Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!

Propostes ferroviàries per a Catalunya (fora de Barcelona)

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Re: Propostes ferroviàries per a Catalunya (fora de Barcelona)

Entrada Autor: jgomezs » Dimarts 25/10/2022 15:29

Lluis ha escrit: Diumenge 23/10/2022 10:34 Disculpa, potser vaig exagerar una mica amb el tema dels temps, però no massa. Barcelona Sants -Tarragona directe per la costa són 57min l'intercity i 1h06min l'R16 directe. El mateix trajecte per LAV (Vila-Seca) calculo que serien uns 50-55 min (35 fins a CdT + temps de parada + 15min de CdT a Tarragona ciutat). És a dir que es guanyen 5-10 minuts com a molt. El que vull dir es que no és un servei significativament més atractiu que el que es pot aconseguir per convencional. Sí que tens raó que es simplifica l'explotació independitzant-los de la R2 sud. Amb la nova adjudicació de trens MD (200km/h, bitensió, ample fix) podria fer-se el servei que proposes per LAV en 55min-1h sense usar unitats d'AV, i la R16 podria ser una extensió d'aquests.
Té sentit el que dius. Però igualment, no em sembla gaire pràctic ficar un tren directe cada hora per la línia de Vilanova, donat que s'ha de fer un bon solc de temps sense trens de la R2 per a que pugui passar sense aturar-se (potser el tema millora amb la quadruplicació de via entre Castelldefels i El Prat). A ull, em sembla més fàcil ficar un tren per hora per la línia d'AV, perquè em sembla que n'hi ha pocs, però potser em falla l'ull...
D'altra banda, en el primer missatge la vaig liar una mica perquè recordava malament, i em pensava que el ramal cap a Tarragona era de via internacional, i resulta que queda després del canviador d'ample de la Boella. Però em sona que estava previst canviar la via de tot aquell tros per a que la via fos d'ample internacional fins passat Tortosa, oi? En aquest cas, i comptant que no pari a Camp de Tarragona, el trajecte per AV guanyaria una mica de temps.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Entrada Autor: jgomezs » Dimarts 25/10/2022 16:01

Carlos González ha escrit: Dimarts 18/10/2022 16:58
jgomezs ha escrit: Dimarts 18/10/2022 16:17 Tu mateix ja ho dius que és futurista, al pas que avancen les millores. En aquest sentit, les notícies d'aquests dies de com només s'executa una part mínima dels pressupostos, em tenen una mica mosca:
https://www.ccma.cat/324/lestat-executa ... a/3189551/
Pot ser que el problema no sigui que no es vol invertir, sinó que sigui un efecte secundari d'alguna tonteria burocràtica? No sé, que es pressuposti una cosa però trigui anys en adjudicar-se i començar, i mentrestant bloqueja de fer altres coses "perquè no hi ha pressupost". O que es pressuposti fer en un any una obra que triga tres per no haver de parar si van més ràpid del previst. O que el ministeri sempre intenta construir un nyap barat i s'ha de refer el projecte perquè crea més problemes dels que resol. O que no es pot fer tot alhora perquè no hi ha prou enginyers de camins al mercat. O que falta personal qualificat en algun departament del govern, o Adif o qui sigui, que fa de coll d'ampolla...
En termes generals sobre aquesta part del missatge, sí... de fet amb el tema d'economia i pressupostos és evident que hi ha un problema relacionat amb els diners i la política a Catalunya ja que no arriba els diners que han d'arribar.
Estava buscant per curiositat quines millores es volien fer a Barcelona pel transport en bici, i he anat a parar a un PMU (Pla de Mobilitat Urbana) de Barcelona, que diu literalment:
https://www.barcelona.cat/mobilitat/sit ... e_leae.pdf (pàgina 49)
Sobre el compliment dels objectius del PMU anterior i de l’actual, s’explica que l’anterior Pla no ha assolit els objectius principalment perquè no es van executar la majoria d’actuacions previstes, com ara el pla de superilles, la implementació total de la NXB, l’execució de carrils bici, o la cobertura i preus de l’aparcament, entre d’altres.
És a dir, que en un pla fet i executat per la mateixa gent, tampoc s'ha fet la majoria d'actuacions previstes? És per aixó que la resposta política se'm queda curta (sense negar el que és evident, sobretot quan manen els més centralistes).
Per què no s'executen els plans? Entenc que a vegades les coses no van en línia recta, però quan parlem d'execució de menys del del 20% com es deia d'Adif fa unes setmanes, és una diferència molt exagerada entre pla i realitat. Fins i tot sense voluntat política, no hi veig el sentit a planificar coses que no es pensa fer.
Pot ser que es trigui molt en fer els concursos per executar les obres? Pot ser que cal fer un concurs per decidir com es fa el concurs per decidir com es fa el disseny abans de fer un altre concurs per decidir qui fa la obra? Tenir més funcionaris públics de nivell mig o alt ens estalviaria aquests concursos? (sí, sé que electoralment es ven malament pagar sous alts a funcionaris) O tenim prou funcionaris però marxen a l'empresa privada i s'està refent el know-how constantment? O potser les empreses que perden concursos fan tots pataleta judicial i allarguenl'aprobació? O és normal que els processos triguin anys o dècades i cada cop que hi ha un canvi de sentit polític es comencen a paralitzar i refer tots els projectes i ens passem una colla d'anys sense avançar feina perquè estem refent totes les decisions anteriors?
Fent hipòtesis aqui, no sé si algú del fòrum coneix aquest món des de més a prop...



jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Entrada Autor: jgomezs » Dimarts 25/10/2022 17:47

De fet, per ilustrar la lentitud del sistema públic, veig que del PMU 2019-2024 es va fer una versió no definitiva el 2020 i la versió final es va aprovar fa una setmana!
https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... esentades/
És a dir, que queden dos anys (amb unes eleccions enmig) per fer la feina de sis anys?
Entenc que no estaven els projectes parats, perquè s'estava avançant feina de l'anterior PMU 2013-2018 que havia quedat sense fer, però tot i així...



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1908
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 24/12/2022 13:16

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=c ... 55342&z=13

Bones, vull enviar un mapa que he fet els possibles o recorreguts potser viables per el tramvia de Tarragona, ja se sap que el tramvia anirà des de Cambrils fins a Vila-seca de moment com a fase 1 (i fase 2 per el ramal de l'estació d'enllaç de Cambrils Nord), però respecte a les següents fases dels ramals de Reus i Tarragona encara no se sap amb detall com serà, per Tarragona han dit que serà per la N-340 o la major possibiltat, i per Reus van mostrar dos recorreguts diferents entre Marià Fortuny i/o Avinguda dels Països Catalans.

És evident que està clar que després de Vila-seca, quan estigui enllestit l'estació de Vila-seca - Aeroport de Reus facin continuar el tramvia allà... les parades que he volgut posar són esquemàtiques, però m'he basat respecte als plans i al·legacions on indiquen on fer-ho aturar, bàsicament.

Què us sembla aquests trajectes i ubicació de parades entre Reus i Tarragona?



jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Entrada Autor: jgomezs » Dissabte 24/12/2022 15:34

Carlos González ha escrit: Dissabte 24/12/2022 13:16 https://www.google.com/maps/d/edit?hl=c ... 55342&z=13

Bones, vull enviar un mapa que he fet els possibles o recorreguts potser viables per el tramvia de Tarragona, ja se sap que el tramvia anirà des de Cambrils fins a Vila-seca de moment com a fase 1 (i fase 2 per el ramal de l'estació d'enllaç de Cambrils Nord), però respecte a les següents fases dels ramals de Reus i Tarragona encara no se sap amb detall com serà, per Tarragona han dit que serà per la N-340 o la major possibiltat, i per Reus van mostrar dos recorreguts diferents entre Marià Fortuny i/o Avinguda dels Països Catalans.

És evident que està clar que després de Vila-seca, quan estigui enllestit l'estació de Vila-seca - Aeroport de Reus facin continuar el tramvia allà... les parades que he volgut posar són esquemàtiques, però m'he basat respecte als plans i al·legacions on indiquen on fer-ho aturar, bàsicament.

Què us sembla aquests trajectes i ubicació de parades entre Reus i Tarragona?
Comentari ràpid. Ja que sembla que està clar on faran l'estació de tren de Reus-Bellissens, no tindria sentit posar-hi una parada de tramvia el més a prop possible? https://www.canalreustv.cat/noticies/ai ... trens-reus

I veient que hi ha ramals, quines línies creus que es farien?



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1908
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 24/12/2022 16:45

jgomezs ha escrit: Dissabte 24/12/2022 15:34 Comentari ràpid. Ja que sembla que està clar on faran l'estació de tren de Reus-Bellissens, no tindria sentit posar-hi una parada de tramvia el més a prop possible? https://www.canalreustv.cat/noticies/ai ... trens-reus

I veient que hi ha ramals, quines línies creus que es farien?
Aquesta és la qüestió, perquè per Reus i Tarragona per fer-hi passar allà el tramvia està una mica el que ve a ser la incògnita (es suposa que a finals d'any o principis d'enguany es veurà l'al·legació del recorregut de Reus i Tarragona), per Reus diria que té urbanitzadament parlant més senzill que Tarragona, perquè l'estructura urbana de Tarragona és més complexa.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Entrada Autor: jgomezs » Dilluns 09/01/2023 13:55

Va sortir l'altre dia amb @França451 el tema de descentralitzar Rodalies, i jo vaig respondre que està bé, però amb compte de no ficar més càrrega en les línies que ja estan plenes: https://www.transport.cat/viewtopic.php ... 4&start=23
El cas és que no necessàriament s'ha de xocar amb les línies que ja tenim, i d'aquí una idea que fa un temps que em ve rondant, a veure si creieu que té sentit:

Línia semidirecta (Regional Exprés?) entre Figueres i Reus per via convencional (R-80?). Un resum de a quanta gent li donaria servei i amb quins temps de trajecte estimats (en cas de fer-lo semidirecte, i en cas de fer-lo parar en totes les estacions com els regionals):

