Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
jgomezs
N5
N5
Entrades: 141

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: jgomezs » Dimarts 26/12/2023 21:36

Elefant ha escrit:
Diumenge 24/12/2023 16:06
Valoro el teu punt de vista coneixent la zona d'aprop, potser tens raó que la meva proposta es maximalista. Només puntualitzar que jo no parlava de tramvia i un carril a cada costat, sino només carril per tramvia (i bus), permetent potser únicament l'accés per càrrega i descàrrega o d'altres accesos veïnals, però sota clara restricció (una mica com a carrers peatonals, potser amb més excepcions).
Jo quan parlo de tramvia sempre pateixo de la premissa que no comparteix via amb ningú i que aixó és el que el fa tant eficient. 3 km de circular amb tot tipus d'obstacles (comptant Carretera de Collblanc) donen per molts imprevistos.
Càrrega/descàrrega n'hi ha molta. En principi al 2020 quan van implantar el carril bus-bici es va prohibir fer-hi DUM i es van habilitar àrees per tot el barri, però si hi fas una passejada en bus o pel Google Street View pots veure que s'ho passen pel piiiiiiii. Si la GUB es posés les piles a controlar aixó, anirien més ràpids els busos.
Elefant ha escrit:
Diumenge 24/12/2023 16:06
L'únic que no em quadra de la teva argumentació és com vols posar els busos estil BRT al centre, suposo que el carril bus hi cap (tot i que seguint sent força estret com ara), però com t'ho fas a les parades? Inclús tenint la parada en cada sentit desfasades (osigui que no estiguin les parades de les dues direccions al mateix punt), t'hauries de menjar uns bons 2m de vorera.
La meva idea aquí parteix, com dius, de parades desfasades, i llavors buscar punts on no calgui accés a un dels dos costats per menjar-se el carril de circulació (estic segur que al voltant de Plaça de Sants s'ha de poder fer algun arranjament), o fer una excepció amb una cosa de l'estil:
Screenshot_2023-12-26-11-46-38-05_c0d35d5c8ea536686f7fb1c9f2f8f274.jpg
Esquema parada bus Sants
Screenshot_2023-12-26-11-46-38-05_c0d35d5c8ea536686f7fb1c9f2f8f274.jpg (50.77 KiB) Visualitzat 1316 cops
Elefant ha escrit:
Diumenge 24/12/2023 16:06
Ara, si dius que la calçada mesura 10 metres i el vial de tramvia 6,5, no podria ser una solució mantenir només un carril per al tràfic, i intentar trobar una forma de redigir el tràfic en l'altre sentit d'alguna forma (entenc que es difícil perque no hi han carrers grans amb continuïtat).
Aquí em surt la vena d'urbanista de sofà i fòrum d'Internet (si la gent ho fa amb els entrenadors de futbol, per què nosaltres no?).

M'ho he plantejat a vegades, però llavors has d'acceptar que hi haurà cotxes creuant les vies per entrar als parkings, i que el cotxe es pot quedar aturat per no atropellar vianants, i ser un obstacle per al tramvia.
El segon problema és que perds la possibilitat de fer un eix ciclista, perquè t'hi faltarà un sentit de circulació. I als ciclistes haver de donar voltes extra no només és un inconvenient de temps, sinó d'esforç físic. Fins i tot sense tota aquesta discussió, valdria la pena organitzar el calaix del tren i Roger/Melcior de Palau com a eixos ciclistes de doble sentit.
I el tercer problema és que tindràs girs a l'esquerra per poder accedir a alguns carrers, que potencialment poden bloquejar tramvies també. Ara amb el doble sentit ja han intentar treure tots els girs a l'esquerra, i després de totes les reunions amb veïns, comerciants, etc, han hagut de deixar algunes excepcions.

D'altra banda, l'avantatge d'aquesta solució, és que pots fer que el sentit del carrer canviï per trams, obligant a sortir per alguns dels eixos que creuen, pacificant el carrer de Sants (però s'ha d'anar amb compte de no col·lapsar algun altre carrer, sobretot alguns estrets que ja porten massa càrrega com Galileu o Olzinelles).
Plaça d'Espanya - Moianès: Sentit Besòs
(Potser canviant el sentit del carrer Moianès per a poder accedir des del costat Gran Via, ja que no ho permetem des de plaça Espanya)
Moianès - Plaça de Sants: Sentit Llobregat amb obligació de sortir pel Passeig de Sant Antoni
Plaça de Sants - Rambla Brasil/Badal: Sentit Llobregat
Rambla Brasil/Badal - Av Madrid: Sentit Besòs
El tram més complicat és entre Consell de Cent i plaça de Sants. El costat muntanya seria una ratera sense el carrer de Sants, perquè al estar a diferent nivell tampoc poden desembocar fàcilment al passeig de Sant Antoni. I el costat mar és el centre històric del poble antic, amb carrers molt estrets i discontinus.

