Vilarrubla ha escrit:Es decir... yo entro en una estacion de la L2 y no puedo coger otros servicios... mientras que en Espanya puedo llegar y pillar la L8 para ir a Sant Boi, o la S33 u otro... porque tienen un mismo servicio, que lo único en que diverge es el final de línia... por lo tanto tiene más sentido poner la L8 con la S33 que la L8 con la L2.
És que per començar la nomenclatura que aplica FGC als trens és liosa i mal aplicada. No per emprar el sistema alemany, que em sembla clar i correcte: el problema és que està mal aplicat. I posaré com a exemple la ciutat de Karlsruhe, on SÍ està ben aplicat, és clar i entenedor, que és el que ha de perseguir un sistema de nomenclatura:
únic per a tots els transports,
sense distinguir per companyies i integrat.
Per començar, posaré el plànol de la xarxa:
http://www.kvv.de/kvv/documentpool/lini ... tz_j10.pdf
Com es pot veure, hi han diversos tipus de línies:
-Línies amb un número, xarxa de tramvia. Allà un tramvia té exactament la mateixa consideració que un autobús, xarxa de superfície, i per tant integrat. Els números baixos es reserven els tramvies, i els autobusos es comencen a numerar a partir de la xarxa de tramvia.
-Línies amb una essa davant. Xarxa S-Bahn, sigui en forma de tramvia suburbà (S1, S11, S2), tram-tren (S4, S41, S5, S6), línies pures de rodalies explotades amb material tram-tren (S31, S32, S9) o amb material purament ferroviari (S3). Explotada per TRES companyies diferents: la Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH (VBK), que explota les línies S1, S11, S2 i la xarxa urbana de tramvies; l'Albtal-Verkerhrs-GmbH (AVG) explota les línies S31, S32, S4, S41, S5, S6 i S9 i per últim la Deustche Bahn (DB) que explota la línia S3. A més cal afegir que la línia S3 en realitat correspon a una línia del nucli Rhein-Neckar, que serveix a altres ciutats i arriba a Karlsruhe, mantenint la numeració i sense sol·lapar-se amb la resta de línies, numerant-se dues línies filloles a partir d'aquesta.
-Línies amb una R davant, servei regional, equivalent als nostres serveis regionals. Numeració unificada al nivell del Länd, equivalent més o menys en organització territorial (que no en competències) a les nostres comunitats autònomes. Gairebé totes explotades per la DB, tot i que hi ha alguna explotada per companyies privades.
Doncs bé, si mirem la xarxa de línies i la seva numeració podem veure que no fa com FGC on per cada servei diferent li dóna un número, no... la línia és la línia i si han trens que hi acaben abans del final no se li dóna un número diferent... podrà observar en el mapa que els diferents finals estan marcats amb un requadre gris. Repeteixo, mantenint el número de línia. Què vol dir això? Doncs que en cas de FGC lo lògic seria que estigués numerat, mantenint les S, a la Barcelona-Vallès hi hauria una línia S1, Barcelona-Terrassa, amb serveis parcials que acaben a Rubí i Sant Cugat, i un ramal S11 Barcelona-Sabadell amb serveis parcials a la Universitat Autònoma. A la Llobregat-Anoia, doncs R5 Barcelona-Manresa, amb serveis parcials a Molí Nou, Can Ros, Martorell-Central, Martorell-Enllaç, Olesa de Montserrat, i un ramal, R51, que va a Igualada, amb serveis parcials fins a Martorell-Central. De sis línies que posa a la realitat, una línia i un ramal. Un mapa molt més aclaridor i real, ja que podrà observar que en cas de Karlsruhe els ramals de les línies és els que tenen numeracions de dues xifres. Línia S11, ramal de la línia S1. Línies S31, S32, ramals de la línia S3. Línia S41, ramal de la S4. I no cal complicar-se més la vida. Un petit exemple:
Horari de la línia S5 entre Karlsruhe i Wörth. Podrà veure que a la secció urbana hi ha un servei cada 10 minuts, mentre que fins a Wörth és cada 20 minuts. Sense mandanges de no, com acaba abans és una línia diferent i cal numerar-la com a S55 i coses així... bé, no sé perquè m'en vaig tan lluny: ja és el que fa RENFE actualment!
Vostè em dirà: i què fem amb els serveis llançadora que no van a Barcelona? Doncs resulta que FGC ja ha renunciat a les numeracions que va fer servir, R50 i R60, i es numeren com a R5 i R6 i ja està, això quedaria igual. A la línia S4, cap a Heilbronn, també passa: hi ha un servei cada hora Karlsruhe-Heilbronn, que en realitat arriba a Öhringen, que en el tram Heilbronn-Öhringen, és complementat per serveis parcials entre aquestes dues ciutats i que, per tant, no arriben a Karlsruhe, i s'assoleix un tram-tren cada 20 minuts. Doncs estan numerats igual com a S4, com les llançadores de FGC.
També em preguntarà: i els serveis semidirectes, com ho fem? Doncs indicant-ho de quaranta mil maneres: als horaris... i també als teleindicadors d'andanes i trens! Servint-me de Karlsruhe, a algunes línies suburbanes hi han serveis semidirectes (que com a bon servei cadenciat alemany, fan sistemàticament les mateixes parades), que estan identificats amb la paraula EILZUG, que el traductor automàtic del Google em tradueix com a "tren exprés". En Guigui em corregirà si no és correcte...

(gràcies d'avançat

). Doncs bé, com deia als teleindicadors de les andanes, on es mostren les següents sortides de tramvies i tram-trens, ens indica: línia, destinació i la menció si és semidirecte (si és el cas). També ens informa si és una composició simple o doble (amb un dibuixet d'un tramvia o dos). Una cosa així:
4 Waldstadt D
S2 Spöck DD
1 Durlach D
S4 Heilbronn EILZUG DD
3 Hauptbahnhof D
(La D representa el dibuixet del tramvia)
El teleindicador del tren (de rodet!) també ens ho indica. Serveixi d'exemple aquestes fotos:

Teleindicador frontal

Teleindicador lateral

Teleindicador dins del tren que ens confirma la destinació. Alguns tramvies tenen un tèrmometre de línia, també de rodet.
A part d'això, si resulta que arribem a la parada i no sabem quines parades són les que fa aquest servei semidirecte, com em va passar a mi, no hi ha problema: els horaris exposats, tant aquí com a l'S-Bahn d'Sttutgart, és estil autobús, no com a Barcelona sinó semblant a Terrassa: s'indica les hores de pas per la parada, agrupat per hores, i al costat un esquema de línia on s'indica aquelles del servei semidirecte. Solucionat. Ho vaig consultar, resulta que on anava jo indicava que parava i hi vaig pujar. Val a dir que FGC aplica un sistema semblant, que amb una nomenclatura unificada i clara seria molt més entenedor que no pas ara.
Un cop feta la parrafada

caldria que els nostres polítics es deixessin d'imatge i anessin a lo pràctic: considerar la xarxa de FGC integrada a la xarxa de Rodalia de la Regió Metropolitana de Barcelona, operada actualment sota dues empreses, sota la imatge comuna de una xarxa de transport públic realment integrada, integrar el bitllet senzill que és el que falta, i considerar-ho un tot deixant les companyies que és el que han de fer i ho ha dit ben clarament en Santfeliuenc: estar al nostre servei i limitar-se a operar, sota la directriu de l'ATM. Res més. I és per això que, als nous cartells de Rodalies Catalunya no hauria de sortir el logotip de l'operador enlloc, i aquests haurien de ser presents també a les estacions de FGC: sistema únic. A l'igual que jo a Karlsruhe em trobava la banderola de l'S-Bahn en qualsevol estació suburbana de qualsevol de les tres companyies. Per cert, jo no seria partidari de repintar els trens, sinó de deixar-los tal i com estant i posar una discreta enganxina que posés "Rodalies Catalunya" i la de l'ATM com vaig veure a Alemanya, on l'S-Bahn i els serveis regionals comparteixen esquema de colors i només els distingeix l'enganxina que posa "S-Bahn (nom de la ciutat/servei)".
Per cert, com a reflexió final, si m'ho pregunta el meu sistema de numeració seria el següent:
-Metro explotat per TMB, manté l'actual numeració però amb una U i no una L.
-Rodalia, línies de RENFE numeració actual amb una S davant excepte: R2 nord numerat com a S21, R2 sud numerada com a S22, R7 numerada com a S41.
-FGC: L6 i L7, U6 i U7 respectivament. S5 Barcelona-Manresa, S51 Barcelona-Igualada. S6 Barcelona-Terrassa i S61 Barcelona-Sabadell, incloent en aquests tots els serveis parcials.
-Les línies amb una R davant les deixaria per l'actual servei de Renfe Media Distancia, serveis que haurien de sortir al plànol com a part de la xarxa de transport públic que són.
-El tramvia tindria numeració d'autobús, com a transport de superfície que és. La numeració d'autobusos és la que reservaria jo per a només números.
👍0👎0