Codi: Selecciona’ls tots

Ciutat             Hab (milers) Temps (semi) Temps (totes)
Figueres                     46         0:00          0:00
Girona                      100         0:30          0:40
Maçanet-Massanes              0         0:50          1:07
Granollers                   61         1:15          1:46
Mollet                       51
Santa Perpètua de Mogoda     25
Cerdanyola                   58
Sant Cugat                   89
Rubí                         76
Martorell                    28         2:05          2:39
Vilafranca del Penedès       40         2:25          3:01
El Vendrell                  37         2:40          3:17
SVC (Coma-Ruga)               4         2:45          3:24
Tarragona                   132         3:05          3:50
Reus                        103         3:20          4:05
Total                       850
Sant Vicenç de Calders i Maçanet - Massanes estan a la llista per la connectivitat que donen, encara que no serveixen a poblacions grans (Coma-Ruga va pels 4000 habitants i Maçanet-Massanes està una mica enmig del no-res).
Variants a plantejar:
- Un profesional de dissenyar línies de tren probablement afegiria més parades? He intentat ser molt selectiu amb les parades per connectar ràpid les poblacions grans, però n'hi ha d'altres que guanyarien moltes connexions directes que ara requereixen transbord entre trens no gaire freqüents: Vila-seca, Els Monjos, Sant Sadurní d'Anoia, Castellbisbal, Sant Celoni...
- També plantejo els horaris per si un estudi d'ús diu que té més sentit fer la línia parant en totes.
- Si no es vol tenir una línia tan llarga (unes 3h20m), es pot acurtar 1h15m fent-la només Granollers - Reus
- Es pot operar complementant o substituint la R8 i/o la RT1 (afegint les parades que faltin)

Pros:
- Uneix poblacions que sumen 850mil habitants, pràcticament en línia recta
- D'aquests 850mil habitants, ningú té fins ara connectivitat directa sense transbord amb més de la meitat dels altres habitants. El grup més gran que ja es comunica entre ells són els 388mil de la R8 Granollers-Martorell. Tota la resta, incloses les capitals Girona i Tarragona, guanyen connectivitat directa amb unes 600mil persones amb qui no la tenien.
- Totes les vies, estacions, i connexions, estan sent usades diàriament per alguna línia ara mateix, només cal posar-hi trens i calcular els horaris i maquinistes.
- Quasi no toca trams de via que tinguin molta freqüència dels Rodalies de Barcelona (només el tram Granollers - Mollet-Sant Fost té més de dos trens de Rodalies per hora)
- És competitiva amb l'alta velocitat. De Girona a Tarragona, triga dues hores i mitja. Amb Avant + Regional Express fent transbord a Barcelona es triga 2 hores.
- Enllaça amb quasi totes les línies de rodalies i regionals (per enllaçar amb R12 caldria construir una estació d'enllaç a Cerdanyola que a més enllaçaria amb la part nord de la R4)

Contres:
- És una línia llarga, així que hi ha força marge per a que els trens es desviïn dels horaris en cas d'incidències.
- Al ser tan llarga, no es pot considerar un rodalies, s'assembla més a un Regional Exprés, així que no sé quina freqüència li posaria la Renfe?
- Faig una mica de trampa al calcular la població coberta de Cerdanyola, ja que la parada que hi ha ara mateix està a la UAB. Per compensar, però, la UAB té uns 30 mil estudiants (no tots a Bellaterra), més personal docent, i probablement el percentatge d'estudiants d'un campus que necessitin Rodalies sigui més alt que el percentatge general de gent que viu en una ciutat.

PD: Temps de trajecte calculats a partir de les dades aquí: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/
En el cas del semidirecte, assumint un estalvi de 1,5 minuts per parada, a ojimetro i arrodonint.



Jofre
N3
N3
Entrades: 21
Ubicació: Manresa

Entrada Autor: Jofre » Divendres 13/01/2023 0:01

jgomezs ha escrit: Dilluns 09/01/2023 13:55 Va sortir l'altre dia amb @França451 el tema de descentralitzar Rodalies, i jo vaig respondre que està bé, però amb compte de no ficar més càrrega en les línies que ja estan plenes: https://www.transport.cat/viewtopic.php ... 4&start=23
El cas és que no necessàriament s'ha de xocar amb les línies que ja tenim, i d'aquí una idea que fa un temps que em ve rondant, a veure si creieu que té sentit:

Línia semidirecta (Regional Exprés?) entre Figueres i Reus per via convencional (R-80?). Un resum de a quanta gent li donaria servei i amb quins temps de trajecte estimats (en cas de fer-lo semidirecte, i en cas de fer-lo parar en totes les estacions com els regionals):

