Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!

Tren-tram de la Costa Brava (Gavarres)

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3345
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Tren-tram de la Costa Brava (Gavarres)

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 03/12/2024 12:28

Diari de Girona, 3 de desembre de 2024 ha escrit: Manel Nadal ofereix un nou estudi de viabilitat sobre el tren-tram de la Costa Brava
Està disposat a arribar a un acord amb la plataforma promotora sobre els elements que caldria tenir en compte per poder decidir

Laura Fanals

Laura Fanals
Girona 03 DES 2024 6:02

El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, ha ofert a la plataforma pel tren-tram de la Costa Brava la possibilitat de fer un nou estudi de viabilitat independent, acordat entre la Generalitat i la plataforma, per tal de poder decidir sobre si finalment es tira endavant o no el projecte. Manel Nadal afirma que la porta al tren-tram de la Costa Brava no està encara tancada, però subratlla que «les coses s’han de fer per fases» i que la política del departament consisteix en implantar primer autobusos ràpids (Brcat) a la major part del territori. «Si després es veu que hi ha una demanda suficient, després es podria fer el tramvia», indica el secretari de Mobilitat, tot posant com a exemple el corredor Lloret-Blanes.

Nadal defensa que el cas del Camp de Tarragona -on sí que hi ha un compromís ferm per a construir-hi un tren-tram- no és el mateix que la Costa Brava. «No són les mateixes circumstàncies», indica. Segons recorda, a Tarragona serien 40 quilòmetres de recorregut, mentre que a la Costa Brava serien cap a 140. Pel que fa al cost, tampoc seria el mateix: a Tarragona ascendiria a uns 450-500 milions d’euros, mentre que en el cas gironí ascendiria a uns 1.200 milions.

La Generalitat (en aquell moment governada per ERC) va encarregar, ara fa dos anys, un estudi per veure si el tren-tram de la Costa Brava seria viable, igual que altres tramvies arreu del territori. A hores d’ara, tanmateix, el resultat no s’ha fet públic. En aquest sentit, Nadal reconeix que entre la plataforma promotora hi ha «reticències» en la manera com s’ha elaborat l’estudi, i per això està obert a fer-ne un altre amb una sèrie de paràmetres pactats entre les dues parts. «Podríem arribar a un acord, la Generalitat i la plataforma, sobre quins elements ha de contenir i a partir d’aquí, decidir», ofereix.

Aposta pels autobusos ràpids
Les declaracions de Nadal arriben després que la plataforma que promou el tren-tram de la Costa Brava demanés que es construeixi aquest mitjà de transport, igual que s’ha anunciat al Camp de Tarragona. Segons indiquen, si no, les comarques gironines queden discriminades en l’àmbit de la mobilitat. Nadal, tanmateix, ha defensat públicament que cal començar primer per la implantació d’autobusos ràpids.
Dos comentaris:

1.- No sabia que el resultat dels estudis de viabilitat es poguessin "pactar". O és que quan es fa un pla de viabilitat ja se sap quin resultat ha de donar?

2.- Que facin públic, d'una vegada per totes, l'estudi de viabilitat que va encarregar el govern anterior amb un cost econòmic important per a l'erari públic. Concretament, 289.900 euros IVA a part. Veure article d'aquest mateix fil del 25 de novembre de 2022 i del 5 d'agost del 2024.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3345
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 29/01/2025 14:41

Diari de Girona, 29 de gener de 2025 ha escrit: Opinió
Alba Carmona

29 GEN 2025 6:30
Actualitzada 29 GEN 2025 9:00
Posa-hi remei, agafa el cotxe

«Avui he hagut d’anar a treballar [a Girona] en transport públic des de la Bisbal. Cap autobús per poder arribar a les 7 a la feina. El primer surt a les 7 i ha arribat 25 minuts tard. Com que anava ple, tres persones no han pogut pujar. Preu: 5,15 per viatge. El doble de car que el cotxe», piulava fa dies la tuitaire Anna Alabau. El seu és un cas de tants, en una comarca en què les connexions en bus són un drama i el tren, inexistent. No és estrany que les Sindicatures de Greuges del Baix Empordà reclamin un replantejament global del transport públic perquè realment acabi amb «les mancances actuals, respongui eficaçment a les necessitats de la comarca i contribueixi a crear uns hàbits de mobilitat més sostenibles».

Aquí hi ha la clau, els hàbits. Com se li pot reclamar al ciutadà que faci servir el transport públic regularment si va -quan va- a empentes i rodolons? És l’última opció. Per cada 1.000 habitants, al Baix Empordà hi ha 911 vehicles, mentre que la mitjana catalana són 683. Com, si no, s’ha de viure en una zona en què els serveis no es concentren a la capital, sinó que l’hospital, els jutjats, la policia i l’educació es dispersen entre els municipis més poblats?

