Trens i infraestructura ferroviària al Japó

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Respon
Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Trens i infraestructura ferroviària al Japó

Entrada Autor: Nozomi » Dimarts 15/09/2009 22:31

Al Japó hi han uns 27.000 km de xarxa ferroviària, la majoria electrificada i amb doble via. El major operador és Japan Railways (JR) i és privat des de 1987. És divideix amb 6 parts segons la regió. Cada regió opera alguns serveis d'autobús metropolità o nocturn, també serveis de ferris, recerca e innovació, menjar, hotels i immobiliària. Ah! I el servei de mercaderies (JR Freight).

Imatge
Foto: Wikipedia

Disseccionem les branques operadores per a viatgers:

Operador ferroviari / Autobús

JR Hokkaido + JR Bus Hokkaido

JR East + JR Bus Tohoku + JR Bus Kanto


JR Central + JR Bus Tokai

JR West + Bust JR West

JR Shikoku + JR Bus Shikoku

JR Kyushu + JR Bus Kyushu


Evidentment una responsable direcció i una encara més responsable societat fa que siga la companyia més rentable del planeta, almenys pel que fa al transport.

Començaré per la xarxa d'Alta Velocitat. No és la més llarga del món perquè el país en Km2 és una mica més gran que Alemanya, però allargat, amb la població molt concentrada amb dos àrees (Kanto per Tòquio, Yokohama, Kawasaki, Saitama i la regió de Kansai per Osaka, Kyoto i Kobe) pràcticament unides per un continu de ciutats menors o terceres ciutats importants (Nagoya, Shizuoka, Hamamatsu, Okayama, Hiròshima...) fins a Fukuoka a l'illa de Kyushu.

Imatge
Imatge
Fotos: japan-guide.com

I és entre Tòquio, Nagoya, Osaka, Hiroshima i Fukuoka (Hakata) el corredor d'alta velocitat més transitat i amb més viatgers del món. Són les línies del Tokaido-Sanyo Shinkansen. Shinkansen Tokaido entre Tòquio (Tokyo Sta i Shinagawa Sta) i Osaka (Shin-Osaka Sta.) i Shinkansen Sanyo entre Shin-Osaka Sta. i Hakata Sta. (Fukuoka).

S’ha de dir que cada línia de Shinkansen està operada per una empresa independent dins del grup JR:

Tokaido Shinkansen (Tòquio-Osaka) per JR Central
Sanyo Shinkansen (Osaka – Fukuoka) per JR West
Joetsu, Nagano i Tohoku Shinkansen (Tòquio – Niigata, Nagano i Hachinohe) per JR East
Kyushu Shinkansen (Kagoshima – Kumamoto) per JR Kyushu

I finalment dos ramals del Tohoku Shinkansen anomenats "Mini-Shinkansen" cap a Akita i Yamagata que fan els serveis des de Tòquio acoblats a les unitats més grans que van senceres per la LAV. Els "Mini-Shinkansen" utilitzen les vies convencionals (ample mètric) amb tercer carril.

Imatge
De dreta a esquerra: 100, 0, N700, 300, 700 i 500
Foto: Wikipedia


Pel que fa a la infraestructura, excepte el Tokaido-Sanyo Shinkansen, totes les noves línies estan construïdes amb via-placa, per això tenen unes velocitats lleugerament més altes que al primer, si ve els trens d'alta velocitat al Japó tenen la fama de mantindre durant més temps la seva velocitat màxima (+250 km/h). Està previst que el nou E5 cap a Aomori i Sapporo (extensió del Tohoku Shinkansen) arribi als 350 km/h d'aquí un parell d'anys. També s'està estudiant augmentar la velocitat al Sanyo Shinkansen.

És curiós com augmenta la velocitat de forma sobtada fent un soroll tipus transformació a "Super-Guerrer" ( :D ) i la frenada la fa molt ràpida però suau.

Imatge
L'estàndar és l'ample UIC
Foto: Wikipedia


Al Tokaido Shinkansen crec que és impossible anar a més de 300 km/h degut a la gran quantitat de túnels i la contaminació acústica. És per això que està previst al 2025 inaugurar la primera línia de Maglev entre Tòquio i Nagoya a més de 500 km/h. S'estendrà en un futur cap a Osaka.

