De l'AVUI:
-----------------------------
Caos als municipis
Tàrrega · L'alcalde reconeix que tenen els "deures per fer", però signaran un conveni amb el Servei Català de Trànsit
Cassà de la Selva · Ha demanat ajuda als ajuntaments grans de les comarques gironines
Tortosa · No notificarà els punts que s'han de restar als infractors: deixarà que ho faci la DGT
E. Escriche / O. Margalef / J. Tort
Desconcert i desconeixement. Així es podria definir la situació dels ajuntaments petits i mitjans amb l'entrada en vigor del carnet per punts. Tot i que s'espera que els municipis grans arrosseguin els petits, el cert és que en aquest moment el més calent és a l'aigüera.
A les comarques gironines, la nova normativa ha intensificat la col·laboració entre els municipis gironins. Per exemple, Cassà de la Selva, amb poc més de 8.000 habitants, ha demanat ajuda a policies locals de ciutats més grans, com la de Salt, per saber quins passos ha de seguir per aplicar la normativa. Alhora també ha provocat que els ajuntaments hagin hagut de treballar de valent els últims dies per tenir els deures fets.
Olot va aprovar la modificació de l'ordenança municipal per adaptar-la a la llei de punts dijous passat, mentre que l'alcalde de Banyoles va mantenir una reunió dimecres amb el cap de la regió policial dels Mossos d'Esquadra de Girona per resoldre dubtes. Salt és el que té una situació més complexa, ja que li coincideix l'aplicació amb el traspàs de la gestió de tramitació de multes a la Diputació de Girona. "Això vol dir que serà aquesta administració la que haurà de tramitar les multes del municipi a trànsit", aclareix el cap de la policia local, Antoni Marco. Tot i les dificultats, els municipis coincideixen a assenyalar que el gran volum de feina el tindran els Mossos.
Malgrat que no és obligatori, les autoritats de Trànsit han recomanat a totes les policies que facin constar a les denúncies els punts que restarà cada infracció. D'aquesta manera es pretén que els conductors prenguin consciència com més aviat millor que les infraccions amb el vehicle tenen conseqüències més enllà de les multes econòmiques. Així i tot, hi ha ajuntaments que no tenen previst fer constar a la còpia de la denúncia els punts restats.
És el cas de ciutats com Reus o Tortosa. "Els agents emplenaran el mateix formulari que fins ara, i s'afegirà un annex que s'enviarà a Trànsit. Serà la direcció general la que quantificarà la sanció per punts", van explicar fonts municipals de Tortosa. En canvi, en principi, els 28 ajuntaments que tramiten les denúncies a través de la Diputació de Tarragona faran constar els punts que comporta cada sanció.
La majoria de pobles petits no tenen policia local. Alguns han format cossos de vigilants, que no tenen la competència per posar multes de trànsit. Però entre els municipis mitjans també hi ha incertesa sobre els protocols que estableix la nova reglamentació. "La policia local continuarà de moment amb el procediment habitual de sancions", van reconèixer fonts municipals de Vandellòs i l'Hospitalet.
Lleida, en canvi, ho té tot a punt i preveu la pèrdua de 2 a 6 punts en funció de la infracció, a més de revisar a l'alça i fins i tot doblar algunes de les multes de trànsit. La Paeria ha aplicat el reglament estatal a la seva ordenança de seguretat viària i, per tant, la pèrdua de punts que correspon, però ho aplicarà al setembre. El regidor de Seguretat Ciutadana, Lluís Pere Alonso, va explicar que els municipis tenen marge pel que fa a la imposició de sancions, de fins a 600 euros en els casos de les molt greus, i que s'havien revisat a l'alça en aquelles infraccions més comunes, com els aparcaments, l'excés de velocitat i en les mesures de seguretat.
A comarques, però, la nova normativa queda aturada. Per ara, la majoria ho deixa tal com està. Joan Amézaga, alcalde de Tàrrega, amb 15.600 habitants i 15 policies locals, va reconèixer que "tenim els deures per fer" i va explicar que tenen pendent de signar un conveni amb el Servei Català de Trànsit. A Alcarràs, amb 4.600 habitants, dos policies locals i 6 vigilants municipals, no preveuen revisar l'ordenança. L'alcalde Gerard Serra va manifestar que són poques les multes que imposen i no tenen l'envergadura ni la problemàtica de grans ciutats, fet que els permet mantenir-se i aplicar estrictament el que digui la normativa. Els municipis més petits, sense policia pròpia, entenen que no pateixen problemes al centre urbà i ho deixen en mans dels Mossos.
👍120👍0👎0