Regió-7, 20 de novembre de 2024 ha escrit:
El secretari de Mobilitat afirma que l'usuari d'FGC de Manresa i Igualada no farà transbordament a Martorell
Manel Nadal diu que el nou govern estudiarà portar el perllongament del servei de viatgers d'FGC més enllà de Santpedor
David Bricollé
Barcelona 20 NOV 2024 13:00
Manel Nadal (Girona, 1953) va ser un dels primers nomenaments de pes del Govern de Salvador Illa a la Generalitat. A final d'agost es convertia en nou secretari de Mobilitat i Infraestructures del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. Càrrec que el converteix en un dels homes (per no dir l'home) amb més carpetes pendents de la Catalunya Central i, en especial del Bages. El present i el futur d'infraestructures tan debatudes com la C-55, l'autopista C-16, el servei de Rodalies Renfe o el de Ferrocarrils és, de manera més o menys directa, a les seves mans. Nadal ja va ostentar aquest càrrec amb el govern tripartit, a la primera dècada d'aquest segle. I del seu despatx van sortir llavors estudis com el del desdoblament de la C-55 o la xarxa de tramvies del Bages.
Parlem de trens. Entenc que, pel que fa a la xarxa de Rodalies Renfe, estem en una situació d’impàs, per les negociacions pel traspàs. Però l'R4, la línia de Manresa, és una línia prioritària perquè entri els paquets immediats d’aquest traspàs?
Val a dir que en l'acord de traspàs no hi figurava la totalitat de l'R4, però en reunions posteriors és una de les vies que s'ha incorporat a l'esquema de línies susceptibles de ser traspassades. Van començar amb l'anterior govern i ho hem continuat nosaltres, i el que puc dir és que figura l'esquema de les vies traspassables.
Però no està en l’acord base...
No està en l'acord, per tant, és un tema que s'està treballant.
I parlem d’un traspàs íntegre, és a dir, de la línia tal com és ara sencera, de Manresa fins a Sant Vicenç de Calders?
Hem de veure quin tram acaba sent.
Amb traspàs o sense, quines millores es poden fer en aquesta R4 per guanyar el que fa tant temps que es reclama, com és la reducció del temps de viatge?
De millores, en els últims anys, se n’han fet. De seguretat i de senyalització. S’ha actuat en la fixació de talussos, s’ha instal·lat a la línia l'ERMTS [sistema automàtic de gestió i de control del trànsit ferroviari], s’han fet tot un seguit d’intervencions molt importants en matèria de seguretat. És cert que hem de millorar en temps de viatge, de la manera que sigui possible. Crec que el fet que l'R4 ara arrencarà i acabarà directament a Manresa, de manera independent de la línia que continua cap a Lleida, també ajudarà a millorar la resiliència, que hi hagi menys incidències i hi hagi més fiabilitat. I llavors, hem de veure si l'entrada a Barcelona amb aquest salt del Moltó que s'ha de fer a Montcada Bifurcació [un encreuament a doble nivell de les diferents línies que hi conflueixen, entre les quals l’R4] ajuda a millorar la fluïdesa i, amb ella, la velocitat. Crec que quan es faci serà una gran millora. I cal valorar la possibilitat de veure si, per exemple, Ferrocarrils pogués operar un tram d'aquest R4, com farà amb la línia de Lleida. Renfe per un cantó i Ferrocarrils per un altre.
Aquest salt de moltó és una de les grans infraestructures de les quals es parla fa anys, com també del túnel de Montcada, que permetrien retallar trajecte. Però en quin estadi els tenim?
El túnel de Montcada i el salt de moltó jo crec que van lligats l'un amb l'altre i formen part del Pla de Rodalies, de la primera fase. I, per tant, crec que és un tema que hem de desencallar el 2025. En aquests moments s'ha millorat molt la interlocució amb l’Adif, tenim un responsable d’Adif a Catalunya, estem fent un seguiment permanent i estem plantejant aquest tema.
