Cremallera de Núria

Per a tot tipus de material rodant, avistaments, seguiments, etc. de qualsevol empresa ferroviària (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Para todo tipo de material rodante, avistamientos, seguimientos, etc. de cualquier empresa ferroviaria (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Respon
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 20/08/2009 3:59

Això vol dir que realment estan en condicions per circular i els arguments de FGC per excoure-les del tram Queralbs - Núria és una excusa.



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dijous 20/08/2009 21:52

Mira Jordi, hem de positivitzar les idees. Jo tinc la intuició que tornarem a veure elèctriques a Núria d'aquí uns anys, però cal crear l'ambient i les condicions per fer-ho possible.

Les raons que tinc per pensar això són les següents:

-tenim un cremallera en constant renovació, amb inversions de grans sumes de diners, competitiu i finalment rendible, fet que hauria de permetre que un cop les preferències urgents que queden per resoldre (aparcaments, noves malles, supressió de passos a nivell, implantació del CTC...) estiguin fetes, pensar en un tren històric.

- FGC guarda cotxes, cotxe saló i locomotores. Amb la evident falta d'espai cobert que tenia el cremallera (que ha obligat a fer cotxera Enllaç) FGC ha preservat voluntàriament (suggeriments meus apart :) ) aquest material que una altra empresa hagués dit que li "feia nosa".

- el nou túnel permet fer creuaments allà; potser al túnel li falta una agulla al mig del tram de via doble que permetés fer ultrapassaments i creuaments alhora, però bé...

- Tenim dues locos en estat de marxa i dues donades de baixa; les donades de baixa podrien refer-se amb criteris moderns de conducció, tot i que és una locomotora molt petita (ben pensat, que li posin cabina GTW i joystick... :riure ) Les altres dues amb tecnologia anys 30 i limitades a Queralbs amb viatgers si escau.



Jordi Freixas ha escrit:Això vol dir que realment estan en condicions per circular i els arguments de FGC per excoure-les del tram Queralbs - Núria és una excusa.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3181
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 26/08/2009 14:33

liniadelRipollés ha escrit:Oficialment, estan catalogades com a "locomotores de reserva".

Ara fa uns pocs anys (2 o tres, no ho recordo) hi ha haver una brutal nevada que va obligar a tancar el cremallera al públic. A línia treia neu la llevaneus L9 amb tracció de la dièsel. Ara bé, es va arribar a preparar l'antiga llevaneus per sortir a línia vistes les condicions extremes que hi havia. No va arribar a sortir, però en teoria l'hagués traccionada una elèctrica.
Segur ?

No l'hauria empès un Beh 4/8 ??

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dimecres 26/08/2009 18:13

Realment no he vist cap foto de l'antiga llevaneus empès per un Beh, no sé si és factible fer aquesta composició i que funcioni. Espero que algú del fòrum que estigui més posat en temes vallnuriencs que jo pugui donar-nos la solució.

Podria ser interessant utilitzar aquesta composició amb viatgers per tal de fer algun viatge especial fins a Núria, atès que les elèctriques no estan autoritzades :P

Pel que tinc entès, però, haguéssin fetllevaneus antiga traccionada amb l'E1.




genissimon ha escrit:
liniadelRipollés ha escrit:Oficialment, estan catalogades com a "locomotores de reserva".

Ara fa uns pocs anys (2 o tres, no ho recordo) hi ha haver una brutal nevada que va obligar a tancar el cremallera al públic. A línia treia neu la llevaneus L9 amb tracció de la dièsel. Ara bé, es va arribar a preparar l'antiga llevaneus per sortir a línia vistes les condicions extremes que hi havia. No va arribar a sortir, però en teoria l'hagués traccionada una elèctrica.
Segur ?

No l'hauria empès un Beh 4/8 ??

Salut !!