Codi: Selecciona’ls tots

Ciutat             Hab (milers) Temps (semi) Temps (totes)
Figueres                     46         0:00          0:00
Girona                      100         0:30          0:40
Maçanet-Massanes              0         0:50          1:07
Granollers                   61         1:15          1:46
Mollet                       51
Santa Perpètua de Mogoda     25
Cerdanyola                   58
Sant Cugat                   89
Rubí                         76
Martorell                    28         2:05          2:39
Vilafranca del Penedès       40         2:25          3:01
El Vendrell                  37         2:40          3:17
SVC (Coma-Ruga)               4         2:45          3:24
Tarragona                   132         3:05          3:50
Reus                        103         3:20          4:05
Total                       850
Sant Vicenç de Calders i Maçanet - Massanes estan a la llista per la connectivitat que donen, encara que no serveixen a poblacions grans (Coma-Ruga va pels 4000 habitants i Maçanet-Massanes està una mica enmig del no-res).
Variants a plantejar:
- Un profesional de dissenyar línies de tren probablement afegiria més parades? He intentat ser molt selectiu amb les parades per connectar ràpid les poblacions grans, però n'hi ha d'altres que guanyarien moltes connexions directes que ara requereixen transbord entre trens no gaire freqüents: Vila-seca, Els Monjos, Sant Sadurní d'Anoia, Castellbisbal, Sant Celoni...
- També plantejo els horaris per si un estudi d'ús diu que té més sentit fer la línia parant en totes.
- Si no es vol tenir una línia tan llarga (unes 3h20m), es pot acurtar 1h15m fent-la només Granollers - Reus
- Es pot operar complementant o substituint la R8 i/o la RT1 (afegint les parades que faltin)

Pros:
- Uneix poblacions que sumen 850mil habitants, pràcticament en línia recta
- D'aquests 850mil habitants, ningú té fins ara connectivitat directa sense transbord amb més de la meitat dels altres habitants. El grup més gran que ja es comunica entre ells són els 388mil de la R8 Granollers-Martorell. Tota la resta, incloses les capitals Girona i Tarragona, guanyen connectivitat directa amb unes 600mil persones amb qui no la tenien.
- Totes les vies, estacions, i connexions, estan sent usades diàriament per alguna línia ara mateix, només cal posar-hi trens i calcular els horaris i maquinistes.
- Quasi no toca trams de via que tinguin molta freqüència dels Rodalies de Barcelona (només el tram Granollers - Mollet-Sant Fost té més de dos trens de Rodalies per hora)
- És competitiva amb l'alta velocitat. De Girona a Tarragona, triga dues hores i mitja. Amb Avant + Regional Express fent transbord a Barcelona es triga 2 hores.
- Enllaça amb quasi totes les línies de rodalies i regionals (per enllaçar amb R12 caldria construir una estació d'enllaç a Cerdanyola que a més enllaçaria amb la part nord de la R4)

Contres:
- És una línia llarga, així que hi ha força marge per a que els trens es desviïn dels horaris en cas d'incidències.
- Al ser tan llarga, no es pot considerar un rodalies, s'assembla més a un Regional Exprés, així que no sé quina freqüència li posaria la Renfe?
- Faig una mica de trampa al calcular la població coberta de Cerdanyola, ja que la parada que hi ha ara mateix està a la UAB. Per compensar, però, la UAB té uns 30 mil estudiants (no tots a Bellaterra), més personal docent, i probablement el percentatge d'estudiants d'un campus que necessitin Rodalies sigui més alt que el percentatge general de gent que viu en una ciutat.

PD: Temps de trajecte calculats a partir de les dades aquí: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/
En el cas del semidirecte, assumint un estalvi de 1,5 minuts per parada, a ojimetro i arrodonint.
Doncs prescisament aquesta idea que fa un temps que et ve rondant SI que té sentit, de fet té tot el sentit del mon.
Pensa que és justament aprofitar completament les vies paral·leles a l'AP7, l'autopista més transitada de Catalunya, és clar que tindria una afluència de viatgers important.
De fet aquesta proposta no ets el primer que hi ha pensat, també l'havia fet l'entitat Promoció del transport públic (PTP) i en quant a la freqüència, en que tu dubtes, ells proposen cada 60 minuts R80 i 30 minuts R8. Et deixo l'enllaç a l'article:
https://transportpublic.org/la-ptp-sopo ... s-a-lap-7/



Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 953

Entrada Autor: bigcoaster » Divendres 13/01/2023 11:42

jgomezs ha escrit: Dilluns 09/01/2023 13:55 Va sortir l'altre dia amb @França451 el tema de descentralitzar Rodalies, i jo vaig respondre que està bé, però amb compte de no ficar més càrrega en les línies que ja estan plenes: https://www.transport.cat/viewtopic.php ... 4&start=23
El cas és que no necessàriament s'ha de xocar amb les línies que ja tenim, i d'aquí una idea que fa un temps que em ve rondant, a veure si creieu que té sentit:

Línia semidirecta (Regional Exprés?) entre Figueres i Reus per via convencional (R-80?). Un resum de a quanta gent li donaria servei i amb quins temps de trajecte estimats (en cas de fer-lo semidirecte, i en cas de fer-lo parar en totes les estacions com els regionals):