Imatge
Foto: railway-technical.com

Pel que fa a altres aspectes, el "control" de bitllets i els bitllets són del tamany dels d'aci (dels de Metro o FGC ;) ) No van en tanta tonteria de gastar paper. Els controls d'accés bé...

Imatge

No fan la collonada de l'escàner. I els tickets...

Imatge
Foto: japan-freaks.blogspot.com

Informació imprescindible i estalvi de paper. Per cert, crec que se poden comprar "en directe" a màquines autovenda, així que havent vist alguns bitllets en japonés i altres bilingües he de suposar que si demanes a la màquina la interface (?) amb anglés el bitllet serà bilingüe... i suposo que si el reserves a la finestreta, lo normal serà anar amb el Japan Rail Pass, així que també serà bilingüe


つづく ( :D )



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 15/09/2009 23:04

Excelent exposició!

Per cert, els símbols de sota, son allò que apareix als dibuixos animats japonesos, que vol dir "continuarà", oi? :D



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 15/09/2009 23:26

Moltes gràcies per aquesta primera aproximació, Nozomi!
Nozomi ha escrit:I finalment dos ramals del Tohoku Shinkansen anomenats "Mini-Shinkansen" cap a Akita i Yamagata que fan els serveis des de Tòquio acoblats a les unitats més grans que van senceres per la LAV. Els "Mini-Shinkansen" utilitzen les vies convencionals (ample mètric) amb tercer carril.
No ho he acabat d'entendre: Els Mini-Shinkansen són d'ample mètric i poden anar acoblats a Shinkansen "normals" d'ample UIC?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dimarts 15/09/2009 23:47

No, són d'ample UIC i van pel tercer carril als ramals, o gran part en tercer carril, o amb una via amb ample UIC i l'altra mètrica com mostra la foto de la Línia Ou amb la via per on circula el tren "Regional" va en ample UIC quan lo normal seria anar pel mètric. Igual tenen tres rodes :x o un canviador d'ample.

Imatge
Feu click per veure en gran. Foto: Wikipedia

Lo que són trens de caixa més estreta, suposo que pel tema dels túnels etc amb configuracions 2+2 a la Standard Class i 2+1 a la Green Car.

Respecte a lo de つづく sí, es el continuarà



Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Dimecres 16/09/2009 8:18

Nozomi ha escrit:És curiós com augmenta la velocitat de forma sobtada fent un soroll tipus transformació a "Super-Guerrer" ( :D ) i la frenada la fa molt ràpida però suau.
No tindràs pas un vídeo d'això? :D


Instagram: Ferrocarril | Aviació

Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dimecres 16/09/2009 8:22

No v_v ho buscaré, però juro i perjuro que en els 16 viatges que he fet amb el tren bala de la Sanyo-Tonakaido Shinkansen ho sents :D



Avatar de l’usuari
Trenscat
N10
N10
Entrades: 2742
Ubicació: Terrassa-Estació del Nord
Contacta:

Entrada Autor: Trenscat » Dimecres 16/09/2009 8:37

Fantàstica introducció als trens del Japó. De fet és un dels llocs on algun cop a la vida m'agradaria anar.



Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dijous 17/09/2009 11:48

TIPUS DE TRENS SUPEREXPRESS (I)

Formalment els tren bala s’anomenen Super Express (servei Super Express) així com hi han en els trens convencionals, els trens “de rodalia” Local (Futsu Densha) i Rapid (Kaisoku), amb la mateixa tarificació. Trens que podriem considerar “de regionals i intercity” anomenats Express (Kyuko) i Limited Express (Tokkyu).

En el cas dels serveis Super Express, actualment hi ha en servei a tota la xarxa un total d’11 models. Vaig a fer un desgloç per línia i model de tren:

Tokaido-Sanyo Shinkansen

- Sèrie 300, en servei des de 1992 i construits entre l’any 89 i el 98. En total hi han 50 sets amb 16 cotxes per set i una capacitat per a 1323 persones. Els fabricants són Hitachi Ltd., Kawasaki Heavy Industries, Kinki Sharyo, Nippon Sharyo. La seva velocitat màxima comercial és de 270 km/h.

