Transport a Sant Andreu del Palomar

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23692
Ubicació: Fabra i Puig

Transport a Sant Andreu del Palomar

Entrada Autor: metring » 19 ago. 2014, 16:39

Interessant article al bloc L'opinió andreuenca, a on es parla de tot tipus de transport a Sant Andreu del Palomar, a http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... e.html?m=1

Per cert, no sabia que l’edifici ferroviari més antic de l'Estat espanyol en funcionament és Sant Andreu Comtal! Això si, el metro a Fabra i Puig és va inaugurar el 1954.




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23692
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » 05 maig 2016, 12:27

http://www.btv.cat/btvnoticies/2016/05/ ... iomf/#None

El Tramvia de Foc unia l’actual barri de Sant Andreu amb la zona de l’Arc de Triomf

Actualitzat el 04.05.2016 a les 18:02 Laura Siles / Ester Magdaleno

El primer tramvia de vapor de la ciutat es va inaugurar l'any 1877 i era conegut amb el nom del Tramvia de Foc. El recorregut que feia era d'uns sis quilòmetres i unia Sant Andreu amb el centre de la ciutat. Per als andreuencs va suposar una millora en la connexió amb Barcelona.

La línia de tramvia va ser una iniciativa de l’industrial metal·lúrgic Aleix Soujol, que el 1870 va projectar una xarxa nova de tramvies amb l’objectiu d’unir Barcelona amb els pobles del pla. Dos anys més tard, Soujol va sol·licitar un permís al Govern Civil per establir a Catalunya el primer tramvia de vapor interurbà. El projecte es va materialitzar el 19 de desembre de 1877.

La nova línia feia un recorregut de gairebé sis quilòmetres entre la zona de l’Arc de Triomf actual i el carrer Gran de Sant Andreu cantonada amb Abat Odó. Els vagons podien allotjar fins a 30 persones assegudes. Aquesta nova comunicació va suposar, segons l’historiador Joan Pallarès, una gran millora per als veïns de Sant Andreu, la Sagrera i el Clot. Segons Pallarès, el tramvia permetria una connexió directa amb la ciutat, tenia sortida cada mitja hora i “va col·locar Sant Andreu en el mapa”. A més, el pas del tramvia va comportar el progrés de zones poc poblades i agrícoles: es van crear barriades noves com la de Masadas a l’actual Sagrera o s’hi van establir nous serveis com el col·legi Jesús, Maria i Josep a Sant Andreu.

D’altra banda, el tramvia també va ocasionar accidents per la velocitat que duia, superior a la dels cavalls. A més, vehicles, tramvies i carros de cavalls havien de compartir la zona de circulació.

Els tallers de reparació i les cotxeres eren a l’antiga fàbrica de Can Balcells, que estava ubicada a l’edifici del Centre Cívic de Sant Andreu actual. El Tramvia de Foc va circular durant 25 anys i va ser substituït el 1902 per tramvies amb tracció elèctrica.

Transcripció del vídeo que podeu veure a l'enllaç:

És el primer tramvia de vapor de la ciutat. Va circular per primera vegada el 1877 i unia el centre de Barcelona amb Sant Andreu. Tothom coneixia aquesta línia com el Tramvia de Foc.

JOAN PALLARÈS, historiador
"En aquell temps, per anar al barri antic, a la Rambla, havien de fer almenys una hora a peu. El fet de tenir un tramvia regular que anava cada mitja hora amunt i avall significava que estaves a Barcelona i que hi podies anar i venir en una tarda."

Feia un trajecte de sis quilòmetres i passava per zones poc poblades i camps. Gràcies a aquest transport es van construir urbanitzacions noves com el barri de Masadas, que avui dia forma part de la Sagrera. També s'hi van establir serveis nous.

JOAN PALLARÈS, historiador
"El pare Manyanet el 1877 funda la seva escola i una de les propagandes que fa de la seva escola era ‘tramvia directe a Barcelona’."

Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.

JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"

Va funcionar durant 25 anys i es va substituir el 1902 per un tramvia elèctric.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23852
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » 05 maig 2016, 14:41

Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.

JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"
Prop de segle i mig més tard, ben poc ha canviat el panorama, llevat del progrés tecnològic. Ara ja no són carros tirats per animals, sinó tot-terrenys que es posen al mig i causen estralls. I perquè al segle XIX encara no s'havien inventat els soterraments, sinó ja tindríem, a hores d'ara, dues ciutats superposades...

Sobre la història dels nimbys i la ignorància i els prejudicis envers el ferrocarril de tot tipus a Catalunya, n'hi hauria per a tot un fil.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Renfe445  
N10
N10
Entrades: 4556
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 13 maig 2018, 17:45

Hoy en día la estación sólo tiene dos vías, si no me equivoco eran las antiguas vías 4 y 6, y el espacio donde estaban las vías 8 y 10 ahora está cubierto de vegetación.

Quería preguntar cuando antes la estación tenía todas sus vías, qué servicios paraban o pasaban por éstas. Yo sólo sé que las vías 8 y 10 eran para los que iban a Sant Vicenç, vamos, sería estación terminal de la R2 Sud si no se hubiera establecido en la Estació de França, pero no me acuerdo qué servicios paraban en el resto de las vías.

Y también otra cuestión... ¿Existía la vía 9?


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

Avatar de l’usuari
593Dromedario
N6
N6
Entrades: 225
Ubicació: BCN Sant Andreu

Entrada Autor: 593Dromedario » 14 maig 2018, 14:22

Almenys entre el 2000 i el gener de 2009,
-les aleshores vies 1 i 2 eren passants, pels StCeloni-Vilanova i Granollers-Castelldefels (així com els regionals/delta de Girona que paraven i segueixen parant). Els trens de l'aeroport eren R1 (de Mataró) fins 2005-6 quan les obres de Sants per l'AVE van fer crear la R10 EF-Aeroport.
-de les vies 4 i 6 sortien alguns regionals cap a Tarragona (n'hi havia que sortien de SAC i que sortien de EF). No sé si algún també de la via 3.
-com bé dius, les vies 8 i 10 generalment pels St Vicenç.
-les vies 3, 5 i 7 bàsicament eren pels tallers.

L'inici d'obres va ser comentat aquí: http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=2&t=8602



Avatar de l’usuari
Renfe445  
N10
N10
Entrades: 4556
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 14 maig 2018, 16:48

Guay! Gracias!

Entonces las vías 4 y 6 eran también vías muertas?

Suponía que las vías 5 y 7 no eran para servicio de viajeros, porque el andén que servía éstas no estaba elevado y para acceder a éste que era atravesar las vías, no había acceso desde el puente.

Entonces si la vía 3 era también para talleres, supongo que como ya estaba el andén recrecido podría servir de apoyo cuando algo falla.


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

Avatar de l’usuari
Renfe445  
N10
N10
Entrades: 4556
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 25 jul. 2018, 13:37

¡Mirad la gema que he encontrado en la web de STAP!
Por la información que sale he podido acotar creo que esto data entre 11/4/1994 (creación de la 48) y 20/3/1995 (la 62 deja el final de Pl. Tetuan).

Cosas curiosas:
La 96 se llamaba TM (¿Tetuan Montcada?). Curiosamente unos pocos años después el TM sería la línea de Tiana Montgat (antigua B41, actuales B34 y B35).

¿Por qué hace tanta vuelta la B22 en Sagrera?

La B28 ya pasaba por Ferran Junoy, Ciutat d'Asunción (v. Caracas, Tiana) Caracas, Sas (Biosca), Sant Adrià hasta llegar a la estación, que te dejaba al otro lado del puente, no como ahora que además que tú tienes que cruzarlo a pie. :x ¿Pero dónde hacía el bucle de vuelta? Creo ver en fotos que no tiene el origen y el final en la misma parada.