Una opció Frankenstein de les dues seria posar carril bus de doble sentit a un costat del carrer, i només un carril de circulació a l'altre. És més fàcil posar les parades, mantens els problemes de l'opció tramvies però amb l'avantatge que el bus pot esquivar vehicles parats, no tens la capacitat de vehicle dels tramvies, encara pots fer els canvis de sentit segons tram per pacificar el carrer i pots posar doble sentit de circulació per gestionar els 50 metres entre Consell de Cent i Moianès. I potser et permet posar més zones DUM o ampliar voreres en alguns trams

Per cert, tot això assumeix que es posen instalacions al mig del carrer, el que canvia o fa impossible algunes activitats que es fan en cap de setmana com la cavalcada de reis, la volta ciclista, el cros de Sants, els mercats artesanals...
Elefant ha escrit:
Diumenge 24/12/2023 16:06
En definitiva et reconec que té difícil solució tot això. Però encara i així, em semblaria molt desitjable el tramvia Ernest Lluch - Drassanes, ja que el Metro per aquella zona es completament discontinu.
Aixó no t'ho discuteixo, i més tenint en compte que és una zona amb altíssima densitat de població i de teixit comercial.



PizzaiPinya24
N2
N2
Entrades: 12

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » Divendres 12/01/2024 11:50

*Utilitzaré L8 com a sinònim de Llobregat-Anoia per simplificar :ok

La L8 fins a Gràcia està molt bé; fins a Sagrada Família, perfecte; però més enllà... On la fem acabar??? Mai he vist un punt coherent on fer anar a parar la L8 (acabar a Parc del Besòs no té gaire sentit i baixar al Poblenou per després tornar a pujar a la UAB és una més que qüestionable serpentina), i per això porto aquesta proposta.

En primer lloc, centrem-nos en la L2: recuperem la idea original de traçat vertical/diagonal de la línia, però en comptes de donar-li el traçat de la L5, la fem passar per la Font d'en Fargues i el turó de la Rovira (zones mal servides pel metro i TP en general), creuant abans la L4 i L9/10, i després la L5, fins a Canyelles L3, on seria el nou final de línia.

Per altra banda, la L8 creuaria la Pl. de Gaudí (la del llac davant la Sagrada Família) i una illa de cases en diagonal, necessari perquè no podem utilitzar Mallorca per culpa del túnel de l'AVE. Enllaçaria amb el túnel actual de la L2 just abans d'entrar a Encants. Així, la L8 es quedaria el traçat de l'actual L2 fins a Badalona. Això donaria a la línia un propòsit i recorregut molt més clars.

També es podria, si ens tornem bojos, fer un salt de moltó just després de La Pau, permetent que trens d'aquesta línia anessin per la del Maresme fins a Mataró, alleugerint així els túnels de Barcelona (cada 2 minuts, un tren a Pompeu Fabra i un Mataró, mantenint freqüències de 4 minuts a cada ramal, per dir alguna cosa). Es podria complementar amb una variant de la línia per l'interior per a trens directes que vinguin des de dalt de Mataró, com ja s'ha comentat mil i una vegades.

Evidentment, aquí es presenta el problema dels amples de via, i és que tot hauria de migrar a UIC o mètric. A més, si no m'equivoco (no conec del tot bé la línia, corregiu-me si no és així) a la Ll-A circulen combois en triple composició, no? Els dobles entrarien a totes (o gairebé totes) les parades de la L2 (100m), però si hi ha triples s'haurien d'allargar totes a 160m...

Bé, què us sembla la proposta? Quins problemes hi trobeu???

PD: Aquí teniu un mapa d'aquests de google de com seria: https://www.google.com/maps/d/u/7/edit? ... sp=sharing


"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1871
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Divendres 12/01/2024 22:04

La idea en sí, es prou interessant, tot i així... com bé has dit, hi ha el problema dels diferents amples de via en la qual defenses que la LL-A canviï d'ample de via, de moment i crec que serà així sempre... aquesta idea del canvi d'ample la Generalitat no ho té pensat fer.

