La T1 de l’aeroport de Barcelona guanyarà 70.000 metres quadrats amb el desplaçament de la façana
Les obres tenen un pressupost de 700 milions i començaran el 2028
La terminal T1 de l’aeroport de Barcelona guanyarà uns 70.000 metres quadrats de superfície, un 15,5% més, durant el 2031 i el 2032, quan s’acabaran les obres de remodelació de l’espai. L’actuació comportarà un desplaçament de 38 metres de la façana cap endavant. La gestora de la infrastructura, AENA, preveu de començar els treballs el 2028 i hi destinarà una inversió de 700 milions d’euros. Les obres faran necessari construir nous vials d’accés a la terminal per als passatgers, autobusos, taxis i VTC, i enderrocar l’antiga torre de control, fora d’ús des del 2005. Així, la terminal quedarà més a prop de l’edifici del pàrquing. El pressupost de l’ampliació s’inclou dins els 3.200 milions anunciats per AENA per ampliar la infrastructura i allargar la tercera pista.
L’ampliació de la terminal busca guanyar superfície de facturació en un aeroport al límit de la seva capacitat operativa i encabir els nous filtres de seguretat EDSCB, que necessiten més espai que els convencionals.
En una atenció als mitjans, la directora de l’aeroport, Eva Valenzuela, ha dit que les obres de desplaçament de la façana seran complexes i comportaran incomoditats per als passatgers perquè s’han de compaginar amb l’operativa normal de l’aeroport, que l’any passat va rebre més de 55 milions de passatgers. Alhora, Valenzuela ha dit que aquests treballs seran en benefici de tothom. “Venen obres amb incomoditats que es notaran, però cal tenir present que són per a la millora de l’aeroport”, ha afegit.
Quan comencin les obres de la façana, s’haurà de modificar el flux d’entrada a l’aeroport, inhabilitant les portes actuals amb un recorregut alternatiu, i caldrà desplaçar el trànsit de vehicles, taxis i autobusos a nous carrils. El projecte bàsic del desplaçament de la façana s’està redactant i no es preveu que estigui acabat fins d’aquí com a mínim un any.
Valenzuela ha posat l’accent en la importància de les obres a llarg termini, especialment en una infrastructura que ha estat al centre del debat per l’ampliació de la tercera pista, però ha remarcat que les actuacions més quotidianes també són essencials per assegurar la competitivitat de l’aeroport, la qualitat del servei i garantir un aeroport de primer nivell.
Ha reiterat que l’ampliació de la pista és necessària, però també cal adequar les terminals, ja que són actuacions complementàries. L’allargament de la tercera pista té una tramitació més complexa perquè s’ha de tramitar un nou pla director i aquest haurà de superar la revisió de les propostes ambientals de la Comissió Europea.
L’obra de la façana es complementa amb altres actuacions que l’aeroport comença aquesta mateixa setmana: el canvi dels filtres de seguretat de la T1 per equips EDSCB, per fer-los més eficients i permetre als passatgers passar-hi sense haver de treure els aparells electrònics ni els líquids. Aquestes màquines, amb escàners 3D que apliquen tomografia assistida per ordinador, ja s’han instal·lat parcialment a la T2 i al corredor aeri Barcelona-Madrid.
Aena preveu que els filtres siguin plenament operatius a tota la T2 a finals d’aquest any. Les obres a la T1 s’allargaran fins al primer trimestre del 2027, quan ja hi haurà instal·lats tots els nous filtres previstos. En total, es destinen 39 milions d’euros a aquesta millora, dels quals un 30% ja s’han executat. Aquest pressupost no s’inclou a l’acord d’ampliació de l’aeroport.
La directora de la infrastructura ha insistit en la necessitat de comprendre els motius de les actuacions, tot destacant que els nous filtres permeten millorar significativament els estàndards de seguretat. Ha explicat que les principals molèsties per als passatgers seran que una part del control de seguretat restarà tancada i els accessos als filtres canviaran. L’operativa de l’aeroport no s’aturarà en cap moment per cap de les obres anunciades.
https://www.vilaweb.cat/noticies/t1-aer ... -quadrats/