Seguir llegint: https://catalunyametropolitana.cat/el-f ... -endavant/El ferrocarril de Catalunya va endavant
Hem de preparar el ferrocarril de Catalunya per poder absorbir les enormes i creixents demandes que tindrà en els propers anys a conseqüència de la necessitat de descarbonitzar la mobilitat, dels increments de preus dels combustibles fòssils i de població. L'objectiu és que tots els problemes actuals desapareixin quan d’aquà a dos anys la majoria d’obres estiguin concloses.
Catalunya Metropolitana
Pau Noy
SituaciĂł actual, full de ruta
El ferrocarril juga un paper central en la mobilitat quotidiana dels catalans. Cada dia es registren als nostres ferrocarrils 2,2 milions de viatges. Això significa un volum de viatgers diaris equivalent al 27% de la població. D’aquesta xifra, 1,7 milions usen els sistemes de metro o tramvia i 0,5 milions els trens regionals i de rodalies. Catalunya és la comunitat autònoma espanyola amb més ús del ferrocarril.
La Fundació Mobilitat Sostenible i Segura ha presentat la seva proposta de full de ruta del ferrocarril a Catalunya 2025-2050, en la que es proposa doblar l’ús del ferrocarril a Catalunya fins 1 milió d’usuaris al 2035, i tornar al doblar al 2050 fins els 2 milions d’usuaris. Multiplicar per quatre el nombre de viatgers ja es veu que no és una empresa fà cil però no impossible, i se’n donen les recomanacions sobre com aconseguir-ho. El document proposa que totes les ciutats de la segona i tercera corona metropolitana estiguin a 15’/25’ en tren de Barcelona i que les de la cinquena i sisena corona a 50’.
Hem de preparar el ferrocarril de Catalunya per poder absorbir les enormes i creixents demandes que tindrà en els propers anys a conseqüència de la necessitat de descarbonitzar de la mobilitat, dels increments de preus dels combustibles fòssils i de població.
El ferrocarril de Catalunya va endavant
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7421
- Membre des de: 19 abr. 2005, 23:55
- UbicaciĂł: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
El ferrocarril de Catalunya va endavant
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif, Afició ferrovià ria - Web ferrovià ria - Història de la SEAT - Museu del Transport de Barcelona
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1956
- Membre des de: 05 oct. 2008, 12:30
- UbicaciĂł: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: El ferrocarril a Catalunya, va?
Amb moltes reserves i excepticisme per part meva.
Resum segons El Punt Avui
La xarxa ferroviĂ ria Ă©s sens dubte la gran aposta per millorar la mobilitat a Catalunya en el proper quart de segle. La consellera de Territori, SĂlvia Paneque, hi posava context en el ple d’infraestructures la setmana passada: les Ă rees a menys de 10 km de Barcelona han crescut un 12% des del 2000; les de la segona corona, fins a 30 km, ho han fet prop d’un 30%, i les que hi ha a entre 30 i 60 km, un 51%. “És una realitat que demana una nova polĂtica ferroviĂ ria des de fa dècades, no comencem ara”, argumentava. L’augment de la poblaciĂł i de la mobilitat en aquest radi, unit a la desinversiĂł acumulada durant dècades per part de l’Estat, ha fet que el dèficit mĂ©s sagnant es trobi en el servei de Rodalies, on segons els responsables ja s’ha posat fil a l’agulla i hi ha avui vora 200 actuacions en marxa. “A la xarxa sud en especial eren indispensables”, assenyalava Paneque, que anunciava que la segĂĽent gran obra serà “posar al dia” l’R3 fins a Ripoll, amb un desdoblament per trams que comportarĂ d’entrada tallar-la durant 16 mesos a partir del setembre. Això sĂ, aquĂ Junts ja demana que es prevegi tambĂ© desdoblar fins a PuigcerdĂ , amb un cost estimat d’uns 540 milions mĂ©s. El president, Salvador Illa, recordava que les dues grans estacions del paĂs, Sants i la Sagrera, tambĂ© estan en plena fase d’obres, i que el servei haurĂ de millorar igualment amb l’entrada de 110 nous trens l’any vinent. Abans d’acabar el 2025 s’ha d’haver completat tambĂ© un altre pas fonamental, la integraciĂł tarifĂ ria Ăşnica a tot el paĂs i per a tots els tĂtols de transport a travĂ©s de la T-Mobilitat.
