Fa dies que dono voltes a aquest tema (sempre m'ha interessat moltíssim, és el que té ser veí de la zona) i, després de fer alguns càlculs, crec que he aconseguit aclarir el tema de si és possible o no creuar les dues línies amb el que es va construir en un principi (i que La Vanguardia va qualificar d'error de càlcul).
Comencem amb un primer croquis (elaborat per un servidor) que il·lustra la situació actual de la L2 i la L5.

- Gaudi_Actual.png (47.29 KiB) Visualitzat 21233 cops
Sortint de Sagrada Família direcció Vall d'Hebron, després de la corba a l'esquerra, hi ha l'estació de "Gaudí", que havia de ser l'estació de Sagrada Família venint de Monumental. Com que es trobava al túnel de l'actual L5, es va haver de construir una nova estació més profunda sota el carrer Marina per a la L2. El nou emplaçament obliga també a fer una volta de mil dimonis per connectar aquesta estació i la d'Encants. Resumint: la L2 creua per sota la L5, i a la L5 tenim una estació sense inaugurar.
Ara bé, segons algunes fonts (especialment La Vanguardia), l'estació de "Gaudí" no només no es va obrir pel retard de la L2, sinó que a més està tot construït a la mateixa cota i és impossible creuar dues línies allà. Aquí comença la part divertida. Segons les dades obertes de la Generalitat, que inclouen un mapa geogràfic de tota la xarxa ferroviària (
http://dadesobertes.gencat.cat/ca/cerca ... g/?id=7550), entre Sagrada Família de la L5 i "Gaudí" hi ha uns 108 metres aproximadament. Com bé ha dit en Wefer, la corba és en pujada, i no suau precisament. Suposem que hi ha un pendent de 30 mil·lèsimes (fort però no exagerat): la diferència de cota seria d'uns 3,25 metres.
Com bé han dit en Mortadel·lo i en Javi M, hi ha dos inicis de túnel cecs a la part exterior de la corba. Al croquis els he representat de color vermell. Si us hi fixeu, estan construïts de manera que si tinguessin continuïtat, es creuarien gairebé perpendicularment. Tenint en compte la seva situació, intueixo que quedarien darrere de la botiga que hi ha al nivell intermig de les escales de la L2, al costat oposat que la gerència de la L2. Tenim, per tant, dos túnels cecs encarats cap a Badalona i cap a Paral·lel.
Ara entra en joc un segon croquis, l'hipotètic encreuament aprofitant els túnels cecs.

- Gaudi_Pont.png (52.83 KiB) Visualitzat 21233 cops
Com podeu veure, he allargat els dos túnels: la línia II baixa d'Horta i segueix pel carrer Marina cap a Monumental, i la línia V, en comptes de girar cap amunt, gira cap avall, passa per sota de la Plaça Gaudí i es dirigeix cap a Encants. La diferència de cota de 3,25 metres sembla insuficient per creuar les dues línies, però... i si la línia V fes baixada sortint de Sagrada Família i la línia II fes pujada direcció Monumental? Segons una estimació basada en Google Earth i els mapes de la Generalitat, la línia II recorreria 57 metres abans del punt de creuament, i la línia V recorreria 50 metres. Per tant, la línia II podria pujar de cota uns 1,7 metres amb un pendent de 30 mil·lèsimes i la línia V podria baixar uns 1,5 metres amb el mateix pendent.
Resultat? 3,25+1,7+1,5=
6,45 metres! Aquesta és una diferència de cota més que suficient per fer un pont com el de Diagonal o el de la bifurcació d'Aragó. Tampoc tindríem un pendent impossible entre el pont i el túnel de l'actual L2 cap a Monumental.
Vist això, personalment no crec que existeixi l'error de càlcul que descriu La Vanguardia, més aviat em fa pensar que va ser un tema d'aprofitar obra ja feta veient els retards de la L2 (es torna a repetir una cosa similar ara amb la L9). Queda per aclarir la cronologia de tot plegat, però sembla que poc a poc anem resolent aquest "misteri".

👍0👎0