I, mentrestant, del famós tren-tram que podria millorar –no és difícil, amb aquest panorama- la mobilitat a la Costa Brava el més calent és a l’aigüera, esperant estudis de viabilitat. L’obra és molt costosa i la Generalitat ara defensa els busos ràpids, així que veurem com acaba. Mentrestant, que no s’estranyin si el ciutadà diu coses com una de les respostes que rebia Alabau al tuit de l’inici: «Tens la solució al teu abast. Prescindeix del transport públic. És ineficient, brut, irregular i car. Res millor que el transport privat».


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3345
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 12/03/2025 11:28

Diari de Girona, 11 de març de 2024 ha escrit: Els promotors dels tren-tram critiquen Territori per "la falta de transparència, excuses i demores" en relació als estudis de viabilitat
Alerten que l'informe sobre el de la Costa Brava porta un retard de 18 mesos respecte la data d'entrega que figura al contracte

Laura Fanals
Girona11 MAR 2025 13:27

Les comissions promotores dels tren-tram d'arreu de Catalunya (Costa Brava, Olot-Banyoles-Girona, Lloret-Blanes, Tren del Pirineu, Terres de l'Ebre i Manresa-Bages) han mostrat la seva "profunda preocupació i indignació" davant "la manca de transparència, excuses i demores per part de la conselleria" en relació amb els estudis de viabilitat d'aquests projectes.

Segons recorden en un comunicat conjunt, ja fa més d'un any que els estudis s'haurien hagut de fer públics. El passat 20 de desembre es van reunir amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i expliquen que aquesta els va demanar "paciència" fins que reunissin la documentació. "Han passat més de dos mesos des de la reunió i no tenim notícies", lamenten. Per això, van presentar una instància genèrica per poder accedir a la documentació referent a tots els tren-tram en projecte. El 3 de març van rebre una notificació signada pel secretari general de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, on es denegava la sol·licitud al·legant que els estudis del tren-tram de la Costa Brava i el de les Terres de l'ebre encara es troben en procés de redacció. "Això implica un retard de 18 mesos o més respecte la data d'entrega que figura al contracte", adverteixen. De la resta de projectes no n'han rebut notificació, però suposen que, quan arribi, "la resposta serà la mateixa".

De la mateixa manera, critiquen que alguns tramvies ja han estat "descartats" de forma informal per càrrecs de Territori a la premsa. En aquest sentit, Manel Nadal va apostar per implementar primer autobusos ràpids a bona part del territori. Tot i això, demanen que es faci pública la documentació per part de poder analitzar-la. També anuncien que "els continus incompliments del calendari i les condicions de contractació", les comissions promotores han decidit dirigir-se al Tribunal de Garantia d'Accés a la Informació Pública i al Síndic de Greues per exigir "que la documentació referent als diferents estudis s'acabi, es faci pública i els ferrocarrils puguin continuar el seu camí".

Reclamació d'una dotació pressupostària
Els membres de les comissions recorden que els nous trens-tram formen part de l'acord d'investidura entre el PSC i els Comuns. "És hora que el govern català compleixi amb els seus compromisos i doni suport a projectes clau per a la mobilitat sostenible i el desenvolupament econòmic de les comarques no metropolitanes", assenyalen. Per això, exigeixen també una dotació pressupostària específica per a aquests projectes, que consideren essencials "per a la cohesió territorial i la transició ecològica".

"Seguirem pressionant fins que es garanteixi la transparència, es destinin els recursos necessaris i es comenci la construcció d'aquestes infraestructures clau per al futur de les comarques no metropolitanes", conclouen.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7130
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 12/03/2025 16:33

Tant de bo m'equivoqui, però aquestes infraestructures tenen molt poques probabilitats de tirar endavant en els propers... 30 anys? Potser seria millor apostar per sistemes potents de bus amb trams de carril bus exclusiu que, donat el cas, es poguessin transformar en vies de ferrocarril. I una vegada es demostri el potencial, serà més factible tirar endavant un sistema de tren-tram en alguna d'aquestes localitzacions
Si no és gastar recursos en coses que no passaran mai.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 290

Entrada Autor: jgomezs » Dijous 13/03/2025 0:50

wefer ha escrit: Dimecres 12/03/2025 16:33 Tant de bo m'equivoqui, però aquestes infraestructures tenen molt poques probabilitats de tirar endavant en els propers... 30 anys? Potser seria millor apostar per sistemes potents de bus amb trams de carril bus exclusiu que, donat el cas, es poguessin transformar en vies de ferrocarril. I una vegada es demostri el potencial, serà més factible tirar endavant un sistema de tren-tram en alguna d'aquestes localitzacions
Si no és gastar recursos en coses que no passaran mai.
Ara em fas pensar, hi ha casos coneguts de carreteres o carrils bus convertits en línies ferroviàries?



Respon

Torna a “Ferrocarril a Catalunya”