https://www.elpuntavui.cat/societat/art ... panoticies
Resum segons El Punt Avui
La xarxa ferroviĂ ria Ă©s sens dubte la gran aposta per millorar la mobilitat a Catalunya en el proper quart de segle. La consellera de Territori, SĂlvia Paneque, hi posava context en el ple d’infraestructures la setmana passada: les Ă rees a menys de 10 km de Barcelona han crescut un 12% des del 2000; les de la segona corona, fins a 30 km, ho han fet prop d’un 30%, i les que hi ha a entre 30 i 60 km, un 51%. “És una realitat que demana una nova polĂtica ferroviĂ ria des de fa dècades, no comencem ara”, argumentava. L’augment de la poblaciĂł i de la mobilitat en aquest radi, unit a la desinversiĂł acumulada durant dècades per part de l’Estat, ha fet que el dèficit mĂ©s sagnant es trobi en el servei de Rodalies, on segons els responsables ja s’ha posat fil a l’agulla i hi ha avui vora 200 actuacions en marxa. “A la xarxa sud en especial eren indispensables”, assenyalava Paneque, que anunciava que la segĂĽent gran obra serà “posar al dia” l’R3 fins a Ripoll, amb un desdoblament per trams que comportarĂ d’entrada tallar-la durant 16 mesos a partir del setembre. Això sĂ, aquĂ Junts ja demana que es prevegi tambĂ© desdoblar fins a PuigcerdĂ , amb un cost estimat d’uns 540 milions mĂ©s. El president, Salvador Illa, recordava que les dues grans estacions del paĂs, Sants i la Sagrera, tambĂ© estan en plena fase d’obres, i que el servei haurĂ de millorar igualment amb l’entrada de 110 nous trens l’any vinent. Abans d’acabar el 2025 s’ha d’haver completat tambĂ© un altre pas fonamental, la integraciĂł tarifĂ ria Ăşnica a tot el paĂs i per a tots els tĂtols de transport a travĂ©s de la T-Mobilitat.
https://www.elpuntavui.cat/societat/art ... panoticies
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: 11 nov. 2025, 15:57, en total s’ha editat 1 vegada.
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1956
- Membre des de: 05 oct. 2008, 12:30
- UbicaciĂł: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: El ferrocarril de Catalunya, va?
L'Estratègia Ferrovià ria de Catalunya planteja les futures inversions d'Adif, FGC, metro i tramvia per fer front a l'augment de població, però encara sense concreció.
La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjĂ de transport prioritari a Catalunya el 2050. AixĂ es desprèn de l'Estratègia FerroviĂ ria de Catalunya, aprovada aquest dimarts al consell de govern, i que servirĂ de base per al pla de serveis que s'hauria de presentar l'any vinent amb la concreciĂł de les inversions per al perĂode 2026-2050 en les xarxes d'Adif, FGC, metro i tramvia.
La Conselleria de Territori, ha assegurat que aquest document suposa un full de ruta per a "planificar el desenvolupament del transport ferroviari a mitjà i llarg termini" i per adaptar-lo als reptes actuals, com el traspàs de Rodalies, i futurs, com el creixement de la mobilitat les properes dècades.
Encara que sense dates ni pressupost, l'estratègia esbossa un paĂs amb molta mĂ©s mobilitat ferroviĂ ria que ara, tenint en compte que previsiblement augmentarĂ la poblaciĂł i el nombre de viatges diaris que fem cadascĂş, aixĂ com el transport de mercaderies.
Però lluny de preparar-se per a aquest escenari, si mirem entre el 2000 i el 2025, les inversions --30.000 milions d'euros aproximadament al 50% entre Estat i Generalitat-- han suposat un escàs avanç en quilòmetres de vies de tramvia, metro i tren convencional.
Enllaç a l'article:
https://share.google/zbZwtEuRWjYIeeifz
Res de nou, voltes i voltes sobre la lĂnia orbital, l'eix transversal ferroviari, que fa 20 anys que estĂ sobre la taula, i sense definir pressupost, poc farem.
Però és que no cal augment de població, amb els que som, ja caldria aquesta inversió i tirar endavant aquests projectes. Salut!
La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjĂ de transport prioritari a Catalunya el 2050. AixĂ es desprèn de l'Estratègia FerroviĂ ria de Catalunya, aprovada aquest dimarts al consell de govern, i que servirĂ de base per al pla de serveis que s'hauria de presentar l'any vinent amb la concreciĂł de les inversions per al perĂode 2026-2050 en les xarxes d'Adif, FGC, metro i tramvia.
La Conselleria de Territori, ha assegurat que aquest document suposa un full de ruta per a "planificar el desenvolupament del transport ferroviari a mitjà i llarg termini" i per adaptar-lo als reptes actuals, com el traspàs de Rodalies, i futurs, com el creixement de la mobilitat les properes dècades.
Encara que sense dates ni pressupost, l'estratègia esbossa un paĂs amb molta mĂ©s mobilitat ferroviĂ ria que ara, tenint en compte que previsiblement augmentarĂ la poblaciĂł i el nombre de viatges diaris que fem cadascĂş, aixĂ com el transport de mercaderies.
