MetroSur, exemple per al Vallès Occidental?

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Jofre
N3
N3
Entrades: 21
Ubicació: Manresa

Re: MetroSur, exemple per al Vallès Occidental?

Entrada Autor: Jofre » Dilluns 26/12/2022 22:28

Em sembla una proposta molt interessant. Però seré una mica crític:
Veig que bona part del recorregut és compartit amb les línies ja existents, i l'únic de nou que aporta és entre el centre de Sabadell i Sant cugat. No està malament ja que hi hauria viatgers de la banda esquerra (que és compartida) que agafarien el metro per anar a la banda dreta, en la que l'actual xarxa de trens (R4 i R8) no és tant eficient.
Entre Terrassa estació del nord i Sabadell Nord ja hi ha R4 que fa aquest trajecte i no acabo d'entendre el perquè fer un traçat nou.
La majoria de traçat nou que proposes com a metro, segurament hauria d'anar soterrat ja que passa per centres urbans i inclus quan en surt caldria posar slguns passos a nivell. El que faria que el temps de construcció fos gran i el cost de construcció sigués també enorme, el que deixaria menys diners per altres propostes de millora pel vallès.
Veig molt més adeqüada la idea de posar-hi un tramvia que un metro, pot ser molt més barata i rapida de construïr.
No seria una xarxa tant comarcal, però per això ja hi ha la R4 i R8, que fan recorreguts rectes amb poques parades, donant consexió a totes aquestes zones urbanes i permeten transbordaments entre ells (millorant les freqüencies de la R8 de 1h a 15 min i posant els intercanviadors de Volpelleres R8+S2, Hospital General R8+S1 i Baricentro R4+R8 i R4: augment de freqüències més serveis semidirectes gracies al nou túnel de Moncada i a la tercera via entre Barberà i Cerdanyola per avançar, tal i com es proposa el PEMV, ja permeteriem molt més aquests recorreguts una mica més llargs i a nivell comarcal).
La idea d'un tramvia, si bé és cert que seria més lent que aquest metro, pot tenir bastantes menys parades que un bus i ser bastant més ràpid i donar molt més capacitat a la actual.
He fet un mapa de com seria el tramvia (tal i com el proposen) a la zona de Terrassa i Sabadell, tot i que també tindria continuitat cap a Barberà-Ripollet-Cerdanyola i Sant Cugat pel mateix recorregut que proposes.
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 27256&z=13
L'ideal per a mi seria primer posar el tramvia que és més fàcil de fer, pel que amb pocs diners ja podiem fer molt, llavors fem totes les millores ferroviaries que hi ha previst per l'R8 i l'R4 que he esmentat que hi ha previstes, i deprés tornem al tramvia, si veiem que falta encara més capacitat i que no es suficient ni afegint més tramvies, llavors contruïm aquest metro. Però per una raó de cost-eficiència potser ho faria en aquest ordre.



AranEwE
N1
N1
Entrades: 8

Entrada Autor: AranEwE » Dissabte 25/02/2023 14:39

No sé si es bona idea, però tinc una proposta de tramvia entre les estacions Volpelleres i Cerdanyola. Substituiria a una linia d'autobus i el tram entre Sant Cugat i Cerdanyola no hauria d'anar per carretera. El problema es el centre de Sant Cugat :nose .

És probablement el primer tram pel qual s'hauria de començar, ja que es el menys connectat.

Aquí la meva proposta: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1876
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 25/02/2023 15:26

AranEwE ha escrit:
Dissabte 25/02/2023 14:39
No sé si es bona idea, però tinc una proposta de tramvia entre les estacions Volpelleres i Cerdanyola. Substituiria a una linia d'autobus i el tram entre Sant Cugat i Cerdanyola no hauria d'anar per carretera. El problema es el centre de Sant Cugat :nose .

És probablement el primer tram pel qual s'hauria de començar, ja que es el menys connectat.

Aquí la meva proposta: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Bones, qualsevol idea que sigui per ampliar l'oferta de transport públic és bona, respecte al tramvia, part de Cerdanyola seria similar com has proposat ja que el recorregut que està redactat o almenys que ja no tenen valorat segons l'ATM i l'AMB és el del tramvia entre la UAB -Cerdanyola - Montcada, sobre Sant Cugat, el recorregut pot ser una mica difícil, en especial en els carrers estrets de l'av. Rius i Taulet i el carrer Torrent de la Bomba, tot i així és la meva opinió.

Tot i així, en termes generals pot ser una bona idea per el TRAMVallès, company :ok


Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13

Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4

Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 206

Entrada Autor: Elefant » Dimecres 01/03/2023 11:36

MetroSur ha estat un fracàs estrepitós, no perque per el que és sigui un servei dolent, pèro senzillament perque es una infraestructura completament faraònica per al servei que dona. Son 40km de Metro soterrat que funciona amb trens de tres (!) cotxes i freqüència de sis minuts. A més, a molts barris no hi arriba, llavors el benefici es molt desigual: Si tens estació a prop, fantàstic. Si no en tens, et fots. No sé fins a quin punt es va fer un concepte integral de mobilitat conjuntament amb MetroSur, de forma que la xarxa de bus complementi, pèro em puc imaginar que com a molt només es va fer de forma parcial. Un desastre complet i potser l'exemple perfecte de com NO s'ha de concebir la mobilitat en un àrea suburbana o de ciutats satèl·lit extensa.

El Vallès té el problema, de que mai no s'ha plantejat mirar-se'l com una zona conurbada conjunta, és a dir com si fos una gran ciutat amb varis nuclis i alguns "forats" com ara la Serra de Galliners. El fet que cada poble i ciutat encara tinguin els seus propis autobusos urbans, i després s'hi sumen els interurbans que van quasi totalment per la seva banda (i no permeten l'ús dins d'un municipi) és lamentable i demostra com aquí cadascú només es mira el mèlic enlloc de col·laborar entre tots. Pensem també quants recursos s'en van en tenir un munt de petites línies de bus i d'altres línies solapades. El que vull dir amb això, es que, abans de parlar de si un Metro o el que sigui, jo parlaria de la concepció de la mobilitat a la comarca.

Al Vallès, tots els itineraris troncals tenen cobertura de ferrocarril: Sant Cugat-Rubí-Terrassa; Terrassa-Sabadell-Cerdanyola-Montcada; Sant Cugat-Sabadell, i Rubí-Sant Cugat-Cerdanyola. L'integració entre les línies de ferrocarril ha millorat amb les ampliacions dels FGC, i la principal deficiència es potser l'R8, que, com ja s'ha dit, té la característica de que no va estar pensada per servei de viatgers. Llavors, jo poso en dubte que calgui tan sols pensar en fer una nova línia troncal. Abans d'això, pensaria en fer alguna variant de l'R8 per apropar-la als centres urbans, per exemple pujant cap a Rubí, després agafar les vies d'FGC i travessar Sant Cugat en túnel per després integrar-se de nou, la qual cosa seria un ramal al costat Rubí, i un túnel d'uns 2km a Sant Cugat. És només una idea, i per a molt llarg termini.

Lo primer que faria, seria una xarxa de bus coherent per a tot el Vallès que inclogui tots els busos urbans i interurbans, de fet deixant de fer servir aquella distinció, i reordenar els busos de forma òptima sense tenir en comte les delimitacions municipals. Una xarxa que a l'hora faci d'aportació a les estacions de tren, i serveixi com a transport urbà i local. Un exemple: una línia que des-de Valldoreix FGC passi pel mig de Valldoreix, després per Rubí R8, Rubí FGC, centre de Rubí i pot acabar al polígon al nord de Rubí. Amb això, ajuntem part del servei urbà de Valldoreix i de Rubí, i relliguem aquestes dues poblacions entre elles i amb l'R8.
És només un exemple, com en podria fer-ne dotzenes. Amb menys línies es pot donar més servei i millors freqüencies. Molts busos urbans tenen freqüencies tan baixes, que només els fan servir la gent gran o discapacitada que en depenen. Tots els demés van a peu o en cotxe. Es pot guanyar molts usuaris per al transport públic si s'ofereix un servei convenient, i es pot fer un servei convenient sense massa inversió si s'ajunten línies individuals petites.

Les deficiències de transport públic al Vallès no son per falta d'infraestructura, sino només per falta de concepte.
Edito: Buenu, una mica per falta d'infraestructura respecte als intercanviadors de l'R8 i tal.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1876
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dimecres 01/03/2023 12:24

Elefant ha escrit:
Dimecres 01/03/2023 11:36
MetroSur ha estat un fracàs estrepitós, no perque per el que és sigui un servei dolent, pèro senzillament perque es una infraestructura completament faraònica per al servei que dona. Son 40km de Metro soterrat que funciona amb trens de tres (!) cotxes i freqüència de sis minuts. A més, a molts barris no hi arriba, llavors el benefici es molt desigual: Si tens estació a prop, fantàstic. Si no en tens, et fots. No sé fins a quin punt es va fer un concepte integral de mobilitat conjuntament amb MetroSur, de forma que la xarxa de bus complementi, pèro em puc imaginar que com a molt només es va fer de forma parcial. Un desastre complet i potser l'exemple perfecte de com NO s'ha de concebir la mobilitat en un àrea suburbana o de ciutats satèl·lit extensa.

El Vallès té el problema, de que mai no s'ha plantejat mirar-se'l com una zona conurbada conjunta, és a dir com si fos una gran ciutat amb varis nuclis i alguns "forats" com ara la Serra de Galliners. El fet que cada poble i ciutat encara tinguin els seus propis autobusos urbans, i després s'hi sumen els interurbans que van quasi totalment per la seva banda (i no permeten l'ús dins d'un municipi) és lamentable i demostra com aquí cadascú només es mira el mèlic enlloc de col·laborar entre tots. Pensem també quants recursos s'en van en tenir un munt de petites línies de bus i d'altres línies solapades. El que vull dir amb això, es que, abans de parlar de si un Metro o el que sigui, jo parlaria de la concepció de la mobilitat a la comarca.

Al Vallès, tots els itineraris troncals tenen cobertura de ferrocarril: Sant Cugat-Rubí-Terrassa; Terrassa-Sabadell-Cerdanyola-Montcada; Sant Cugat-Sabadell, i Rubí-Sant Cugat-Cerdanyola. L'integració entre les línies de ferrocarril ha millorat amb les ampliacions dels FGC, i la principal deficiència es potser l'R8, que, com ja s'ha dit, té la característica de que no va estar pensada per servei de viatgers. Llavors, jo poso en dubte que calgui tan sols pensar en fer una nova línia troncal. Abans d'això, pensaria en fer alguna variant de l'R8 per apropar-la als centres urbans, per exemple pujant cap a Rubí, després agafar les vies d'FGC i travessar Sant Cugat en túnel per després integrar-se de nou, la qual cosa seria un ramal al costat Rubí, i un túnel d'uns 2km a Sant Cugat. És només una idea, i per a molt llarg termini.

Lo primer que faria, seria una xarxa de bus coherent per a tot el Vallès que inclogui tots els busos urbans i interurbans, de fet deixant de fer servir aquella distinció, i reordenar els busos de forma òptima sense tenir en comte les delimitacions municipals. Una xarxa que a l'hora faci d'aportació a les estacions de tren, i serveixi com a transport urbà i local. Un exemple: una línia que des-de Valldoreix FGC passi pel mig de Valldoreix, després per Rubí R8, Rubí FGC, centre de Rubí i pot acabar al polígon al nord de Rubí. Amb això, ajuntem part del servei urbà de Valldoreix i de Rubí, i relliguem aquestes dues poblacions entre elles i amb l'R8.
És només un exemple, com en podria fer-ne dotzenes. Amb menys línies es pot donar més servei i millors freqüencies. Molts busos urbans tenen freqüencies tan baixes, que només els fan servir la gent gran o discapacitada que en depenen. Tots els demés van a peu o en cotxe. Es pot guanyar molts usuaris per al transport públic si s'ofereix un servei convenient, i es pot fer un servei convenient sense massa inversió si s'ajunten línies individuals petites.

Les deficiències de transport públic al Vallès no son per falta d'infraestructura, sino només per falta de concepte.
Edito: Buenu, una mica per falta d'infraestructura respecte als intercanviadors de l'R8 i tal.
És evident que cal millorar el que ja hi ha... tot i així, també és un fet que tard o d'hora el Vallès necessita un altre transport que en aquest cas es troba l'estudi del tramvia entre UAB i Montcada.

Jo descarto fer una variant o canvis d'aquest estil a la R8, ja està perfecte la R8, el que necessita la R8 és ampliar les seves freqüències que siguin 30 minuts en comptes de 60, i els intercanviadors d'Hospital General i Volpelleres. La idea de homogenitzar la xarxa de busos del Vallès em sembla interessant, sabia el cas de Sant Cugat que hi havia moltes línies urbanes de bus i de fet ha sortit la idea de crear una nova xarxa de bus urbà més homogeni per el municipi de Sant Cugat, potser tinguin això en ment altres parts del Vallès


Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13

Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4

Avatar de l’usuari
Elefant
N6
N6
Entrades: 206

Entrada Autor: Elefant » Dimecres 01/03/2023 17:15

Carlos González ha escrit:
Dimecres 01/03/2023 12:24
És evident que cal millorar el que ja hi ha... tot i així, també és un fet que tard o d'hora el Vallès necessita un altre transport que en aquest cas es troba l'estudi del tramvia entre UAB i Montcada.

Jo descarto fer una variant o canvis d'aquest estil a la R8, ja està perfecte la R8, el que necessita la R8 és ampliar les seves freqüències que siguin 30 minuts en comptes de 60, i els intercanviadors d'Hospital General i Volpelleres. La idea de homogenitzar la xarxa de busos del Vallès em sembla interessant, sabia el cas de Sant Cugat que hi havia moltes línies urbanes de bus i de fet ha sortit la idea de crear una nova xarxa de bus urbà més homogeni per el municipi de Sant Cugat, potser tinguin això en ment altres parts del Vallès
Em vaig expressar malament en aquest sentit, parlava de que no calen noves linies troncals, entenent un Metro com una d'aquestes. L'idea del tramvia en canvi seria ideal per complementar el transport públic al vallès en els itineraris secondaris al ferrocarril, i a més suposa una inversió molt menor que un Metro, a més d'uns temps de construcció més curts, oferint un servei adequat i atractiu, encara que no sigui un Metro (en trajectes curts de fet pot ser més pràctic, perque encara sent més lent, no cal accedir a estacions subterrànies). La primera secció proposada del TramVallès, Montcada-Ripollet-Cerdanyola-UAB faria exactament el que jo dic: Passa per varis municipis, tractant-los en esència com si fossin una gran ciutat, i fa un recorregut complementari al ferrocarril existent i d'aportació a estacions.

Un problema que veig, es que sembla que s'està esperant a fer-ne noves infraestructures per començar a fer millores, i això es dolent. Es pot començar des-de JA a fer un autoritat de transport Vallesà, a on s'integri la gestió de tots els transports locals i interurbans del vallès, passant a fer nomenclatures unificades i reordenament de línies de bus. Tot això a més es pot fer de forma gradual perque no hi hagi perjudici al servei mentre es fan aquests canvis. Després, poc a poc, anar reordenant linies per fases, després fer-ne de noves, i així endevant. Si es fes això, també el projecte del TramVallès agafaria més força, perque es veuria molt més utilització dels transports locals al Vallès. La meva experiència sempre va estar que molts d'aquests transports, com que el servei es pobre, tampoc generen massa demanda.
El problema es que serà dificil que passi això, cada poble vol fer-ne la seva, i després comencen els greuges, i que si aquest bus ara passa per l'altre carrer i no sé que. I clar, amb aquesta mentalitat es díficl arribar-ne a una solució. I llavors, això també dificulta projectes com el TramVallès.



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”