Codi: Selecciona’ls tots

Ciutat             Hab (milers) Temps (semi) Temps (totes)
Figueres                     46         0:00          0:00
Girona                      100         0:30          0:40
Maçanet-Massanes              0         0:50          1:07
Granollers                   61         1:15          1:46
Mollet                       51
Santa Perpètua de Mogoda     25
Cerdanyola                   58
Sant Cugat                   89
Rubí                         76
Martorell                    28         2:05          2:39
Vilafranca del Penedès       40         2:25          3:01
El Vendrell                  37         2:40          3:17
SVC (Coma-Ruga)               4         2:45          3:24
Tarragona                   132         3:05          3:50
Reus                        103         3:20          4:05
Total                       850
Sant Vicenç de Calders i Maçanet - Massanes estan a la llista per la connectivitat que donen, encara que no serveixen a poblacions grans (Coma-Ruga va pels 4000 habitants i Maçanet-Massanes està una mica enmig del no-res).
Variants a plantejar:
- Un profesional de dissenyar línies de tren probablement afegiria més parades? He intentat ser molt selectiu amb les parades per connectar ràpid les poblacions grans, però n'hi ha d'altres que guanyarien moltes connexions directes que ara requereixen transbord entre trens no gaire freqüents: Vila-seca, Els Monjos, Sant Sadurní d'Anoia, Castellbisbal, Sant Celoni...
- També plantejo els horaris per si un estudi d'ús diu que té més sentit fer la línia parant en totes.
- Si no es vol tenir una línia tan llarga (unes 3h20m), es pot acurtar 1h15m fent-la només Granollers - Reus
- Es pot operar complementant o substituint la R8 i/o la RT1 (afegint les parades que faltin)

Pros:
- Uneix poblacions que sumen 850mil habitants, pràcticament en línia recta
- D'aquests 850mil habitants, ningú té fins ara connectivitat directa sense transbord amb més de la meitat dels altres habitants. El grup més gran que ja es comunica entre ells són els 388mil de la R8 Granollers-Martorell. Tota la resta, incloses les capitals Girona i Tarragona, guanyen connectivitat directa amb unes 600mil persones amb qui no la tenien.
- Totes les vies, estacions, i connexions, estan sent usades diàriament per alguna línia ara mateix, només cal posar-hi trens i calcular els horaris i maquinistes.
- Quasi no toca trams de via que tinguin molta freqüència dels Rodalies de Barcelona (només el tram Granollers - Mollet-Sant Fost té més de dos trens de Rodalies per hora)
- És competitiva amb l'alta velocitat. De Girona a Tarragona, triga dues hores i mitja. Amb Avant + Regional Express fent transbord a Barcelona es triga 2 hores.
- Enllaça amb quasi totes les línies de rodalies i regionals (per enllaçar amb R12 caldria construir una estació d'enllaç a Cerdanyola que a més enllaçaria amb la part nord de la R4)

Contres:
- És una línia llarga, així que hi ha força marge per a que els trens es desviïn dels horaris en cas d'incidències.
- Al ser tan llarga, no es pot considerar un rodalies, s'assembla més a un Regional Exprés, així que no sé quina freqüència li posaria la Renfe?
- Faig una mica de trampa al calcular la població coberta de Cerdanyola, ja que la parada que hi ha ara mateix està a la UAB. Per compensar, però, la UAB té uns 30 mil estudiants (no tots a Bellaterra), més personal docent, i probablement el percentatge d'estudiants d'un campus que necessitin Rodalies sigui més alt que el percentatge general de gent que viu en una ciutat.

PD: Temps de trajecte calculats a partir de les dades aquí: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/
En el cas del semidirecte, assumint un estalvi de 1,5 minuts per parada, a ojimetro i arrodonint.
És una bona idea. I afegiria que crec que un Reus-Figueres podria arribar a baixar de les 3h de temps de viatge, si es volgués.

Fent números ràpids (totalment aproximats), Tgn-Martorell es podria fer en uns 45-50 minuts si l'infraestructura estigués bé (que ho hauria d'estar en uns anys). Martorell-Granollers (40km) s'hauria de poder fer en uns 40 minuts si no es fessin totes les parades (jo només pararia a Sant Cugat, Cerdanyola i Mollet). Granollers-Girona es podria fer en uns 45 minuts.

Amb tot, Tarragona-Girona quedaria a unes 2h i 15 min, i Reus-Figueres a unes 3h, potser algun minut menys.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

CEOdelSEPE
N2
N2
Entrades: 11

Entrada Autor: CEOdelSEPE » Dissabte 14/01/2023 1:35

jgomezs ha escrit: Dilluns 09/01/2023 13:55 Va sortir l'altre dia amb @França451 el tema de descentralitzar Rodalies, i jo vaig respondre que està bé, però amb compte de no ficar més càrrega en les línies que ja estan plenes: https://www.transport.cat/viewtopic.php ... 4&start=23
El cas és que no necessàriament s'ha de xocar amb les línies que ja tenim, i d'aquí una idea que fa un temps que em ve rondant, a veure si creieu que té sentit:

Línia semidirecta (Regional Exprés?) entre Figueres i Reus per via convencional (R-80?). Un resum de a quanta gent li donaria servei i amb quins temps de trajecte estimats (en cas de fer-lo semidirecte, i en cas de fer-lo parar en totes les estacions com els regionals):