La N9 se quedaba en la Pl. Rellotge.


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5809
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » 02 des. 2022, 15:07

metring ha escrit: 19 ago. 2014, 16:39 Per cert, no sabia que l’edifici ferroviari més antic de l'Estat espanyol en funcionament és Sant Andreu Comtal!
Avui (bé, técnicament parlant demà) deixarà de ser-ho, perquè deixarà de funcionar com a estació ferroviària...

I l'11 de desembre la substituirà... l'edifici ferroviari més nou! :D


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5809
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » 03 des. 2022, 17:47

Reportatge del comiat a l'últim tren que en va sortir ahir, bé, tècnicament ("passada la mitjanit") avui:

https://www.ccma.cat/324/adeu-emocionat ... a/3199907/


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7331
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 03 des. 2022, 18:01

Algunes fotos d'avui mateix a l'estació fantasma:
Fitxers adjunts
20221203_101401.jpg
20221203_101401.jpg (363.05 KiB) Visualitzat 13720 cops
20221203_101009.jpg
20221203_101009.jpg (196.67 KiB) Visualitzat 13720 cops
20221203_100847.jpg
20221203_100847.jpg (256.88 KiB) Visualitzat 13720 cops
20221203_100832.jpg
20221203_100832.jpg (219.66 KiB) Visualitzat 13720 cops



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7331
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 15 maig 2025, 23:46

La estación más antigua de Catalunya, encallada: Barcelona retrasa la 'segunda vida' de Sant Andreu Comtal

Los trabajos de reacondicionamiento del espacio han revelado el mal estado en el que se encontraba la edificación, lo que ha generado retrasos

Más de un año ha pasado desde que el Ayuntamiento de Barcelona se comprometiera públicamente a hacer de la antigua estación de Rodalies de Sant Andreu Comtal un equipamiento para el barrio. El espacio, cerrado en 2022, cumplirá en diciembre los tres años desde su clausura.

Según ha explicado a Metrópoli la Asociación de Vecinos de Sant Andreu, se han producido retrasos en la adjudicación de la que será la segunda vida del edificio ferroviario más antiguo de España. La edificación data, ni más ni menos, que del año 1854, lo que la sitúa solo seis años por detrás de la inauguración del primer ferrocarril de la España peninsular.


Imatge

Seguir llegint: https://metropoliabierta.elespanol.com/ ... 247_0.html



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23692
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » 03 oct. 2025, 23:18

https://www.totbarcelona.cat/cultura-i- ... ts-658831/

Els gegants de Sant Andreu s’exposaran a l’antiga estació a partir del cap de setmana

El recinte tornarà a tenir vida dos anys després del tancament, convertint-se en un punt de referència i divulgació del patrimoni cultural del barri


Gabriel González Barcelona
03/10/2025 19:23

Han hagut de passar més de dos anys, i una negociació amb Adif pel mig, perquè els gegants de Sant Andreu tinguin per fi el seu espai a l’antiga estació de Sant Andreu Comtal. El recinte –el més antic de l’Estat fins al seu tancament– va deixar d’operar el desembre de 2022 i des d’aleshores era un reclam de l’entitat de cultura popular Germandat Andreuenca. Dissabte vinent, una cercavila pel centre de Sant Andreu conduirà els gegants cap a l’estació, que els acollirà de forma permanent a partir d’aquest cap de setmana.

També forma part de l’exposició permanent el Colomí, la figura que encapçala el seguici de festa major i que es va fer possible gràcies al mecenatge de comerciants, veïns i entitats com la UE Sant Andreu, el Casal o la Lira. De moment l’espai no podrà acollir visites, però els grans finestrals “permetran veure’ls tots des de ben a prop”, argumenten des de l’entitat.

