Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antics

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antics

Entrada Autor: metring » Dimarts 14/08/2007 13:29

Hola! No és un tema del que es parli gaire, però a molts carrers per on passaven antigament els tramvies, encara es poden veure les fixacions pels cables, anomenades rosetes o rosetons. Podeu trobar informació a aquesta web:

http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt080.htm


Fixacions dels cables del tramvia

Descripció:

Petits elements de ferro més o menys ornamentats anomenats rosetons, col·locats a les façanes dels edificis i que servien de suport per a l'enganxament de la xarxa de fils elèctrics aèris de les diferents línies de tramvies de Barcelona.

La instal·lació d'un fil elèctric i el seu corresponent tensador o fil de protecció requerien aquests elements fixats a les façanes, amb la qual cosa s'evitava la col·locació de pals antiestètics .

El procés d'electrificació de la xarxa de tramvies es portà a terme de manera efectiva sota la incorporació de les diferents empreses en el període comprès entre els anys 1899 i 1910 prioritàriament, però s'allargà fins al 1924, i tingué en els primers anys de segle una veritable empenta. Les primeres gestions per informar-se sobre els avantatges d'un procés d'electrificació començaren el 1895, si bé cap al febrer de 1883 es presentà un primer projecte que no anà més enllà. La Proposta de llei de Ferran Puig el 1895 introduïa modificacions en els punts de les concessions de línies de tramvies no gaire favorables als interessos municipals, i aconseguí que quan una empresa fes una sol·licitud de canvi de tracció animal per elèctrica, renunciés a l'antiga concessió i acceptés certes condicions com la il·luminació o pavimentació dels carrers per on circulava la línia. Però tot aquest procés de renovació portà a una complicada situació de propostes de llei i al·legacions, com les de les empreses concessionàries d'aigües, en contra de la col·locació dels pals de la xarxa elèctrica, si bé la por principal es centrava en el fet que els corrents derivats de retorn al subsól ataquessin les conduccions properes. De la mateixa manera les companyies telefòniques es queixaven dels possibles efectes pertorbadors dels fils de la línia aèria, ja que l'alt voltatge podia generar interferències per inducció. Les primeres obres començaren el 15 de gener de 1898 amb un procés que suposava canvis de vies, col·locació de pals i enllumenat, així com la instal·lació de la línia aèria i l'explotació elèctrica. La línia de circumval·lació fou l'escollida per iniciar l'explotació i no fou fins el 9 de novembre que es van fer les primeres proves, que se succeïren, a fi de suprimir espurnes elèctriques. La inauguració del nou servei no es va fer fins al 26 de gener de 1899; després s'inicià un procés d'electrificació ràpid i més planer a càrrec de la resta d'empreses explotadores de línies. Es coneix una primera i certa por dels usuaris a viatjar en aquells cotxes, si bé el funcionament no va dur problemes a excepció dels fils de protecció que es trencaven molt sovint i que van obligar a canviar el sistema de fixació als punts d'encreuament amb línies telegràfiques i telefòniques. Els avantatges de l'electrificació es van notar en la major velocitat dels tramvies barcelonins, que se situarien entre els 10 i els 20 km/h, però també en una major conflictivitat i accidentalitat a conseqüència de la major densitat de pas. D'altra banda, aquest canvi de tracció no va suposar, al principi, modificacions en l'explotació de línies ni una nova reestructuració com succeí a altres ciutats europees. El creixement de prolongacions i inauguracions de línies fou progressiu.

----
N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons. Algú expert en el tramvia antic ho pot respondre? Gràcies.

EDITO: canvio el títol, i parlem d'altres elements antics, com tapes a les voreres, etc.
metring l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimecres 15/08/2007 19:55, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimecres 15/08/2007 14:25

Altres joies tramviaries que es poden veure són tapes metàl·liques al terra (com les de l'aigua potable o les del clavegueram). Jo tinc una localitzada a la Plaça de Catalunya on es pot llegir "TRANVÍAS"... :o


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Dimecres 15/08/2007 16:12

Ja que parles de tapes de metàl·liques, al pàrquing de EdF, just davant la UPF, hi ha un parell o tres de tapes d'aquestes amb la inscripció de MZA. Farà quatre anys que passava per allà i fins ara no me'n havia adonat :D



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 15/08/2007 16:55

EDITO:

Val, d'això n'hi han moltes, a Passeig Maragall, també, podriem fer un inventari. Apart, altres llocs a on hi han rosetons són Ronda de Sant Antoni, i València. Ara us fixareu més en si els carrers les tenen a les façanes :D



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimecres 15/08/2007 22:47

aim ha escrit:Ja que parles de tapes de metàl·liques, al pàrquing de EdF, just davant la UPF, hi ha un parell o tres de tapes d'aquestes amb la inscripció de MZA. Farà quatre anys que passava per allà i fins ara no me'n havia adonat :D
A l'estació de Rodalies Renfe de l'Hospitalet, al sortir cap a l'accès del FMB hi ha una altra d'aquestes de MZA... :D


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 15/08/2007 23:26

metring ha escrit:N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons.
Segons el llibre d'Albert González Masip, es tracta de la línia Rambla-Sants de la societat "Tram-vías de Barcelona a Sans y Barcelona a San Andrés de Palomar". Les primeres proves de la línia es feren el 15 de maig de 1875.
El traçat partia de la Boqueria, continuava pel c/ Hospital i anaven a buscar Av. Mistral fins a Pl. Espanya. D'allà, per Creu Coberta i Ctra. de Sants fins a la zona de Pl. de Sants.
La línia tenia caràcter obrer i tingué un èxit immediat ja que oferia un descompte als obrers de 6 a 9.
La línia seguia el mateix recorregut que els òmnibus (diligències) que fins llavors feien el servei. Recordem que el c/ Hospital i l'Av. Mistral eren part del recorregut de l'antiga carretera de Madrid, prèvia a l'Eixample de Cerdà.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 16/08/2007 9:24

Moltes gràcies per la resposta! :D



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 16/08/2007 12:29

Només una puntualització al que jo mateix he escrit: Les fixacions del tranvia poden ser, com a molt antigues, del 1904, ja que fins aquella data el tramvia es feia amb tracció animal (l'Ajuntament no permetia el pas de tramvies de vapor per zones poblades). Els veïns, per cert, van aprofitar l'electrificació per protestar i intentar que eliminessin el tramvia dels carrers del Raval.
Passen les dècades, però hi ha coses que no canvien :roll:



Avatar de l’usuari
Guigui  
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 16/08/2007 12:49

wefer ha escrit:Passen les dècades, però hi ha coses que no canvien :roll:
Aquesta frase és d'anunci...


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 16/08/2007 21:28

Hola! Aquesta tarda he donat una volta, i he vist la tira de rosetons de tramvies antics a Sant Andreu del Palomar. Us penjo una petita mostra. Potser no es veuen gairé bé, però he utilitzat zoom:
Fitxers adjunts
PIC_0002.JPG
Rosetó a "La Torreta", cantonada Fabra i Puig amb Llenguadoc.
PIC_0002.JPG (62.17 KiB) Visualitzat 17715 cops
PIC_0008.JPG
Rosetó dalt d'una casa de Gran de Sant Andreu.
PIC_0008.JPG (52.5 KiB) Visualitzat 17720 cops
PIC_0013.JPG
"El rosetón rosa", un altre, però pintat com la resta de la façana, a G. de Sant Andreu al costat de la Plaça del Comerç.
PIC_0013.JPG (48.45 KiB) Visualitzat 17729 cops
PIC_0015.JPG
Rosetó a la façana de la Parròquia de Sant Andreu, al c/ Torras i Bages, davant la Plaça Orfila.
PIC_0015.JPG (28.7 KiB) Visualitzat 17728 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 16/08/2007 22:17

Gràcies per l'apreciació! I una pregunta: es pot deduïr, segons la forma, si era de trolebús o de tramvia, o res a veure?



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 17/08/2007 14:51

En aquest link, http://www.ub.es/geohum/inventari/inici.htm , hi ha informació sobre plaques conmemoratives del 1er tramvia. El que desconec és si segueixen estant als dos llocs.

La veritat, la web no té desperdici. Cal mirar per districtes, perquè els links relacionats en cada apartat no funcionen, i trobareu fins i tot elements de l'antiga Maquinista, i les boques de Liceu!