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Antonio
N3
N3
Entrades: 20

Entrada Autor: Antonio » Dimecres 26/08/2009 21:31

Espero que algú del fòrum que estigui més posat en temes vallnuriencs que jo pugui donar-nos la solució.
Hi ha algú més ficat que tu? xD



xevi
N7
N7
Entrades: 608

Entrada Autor: xevi » Dijous 27/08/2009 17:18

Comentar-vos que la setmana passada vaig estar a Núria i després de veure les fotos d'en BB9200 no cal que afegeixi pràcticament res, ja que vaig poder veure per una finestra de l'antiga cotxera (darrera l'exposició de material mòbil) la E1 i la E4 en perfecte estat, confirmar que la E4 es veia recent pintada i sense logos ni textos de cap tipus, això si, a la part del darrera o del davant, molt visible tenia un adhesiu dels anys 80 "el català és cosa de tots".
Si entrem a la Central de reserves, a part de veure la birria del cotxe 11 mig transformat, podem veure els altres 2 cotxes convencionals estacionats al costat.
Al tornar vaig parar a Ribes enllaç per poder veure els Sport Wagen. Vaig quedar una mica decebut ja que exteriorment estan molt ratllats d'un lateral plens de pols. No sé si ja s'havia comentat però les fotos exteriors dels Sport Wagen són vinils que es poden desenganxar fàcilment. Sabeu si existeix la intenció de pintar-los?
Merci!



xevi
N7
N7
Entrades: 608

Entrada Autor: xevi » Dijous 27/08/2009 17:28

Estava pensant que es podrien fer serveis regulars amb la E1+cotxe/s convencional/s entre Ribes Enllaç - Ribes Vila - Queralbs i viceversa. L'objectiu seria donar un servei regular i eficient de tren als veïns i visitants de Queralbs sense deprendre dels horaris i capacitat de la línia de Núria. Com ho veieu?



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dijous 27/08/2009 20:33

:riure

Estic limitat a 10.
Antonio ha escrit:
Espero que algú del fòrum que estigui més posat en temes vallnuriencs que jo pugui donar-nos la solució.
Hi ha algú més ficat que tu? xD


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dijous 27/08/2009 20:49

Ja només falta la locomotora !!!!

:riure
Fitxers adjunts
MGB_Te_2-2_Sportw2.jpg
MGB_Te_2-2_Sportw2.jpg (41.62 KiB) Visualitzat 6358 cops


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

xevi
N7
N7
Entrades: 608

Entrada Autor: xevi » Dimarts 06/10/2009 14:46

Última hora!
Segons m'ha informat directament la direcció del Cremallera de Núria, es conserven per a possibles viatges històrics entre Ribes i Queralbs, "2 locomotores elèctriques, 2 vagons convencionals i el cotxe saló", fins aqui, perfecte. Respecte la transformació de cotxes convencionals en cinema i central de reserves, es fa per consevar el seu aspecte exterior original i donar-li utilitat. Al loro! encara haurem de donar-lis les gràcies per haver-los destrossat per dintre.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23223
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 06/10/2009 15:28

Oleee, gran notícia!!!! :plas

Ara bé, es tirarà endavant la trobada per parlar d'aquests temes?



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dimarts 06/10/2009 16:06

Sigueu positius... millor central de reserves que plataforma. No sigueu àcids amb gent amb voluntat de preservació! Nooo!
xevi ha escrit:Última hora!
Segons m'ha informat directament la direcció del Cremallera de Núria, es conserven per a possibles viatges històrics entre Ribes i Queralbs, "2 locomotores elèctriques, 2 vagons convencionals i el cotxe saló", fins aqui, perfecte. Respecte la transformació de cotxes convencionals en cinema i central de reserves, es fa per consevar el seu aspecte exterior original i donar-li utilitat. Al loro! encara haurem de donar-lis les gràcies per haver-los destrossat per dintre.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dimarts 06/10/2009 16:26

Home, no és cap consol que estiguin destrossats per dins, però sempre es poden recompondre, no serà mai igual que d'origen però la qüestió és que existèixin. Per sort, de moment en aquest pais hi ha tallers i establiments que poden fer una feina realment ben feta. Per exemple només cal veure l'estat com han quedat els cotxes del Tren dels Llacs i, alguns els havia vist a Vilanova i creieu-me que ningú hagués pensat que fossin reparables.

Només 5 dies separen les dues imatges. Ara el cotxe 22 està convertit en el que operaris d'FGC han batejat com la "xurreria". Doncs, fins i tot aquest, mentre existèixi és reparable i susceptible d'ésser retornat al seu estat d'origen.

