http://www.naciodigital.cat/osona/notic ... osona/2012
RedacciĂł | Actualitzat el 20/10/2011 a les 18:12h
Ferrocarrils de la Generalitat vol portar mercaderies a Osona el 2012
El president de la companyia, Enric TicĂł, ha anunciat avui aquesta oferta als empresaris reunits al Dinar de la Cambra- Veure galeria de fotos (AdriĂ Costa)
L'any que ve es podran veure convois dels Ferrocarrils de la Generalitat efectuant transports de mercaderies per a les empreses osonenques si prospera l'oferta que el president de la companyia, Enric TicĂł, ha efectuat avui als mĂ©s de seixanta empresaris reunits al Dinar anual de la Cambra de Comerç, celebrat en un restaurant de Santa Eugènia de Berga. La lĂnia seguiria formant part d'Adif (Renfe) però hi hauria trens de FGC, que actuaria com a operadora de transports.
El temari de la conferència d'enguany no tenia l'aspecte de ser massa suggestiu: "Transport de mercaderies per via fèrria a Osona. Cereals i altres". El desĂ nim social causat per la impossible obra de desdoblament de la via i l'escassa millora del servei que ha comportat el traspĂ s de Rodalies de l'any passat, han servit per deixar el prestigi del ferrocarril mĂ©s avall del que mai no havia estat, que ja era difĂcil: una enquesta efectuada fa uns anys entre empresaris osonencs, i que ha estat citada avui, assenyalava que l'opciĂł de traslladar per via fèrria ni tan sols existia com a hipòtesi de treball.
Estalvi econòmic
Però les propostes llançades pels conferenciants, i la receptivitat amb què han estat acollides, pot haver donat com a resultat un dels dinars de la Cambra mĂ©s efectius dels darrers anys. S’ha parlat de xifres reals: portar una tona de cereals des del Port de Tarragona a Osona per carretera estĂ costant unes 10 euros, mentre que per tren podria costar-ne prop de 6, als quals caldria afegir-hi uns 2.5 euros mĂ©s per la logĂstica final d’arribar des de l’estaciĂł fins a la fĂ brica en camiĂł.
L’estalvi, doncs, seria notable., tal com s’ha encarregat de destacar Josep Andreu, president del Port de Tarragona. Des del port d’aquesta capital pugen a Osona unes 600.000 tones anuals de cereals necessà ries per a l’elaboració del pinso, que sumades a les 300.000 tones que entren pel port de Barcelona representen un consum valorat en uns 200 milions d’euros. Un vagó pot carregar 56 tones de cereals, mentre que un camió només 25, i amb avantatges com la menor contaminació, la baixa de sinistralitat i l’estalvi de temps.
FGC ja té experiència en transport de mercaderies
Enric TicĂł ha insistit en el fet que la legislaciĂł europea aplana el camĂ perquè Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) pugui actuar a curt termini com a operador de transport per les infraestructures d’Adif (Renfe). Fins i tot ha convidat els empresaris osonencs a intercanviar targes per reunir-se i posar fil a l’agulla amb els ulls posats en l’any que ve, que Ă©s quan podrĂem veure els primers vagons de FGC transportant mercaderies per la lĂnia de PuigcerdĂ : “Tenim qualitat i clients satisfets, com Iberpotash o Seat. Tenim experiència i avui hem vingut aquĂ a vendre, ho diem sense embuts, a donar un servei, a fer negoci amb vostès”, ha refermat. I ha assenyalat que la ubicaciĂł geogrĂ fica d’Osona, “a 40 km del futur corredor mediterrani i a 100 de França la posa en una ubicaciĂł privilegiada”.
Tanmateix, les empreses de transport per carretera, segons Ticó, no han de ser les adversà ries d’aquesta proposta, perquè “els camions són els nostres amics i aliats en el desenvolupament de futur, combinant-se amb el tren, ja que el darrer tram, els últims quilòmetres, entre les terminals de mercaderies i les fabriques, s’hauran de fer sempre amb camions”. El president de Ferrocarrils de la Generalitat ha volgut expressar el “carinyo” que li inspira el ferrocarril perquè “un avantpassat meu va ser el cap de l’estació de Vic”.
Malgrat tot, escepticisme empresarial
Unes ofertes tan temptadores i unes dades tan clares han hagut de combatre l’escepticisme que dominava molts dels empresaris presents. I que s’ha deixat sentir en les preguntes i en algunes reaccions ambientals: s’ha acollit amb somriures irònics la crida de Miquel Ă€ngel Dombriz, de FGC, a reclamar el tercer carril adaptable a amplada europea per a la lĂnia de PuigcerdĂ , “quan ni tan sols ens han pogut posar la doble via encara”, tal com s’ha sentit comentar en alguna taula. Dombriz ha assumit la responsabilitat que tindrĂ FGC en “buscar la funciò que podrien tenir els vagons un cop buits a Osona per aprofitar els viatges de retorn o per emprendre rutes d’exportaciò cap a Europa”.
En una altra de les intervencions des de la mesa, ha estat Jordi Mas, delegat de transport de mercaderies de FGC, qui ha proclamat que “amb l’aprovaciĂł del corredor mediterrani comença la cursa per fer que les nostres empreses siguin competitives a Europa”, i ha desitjat que les primeres siguin les osonenques, en atenciĂł a que s’ha triat l’acte d’avui a Osona per anunciar la nova lĂnia de negoci que vol obrir la companyia com a operadora de mercaderies.
Havent dinat, els assistents han pogut visitar el meravellós museu-exposició “El mà gic món del tren”, situat a pocs metres del restaurant i que acull unes valuoses col·leccions de miniaturisme ferroviari, i una espectacular maqueta capaç de despertar la il·lusió d’infant en l’empresari més curtit de tots