Altre aspecte és el fet de traspassar un servei d'un recorregut concret a una empresa o altre, L8 és d'FGC i la L2 és de TMB. Tot i així, malgrat la realitat de l'assumpte, i en defensa a la teva proposta, la idea original de la següent ampliació posterior a Gràcia de la L8 a mi no em sembla prou dolenta, tot i que la teva de traspassar el recorregut de la L2 de Badalona a la L8 és bona, que tampóc em sembla mal encaminada i ja el recorregut i les estacions existeixen.

Sobre el recorregut diferent per la L2 cap a Canyelles que proposes m'agrada, dona cobertura a barris muntanyosos i abandonats per transport públic en general, malgrat tot, l'orografia no sé si permetria fer-hi o fer el recorregut que traces per la zona dels búnquers, també he de dir que jo, no sóc geògraf, no sóc geòleg i no tinc ni p*** idea d'orografia ni si és exactament viable o no fer tal recorregut, tot i així, els fets són que fer una obra o nova infraestructura que requereix passar sobre muntanya o terra muntanyosa costa uns calers més del normal.

En resúm: Bona proposta, però requereix molts canvis i traspassos i potser els temes d'orografia puguin ser dificultosos.


Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13

Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4

jgomezs
N5
N5
Entrades: 141

Entrada Autor: jgomezs » Diumenge 14/01/2024 9:47

PizzaiPinya24 ha escrit:
Divendres 12/01/2024 11:50
*Utilitzaré L8 com a sinònim de Llobregat-Anoia per simplificar :ok

La L8 fins a Gràcia està molt bé; fins a Sagrada Família, perfecte; però més enllà... On la fem acabar??? Mai he vist un punt coherent on fer anar a parar la L8 (acabar a Parc del Besòs no té gaire sentit i baixar al Poblenou per després tornar a pujar a la UAB és una més que qüestionable serpentina), i per això porto aquesta proposta.

En primer lloc, centrem-nos en la L2: recuperem la idea original de traçat vertical/diagonal de la línia, però en comptes de donar-li el traçat de la L5, la fem passar per la Font d'en Fargues i el turó de la Rovira (zones mal servides pel metro i TP en general), creuant abans la L4 i L9/10, i després la L5, fins a Canyelles L3, on seria el nou final de línia.

Per altra banda, la L8 creuaria la Pl. de Gaudí (la del llac davant la Sagrada Família) i una illa de cases en diagonal, necessari perquè no podem utilitzar Mallorca per culpa del túnel de l'AVE. Enllaçaria amb el túnel actual de la L2 just abans d'entrar a Encants. Així, la L8 es quedaria el traçat de l'actual L2 fins a Badalona. Això donaria a la línia un propòsit i recorregut molt més clars.

També es podria, si ens tornem bojos, fer un salt de moltó just després de La Pau, permetent que trens d'aquesta línia anessin per la del Maresme fins a Mataró, alleugerint així els túnels de Barcelona (cada 2 minuts, un tren a Pompeu Fabra i un Mataró, mantenint freqüències de 4 minuts a cada ramal, per dir alguna cosa). Es podria complementar amb una variant de la línia per l'interior per a trens directes que vinguin des de dalt de Mataró, com ja s'ha comentat mil i una vegades.

Evidentment, aquí es presenta el problema dels amples de via, i és que tot hauria de migrar a UIC o mètric. A més, si no m'equivoco (no conec del tot bé la línia, corregiu-me si no és així) a la Ll-A circulen combois en triple composició, no? Els dobles entrarien a totes (o gairebé totes) les parades de la L2 (100m), però si hi ha triples s'haurien d'allargar totes a 160m...

Bé, què us sembla la proposta? Quins problemes hi trobeu???

PD: Aquí teniu un mapa d'aquests de google de com seria: https://www.google.com/maps/d/u/7/edit? ... sp=sharing
Doncs em sembla molt millor la teva idea d'enviar "metro" a Can Baró i Font d'en Fargues, que a Glòries on el recorregut bàsicament seria redundant amb el nou tramvia.
D'altra banda, l'intercanvi de línies amb la L2, no se'ns tiraria la gent de Badalona al coll per treure la seva línia del centre? A l'estil del Maresme si proposes enviar trens de la R1 a l'estació de França.
Potser tindria més sentit fer l'intercanvi amb la L4, qué té una separació entre parades més gran?