Codi: Selecciona’ls tots

Ciutat             Hab (milers) Temps (semi) Temps (totes)
Figueres                     46         0:00          0:00
Girona                      100         0:30          0:40
Maçanet-Massanes              0         0:50          1:07
Granollers                   61         1:15          1:46
Mollet                       51
Santa Perpètua de Mogoda     25
Cerdanyola                   58
Sant Cugat                   89
Rubí                         76
Martorell                    28         2:05          2:39
Vilafranca del Penedès       40         2:25          3:01
El Vendrell                  37         2:40          3:17
SVC (Coma-Ruga)               4         2:45          3:24
Tarragona                   132         3:05          3:50
Reus                        103         3:20          4:05
Total                       850
Sant Vicenç de Calders i Maçanet - Massanes estan a la llista per la connectivitat que donen, encara que no serveixen a poblacions grans (Coma-Ruga va pels 4000 habitants i Maçanet-Massanes està una mica enmig del no-res).
Variants a plantejar:
- Un profesional de dissenyar línies de tren probablement afegiria més parades? He intentat ser molt selectiu amb les parades per connectar ràpid les poblacions grans, però n'hi ha d'altres que guanyarien moltes connexions directes que ara requereixen transbord entre trens no gaire freqüents: Vila-seca, Els Monjos, Sant Sadurní d'Anoia, Castellbisbal, Sant Celoni...
- També plantejo els horaris per si un estudi d'ús diu que té més sentit fer la línia parant en totes.
- Si no es vol tenir una línia tan llarga (unes 3h20m), es pot acurtar 1h15m fent-la només Granollers - Reus
- Es pot operar complementant o substituint la R8 i/o la RT1 (afegint les parades que faltin)

Pros:
- Uneix poblacions que sumen 850mil habitants, pràcticament en línia recta
- D'aquests 850mil habitants, ningú té fins ara connectivitat directa sense transbord amb més de la meitat dels altres habitants. El grup més gran que ja es comunica entre ells són els 388mil de la R8 Granollers-Martorell. Tota la resta, incloses les capitals Girona i Tarragona, guanyen connectivitat directa amb unes 600mil persones amb qui no la tenien.
- Totes les vies, estacions, i connexions, estan sent usades diàriament per alguna línia ara mateix, només cal posar-hi trens i calcular els horaris i maquinistes.
- Quasi no toca trams de via que tinguin molta freqüència dels Rodalies de Barcelona (només el tram Granollers - Mollet-Sant Fost té més de dos trens de Rodalies per hora)
- És competitiva amb l'alta velocitat. De Girona a Tarragona, triga dues hores i mitja. Amb Avant + Regional Express fent transbord a Barcelona es triga 2 hores.
- Enllaça amb quasi totes les línies de rodalies i regionals (per enllaçar amb R12 caldria construir una estació d'enllaç a Cerdanyola que a més enllaçaria amb la part nord de la R4)

Contres:
- És una línia llarga, així que hi ha força marge per a que els trens es desviïn dels horaris en cas d'incidències.
- Al ser tan llarga, no es pot considerar un rodalies, s'assembla més a un Regional Exprés, així que no sé quina freqüència li posaria la Renfe?
- Faig una mica de trampa al calcular la població coberta de Cerdanyola, ja que la parada que hi ha ara mateix està a la UAB. Per compensar, però, la UAB té uns 30 mil estudiants (no tots a Bellaterra), més personal docent, i probablement el percentatge d'estudiants d'un campus que necessitin Rodalies sigui més alt que el percentatge general de gent que viu en una ciutat.

PD: Temps de trajecte calculats a partir de les dades aquí: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/
En el cas del semidirecte, assumint un estalvi de 1,5 minuts per parada, a ojimetro i arrodonint.
Aquesta proposta té una limitació técnica inadmissible: no passa per Barcelona.

Ara en serio, aquesta idea sembla massa bona com per a deixar-la córrer com una ocurrència més d'uns frikis d'internet, com podem ajudar a que es manifesti?



Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 953

Entrada Autor: bigcoaster » Dissabte 14/01/2023 10:38

CEOdelSEPE ha escrit: Dissabte 14/01/2023 1:35 Aquesta proposta té una limitació técnica inadmissible: no passa per Barcelona.

Ara en serio, aquesta idea sembla massa bona com per a deixar-la córrer com una ocurrència més d'uns frikis d'internet, com podem ajudar a que es manifesti?
El problema és que ara mateix ni hi ha prou material mòbil, ni hi ha prou maquinistes, ni hi ha prou dotació pressupostària per pagar el dèficit que generés aquesta línia.

Diners per a un 4t carril a l' AP7 entre Vilafranca i Martorell sí, clar.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

Nen de Gràcia
N4
N4
Entrades: 74

Entrada Autor: Nen de Gràcia » Diumenge 15/01/2023 13:40

bigcoaster ha escrit: Dissabte 14/01/2023 10:38
CEOdelSEPE ha escrit: Dissabte 14/01/2023 1:35 Aquesta proposta té una limitació técnica inadmissible: no passa per Barcelona.

Ara en serio, aquesta idea sembla massa bona com per a deixar-la córrer com una ocurrència més d'uns frikis d'internet, com podem ajudar a que es manifesti?
El problema és que ara mateix ni hi ha prou material mòbil, ni hi ha prou maquinistes, ni hi ha prou dotació pressupostària per pagar el dèficit que generés aquesta línia.

Diners per a un 4t carril a l' AP7 entre Vilafranca i Martorell sí, clar.
La pregunta és: Què treuria més trànsit a l'AP-7; un quart carril entre Martorell i Vilafranca o un tren paral•lel a aquesta, ràpid i sense transbords, entre Figueres (o Portbou?) i Reus? :nose
Diran que aquest tren ja existeix, però la diferència és abismal entre fer-lo amb parada a totes les estacions i tres transbords (Granollers, Martorell i St Vicenç) o fer-lo directe i amb parada només a les poblacions importants.
I probablement, en no haver de construir cap infraestructura, seria més barat això que el quart carril.

A part d'això, si té parada a totes les estacions del tram Granollers-Martorell, es podria tarifar com a rodalies si tant l'origen com la destinació estan en aquest tram, no? Com es fa a la R3, que és rodalies de Barna a St. Quirze de Besora i regional d'aquí a La Tour de Carol. Així podria reforçar la R8 sense ser més cara que ara.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 233

Entrada Autor: jgomezs » Dilluns 16/01/2023 17:12

Jofre ha escrit: Divendres 13/01/2023 0:01 Doncs prescisament aquesta idea que fa un temps que et ve rondant SI que té sentit, de fet té tot el sentit del mon.
Pensa que és justament aprofitar completament les vies paral·leles a l'AP7, l'autopista més transitada de Catalunya, és clar que tindria una afluència de viatgers important.
De fet aquesta proposta no ets el primer que hi ha pensat, també l'havia fet l'entitat Promoció del transport públic (PTP) i en quant a la freqüència, en que tu dubtes, ells proposen cada 60 minuts R80 i 30 minuts R8. Et deixo l'enllaç a l'article:
https://transportpublic.org/la-ptp-sopo ... s-a-lap-7/
Caram! No sé si estar content de que tinc una idea amb sentit, o de que la idea sigui tan poc original que sembli un plagi de la PTP. Fins i tot el mateix nom! Els cálculs de temps són pràcticament els mateixos també. Ells l'acaben a Girona, que al cap a la fi Figueres està a mitja hora de distància.

El que flipo de l'article de la PTP és com de fàcil es dedicar pressuport públic al transport privat en comparació al transport públic. Un any treuen el peatge d'una autopista, puja la seva congestió, i al cap de dos anys ja hi ha projecte d'ampliació per 255 milions. Que dediquin 150 milions a fer la doble via a un tros de la R3 costa anys i anys i dècades, i en canvi si és un projecte per a cotxes, pim pam...
En general la comparació de la infraestructura és sagnant. Mires aquest vídeo d'un Manresa - Terrassa:
https://www.youtube.com/watch?v=ariG2SNo-JY
I veus que els trens van a 30, 60, 80... a penes hi ha algun tram que arribin a 100, mentre al costat mateix passa una autopista on van a 120.

La comparació entre ferrocarril i la AP-7 per això és una mica trampa. El cotxe té un temps de transbord molt petit (donar la volta a algun nus de carreteres), el tren en canvi depèn de la freqüència dels transports. Per aixó la AP-7 porta molta gent amb origen o destí Barcelona/Terrassa/Sabadell. De manera que la AP-7 seria comparable a la R2 nord + R4 sud + R8 + R80 + un parell de línies més que connectessin amb Terrassa i Sabadell amb Girona i Tarragona.

En general: En zones on cal alta capacitat com Barcelona, comentava que crec que és bona idea "metritzar", per poder posar el màxim de trens possible (i per aixó el tercer túnel passant hauria de ser una qüestió d'estat, com a mínim per a Adif).
Però en rutes on aspires a tenir un tren per hora com a màxim, i transbordar és una opció molt dolenta, potser té més sentit fer el contrari, i posar totes les combinacions de rutes per poder-les fer sense necessitat de transbord? Que siguis a Sant Cugat i un cop a l'hora tens un tren que et porta a Tarragona, un cop a l'hora un que et porta a Girona, un cop a l'hora un que el porta a Manresa, un cop a l'hora un que el porta a Vic, un cop a l'hora un cap a Mataró, un cop a l'hora un cap a Lleida... Combinant les línies sobre un mateix conjunt de línies (que no estiguin saturades pel flux d'entrada-sortida de Barcelona).

Una via que ens donaria més combinacions seria un ramal entre Martorell i Terrassa-Vacarisses: Connectaria Terrassa i Sabadell amb el Baix Llobregat, amb tota la línia de Vilafranca i Tarragona (una R-80 per aquí faria més volta, però cobriria 300 o 400 mil habitants més), i s'hauria de calcular si donaria una entrada més ràpida a Barcelona des de Manresa i Terrassa Nord que els FGC.
Ai calla, que hi ha 250 milions de pressupost per ficar tres carrils d'autopista per sentit entre Terrassa i Olesa per fer exactament aixó! Fer la mateixa ruta amb una via per sentit de tren, no està plantejat ni a llarg termini.
bigcoaster ha escrit: Dissabte 14/01/2023 10:38 El problema és que ara mateix ni hi ha prou material mòbil, ni hi ha prou maquinistes, ni hi ha prou dotació pressupostària per pagar el dèficit que generés aquesta línia.

