A veure el llaç de Gràcia forma part del projecte de l'intercanviador central de Plaça Catalunya.
Com s'ha dit en alguns casos els transbordaments entre els diferentes operadors i línies a plaça Catalunya són bastant enrebasats, no tant com de vegades ens creiem, però ho són.
La idea del llaç de Gràcia es convertir l'actual terminal de Plaça Catalunya de FGC en un lloc de pas i traslladar-ne l'estació al començament del Passeig de Gràcia i des d'allà encaminar els trens en sentit contrari cap a Gràcia on es reincorporarien al traçat actual de manera que els trens no acabessin a Plaça Catalunya sinó que fessin una circumval·lació en aquest punt, la teoria és que aquesta obra permetria una quadriplicació de la via en tant que els trens d'Avinguda Tibidabo circularien per la part exterior del llaç i els trens suburbans per la part interior.
Tot això que dit així és molt maco però és evident que no és viable per molts motius i altres obres que es duen a terme i es duran a terme fan pensar que les coses no van per aquí.
En primer lloc jo hi veig més inconvenients que avantatges, en primer lloc, suposa tenir en un lloc diferent els trens d'un sentit i de l'altre, no, es parla molt de com fem això a Plaça Catalunya, jo encara no sé de com es fa a Gràcia, però el poc que sé és que a Gràcia es suprimirà una de les vies per l'adaptació de l'estació a PMR i que FGC té la intenció de fer els trens d'Avinguda Tibidabo amb llençadora des de Gràcia, i per això fos poc es faran obres a Sant Gervasi perquè l'enllaç entre els trens d'Avinguda Tibidabo i la resta de trens que es fa a Gràcia es pugui fer a Sant Gervasi còmodament.
El suposat temps que es pugui guanyar en evitar finals de línia en canvis de cabina, que igualment es pot recuperar amb un maquinista preparat a l'altra punta del tren es perd en el moment que s'allarga el recorregut de forma exagerada, i si el problema de l'estació de FGC és que el lloc no és adequat per transbordar amb la resta d'operadors i línies, que tampoc ho és tant, per situar-la en un altre punt no cal un llaç.
La freqüència de pas de la línia té dos puts febles, un és evidentment la sortida de Plaça Catalunya, però el problema és que un accés o una sortida de les vies 3, 4 i 5 són les que fan perdre més temps ja que els trens triguen un temps sensiblement superior en entrar a aquestes vies respecte d'entrar a les vies 1 i 2, mentre que una entrada o sortida de les vies 1 i 2 és molt més ràpida, a més una entrada a les vies 3, 4 o 5 és incompatible amb qualsevol altre moviment de viatgers de l'estació, mentre que una entrada a la via 1 és compatible amb una sortida de qualsevol altra via i una sortida de la via 2 és compatible amb una entrada a la via 1, utilitzar només les vies 1 i 2 agilitzaria els moviments de l'estació.
Però hi ha un altre punt feble dins de la capacitat de la línia, que és l'estació de Provença, i aquest punt és més difícil de solucionar ja que el problema està en què en hora punta el temps de parada dels trens s'allarga sensiblement respecte de la resta del dia.
I l'últim punt que per mi també fa innecessari aquest llaç, ¿quin interès tenim en què els trens d'Avinguda Tibidabo vagin a la Plaça Catalunya si per anar-hi ja hi haurà els trens de la línia del Vallès que es podran agafar fent transbordament a Sant Gervasi? ¿Per què volem fer un túnel paral·lel a un altre d'existent quan els trens d'Avinguda Tibidabo se'ls podria encaminar a altres llocs de la ciutat mal servits enllaçant pel camí amb la resta de la xarxa?
I encara que no vingui massa a tema, però en aquest cas ja m'avanço a algú que ho pugui dir a qui en aquest cas sí que li donaria la raó, tots aquests diners invertits en una obra si més no qüestionable servirien per construir un túnel de rodalies sota l'Avinguda Diagonal.
437.001 ha escrit:
Altra pregunta: llaç de Gràcia? Qu´ és açò?
👍0👎0