Imatge
Foto: Wikipedia

La composició interior és en la clase estándar 2+3

Imatge
Foto: Wikipedia

I de 2+2 en Green Car amb algunes comoditats més

Imatge
Foto: Wikipedia

- Sèrie 500, en servei des de 1997. Construïts entre 1995 i 1998. És el tren més car del món i hi han tan sols 9 sets, 4 composicions de 16 cotxes per a serveis Nozomi i 5 composicions de 8 cotxes per a serveis Kodama al tram de la Sanyo Shinkansen. Són 1324 places en la versió de 16 cotxes i 635 places en els trens de 8 cotxes. Pel que fa a la velocitat, en el tram de la Tokaido Shinkansen poden anar a 270 km/h i durant la Sanyo a 300 km/h. Estan preparats per poder fer servei a 320 km/h

Imatge
Foto: Wikipedia

Els interiors són iguals, 3+2 a la segona i 2+2 a la Green Car. L’interior com de costum, molt espartà

Imatge

Imatge

Imatge
Fotos: Wikipedia

- Sèrie 700, en servei des de 1999 i construïts des del 1997 fins a 2006, hi han un total de 91 sets. D’aquestes 91, 12 són unitats per al Hikari Rail Star Service de la línia Sanyo i són formacions de 8 cotxes. La resta són de 16 cotxes per set. 1323 pax/set i 571 pax/set. En quant a velocitat, pel tram de la línia Tokaido arriven a 270 km/h i per la Sanyo fins als 285 km/h. Aquesta sèrie de tren compta amb el tren de proves “Doctor Yellow”.

Imatge

Imatge

Imatge
Fotos: Wikipedia

Els seus interiors són similars a la resta de trens...

Imatge
Foto: Wikipedia

Durant l’any 2004 i amb motiu de la celebració dels 40 anys de trens d’alta velocitat al Japó es va “tunejar” el tren amb el lema AMBITIOUS JAPAN! Amb la seva corresponent campanya televisiva i de merxandatge. Hem van donar un imán de nevera :D

Imatge

- Sèrie N700, és la més moderna en circulació avui en dia. És una evolució del 700. Substituiran als trens de la sèrie 300, 500 i 700 en els servei Nozomi. Són presents a la xarxa des de 2007, construits a partir de 2005, actualment presten servei 42 sets. Amb la futura connexió del Kyushu Shinkansen amb el Sanyo Shinkansen es preveu una ramificació amb trens de 8 cotxes per fer el servei des d’Osaka fins a Kagoshima. El nombre de places és igual que en els 700. La principal novetat d’aquesta sèrie és la seva acceleració de 2.6 km/h/s. Amb aquest tren la relació Nozomi entre Tòquio i Osaka és de 2’25 hores, uns 5 minuts menys que amb els altres trens. Algunes unitats també fan el servei Hikari durant el dia i a última hora el servei Kodama parcial entre Tòquio i Hamamatsu.

Es pot veure que tenen un nas molt més llarg, alguna gent diu que són més lletjos, per al meu gust són tan bonics com la resta de trens d'alta velocitat japonesos.

Imatge

Imatge

Imatge
Fotos: Wikipedia


*****************

A continuació una sèrie d'anuncis sobre els diferents tipus de serveis i campanyes respecte als trens comentats avui:


Sèrie 300 comença el servei (1992)


Sèrie 500 comença el servei (1997)




Sèrie 700, anuncis dins la campanya Ambitious Japan! (2004)


General 40 aniversari (2004)






Sèrie N700 variadillo de 2008




つづく



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 17/09/2009 15:25

Moltes gràcies! :reve

Excepte les finestres, l'interior sembla el d'un avió, especialment amb la configuració dels seients en 3+2. Ara bé, els seients, a primera vista, semblen més còmodes que la classe turista de Renfe.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dijous 17/09/2009 20:35

Premi! els trens no tindran les pijades de Renfe (cotxe-cafeteria, premsa, cine etc.) però la comoditat és evident. La "Turista" d'allí és molt millor que la "Preferente" d'aqui, sobretot per l'espai que tens per als peus.