Diners per a un 4t carril a l' AP7 entre Vilafranca i Martorell sí, clar.
Si es fes amb la proposta de la PTP, amb sis trens s'hi hauria prou, amb la meva que els porta fins a Figueres serien set trens. Comptant 6 trens, que els calgui 6 hores per a que cada tren vagi i torni, i que cada tren faci 3 anades i tornades al dia, aixó són unes 108 hores de sou de maquinista al dia? Ho he comptat bé?

Que sospitem que una línia que dóna servei a tantíssima gent hagués de ser deficitària, parla de que els costos d'operar un tren no són baixos, tot i que un tren o un tramvia siguin en teoria més eficients que altres mitjants de transport. Imagino que bona part del cost siguin sous: maquinistes, interventors, caps d'estació...? No sé si algú que conegui el món ferroviari des de dins tingui números més reals i em vingui a dir que en realitat és car el manteniment de via, de trens, o els recanvis de material?
Aquí ja sé que no treballo a Renfe, i que és ferroviària-ficció. Però si el cotxe automàtic està quasi inventat, els trens automàtics haurien d'estar generalitzats des de fa temps. Al cap i a la fi circulen en un entorn molt més controlat i acotat i amb molts menys possibles imprevistos.
El dia que les empreses de tren aconsegueixin rebaixar els costos operatius es podrà donar servei a zones amb menys densitat de població i començaran a sortir bé els números per justificar l'obertura de nous recorreguts. La pregunta és si Renfe i FGC tenen incentius polítics o d'algun tipus per invertir en sèrio en I+D i abaratar a llarg termini, enlloc de limitar-se a apretar els seus empleats i abaratar a curt termini.

PD: Aquí venen els maquinistes del fòrum a rebre'm a pedrades, socooooors!
PD2: Igual que pot venir qualsevol operador privat a operar a les línies d'alta velocitat, es pot presentar un operador privat per línies de rodalies o regionals? Que Sagalés es presentés per operar el regional de la línia de Valls, o yoquesé...



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1908
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dijous 26/01/2023 11:07

Vosaltres estaríeu d'acord en que el ramal de Ripoll-Sant Joan de les Abadesses es reobrís i que fos per a passatgers? (ja que antigament era un ramal exclusivament de mercaderies si no m'equivoco, oi?)



Railjet OBB
N6
N6
Entrades: 168

Entrada Autor: Railjet OBB » Dijous 26/01/2023 12:28

Carlos González ha escrit: Dijous 26/01/2023 11:07 Vosaltres estaríeu d'acord en que el ramal de Ripoll-Sant Joan de les Abadesses es reobrís i que fos per a passatgers? (ja que antigament era un ramal exclusivament de mercaderies si no m'equivoco, oi?)
Jo si i també estaria d'acord en ampliar aquest ramal fins Besalú - Olot.


Imatge

fubang
N5
N5
Entrades: 150
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Dijous 26/01/2023 14:37

Bon dia.

Entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses també hi circulaven trens de passatgers fins al seu tancament.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1908
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dijous 26/01/2023 17:34

fubang ha escrit: Dijous 26/01/2023 14:37 Bon dia.

Entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses també hi circulaven trens de passatgers fins al seu tancament.
No savia pas això... gràcies per la rectificació.



Avatar de l’usuari
sag470
N9
N9
Entrades: 1927

Entrada Autor: sag470 » Dijous 26/01/2023 22:33

Amb l'inversió que caldria fer, no se si compensaria reobrir la línia per un municipi de 3000 habitants. La demanda no crec que sigui molt superior a 500 persones al dia. A més la seva ampliació, té molt impacte ambiental i costos.
Crec que os poden reobrir moltes altres abans.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1908
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Divendres 27/01/2023 9:59

sag470 ha escrit: Dijous 26/01/2023 22:33 Amb l'inversió que caldria fer, no se si compensaria reobrir la línia per un municipi de 3000 habitants. La demanda no crec que sigui molt superior a 500 persones al dia. A més la seva ampliació, té molt impacte ambiental i costos.
Crec que os poden reobrir moltes altres abans.
Òbviament, no estic dient que s'hagi de fer ara... si parlem de coses abans que s'haurien de fer, hi és la L9, TRAM Diagonal, TRAMCamp i etc.

Però no estaria malament al menys que sigui per purament "shits and giggles" flexivitzar la idea de la xarxa ferroviària catalana i que no hagi de ser centralista i que tot passi per Barcelona...



Railjet OBB
N6
N6
Entrades: 168

Entrada Autor: Railjet OBB » Divendres 27/01/2023 20:46

sag470 ha escrit: Dijous 26/01/2023 22:33 Amb l'inversió que caldria fer, no se si compensaria reobrir la línia per un municipi de 3000 habitants. La demanda no crec que sigui molt superior a 500 persones al dia. A més la seva ampliació, té molt impacte ambiental i costos.
Crec que os poden reobrir moltes altres abans.
Si s'amplies cap a les poblacions de La Garrotxa com son Besalú i Olot, potser seria rentable.


Imatge

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”