"Manual d'estil" per anomenar les línies de transport públic de Barcelona

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4441
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

"Manual d'estil" per anomenar les línies de transport públic de Barcelona

Entrada Autor: Renfe445 » Dimarts 16/01/2024 22:03

Aquesta proposta té com idea principal "alliberar de lletres" les línies de bus urbà de la capital. No es consideren les línies del TRAM perquè clarament formen part de la xarxa metropolitana (o interurbana o bé intermunicipal, com vulgueu dir).
En quant al metro, les línies tenen el prefix "M", encara que he fet alguns canvis per donar més flexibilitat a algunes línies.
Aprofito aquest espai perquè fa quasi un any que he volgut abandonar voluntàriament twitter perquè és una marranada de xarxa social, fa fàstic.

Objectius
Consolidar la classificació que s'ha creat a partir de la "Nova Xarxa de Bus", incorporant més línies de la xarxa "clàssica" que tenen freqüència de 5-10 minuts en l'hora punta dels feiners. És a dir, fer de la xarxa de bus un producte ben estructurat, classificant correctament les línies segons la funció que duen a terme i comptant amb les línies d'altres empreses que no siguin TMB. Si liquidem el politiqueig ja no seria Barcelona veritat? :D

Eliminar la marca "Bus de Barri" donat que hi ha línies "normals" que també són "Bus de Barri" (11, 91, 141, 175...), així com línies de "Bus de Barri" que utilitzen vehicles de mida estàndard (115, 125).

Com he dit a la introducció, deixar exclusivament pel bus metropolità i el TRAM (metropolità també) el format una lletra+dues xifres, per indicar al passatger instantàniament si agafa una línia urbana de Barcelona o metropolitana. Això seria fantàstic per a les línies del Vallès donat que si es vol recuperar per exemple les línies V11 (actual 685) i V31 (actual A7), ja no hauria conflicte.

Classificació
A part del Metro, la xarxa urbana barcelonina de Transport Públic es composa de:
8 línies Llobregat-Besòs (actuals H)
17 línies Mar-Muntanya (actuals V)
9 línies Transversals (actuals D50, X1, 6, 7, 33, 34, 47, 54, 59: altres línies que travessen el centre i l'Eixample)
6 línies Radials (actuals 19, 22, 24, 39, 52, 55: parteixen de les places Catalunya i Urquinaona)
9 línies Tangencials (actuals D20, D40, 27, 60, 62, 76, 97, 109, 136: no travessen el centre ni l'Eixample)
48 línies Locals (la resta de línies "clàssiques" de TMB, Bus de Barri, elMeuBus, 86, 87, 88, 89 i CJ)

Numeració
1-8: Línies Llobregat-Besòs: començant per la més propera a la costa i acabant per la més allunyada.
11-28: Línies Mar-Muntanya: dividint-les per l'eix de Pau Claris-Via Laietana. Les línies imparelles són les que queden al sud de la divisió i les parelles són les que hi queden al nord.
31-39: Línies Transversals: 31-35 no passen per Plaça Catalunya, 36-39 sí que hi passen.
41-46: Línies Radials
51-59: Línies Tangencials (inicialment havia pensat en numerar-les 101-109)
111-117: Línies Locals Montjuïc i Port
121-126: Línies Locals Bordeta i Sant Antoni
131-135: Línies Locals Gràcia, Guinardó i Sant Martí
141-148: Línies Locals Les Corts, Sarrià i Sant Gervasi
151-158: Línies Locals Horta i Penitents
161-165: Línies Locals Sant Andreu i Nou Barris Sud
171-176: Línies Locals Nou Barris Nord
181-183: Línies Locals Vallvidrera

Llistat complet en aquest PDF:
proposta20240112.pdf
(181.62 KiB) S’ha baixat 109 vegades

A debat: obstacles i virtuts?
Un obstacle seriós, a part del tema polític, és com implementar aquest sistema amb mínima confusió per les usuàries i usuaris.
Una virtut interessant que he vist, estaria tot millor estructurat.
M'agradaria fer un debat sobre aquest tema, què us sembla, ho veuríeu interessant?