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 17/08/2007 16:52

metring ha escrit:Gràcies per l'apreciació! I una pregunta: es pot deduïr, segons la forma, si era de trolebús o de tramvia, o res a veure?
Si has estat mirant per Sant andreu és possible que hagis vist subjeccions de cables de troleibús, ja que el 1941 la línia de tramvia va ser substituïda perla primera línia de troleibús de BCN, la FC (Sepúlveda-San Andrés).
Era tot just acabada la guerra i no hi havia diners per arreglar la línia, que era propietat de l'Ajuntament. Això, sumat al fet que encara era de via estreta, va propiciar que es decidís eliminar el tramvia.

Com que no hi havia diners per combustibles per autobusos, la millor opció va semblar aquesta línia de troleibús, que es feia amb vehicles de dos pisos amb un frontal que tenia els dos fars gairebé junts al centre, d'apariència força característica.

Per cert, que el c/ Gran de Sant Andreu, per on passaven, en aquella època era de doble sentit ja que era la sortida principal de BCN cap a l'interior nord. Hi passaven troleibusos, cotxes, camions, i fins i tot hi aparcaven els veïns... i no és que sigui gaire ample el carrer :D



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 17/08/2007 20:43

wefer ha escrit: Si has estat mirant per Sant andreu és possible que hagis vist subjeccions de cables de troleibús, ja que el 1941 la línia de tramvia va ser substituïda perla primera línia de troleibús de BCN, la FC (Sepúlveda-San Andrés).
Era tot just acabada la guerra i no hi havia diners per arreglar la línia, que era propietat de l'Ajuntament. Això, sumat al fet que encara era de via estreta, va propiciar que es decidís eliminar el tramvia.

Com que no hi havia diners per combustibles per autobusos, la millor opció va semblar aquesta línia de troleibús, que es feia amb vehicles de dos pisos amb un frontal que tenia els dos fars gairebé junts al centre, d'apariència força característica.

Per cert, que el c/ Gran de Sant Andreu, per on passaven, en aquella època era de doble sentit ja que era la sortida principal de BCN cap a l'interior nord. Hi passaven troleibusos, cotxes, camions, i fins i tot hi aparcaven els veïns... i no és que sigui gaire ample el carrer :D
Doncs tot just avui, m'he estat mirant més rosetons a Sant Andreu! :D

Efectivament, abans era estret, però ara més, que les voreres són més àmplies, des de fa uns anys. Però encara, per Gran de S. Andreu i Fabra i Puig avall, n'hi han la tira de rosetons!

Per cert que avui, he fet una mica d'inventari, aprofitant que he agafat el 74, per veure algún carrer guarnit de la Festa Major de Gràcia. He vist rosetons a Fabra i Puig amb Pi i Molist, davant la Plaça Virrei Amat, a l'Avinguda Borbó, Av. Maragall i Mare de Deu de Montserrat. I a Gràcia barri:

-C/ l'Alzina
-Providència
-Rabassa
-Plaça Rovira
-C/ Biada
-Torrent de l'Olla
-de l'Or

Impressionant la quantitat de carrers que encara en tenen! Acabaran reinstaurant els tramvies, aprofitant-los? :D

Per cert, la foto d'aquest fil és dels troleis de Fabra i Puig.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 18/08/2007 12:44

Aqui teniu dues tapes que hi han al Passeig Maragall, una davant la Plaça del mateix nom, i l'altre, al Passeig, davant el carrer Trinxant:
Fitxers adjunts
PIC_0015.JPG
Maragall davant Trinxant
PIC_0015.JPG (96.22 KiB) Visualitzat 17568 cops
PIC_0012.JPG
Passeig Maragall, davant Plaça
PIC_0012.JPG (105.39 KiB) Visualitzat 17580 cops



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dissabte 18/08/2007 14:14

A l'estació de Ribes-Vila, hi ha una tapa que posa "Ajuntament de Salou"


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 18/08/2007 15:09

liniadelRipollés ha escrit:A l'estació de Ribes-Vila, hi ha una tapa que posa "Ajuntament de Salou"
I és d'algún tramvia?



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 19/08/2007 0:54

A Pla de Palau no tens una tapa... si no recordo malament, hi ha un armari sencer de l'època dels tramvies.



Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Diumenge 19/08/2007 10:12

wefer ha escrit:A Pla de Palau no tens una tapa... si no recordo malament, hi ha un armari sencer de l'època dels tramvies.
Cert, encara hi és.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 19/08/2007 10:42

I em sembla que també, a Sarrià, això surt als dossiers de http://www.geocities.com/autobusesbcn/ . Si no fa aquest temps tant xungo, igual dono un vol per allà.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”