Miquel ha escrit:WMD626 ha escrit:Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...
Tot ve donat per el que entén cadascú com a metro. No pots negar que la línia de Sarrià, vagi en superfície o soterrada era una línia de ferrocarril metropolità que unia les viles de Barcelona, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.
Doncs sí, ho nego. Per diverses raons: La primera, que el Metro de Londres es caracteritzava per la seva construcció. Es va construir ja dins del nucli urbà, amb una infraestructura específicament pensada per anar per sota dels carrers, amb túnels i estacions soterrades. I així es van fer els de Nova York, Budapest, Paris, etc., que convencionalment es consideren com a "metros" o "metros pesats", que és del que es tracta. En canvi, el Tren de Sarrià va ser des del principi un tren convencional. Berlin va posar en marxa la seva xarxa de S-Bahn el segle XIX, però tothom té clar que el primer Metro va ser l'U-Bahn obert el 1900.
Per això mateix, no considero el Tren de Sarrià com un metro (almenys fins a 1929) sinó com un tren interurbà, com l'esmentat S-Bahn de Berlín i com eren, en realitat, molts dels primers ferrocarrils europeus: el Londres-Greenwich, el Paris-Versalles, el Nàpols-Portici, el Nüremberg-Furth (aquests dos últims, primers ferrocarrils d'Itàlia i Alemanya tenien una llargada de 6 kilòmetres, un mes que el Barcelona-Sarrià), i també els primers ferrocarrils barcelonins, com el Barcelona-Mataró, el Barcelona-Martorell i el Barcelona-Granollers . Per cert, aquest últim feia serveis limitats de Barcelona a Sant Andreu de Palomar, amb parades al Clot i Horta, ja el 1855, vuit anys abans que s'obrís el ferrocarril de Sarrià. O sigui, que fins i tot acceptant el teu punt de vista, no "cola" el Tren de Sarrià com a primer metropolità.
I per últim, no podem aplicar conceptes com "metropolità", en el sentit dels segles XX-XXI, a fets que van tenir lloc el segle XIX. Ara bé, quan la història del ferrocarril la fan des dels gabinets de comunicació de les empreses, passen aquestes coses...
👍0👎0