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimarts 16/01/2024 22:32

Jo crec que es mes urgent renumerar línies metropolitanas de Tusgsal, Avanza, Monbus, Moventis, Font, etc. per suprimir l'actual sopa de lletres "B" "L" "M" "A" "X" "e"(que per cert hi dos A1 i A2 al Aeroport i Sabadell) i algunas amb nùmeros.
Alguna cosa s'ha fet. Casas/Moventis ha tret la "C" i ha posat números a algunas línies, pro no a totes. No se que esperan a canviar-ho tot.
Evidenment posaría totes las línies numéricas tan las metropolitanas com com la resta provincials.



premixero
N8
N8
Entrades: 779

Entrada Autor: premixero » Dimecres 17/01/2024 10:21

estoy de acuerdo con foronda 141, además el cambio que propones es ingente y un verdadero quebradero de cabeza para la gente, ademas pones lineas que son mas especiales como la 88, 89, 150, 21, 23 o 107 por ejemplo que por su función no irían en estos apartados...
Las metropolitanas seria mucho mas fácil por ejemplo cambiar la B por un 8, la L por un 7, las M por un 5 y solo por ser lineas de "refuerzo" o expres dejar las X como están.



Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 208

Entrada Autor: Elefant » Dimecres 17/01/2024 22:57

Es una buena propuesta, de hecho así es como se hace en muchos sitios. A priori puede parecer más confuso o a la inversa a alguna gente de la administración les parece un valor positivo que líneas con diferente utilidad lleven su letra, pero el problema es que esa información siempre se acaba perdiendo para la grandisima mayoría de usuarios.
Lo de ordenar según escala de números es una distinción sutil que no causa confusión. Todo entre el 1 y el 999 son buses. Y listo.
En Zuric por ejemplo también esa numeración incluye tranvías y buses: del 1 al 30 son tranvías (aunque el más alto es el 17), del 30 al 999 son buses y trolebuses, donde hasta el 99 son principalmente los de la zona céntrica, aunque no siempre esta aplicación es del todo estricta, y aquí lo positivo es que al sólo ser una distinción numérica no causa conflicto como si lo causaría una letra estrictamente asignada a un tipo de servicio.

Lo mismo debería de ampliarse a las líneas de tren, utilizando únicamente la S, aparte de la L para la líneas de metro o FGC urbanas (osea eso como ahora). Por qué la S8 que va a Martorell es S pero la R4 es R si muchos servicios solo llegan a Martorell? El estándar europeo es usar la S para todos los trenes suburbanos y la R para regionales. Soy el último que defendería adoptar algo solo porque otros lo hacen, pero en este caso es lógico y útil, aparte de facilitar la orientación para forasteros.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 849
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dijous 18/01/2024 1:08

Jo entenc per línies metropolitanes las que pasan per dos o mes municipis de l'Area Metropolitana de BCN.
Així doncs perqué la M30 Santa Coloma-Montgat es "M" , i la B20 o B25 son "B" ???? per exemple.



premixero
N8
N8
Entrades: 779

Entrada Autor: premixero » Dijous 18/01/2024 9:33

porque las lineas M las han puesto como lineas principales, se llaman metrobus y la que han quedado como B o L en este caso se consideran lineas estadard.
fijate que por ejemplo las lineas B19, B30, B28, L12. Son ahora las M19, M30, M28 y M12, solo han cambiado la letra para darlas relevancia



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4441
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dijous 18/01/2024 12:31

Lo del cambio a la "M" es porque se quiere destacar que es un servicio de alta frecuencia, si tiene 10 minutos o menos automáticamente se le cambia la letra. AMB lo llama "Metrobus". Pero en esta propuesta me centro en las líneas urbanas de Barcelona sólamente.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 18/01/2024 12:44

Al meu entendre, amb un continu urbà que supera clarament els límits del municipi de Barcelona, una nomenclatura coherent no s'entendria sense incloure-hi els serveis dels municipis limítrofs, que actualment queden coberts sobretot per les línies començades en B, L i M.