Però lluny de preparar-se per a aquest escenari, si mirem entre el 2000 i el 2025, les inversions --30.000 milions d'euros aproximadament al 50% entre Estat i Generalitat-- han suposat un escàs avanç en quilòmetres de vies de tramvia, metro i tren convencional.
Enllaç a l'article:
https://share.google/zbZwtEuRWjYIeeifz
Res de nou, voltes i voltes sobre la lĂnia orbital, l'eix transversal ferroviari, que fa 20 anys que estĂ sobre la taula, i sense definir pressupost, poc farem.
Però és que no cal augment de població, amb els que som, ja caldria aquesta inversió i tirar endavant aquests projectes. Salut!
- Guigui
- Administrador
- Entrades: 23886
- Membre des de: 26 feb. 2006, 18:02
- UbicaciĂł: Penitents L3 (Barcelona)
No s'ho creuen ni ells
Si això Ă©s aixĂ, com Ă©s que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviĂ ria, faci dècades que estem encallats en l'execuciĂł inacabable de la L9, el nou accĂ©s a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'Ăşnic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara mĂ©s la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjĂ de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polĂtiques Ă©s tan minso que, per poc que gratis la superfĂcie, de seguida salta el llautĂł.
a: PreposiciĂł que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educaciĂł no hi ha democrĂ cia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educaciĂł no hi ha democrĂ cia.
Re: No s'ho creuen ni ells
Perquè tota aquella verborrea sobre ferrocarril i sostenible i demĂ©s nomĂ©s es això, tòpics que els podria redactar qualsevol IA. A la prĂ ctica aplica realpolitik: lo que demanen el cacics regionals per seguir guanyant vots. I això sovint doncs no Ă©s el ferrocarril, i menys encara els despropòsits del sr. Noy.Guigui ha escrit: ↑11 nov. 2025, 16:15Si això Ă©s aixĂ, com Ă©s que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviĂ ria, faci dècades que estem encallats en l'execuciĂł inacabable de la L9, el nou accĂ©s a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'Ăşnic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara mĂ©s la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjĂ de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polĂtiques Ă©s tan minso que, per poc que gratis la superfĂcie, de seguida salta el llautĂł.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3446
- Membre des de: 05 abr. 2006, 12:43
- UbicaciĂł: La Selva marĂtima i el BerguedĂ prepirinenc
Re: No s'ho creuen ni ells
Sense tercer tĂşnel de rodalies sota Barcelona, quadriplicacions de via als accessos a Barcelona i sense una bona xarxa d'aparcaments Park&Ride no em puc creure que cap govern vulgui convertir el ferrocarril en el mode prioritari del transport a Catalunya.Elefant ha escrit: ↑11 nov. 2025, 17:11Perquè tota aquella verborrea sobre ferrocarril i sostenible i demĂ©s nomĂ©s es això, tòpics que els podria redactar qualsevol IA. A la prĂ ctica aplica realpolitik: lo que demanen el cacics regionals per seguir guanyant vots. I això sovint doncs no Ă©s el ferrocarril, i menys encara els despropòsits del sr. Noy.Guigui ha escrit: ↑11 nov. 2025, 16:15Si això Ă©s aixĂ, com Ă©s que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviĂ ria, faci dècades que estem encallats en l'execuciĂł inacabable de la L9, el nou accĂ©s a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'Ăşnic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara mĂ©s la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjĂ de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polĂtiques Ă©s tan minso que, per poc que gratis la superfĂcie, de seguida salta el llautĂł.
I tampoc parlen de com donar cobertura ferrovià ria a aquelles comarques que no en tenen o la que tenen és precà ria.
I no parlem de mercaderies, ni d'autopistes rodants que podrien treure de l'AP-7 els 10.000 camions diaris que la recorren de punta a punta.
Salut !!
ReposiciĂł del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
ActualitzaciĂł de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
ActualitzaciĂł de la C-26 entre Berga i Solsona.
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1956
- Membre des de: 05 oct. 2008, 12:30
- UbicaciĂł: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Un nou mapa regional
Un nou mapa regional a Barcelona
El model desplegaria ordre i jerarquia a tota la regió, almenys en l’à mbit prelitoral, que és on hi ha marge de desenvolupament
Enllaç a un Interessant article:
https://share.google/zAoBXwpektef27x7v
El model desplegaria ordre i jerarquia a tota la regió, almenys en l’à mbit prelitoral, que és on hi ha marge de desenvolupament
Enllaç a un Interessant article:
https://share.google/zAoBXwpektef27x7v


