També torno a posar la meva proposta per la línia Llobregat-Anoia en torn a una nova entrada a Barcelona que des-de Sant Vicenç dels Horts vagi en viaducte per sobre l'autopista fins a Zona Universitària (l'últim tram en túnel), en versió perfeccionada. La nova línia d'accés tindria quasi 10 km de llarg i només una parada intermitja a Esplugues a l'alçada de Laureà Miró, enllaçant amb el TramBaix. Amb només una parada, serien uns 12 minuts des-de SVH fins a ZU.
Primera fase
A la primera fase es fa aquesta nova entrada i una remodelacó de l'estació de Sant Vicenç dels Horts per que tingui andana central enlloc d'andanes laterals.
Els serveis s'ordenarien així: Les línies R5/R50 i R6/R60 passen a utilitzar la nova entrada de ZU, amb 2 circulacions per hora i ramal, osigui 4 trens per hora en total (inicialment). Des-de SVH van directes fins a Martorell-Central (o com a molt parada a Sant Andreu de la Barca), i des-de Martorell-Central alternant un tren amb parada en totes i un tren semidirecte fins a Manresa i Igualada, respectivament. En una primera fase això significa que les parades menors es queden amb només un tren per hora.
Per al temps de trajecte només agafo l'exemple d'Igualada, ja que el ramal a Manresa es més llarg i a Manresa hi ha Renfe, que té molt més potencial de ser el tren ràpid cap a Barcelona. Pèro el concepte seria anàleg al del ramal Igualada.
Llavors: temps de trajecte seria: ~12 minuts ZU-SVH, ~12 minuts SVH-Martorell, 45 minuts Martorell-Igualada el tren ràpid, que a més de les parades qu'omet l'actual R60 també ometria Vallbona d'Anoia i La Pobla de Claramunt, retallant a 45 minuts el trajecte. En la suma tot fa 1 hora i 10 minuts entre Igualada i Zona Universitària. No pas perfecte, pèro ja una millora significativa respecte als 1h27m que triguen actualment els R60 fins a Pl. Espanya. Els busos directes des-de Igualada fins a la Diagonal alta em sembla que triguen al voltant d'1h5m no? I això amb menor comfort, capacitat limitada i subjecte a les condicions de tràfic. Llavors un tren que fa 1h10 ja pot ser competitiu. El tren amb parada en totes al ramal calculem-li uns 1h15.
A la línia actual entre Martorell i Espanya queden els trens S i els L8. Amb l'espai que deixa la desaparició dels R es podria fer un millor horari: L8 cada 9 i 6 minuts, i intercalat un S cada 15 minuts que no para a Magòria, Ildefons Cerdà, Sant Josep i Almeda (i potser Molí Nou). L'idea es retallar el trajecte de Martorell-Pl. Espanya cap als 30 minuts.
Exemple d'horari entre Espanya i Sant Boi:
Codi: Selecciona’ls tots
Espanya Sant Boi Temps tr.
L8 .00 .16 16
S .06 .18 12
L8 .09 .25 16
L8 .15 .31 16
S .21 .33 12
L8 .24 .40 16
L8 .30 .46
Etc.
Permetent un trasbord fàcil a Sant Boi per a la gent que agafa l'L8 a una estació on no para l'S i vol seguir cap a Martorell.
Després, els S fan enllaç creuat a Sant Vicenç dels Horts, reformant l'estació perque tingui andana central. Llavors sempre paren els dos trens que van en la mateixa direcció, un S i un R direcció nord o sud ambdós. Les dues línies tindrien freqüència de 15 minuts, llavors encaixa perfectament. L'R surt primer i l'S el segeuix. Després lo mateix en la direcció inversa: Arriba l'S i s'espera un minut o dos fins que arribi l'R que ve just al darrera. Enllaç creuat a mateixa andana i tots dos segueixen.
Fins aquí la primera fase. Per això caldria la nova línia d'accés a Barcelona, 10 km quasi tot en viaducte i un trosset de túnel a Zona Universitària, i la reforma de l'estació de Sant Vicenç dels Horts. No és pas un obra menor, pèro tampoc es megalòman, i l'utilitat seria doble: Per al nou accés dels trens ràpids, i per un servei més eficient entre Espanya i Martorell.
Primera fase bis
Un altre cosa que es podria fer adicional a la primera fase seria allargar els L8 fins a Sant Vicenç dels Horts, fent o bé una via morta al costat de les existens (difícil per poc espai pèro potser possible just abans de l'edifici de l'estació) o amb una via morta subterrània. Llavors o bé fer vies d'avançament a Molí Nou, mantenint aproximadament el concepte horari que vaig donar com exemple i fer avançament a Molí Nou, o forçar una mica més l'horari, sent les sortides: L8: .00 | S: .08 | L8: .10 | L8: .15 ; i així endevant, amb freqüència de 8-2-5 minuts, i l'S saltant-se a més Molí Nou i Colònia Güell. Com que els L8 arribarien just abans dels S, també tindrien enllaç amb els semidirectes cap a Igualada i Manresa.
Llavors temps de trajecte: L8 fins SVH 27 minuts, S fins a SVH 21-22 minuts. També es pot fer inicialment sene avançament, i més endevant fer vies d'avançament per horaris més regulars o augmentar freqüència entre Espanya i SVH.
Segona fase
La segona fase pertanya als Ramals cap a Manresa i Igualada. L'idea es que puguin circular 4 trens per hora i sentit, dos semidirectes i dos amb parada en totes, caldria fer els desdoblaments que calguin per permetre els creuaments necesaris. De pas es podrien fer en aquesta fase rectificacions de traçat on sigui raonable de fer per millorar el temps de trajecte. L'ideal seria que el semidirecte Igualada-ZU fes 1h. Pèro si s'arriba a 1h5m també es un temps bò.
Els semidirectes continuen capa ZU tal com es va fer en la primera fase. Els que tenen parada en totes finalitzen a Martorell-central, enllaçant sempre amb el semidirecte de l'altre ramal. Osigui, quan arriba el tren lent provenint d'Igualada es troba amb el tren ràpid provenint de Manresa, i v.v., permetent l'enllaç al tren ràpid cap a Barcelona.
Un altre opció es continuar els trens lents com a S cap a Pl. Espanya, pèro hi ha la dificultat de que quedaria poc marge amb els semidirectes que no fan parades entre Martorell i SVH. Tampoc per horari no es poden quadrar els S que fan enllaç creuat a Sant Vicenç dels Horts amb aquests serveis lents als ramals, ja que els semidirectes només guanyen uns 5-7 minuts entre SVH i Martorell C.. A més una freqüència de 7,5 minuts entre Martorell i Pl. Espanya sembla exagerat, veient que també hi han 4 trens/hora cap a ZU. Llavors la solució de compromís es deixar els trens lents entre Igualada/Manresa i Martorell, a canvi de tenir un enllaç a la mateixa andana a Martorell per continuar cap a ZU.
Amb això quedaria als ramals 2 semidirectes per hora cap a ZU, i 2 trens lents fins Martorell.
Amb això hi hauria també per la Llobregat-Anoia un projecte de futur, que es pot fer per fases i cadascuna de les fases donant ja utilitat. Li trobeu alguna falla a la meva proposta?