Si existeix es pot buscar la manera, que si el desballesten; Tururut violes!
Fitxers adjunts
xurreria.jpg
xurreria.jpg (301.6 KiB) Visualitzat 6012 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimarts 06/10/2009 20:52

xevi ha escrit:Última hora!
Segons m'ha informat directament la direcció del Cremallera de Núria, es conserven per a possibles viatges històrics entre Ribes i Queralbs, "2 locomotores elèctriques, 2 vagons convencionals i el cotxe saló", fins aqui, perfecte. Respecte la transformació de cotxes convencionals en cinema i central de reserves, es fa per consevar el seu aspecte exterior original i donar-li utilitat. Al loro! encara haurem de donar-lis les gràcies per haver-los destrossat per dintre.
Ehm... em temo que estem EXACTAMENT igual que sempre. Que t'hagin dit això no és cap novetat (per desgracia).



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dimarts 06/10/2009 21:53

Realment els fa molta mandra de fer trens històrics a tota la xarxa, però en el cas dels cremalleres té unes característiques pròpies.

Em sembla que ja ho he comentat en algun altre lloc, però tinc entés que deu fer cosa de 4 o 5 anys que s'ho varen plantejar seriosament i s'inicià, per part de FGC, una enquesta interior de cara a establir la viabilitat d'un servei xarter a Montserrat amb la locomotora E.4 i l'antic cotxe saló del cremallera de Montserrat del 1892, aquest servei anava encaminat, sobretot a casaments, però també a d'altres celebracions. En aquest sentit es valorà la possibilitat d'intal.lar frens d'aire comprimit a l'esmentat vehícle, cosa que no ofereix cap dificultat ni cap pressupost exagerat. La cosa no va reeixir quan es trobaren amb la possibilitat de tenir un "Cos Estrany" intercalat dins de l'explotació cotidiana. Calia pensar massa potser? Igual que el tema dels semi-directes a les linies de via mètrica, Cansa tant espremer el magí?.

En el tema de Núria, la cosa es complica i no precisament per la manca de material remolcat. Fer un tren xarter amb el saló, que s'estarà a Núria una bona estona abans de tornar a Ribes, no és cap obstacle, igual que el tren de socors que es passa dies a Núria.
Però quan es tracta de fer diversos serveis el mateix dia d'anada i tornada amb les locomotores E.1 i E.4, ja se'ls encenen totes les alertes.

Resulta que amb la reforma a que varen ser sotmeses els anys 90, se'ls va instal.lar un sistema electrònic de seguretat que en detectar un augment de velocitat per sobre d'un determinat valor (que ara no recordo) a la baixada, fa aturar el tren de cop. Fins aqui, cap problema, i seguiria sense ser-ne de problema si ens trobessim davant d'un material modern homogèni, però aquestes locomotores tenen els equips elèctrics, encara que renovats amb tecnologia pròpia dels anys 20. En baixar, el fre elèctric converteix els motors en generadors. l'electricitat produïda es consumeix en les resistències, aquesta resitència és la que fa que els motors retinguin el tren durant el descens. Però, com és sabut, amb l'augment de la temperatura disminueix la resistència elèctrica i en disminuir aquesta augmenta la velocitat. Això ha passat des de la inauguració del cremallera el 1930 i no ha suposat mai cap problema perquè aquest augment de velocitat té un limit i no té, en realitat, cap rellevància. Però el sistèma de marres fa que les locomotores ja no siguin operatives de la mateixa forma que ho foren en el passat perquè després del segon viatge la baixada es converteix en un parar i engegar constant, com a mínim fins a Queralbs i això constitueix l'excusa perfecta per no haver de pensar-hi més.

Uf!, perdoneu la parrafada. I salutacions

Pensem, de tota manera, en la llei del pèndul i segurament vindran temps millors.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimarts 06/10/2009 22:16

Això del fre d'emergència ja s'havia comentat més enrere (potser vas ser tu mateix qui ho va explicar). El que no entenc, és perquè en vistes precisament d'aquest parar i engegar constant durant la baixada, no poden agafar i "reprogramar" els sistemes de seguretat (o el que s'hi hagi de fer).

PD: I sobre la idea de posar-hi un tren xarter al Cremallera de Montserrat... què vols que et digui? Per més històric que sigui el vagó, dubto molt que pugui tenir gaire caliu fent-lo circular per una línia de metro.

Això millor fer-ho en el Cremallera de Núria, que és molt més significatiu, i conserva una essència important.



