http://www.avui.cat/cat/notices/2009/08 ... _69736.php
El PSOE surt en defensa de Maleni pels trens
Segons els eurodiputats socialistes, l'exministra no s'ha pronunciat contra el Corredor ferroviari del Mediterrani
Albert Segura
Brussel·les
Ult. Act. 25/08/2009 23:33
La delegació del PSOE al Parlament Europeu va sortir ahir en pes a defensar l’exministra Magdalena Ãlvarez davant les crÃtiques que li han llançat l’eurodiputat de CiU Ramon Tremosa i el secretari general d’ERC, Joan Ridao.
Segons els eurodiputats socialistes, Magdalena Ãlvarez no s’ha pronunciat contra el Corredor ferroviari del Mediterrani, tal com denuncien CiU i ERC, perquè s’ha exclòs aquesta qüestió de l’Europarlament i s’ha derivat al govern central. Convergents i republicans consideren que l’exministra ha estat fent maniobres a Brussel·les en aquest sentit.
“Una prioritatâ€
La delegació del PSOE, en canvi, assegura que aquestes acusacions són “falsesâ€. “No solament estan allunyades de la realitat, sinó que no tenen cap sentitâ€, va afegir. “El Corredor Mediterrani és una prioritat del govern d’Espanya i un projecte a què porta dedicant anys d’intens treball el ministeri de Foment amb l’objectiu que arribi a bon portâ€, va apuntar.
Segons els socialistes, Tremosa i Ridao s’haurien de dedicar a treballar pels interessos de la ciutadania i no aixecar “falses acusacionsâ€. El secretari general d’ERC insistia ahir que demanarà la compareixença del ministre de Foment, José Blanco, perquè expliqui quines accions portarà a terme el govern espanyol sobre el Corredor durant la presidència espanyola de la UE.
Per cert, llegiu aquest interessant article d'en Ramon Tremosa:
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/08 ... _69534.php
Article de Ramon Tremosa: El tren de la llibertat
Miquel Roca l’any 1986 va demanar al Congrés dels Diputats el canvi d’amplada de via del tren, d’ibèric a europeu, de Portbou a Figueres. Aquell any vaig votar per primer cop i l’inici de les obres del tren de l’arc mediterrani ja era exigit per CiU a un govern central. Des de llavors el PSOE-PSC ha governat 16 anys i el PP, 8, però estem igual que amb el franquisme: els alts funcionaris de l’Estat espanyol veten aquest tren de mercaderies perquè saben que, unint els ports catalans i valencians amb el cor d’Europa passant per Marsella i Lió, europeïtzarien definitivament l’economia catalana.
El 1986 el 90% del que exportava Catalunya anava al mercat espanyol, mentre que avui la relació mercat espanyol-mercats globals ja és del 50%-50%. Si aquest eix ja fos operatiu vés a saber quines demandes podrÃem fer-nos en relació amb un Estat ineficient i centralista que ja no seria la principal destinació dels nostres productes.
L’eix ferroviari mediterrani no és incompatible amb l’eix ferroviari atlà ntic de Madrid-Euskadi-Bordeus-ParÃs. Del port de Rotterdam, per exemple, surten fins a sis grans lÃnies de trens de mercaderies europeus i un no exclou ni limita l’altre. Desdoblar el tram de Portbou a Figueres només costa 40 milions d’euros, però aquesta tardor als pressupostos generals de l’Estat no s’hi destinarà cap partida, com tampoc no n’hi haurà per a la via única de la vergonya entre Tarragona i Castelló. El tram Sagunt-Terol-Saragossa, en canvi, l’autèntic eix mediterrani de ZP, ja ha suposat una despesa de 1.300 milions d’euros en els darrers quatre anys, perquè s’ha impulsat la primera lÃnia ferrovià ria de mercaderies europea Espanya-Europa, la travessia central dels Pirineus.
Tot i que suposi fer pujar els trens fins a 1.000 metres d’alçada (insostenible econòmicament i energèticament, si ho comparem amb la Via Augusta que va sempre arran de mar), amb aquest traçat es tornarà a deixar fora de joc simultà niament catalans i bascos durant 20 anys, tal com ha passat amb l’AVE Madrid-Sevilla. Passant per Aragó es maten dos pardals d’un tret i s’empobreix dues nacions potencialment dÃscoles, marginant-ne els ports i fent-los perdre oportunitats de creixement econòmic.
Mentrestant, el govern tripartit insisteix a plantejar trens impossibles: de l’eix ferroviari orbital només tenen sentit alguns trams (Renfe i Adif no els consideren en els seus plans) i és una vergonyosa frivolitat del conseller Nadal persistir en un tren inviable econòmicament com és el Girona-Lleida.
El tren només és competitiu en relació amb el cotxe i el camió en distà ncies llargues i per a grans volums i a més, quan l’actual eix transversal viari sigui desdoblat, encara tindrà menys sentit fer un tren entre Girona i Lleida. Però el govern tripartit segueix afectant, en nom d’aquest tren que mai no es farà , à mplies zones de les comarques de l’Urgell, el Pla d’Urgell, la Segarra i l’Anoia, avortant inversions industrials que volen aprofitar l’empenta de l’autovia A2 entre Barcelona i Lleida i degradant el valor de moltes finques rústiques (per cert, com es pensa finançar aquest tren? Mentre encara esperem el mannà de ZP entre 2004 i 2009 el deute públic de la Generalitat haurà crescut de 13.000 a 26.000 milions d’euros!).
I mentre els 29 diputats del tripartit són impotents a Madrid per fer avançar l’eix mediterrani cada dia més camions de llarg recorregut passen per la Jonquera, col·lapsant i contaminant de manera creixent el nostre paÃs. Al segle XXI Catalunya es juga a l’eix mediterrani –i no en trens locals absurds– el seu futur econòmic i nacional.