De l'AVUI:
-----------------------------
"El 99,8% dels conductors no s'han d'amoïnar pel carnet"
referents · "Estem a la meitat de la taula europea de mortalitat, però ens volem assemblar a Suècia i el Regne Unit"
solució màgica · "El nou permís no és la panacea, només és un pas més en la lluita contra la sinistralitat"
codi penal · "Cal que conduir sense permís sigui delicte"
Per Quim Torrent
Assegut al seu despatx, Rafael Olmos atén l'AVUI. Puntual i metòdic, mentre el periodista prepara els estris per entrevistar-lo, aprofita el temps per signar un munt de formularis que li acaba de fer arribar un dels seus col·laboradors. Ho fa taral·lejant una cançó de Serrat i aprofita la mínima ocasió per fer broma. Les xifres d'accidentalitat, però, li canvien la cara.
162 morts, 149 accidents mortals, 57 ferits aquest 2006. En els últims anys s'han reduït els accidents, però segueixen sent molts morts. Per què no escarmentem?
El que passa és que portem un cert endarreriment amb els països de la UE i ho hem de recuperar a corre-cuita perquè hi ha vides pel mig. Estem a la meitat de la taula de mortalitat europea, però nosaltres ens volem assemblar als països capdavanters: Suècia, Regne Unit i Holanda. Estem en el bon camí per intentar complir els compromisos de la UE.
Quin paper jugarà el carnet per punts en la reducció de la sinistralitat?
Un dels elements que defineixen els països capdavanters és el carnet per punts. Ara l'Estat s'hi ha afegit, però recordo que des de fa anys l'STC ha estat la gota malaia demanant aquest sistema. Pot anar bé, perquè en els països on s'ha instaurat la mortalitat s'ha reduït entre un 5% i un 10%.
Dues mesures complementàries.
El permís no toca en una tómbola. Serà un bé preuat que farà que els conductors tinguin cura del seu permís. Ens permetrà formar a qui més ho necessita. Fins ara les administracions només formàvem els nens, els jubilats, els conductors professionals o els professors d'autoescola. En canvi, els infractors reincidents no s'havien de reformar.
El nou carnet va dirigit a ells?
El 99,8% dels conductors no s'ha d'amoïnar. Els estudis assenyalen que com a molt 6.000 infractors podrien perdre el carnet el primer any. Són el 0,2% dels quatre milions de conductors catalans.
Velocitat i alcohol
Velocitat, alcohol, no utilitzar els sistemes de retenció, saltar-se stops i semàfors, o avançar en contínua. Estem parlant d'infraccions que cometen el 0,2% dels conductors.
¿Hi ha relació directa entre aquest 0,2% de conductors i la sinistralitat?
La infracció més greu que mai no s'ha de cometre és l'accident. Dit això, un terç de l'accidentalitat té com a causa directa la velocitat. Encara avui el 36% dels que condueixen i moren anaven amb una taxa d'alcohol superior a la permesa. És una relació causa-efecte.
¿Amb el carnet per punts n'hi haurà prou per acabar amb aquests infractors?
El carnet per punts no és la panacea. És un element més de cara a aconseguir reduccions significatives de sinistralitat. No podem deixar de fer les altres coses que estem fent. Es tracta d'una lluita continuada. L'administració ha d'estar alerta en tot: l'arranjament de les vies, millores en els vehicles...
¿Està garantida l'aplicació del carnet per punts a Catalunya?
Sí. Absolutament.
La principal preocupació és l'aplicació als municipis...
Nosaltres hem apostat molt per l'àmbit local, perquè té el 80% de l'accidentalitat amb víctimes. La gestió dels punts és competència estatal, però des de l'SCT gestionarem la recuperació dels punts. És veritat que la direcció general de Trànsit (DGT) ha reconegut que hi ha un endarreriment en els municipis, però des de l'SCT donarem tot el suport i fomentarem que els terminis de relació del permís per punts amb els ajuntaments es redueixin com més millor.
Però això és un greuge. Se sancionarà més a Catalunya que a Espanya.
No. Ens implicarem amb els municipis d'aquí i d'allà perquè quan la DGT ho aconsegueixi als ajuntaments catalans voldrà dir que també ho pot fer als altres.
Hi ha voluntat, però no totes les policies locals tenen el mateix nivell d'exigència.
Els ajuntaments fan feina. Hi pot haver-hi excepcions, però Catalunya té 8.000 policies locals d'un nivell que ja li agradaria a la resta de l'Estat. El sistema per punts és molt complex. A França es va instaurar el 94 i no va funcionar fins al 2004. N'hem après molt i no trigarem tant.
Molts conductors es queixen de la desinformació que hi ha amb els detalls, com per exemple el nombre de punts que es restaran per determinades infraccions.
No cal que se sàpiga com es descomptaran. Ho farà un programa informàtic. En el moment que hi hagi una infracció se'ls comunicarà la sanció econòmica i els punts restats. No s'ha de saber res més: quan al ciutadà se li doni la multa ja sabrà que li queden menys punts.
Després del carnet per punts quin és el següent pas per reduir la sinistralitat?
De moment, aplicar millor el que hi ha. No hi ha res més, ni aquí, ni a la UE, ni al Japó, ni a Austràlia.
Però hi ha una reforma del Codi Penal en procés...
És evident. És un complement. Per tancar el cercle cal que la circulació sense permís de conduir sigui delicte. Si no, no té sentit. El carnet per punts no funcionaria. L'altre element fonamental és que totes les condemnes penals estiguin vinculades al permís per punts, perquè són els casos més greus.
Un consell per als conductors.
No infringir, perquè aconseguiran dues coses: no perdre punts i, més important, no tindran accidents.
👍120👍0👎0