.

i dic recuperar per que se que la havia tingut, pero es va perdre (el mes segur :cop ) en un cambi de pis.
Lo extraordinari no es la imatge en si, que ho es. Si no lo que hi ha al darrera.

A part de la breu descripcio de la estacio.
Hi ha tot el esquema de vias de la estacio, fins a la bifurcacio del besos. Amb els antics tallers inclosos. I per mes il-lusio tambe esta el planol de la estacio de mercaderies del Bogatell. Tots 2 planols estan plens de acotacions, distancies, i els carrers adjacents.

Una "delicattesen".

El unic defecte es el seu petit tamany. Per tant intentare fer una ampliacio digital, per poguer compartirla amb vosaltres.

Salut.


"Hay dos cosas infinitas: el Universo y la estupidez humana. Y del Universo no estoy seguro."Albert Einstein

França451
N9
N9
Entrades: 2239
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dimecres 28/09/2011 16:24

No he podido resistir más la tentación y hoy, por motivo de trabajo, al haber finalizado cerca del metro Bogatell, he bajado hasta garcia Faria y siguiendo vuestras indicaciones he tratado de ver por dónde podía estar el trazado de marras. En la guía de Bus BCN actual, desde EdF, a la altura del cruce con calle Pamplona aperecen unas líneas sospechosas en Salvador ewspriu. Desde ahí he ido caminando, acercándome, primero al Cementerio del este. Buscaba principalmente la ubicación de bogatell.El problema es que en toda la zona no hay nada: han tapado todo, ni siquiera se ven montículos sospechosos en el terreno ni remiendos que hicieran pensar por dónde podían ir las vías.

En el Cementerio del este he tenido dos dudas: sentido Diagonal Mar, a la izquierda, al otro lado de Taulat hay un edificio rojo sospechoso muy grande que se usa para algo relacionado con el ayuntamiento de Barcelona porque tiene la B roja. Puede ser ese el edificio de la estación????
En Icaria, por delante del cementerio dle Este no hay nada, simplemente un terraplén. Podría ser el que diera a las vías y estar el edificio delante, pero eso me lo tenéis que decir vosotros.

En Taulat, entre Provençals con Selva de Mar es todo nuevo, he dado vueltas y vueltas por los alrededores calle a calle hasta Gacia Faria y no hay nada sospechoso. Estos H. de P. lo han tapado todo bien...

Dónde está la plaquita que dcíais y no sé qué muro????
En toda la zona no he visto nada. Pero la configuración de Icaria a la alturade Pamplona hasta el cementerio del Este tiene una hondez sospechosa entre los laterales asfaltados.

Ya me diréis y aclaradme lo del Cementerio del Este, pues donde yo he visto el edificiop sospechoso es ese de arriba que está tras la calle Taulat.

Un saludo


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 02/10/2012 16:05

Per si quedés cap dubte de la ubicació, espectacular imatge de l'Arxiu Nacional de Catalunya, publicada per en "pacheco" a ForoTrenes.com:

http://www.forotrenes.com/foro/viewtopic.php?f=9&t=1717
Imatge


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”