Encara referent a l’R4, el 2014 es van posar en marxa uns trens semidirectes que, sortint de Manresa, feien parada a tres estacions [Sant Vicenç, Terrassa i Sabadell] abans d’entrar a Barcelona, en les hores punta d’anada i de tornada. Es van eliminar l’abril del 2022. Són recuperables?
Es pot estudiar. Nosaltres estem fent un pla de serveis ferroviaris i hem de veure si hi ha un nou esquema de serveis regionals en el qual es podria haver-hi, per exemple, uns serveis semidirectes en diferents punts, entre els quals aquests de Manresa. Formarà part del pla de serveis ferroviaris que estem estudiant.
I aquest pla va lligat al traspàs de Rodalies o és independent de com avanci el traspàs?
Són dues qüestions diferents. És a dir, el pla de serveis ferroviaris ha de contemplar tots aquells serveis que l'Estat està fent en aquests moments, tots aquells que l'Estat o Renfe està fent perquè la Generalitat li ha encomanat, tots els de Ferrocarrils de la Generalitat i tot allò que creiem que s'ha de fer de nou. És un tema de plantejar increments de serveis, aquells que creguem que són raonables.
Passo a Ferrocarrils. El 2009 es va presentar, també el tripartit, una proposta de xarxa de tramvies molt ambiciosa, el tren-tram, que pretenia arribar a diverses poblacions com Sallent, Sant Joan o Súria, aprofitant majoritàriament les línies de mercaderies de la potassa, més alguns trams urbans nous. Just a l’inici de l’estiu i a les acaballes del seu govern, ERC va presentar una revisió i actualització d’aquell estudi i el que es plantejava, de moment, era arribar al parc de l’Agulla i Santpedor. Ens hem de quedar aquí?
Com a xarxa, diguem, ja impulsada i amb compromís de fer-se, sí. Com l'anterior govern estudiarem la continuïtat més enllà. El compromís en aquests moments a la xarxa ferroviària més de Manresa ciutat és el soterrament i aquestes dues estacions fins a Santpedor. Aquesta és de les més factibles perquè ja hi ha una línia. Dels estudis que s'han fet de xarxa tramviària a Catalunya, que en general donen resultats molt desfavorables des del punt de vista econòmic, aquest és dels que és més factible perquè la xarxa està feta.
Però quedant-se a Santpedor...
Crec que podem continuar una mica més enllà. Ara, diguem el que està fet i programat és fins a Santpedor. T’ho diré d’una altra manera. El Govern seguirà amb els compromisos contrets per l’executiu d’Esquerra Republicana de Catalunya, i els nous els estirarem.
I de la línia de Ferrocarrils de Manresa cap a Barcelona, que ja sabem que no és l’opció amb un temps de trajecte més comercial, se’n pot millorar alguna cosa?
Aquí hi ha un element nou per part del nou Govern que em sembla rellevant. Que és que l'opció que ha estat sobre la taula que els trens que fan servei cap a Manresa i cap a Igualada haguessin de tallar a Martorell i fer transbordament, això s'ha descartat.
Totalment?
Totalment. Els trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Manresa i Igualada cap a Barcelona seguiran sent directes. Vam fer l’encàrrec a la companyia, es va estudiar i considera que és la manera com podem fer funcionar millor. Per què? Perquè com que hi ha el futur tram nou de Passeig de Gràcia, perllongació des de la plaça Espanya de Barcelona, pensem que aquesta línia és l'aposta de Ferrocarrils des d’ara. El metro del Baix Llobregat i l’accés al Bages i l’Anoia. Serà la prioritat, la nineta dels ulls de Ferrocarrils i d'aquest govern per millorar aquest tren. També comprar nous trens, millorar senyalitzacions, i millorar el que sigui possible per reduir el temps de viatge, com per exemple habilitar més punts on es puguin creuar dos trens. Aquesta serà la prioritat ferroviària d'aquest govern.