A partir d'aquí, podem començar a veure el mal que pateix el sistema de transport metropolità. El principal és que l'ATM no és ni té A i cada empresa fa la guerra pel seu compte, cosa que es veu sobretot en la informació a l'usuari.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

jgomezs
N6
N6
Entrades: 168

Entrada Autor: jgomezs » Dissabte 20/01/2024 10:44

Guigui ha escrit:
Dijous 18/01/2024 12:44
Al meu entendre, amb un continu urbà que supera clarament els límits del municipi de Barcelona, una nomenclatura coherent no s'entendria sense incloure-hi els serveis dels municipis limítrofs, que actualment queden coberts sobretot per les línies començades en B, L i M.

A partir d'aquí, podem començar a veure el mal que pateix el sistema de transport metropolità. El principal és que l'ATM no és ni té A i cada empresa fa la guerra pel seu compte, cosa que es veu sobretot en la informació a l'usuari.
100% d'acord amb tu aquí. Oi que el tramvia no s'acaba a Ernest Lluch? Per què les línies de bus de Barcelona sí que semblen tenir una frontera a la Riera Blanca i al Besòs? Pot ser que tingui relació amb algun tema de governança de l'ATM, de qui paga pels busos, i de qui té un alcalde més o menys disposat a potenciar el transport públic?
Elefant ha escrit:
Dimecres 17/01/2024 22:57
Lo mismo debería de ampliarse a las líneas de tren, utilizando únicamente la S, aparte de la L para la líneas de metro o FGC urbanas (osea eso como ahora). Por qué la S8 que va a Martorell es S pero la R4 es R si muchos servicios solo llegan a Martorell? El estándar europeo es usar la S para todos los trenes suburbanos y la R para regionales. Soy el último que defendería adoptar algo solo porque otros lo hacen, pero en este caso es lógico y útil, aparte de facilitar la orientación para forasteros.
Fa temps que penso el mateix, i és una cosa que volia incorporar en alguna proposta per Rodalies. De fet em pregunto si no hi ha un punt de cultura d'empresa a RENFE, de por de "convertir-se en un metro"? Hi hauria d'haver serveis S (suburbans) fins a Mataró o Arenys, Granollers, Terrassa, Martorell, i Castelldefels o Vilanova.
I a més dels turistes, també serveix per indicar als usuaris ocasionals on hi ha més o menys freqüència. De fet ara mateix per a un usuari ocasional agafar Rodalies és força caos perquè els serveis no són uniformes, hi ha tantes possibles parades finals que has de fer una mini classe de geografia catalana, a les estacions no hi ha cartelleria específica per línia amb la llista d'estacions, i en general dóna la sensació que no són línies sinó trens sueltos.
El mapa dels FGC Llobregat-Anoia es veu complicat (i jo simplificaria els serveis), però tu al mapa veus quines són les línies que fan el recorregut que necessites, i mires si el tren que ve porta el codi de línia que busques. A Rodalies no en tens prou amb veure que t'arriba un R2 per saber si aniràs on vols.

Off topic tangencial sobre els usuaris ocasionals. He sentit ja tantes vegades la queixa que la t-casual sigui unipersonal, que o li donen la publicitat que toca a la t-familiar, o tornen la t-casual a multipersonal (probablement això sigui debat per un altre post).



El Yisus 712
N5
N5
Entrades: 82

Entrada Autor: El Yisus 712 » Dissabte 20/01/2024 22:24

Jo tinc una altre proposta i és agafar la numeració semblant a la CRTM de Madrid. A Madrid tot són números 1-900, i colors (blau-emt, vermell-urbans, verd-interurbans, negre-nocturns, lila-llarga distància, marró-serveis especials)
Doncs aquí podem fer igual però amb diferents colors, i basant-nos a tota Catalunya amb la numeració de Sagalés, per números.
1-199 línies de l'AMB (H,V, D, X continuarien igual. TMB convencional de 102 a 196 a números més baixos de 100 i les "M" "L" "B" es canviarien a 100... 101 125 170 180 195...) línies interurbanes de la generalitat de 200 a 999, respectant la nomenclatura de Sagalés, els exprés unificats a tota Catalunya i els urbans de la generalitat doncs amb una L.
Colors: AMB vermell, interurbans groc, urbans vermell, exprés verd, nocturns blau)



Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”