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Dimarts 06/10/2009 22:56

És més fàcil i còmode deixar-les tancades que reprogramar res. Respecte al que dius del Metro a Montserrat, totalment d'acord. El que em temo és que ara van de cara al Núria, de fet em penso que ja ens trobem ben entrats en l'època del "Metro del Ripollès" i no precisament pel tunel del roc del Dui. La coberta de Ribes Enllaç, no augura res de bò. El tema del sistèma de marres s'ha comentat en llocs diferents, jo ho sé per un operari, ja prejubilat que ho va viure en pròpia carn.

A curt i mitjà termini no podem ser optimistes, però, mentre el material es conservi sencer i en bon estat mecànic, és qüestió de paciència i si alguns de vosaltres heu iniciat alguna idea, no la deixeu, com diuen els castellans: Quien la sigue, la consigue.


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3181
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 07/10/2009 11:13

De tota manera, suposo que amb les subestacions modernitzades s'hauria de permetre que l'energia generada pels motors de tracció de les locomotores en el trajecte de descens vagi a la xarxa elèctrica a través de la catenària enlloc de ser dissipada a les resistències de frenat. Si es fes així les resistències no s'haurien d'escalfar tant.

Ara no recordo si els automotors habitualment baixen amb els pantògrafs abaixats com anys enrera feien les locomotores.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dimecres 07/10/2009 14:19

A veure si ho he entès bé (que consti que no en tinc ni ops! idea de com van aquestes coses...):

Amb el pantògraf apujat en baixada, l'electricitat torna a la catenària i les resistències no s'escalfen? (per la qual cosa... amb el pantògraf abaixat tindria excés d'energia al no ser aquesta, retornada a la catenaria)

o... és al revers?

o sigui... que amb el pantògraf apujat les resistències s'escalfen al rebre saturació d'energia elèctrica (energia de la catenària + energia de recuperació), i per la qual això quedaria solventat amb el pantògraf abaixat?

O... potser és que no és cap de les dues... :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x

Que algú m'ho expliqui, si us plau.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3181
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 08/10/2009 11:27

No sé com està concretament a Núria però en termes generals:

1.- L'energia de la catenària no va a les resistències de frenat. Que són això: resistències per dissipar en forma de calor l'energia elèctrica generada als motors de tracció quan es fan servir de fre elèctric.

2.- Anys enrere, les locomotores baixaven amb els pantògrafs abaixats perquè les subestacions no estaven preparades per subministrar energia elèctrica a la xarxa elèctrica procedent de la catenària. No eren reversibles.

3.- En els trens elèctrics moderns (en general) quan el maquinista sol·licita frenar, primer s'activa el fre elèctric per recuperació. Si la catenària no és capaç de rebre l'energia procedent del tren, automàticament es connecten les resistències per dissipar l'energia generada. En cas que el maquinista sol·liciti més potència de fre de la capaç de generar-se amb el fre elèctric, s'activa el fre pneumàtic que afecta a tots els eixos de la composició (i no només als eixos motors, com el cas del fre elèctric).

Així, si a Núria les subestacions fossin reversibles (cosa que desconec), l'energia generada pels motors de tracció en mode fre elèctric dels trens descendents podria ser aprofitada pels trens ascendents i/o transportada a la xarxa d'alta tensió general de la que s'alimenten les subestacions. Per fer això, evidentment, els trens han de baixar amb el pantògraf elevat.

De tota manera, a jutjar per aquestes fotos d'en Bernat:
http://www.trenscat.com/nuria/images/tr ... 915013.jpg
http://www.trenscat.com/nuria/images/tr ... 512365.jpg
http://www.trenscat.com/nuria/images/qu ... 908142.jpg
http://www.trenscat.com/nuria/images/qu ... 208202.jpg

Es baixa amb els pantògrafs elevats, amb la qual cosa només falta saber si les subestacions són reversibles per saber si es podria baixar amb el fre elèctric en mode recuperació sense haver de connectar les resistències de frenat i evitant així el seu sobreescalfament.

De tota manera, uns senzills ventiladors activats a través d'un senzill termocontacte (*) també pal·liarien molt el problema. Però això ja seria introduir una reforma a les locomotores.

* Com el que porten la majoria d'automòbils per accionar el motor elèctric del ventilador del radiador. Fins i tot, molts tenen dues velocitats.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Respon

Torna a “Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario”