437.001 ha escrit:albe6 vol dir que s´ha de millorar el cantonament (la distancia entre senyals), perquè hi puguin caber més trens amb seguretat.
Personalment, hi estic a favor.
Això segurament voldria dir més trens, però més lents, però hi ha un dilema: o es posen més trens (amb millora de la senyalització, cosa que els farà anar més lents però més segurs), o se´n posen menys (será més segur, però els trens aniran més petats, perquè en podrán passar menys).
Això del cantonament té molta ciència al darrere. Efectivament, si fem els cantons més llargs, els trens poden córrer més i van més segurs (tenen menys senyals on puguin tenir problemes) però caben menys trens. Pel contari, si fem els cantons més petits, el trens corren menys i van menys segurs teòricament (tenen més senyals que respectar) encara que caben més trens. El objectiu és sempre arribar a una solució el més equilibrada possible en funció de les necessitats. Als túnels de Barcelona el que es necessita és una capacitat màxima amb el que cal tendir a cantonaments curts, considerant que aquesta poca longitud té alguns límits, entre d´altres:
1) La longitud del tren i els lliscaments en funció de la velocitat, el perfil de la via, la capacitat de frenada...
2) La velocitat mínima que es vulgui obtenir. En un cas extrem, si fem el cantó igual de llarg que el tren, cabrien al túnel una filera de trens un darrere de l´altre però que anirien pràcticament parats de senyal en senyal esperant que el tren anterior circuli o s´aturi a una parada.
3) Les característiques de la infraestructura. Les bifurcacions, les estacions, els canvis, els pendents... son punts fixes que condicionen els cantons. Per exemple, si dues bifuracions hi ha 700 m i suposem trens de 200 m, està clar que anant a l´absurd cabrien 3 cantons màxim (això és impossible) de 233 m o un cantó de 700 com a màxim (suposo que és això el que hi hauria, un cantó per tal de que els trens pugin accelerar una miqueta).
4) Els tipus de trens. Els cantons han de preveure tots els tipus de trens que hi podrien passar, tant en la seva longitud com en altres caracaterístiques (capacitat de frenada per exemple). FGC ho té molt fàcil ja que tots els trens son iguals però Adif ha de preveure molts tipus de trens de característiques molt diverses.
👍0👎0