PizzaiPinya24
N2
N2
Entrades: 12

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » Dilluns 15/01/2024 17:13

Carlos González ha escrit:
Divendres 12/01/2024 22:04
La idea en sí, es prou interessant, tot i així... com bé has dit, hi ha el problema dels diferents amples de via en la qual defenses que la LL-A canviï d'ample de via, de moment i crec que serà així sempre... aquesta idea del canvi d'ample la Generalitat no ho té pensat fer.

Altre aspecte és el fet de traspassar un servei d'un recorregut concret a una empresa o altre, L8 és d'FGC i la L2 és de TMB. Tot i així, malgrat la realitat de l'assumpte, i en defensa a la teva proposta, la idea original de la següent ampliació posterior a Gràcia de la L8 a mi no em sembla prou dolenta, tot i que la teva de traspassar el recorregut de la L2 de Badalona a la L8 és bona, que tampóc em sembla mal encaminada i ja el recorregut i les estacions existeixen.

Sobre el recorregut diferent per la L2 cap a Canyelles que proposes m'agrada, dona cobertura a barris muntanyosos i abandonats per transport públic en general, malgrat tot, l'orografia no sé si permetria fer-hi o fer el recorregut que traces per la zona dels búnquers, també he de dir que jo, no sóc geògraf, no sóc geòleg i no tinc ni p*** idea d'orografia ni si és exactament viable o no fer tal recorregut, tot i així, els fets són que fer una obra o nova infraestructura que requereix passar sobre muntanya o terra muntanyosa costa uns calers més del normal.

En resúm: Bona proposta, però requereix molts canvis i traspassos i potser els temes d'orografia puguin ser dificultosos.
No havia pensat que el canvi d'infraestructures de companyia pogués ser un problema, però ara que ho dius i amb la semi-rivalitat absurda que a vegades sembla que persegueixin aquestes dos...

Pel que fa al tema d'orografia i geologia, vaig tant perdut com tu xd. Jo només he dibuixat una línia una mica per on m'ha semblat que faltava, i si després algú de la Gene ho veu i ho vol copiar (que ho dubto moltíssim), ja trucaran a un enginyer de camins perquè els hi arregli el traçat jajaj


"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

PizzaiPinya24
N2
N2
Entrades: 12

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » Dilluns 15/01/2024 18:00

jgomezs ha escrit:
Diumenge 14/01/2024 9:47
Doncs em sembla molt millor la teva idea d'enviar "metro" a Can Baró i Font d'en Fargues, que a Glòries on el recorregut bàsicament seria redundant amb el nou tramvia.
D'altra banda, l'intercanvi de línies amb la L2, no se'ns tiraria la gent de Badalona al coll per treure la seva línia del centre? A l'estil del Maresme si proposes enviar trens de la R1 a l'estació de França.
Potser tindria més sentit fer l'intercanvi amb la L4, qué té una separació entre parades més gran?
Ei, doncs no hi havia pensat i em sembla una idea bastant bona canviar L8 per L4! Segurament hauríem de fer el canvi a Joanic, fent que la L8 pari on ara hi para la L4, i que a partir d'aquí la L8 ja pugi per Pi i Margall pel recorregut actual de la L4. La L4 pujaria pel C/ de l'Escorial (amb 1 parada en algun punt d'aquest, entre la Clínica del Remei i la Parròquia de St. Miquel) i després giraria per Travessera (per sota d'illes de cases, és clar), però en comptes de baixar cap a Alfons X faria un altre gir cap amunt per anar a parar a Sanllehy (i a partir d'aquí, el recorregut del post original).

I una avantatge més pel que fa a aquesta proposta: si no recordo malament, l'Aeduh havia fet algunes propostes de línies suburbanes per FGC pel Besòs fa temps, oi? doncs aquí tindríem una magnífica porta d'entrada a la ciutat d'aquestes línies! Entrarien pel que ara és la L4 (seria L8) i es podria simplement allargar els S i R d'una banda per l'altra en la mateixa proporció.*

*Això evidentment implicaria repensar/desmuntar/ajuntar_amb_futura_L8 el xurro al que ens agrada anomenar L11. Però parlant a molt llarg termini i amb una mica de seny, tot és possible...

Edito: l'únic dolent és que es perdria l'intercanvi amb L2, però no ho veig pas taaaaan crític vaja...


"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”