Ja hi ha data pel tall de la R3. El 27 de setembre comença un tall de 16 mesos de la Garriga cap a avall.
https://el9nou.cat/osona-ripolles/actua ... g_rewarded
El segon tall de l’R3 s’allargarà 16 mesos, fins al gener de 2027
Es dividirà en dos períodes de vuit mesos. En el primer, no hi haurà servei ferroviari entre l’Hospitalet i la Garriga. En el segon, entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga
Ferran Polo
11/06/2025
Centelles
El segon tall de la línia R3 per culminar el desdoblament entre Parets i la Garriga durarà 16 mesos i començarà el 27 de setembre que ve. L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) i Renfe han explicat els detalls del tall i del pla alternatiu de transport als ajuntaments de la línia i entitats en defensa del tren del territori en una trobada aquest dimecres al matí a l’Escola Industrial, a Barcelona. També hi han participat representants del Ministeri de Transports i del Departament de Territori de la Generalitat.
El tall es dividirà en dues fases. La primera –del 27 de setembre a l’abril de 2026– no hi haurà servei ferroviari entre Montcada Bifurcació i la Garrigs perquè serà la part on la duplicació de vies es farà coincidir amb la renovació de les vies i andanes de Montcada Bifurcació. Afectarà uns 21.500 passatgers al dia i deixarà sense servei ferroviari les estacions de l’R3 situades a Mollet, Parets, Granollers i les Franqueses, al Vallès Oriental. La Garriga només tindrà trens per anar en direcció nord.
Fase 1 del tall a l’R3 entre setembre de 2025 i abril de 2026
Tampoc no tindran servei de l’R3 totes les esstacions situades al sud de Mollet-Santa Rosa. De fet, en la primera fase, també se suprimirà el servei de l’R3 entre l’Hospitalet i Montcada Bifurcació. L’R4 -amb trens amb doble configuració a primera hora- i el metro hauran d’assumir els passatgers de la línia de Vic.
La segona fase es preveu de vuit mesos més: de l’abril de 2026 al gener de 2027. En aquest cas, el tall serà de Mollet a la Garriga i afectarà uns 12.000 viatgers cada dia. En aquest cas, hi haurà servei amb tren entre la Garriga i La Tor de Querol i també, a diferència del primer tall, al tram sud, des de l’Hospitalet fins a Mollet-Santa Rosa.
Fase 2 del tall a l’R3 entre abril de 2026 i gener de 2027
En tots dos talls, Renfe publicarà nous horaris de pas dels trens. Es preveu freqüències de dos terns per hora al tram principal de la línia. Fins i tot, es milloraran les freqüències actuals en algunes franges horàries, dies o estacions de la línia.
Mollet-Santa Rosa i Centelles, principals estacions per a l’intercanvi entre tren i autobusos
L’operativa del pla de transport alternatiu per carretera pivotarà, principalment, a les estacions de Mollet-Santa Rosa i Centelles.
Segons fonts de Renfe, s’ha optat per l’estació de Mollet-Santa Rosa i no la de Parets per les obres que s’estan fent en aquesta darrera per cobrir un tram de vies i construir una nova estació. Això complicava l’operativa dels autobusos i, a la vegada, sense passatgers, es podrà treballar amb major rapidesa. En el cas de Centelles, hi ha espai disponible prop de l’estació per facilitar el transbordament entre tren i autobús, un fet que no passa a la Garriga on l’accés dels autobusos fins a l’estació és molt més complex.
El punt on pararan els autubusos es concretarà a partir d’ara a partir del treball amb els diversos ajuntaments.
Més de 68 milions pel servei alternatiu de bus
Renfe ha licitat ja el servei de bus alternatiu durant el tall que comportarà una despesa de més de 68 milions d’euros. Representa un import semblant al de la construcció dels 17 quilòmetres de doble via i l’electrificació entre Parets i la Garriga. A diferència del primer tall i tal com demanaven els usuaris, es publicaran uns horaris amb les hores de pas dels autobusos que cobriran el servei alternatiu.
En totes dues fases del tall, hi haurà un servei de bus que passarà per totes les estacions. Des de Montcada Bifurcació fins a la Garriga, en la primera fase; i des de Mollet-Santa Rosa a la Garriga, en la segona.
A banda, hi haurà serveis directes entre la Garriga i Barcelona en tots dos sentits. També des de Centelles. En aquest cas, dos vehicles en hora punta i un en hora vall sortiran o arribaran fins a l’estació de Vic.
En la priemra fase del tall, de setembre de 2025 a l’abril de 20226, Renfe també posarà un servei entre Centelles i Barcelona amb una única parada intermitja a Parets. A la pràctica, per tant, Parets també tindrà servei directe a Barcelona durant la primera fase.
No funcionarà en la segona. En aquest cas, hi haurà un servei directe entre Centelles i Mollet-Santa Rosa. En aquestes dues estacions, els passatgers podran seguir en direcció a les estacions situades més al nord o més al sud, segons el cas, en tren.
Els serveis directes està previst que funcionin de dilluns a diumenge i a totes hores. El número de vehicles s’adaptarà en funció de la franja horària.
A Barcelona, la logística del Pla Alternatiu de Transport (PAT) se centra a l’estació de Fabra i Puig. Per tant, a diferència del primer tall, els autobusos no arribaran fins a Sagrera-Meridiana. S’ha optat per aquesta opció per les obres que l’Ajuntament de Barcelona està fent a la Meridiana que limiten l’espai d’aturada dels autobusos i que ja ha obligat a modificar parades de les línies interurbanes regulars que hi passen.
Renfe recorda que el Pla Alternatiu de Transport es pot anar adaptant a les necessitats o comentaris que es puguin anar recollint des dels informadors -que es reforçaran- i des dels mateixos ajuntaments.
Per què es fixa un termni de 16 mesos?
Fins ara, s’havia parlat d’un segon tall d’un any de durada. Adif justifica l’augment fins als 16 mesos per la voluntat de fer coincidir l’actuació amb la remodelació de la platja de vies de Montcada Bifurcació. També per un canvi en la manera de plantejar l’obra del desdoblament: inicialment, s’havia previst preparar un via en els 17 quilòmetres del tram a desdoblar i, després, seguir treballant al costat per acabar la segona. Ara, s‘ha optat per fer la doble via de cop i, per tant, el gener de 2027 ha de ser la data de finalització de l’obra i, per tant, a partir d’aquest moment ja podran circular trens amb la doble via entre Parets i la Garriga.
A la vegada, des d’Adif i Renfe expliquen que el termini té en compte el temps necessari per fer les proves de circulació per la nova infraestructura. En aquest cas, a més, haurà d’incloure la rehomologació dels maquinistes d’acord amb la normativa que espefica que cal fer aquest tràmit quan han estat més de 12 mesos sense passar per un determinat recorregut.
Amb la inclusió del procés de proves, Renfe vol evitar situacions com les que es van donar després de la represa del servei el febrer de 2024 quan es va acabar el primer tall. Van caldre setmanes per consolidar els horaris generant nombroses queixes dels passatgers per la manca de fiabilitat de la línia.