Des que va quedar-se sense trens, a l’estació de Sant Andreu li han sortit força núvies. Finalment, es transformarà en una mena d’espai museístic de la Festa Major de Sant Andreu. En tot cas, des de l’entitat popular continuen defensant un “projecte transversal” que escapi de les seves fronteres i aculi “totes les entitats que estimen la festa”. El president de Germandat Andreunca, Sergio Diéguez, detalla al Tot Barcelona que l’objectiu és “convertir l’estació en un pol i punt de referència de la divulgació i conservació del nostre patrimoni festiu i cultural”.

“Ara ja hem assolit el primer pas, ser allà, però no ens agradaria que l’equipament acabi gestionat per cap empresa privada, sinó que pugui seguir l’exemple de Can Fontanet, que té una associació del poble vetllant per la conservació de la seva festa al recinte de la Fabra i Coats”, remarca el veí andreuenc.

Cercavila pels carrers de Sant Andreu
Fins ara els gegants havien estat guardats a la Fabra i Coats, però no podien lluir. Des d’allà s’iniciarà dissabte la cercavila que recorrerà els carrers d’Otger, Balari Jovany, Segre, Cinca i la plaça de l’Estació. A partir d’ara, la idea, un cop superat els entrebancs més grans per poder estar a l’estació, és que la primera planta passi a ser per a la cultura popular i que la segona es quedi en mans d’Adif, que la necessita per a diferents gestions pròpies.

L’espera per aterrar a l’estació ha estat llarga. Les negociacions entre el districte i Adif, propietària de la instal·lació, s’han allargat durant mesos, i després ha calgut adequar un espai vandalitzat de forma recurrent. Una situació que dut l’estat de l’edifici al plenari de districte en diferents ocasions. Junts havia demanat protegir-lo, recordant que és un espai històric del barri i, tal com s’ha vist, encara amb projecció.

https://www.andreuenc.cat/societat/2025 ... la-festiva

La Germandat Andreuenca trasllada la seva seu a l’antiga estació amb una cercavila festiva
èssica Rutés03/10/2025

La Germandat Andreuenca viurà aquest cap de setmana un moment especial. S’acomiada de la seva seu provisional i es trasllada a la seva nova casa, l’antiga estació de tren. Per a celebrar-ho, es farà una cercavila festiva el dissabte 4 d’octubre, amb els gegants, els capgrossos i el Colomí.

L’acte començarà a les 11:00 hores a la porta del Recinte Fabra i Coats que hi ha davant de la cruïlla dels carrers de Sant Adrià i d’Otger. Tot seguit la cercavila farà el recorregut en comitiva pels carrers d’Otger, del Doctor Balari i Jovany, del Segre i del Cinca fins arribar a la plaça de l’Estació, on hi ha la nova seu de l’entitat.

Un cop allà, a les 11:45 hores, la regidora del Districte de Sant Andreu, Marta Villanueva, farà el lliurament oficial de les claus de la nova seu. La jornada acabarà amb una petita ballada festiva per entrar a casa, amb la participació de les tres seccions de la germandat: els trabucaires, els geganters i el cos de grallers, que posarà la música a la celebració.

La Germandat Andreuenca és és una entitat fundada el 1982 i formada actualment per més de 140 membres entre trabucaires, geganters i grallers de Sant Andreu de Palomar. L’associació, que té com a objectiu dinamitzar la festa major i altres esdeveniments culturals andreuencs, celebra el trasllat de la seva seu amb una cercavila extraordinària.

https://www.expresdesantandreu.cat/noti ... cercavila/

Extracte:
L'Exprés de Sant Andreu ha escrit:L’acord amb Adif estableix un lloguer de 750 euros mensuals durant 20 anys, amb una carència total els dos primers anys i una bonificació del 85 % del tercer al sisè any, reduint el cost a 100 euros mensuals en aquest període, segons es va explicar en el Consell de Barri de Sant Andreu celebrat fa poc més d’un any. L’obertura definitiva de l’espai està prevista per al 2026 i la Germandat planeja un acte simbòlic durant la propera Festa Major de Sant Andreu.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23692
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » 04 oct. 2025, 18:58




Respon

Torna a “Història del transport”