Imatge

Per cert, a la tauleta, quan està plegada, hi ha un esquema dels cotxes més propers al teu informant del sentit i amb la localització dels lavabos, telèfons etc.

Per altra banda, a cada banda de cotxe hi ha un ticker de leds que informa de les parades següents i durant el viatge també van passant notícies, informació de borsa, temps etc. en japonès i anglès.

Aquí podeu veure el procés d'anunci de la pròxima parada. Primer la melodia, una veu en japonès gravada, la veu en directe del ¿maquinista? i l'anunci en anglès.



:reve



Avatar de l’usuari
Pardal
N4
N4
Entrades: 59
Ubicació: Asturies

Entrada Autor: Pardal » Divendres 18/09/2009 16:43

Es nota que la 500 Series no es de diseny japonès, es el mès bonic de tots.



Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Divendres 18/09/2009 20:30

És de disseny alemany, efectivament, pot ser el més bonic de tots. Encara que els altres per mi tenen un encant especial. A Europa ni els mateixos alemanys han fet un tren d'alta velocitat tan bonic com el 500 :D

Personalment, el meu Tren Bala favorit és el 300.

A tot això, el fil no està creat per tant per fer-se l'eurocèntric com si per veure el sistema ferroviari que utilitzen per aquelles contrades i d'això sembla que poca gent està interessada en preguntar :avall



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/09/2009 22:56

Precisament, a això anava: els serveis tenen una regularitat, és a dir, un tren als mateixos minuts de cada hora a la destinació X? En cas afirmatiu, és igual als tren bala que als sistemes de "rodalia" i altres?

Gràcies per la resposta!


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Divendres 18/09/2009 23:31

Bé, s'ha de tindre en compte que a la línia Tokaido és com un servei de Rodalies :D

Per exemple, durant les 7 i 8 del matí, des de Tòquio cap a Osaka surten 11 trens cada hora, a les 9 i 10 en surten 12, ja a les 11 en surten 10 i així. Un dia vaig contar i són un centenar de trens que surten cada dia cap a Osaka des de Tòquio. Però hauria de tornar a fer-ho cosa que NO farè, és una bojeria, ho pots comprovar http://www.japanrail.com/pdf/timetable_ ... 1_west.pdf i estudiar els diferents horaris, crec que surt un tren a l'hora en punt, un altre a i 3, a i 10 a i 13. a i 20 (i 23), i 30 ...

Lo més curiós és el servei Kodama, o surt l'últim de l'hora o de la mitja hora i suposo que com a les 2 primeres estacions paren tots, és a Yokohama (la segona) quan el Nozomi de en punt l'adelanta.

Però vaja, freqüències de pas entre 5 i 10~ minuts, casi nada :reve

Per cert, un buscador molt interessant per planificar un viatge (o fer el friki consultat horaris) per aquelles terres amb informació del tot detallada, la Bíblia és Hyperdia



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/09/2009 23:41

El que em sembla espaterrant és que una relació de 1200 km (Tòquio-Fukuoka) tingui com a mínim dos trens cada hora. Perquè ens aclarim en termes ibèrics, és com si a Barcelona tinguéssim un TAV a Lisboa cada mitja hora.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Pardal
N4
N4
Entrades: 59
Ubicació: Asturies

Entrada Autor: Pardal » Dissabte 19/09/2009 14:34

Nozomi ha escrit: Però vaja, freqüències de pas entre 5 i 10~ minuts, casi nada
Entre Paris i Lyon per la LGV, hi ha una freqència de 4 minuts, hi ha problèmes per insertar mès trens.



Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dissabte 19/09/2009 15:42

Doncs jo busco a la web de SNCF i TGV i en dia de cada dia (dilluns) la frec. màxima que veig es un tren cada 30 minuts. M'agradaria que aportares una font sobre eixa afirmació, si de cas, a un fil sobre els trens francesos :avall



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 19/09/2009 16:07

Nozomi, tornant al tema: hi ha alguns nuclis nominalment de rodalia, com a Tòquio-Yokohama, Osaka, Kyoto, Nagasaki, etc.? La xarxa és "radial" (sent conscient que aquest concepte és força relatiu en un país geogràficament allargat com el Japó, i amb el centre muntanyós), almenys pel que fa a les conurbacions importants, o també hi ha línies que enllacen ciutats més petites sense passar pel centre regional?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
aim
N9
N9
Entrades: 1370
Ubicació: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contacta:

Entrada Autor: aim » Dissabte 19/09/2009 16:47

Com està el tema del material històric per allà? Hi han trens històrics funcionant de forma més o menys regular?


Instagram: Ferrocarril | Aviació

Avatar de l’usuari
Nozomi
N8
N8
Entrades: 687

Entrada Autor: Nozomi » Dissabte 19/09/2009 16:52

Bé, crec que per entendre com està organitzada la xarxa d'ha d'entendre com són les ciutats japoneses. Si veiem qualsevol sèrie d'animació podrem veure en molts casos com la gent fa un desplaçament des de casa (en una zona residencial) amb bicicleta o caminant en funció de lo lluny o prop que estiga fins a l'estació del seu barri. Curiosament tota l'activitat comercial està al voltant de l'estació del tren i altres carrers importants que des d'alli parteixen. Això és així a un barri 10km del "centre" de Tòquio pero també és així a una ciutat "petita".

Per lo tant, tenint en compte lo dit, una persona que viu a l'extrarradi de Tòquio i vaja a treballar a les oficines del centre el trajecte que farà és:

Casa -> Caminant/Bici -> Estació -> Tren Local/Rapid -> Estació -> Oficina

Oficina que per supost estarà prop d'una estació de tren o metro en el cas de fer un transbord.

Respecte a si la xarxa és radial no ho acabo de tindre clar. És cert que és un país allargat i on la majoria de trajectes sud-nod han de passar per Tòquio, però en els desplaçaments metropolitans pots anar des de Chiba (a l'est) fins a qualsevol ciutat a l'oest de Tòquio sense anar pel mig, hi ha una línia orbital de serveis de "rodalia" est-oest, unes quantes més cap al SW / W / NW i així, de moment per parts. Crec que estan construïnt o intentant enllaçar els diferents trams per fer una orbital encara que pot ser se'n haurien de fer vàries XD

Mapa http://www.japanrail.com/pdf/railpass/greater_tokyo.pdf

A altres parts, crec que la mateixa línia mètrica que serveix per a serveis ràpids va fent serveis locals de rodalia en tot el seu trajecte. De fet mirant a Hyperdia, pots anar pràcticament on vullgues sense necessitat d'un tren ràpid. Un Tòquio - Osaka tot en tren local per trams, quan acaba un tram comença el següent, baixes a l'andana i busques l'altre tren i així fins al destí.

Curiosamente aquest matí estava mirant gràcies a l'usuari Syaso, un fan dels trens que grava els seus viatges des de la finestra del tren i pots sentir les veus de fons a l'interior o a les andanes etc... és curiós. Doncs avui penjava uns videos del recorregut del tren Super Ozusa entre Kushiro i Sapporo al nord. He anat a investigar i són disponibles 7 frec. diàries, però clar, veus que l'estació de Kushiro és molt gran així que és extrany tindre tans pocs trens. Doncs la mateixa línia Nemuro a més d'eixe servei "Exprés Limitat" en té que farien el servei local
en les estacions menors, no hi han tants trens com a zones més poblades però bé, pobles de 5 mil persones o menys poden estar comunicats amb els importants que estan prou lluny (Hokkaido és molt gran i despoblada) amb una dotzena o més de freqüències diàries. Per anar trastejant amb com funciona el servei de rodalies lo millor és tindre clars dos municipis i buscar a Hyperdia. Un pot fer-se la idea de com van els serveis de trens de rodalia, les correspondències, si s'espera un tren a l'altre etc...



Respon

Torna a “Ferrocarril en general”