Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Peatges a Catalunya
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1686
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Peatges a Catalunya
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha afirmat aquest dilluns:
Sobre la vinyeta, Calvet ha defensat aquesta tarifa plana --per temps i no per quilòmetres-- que pagarien els usuaris de les vies d'alta capacitat seguint el criteri que "qui usa i contamina, paga", i que el seu antecessor en el càrrec, Josep Rull, va situar en entre 40 i 100 euros per l'ús il·limitat d'aquestes vies.
Calvet ha xifrat en 160 milions d'euros l'estalvi en el conjunt del sistema de mobilitat de Catalunya amb aquest sistema, al que se sumen l'alliberament de 3.000 milions d'euros en deu anys per millorar el transport públic --300 anuals--, 2.500 milions per resoldre colls d'ampolla i 1.200 milions per a l'ambientalització de la flota.
Sobre la finalització de la concessió de les autopistes, el conseller s'ha referit al ministre de Foment, José Luís Ábalos, que va anunciar al juny que aixecaria els peatges d'acord fossin vencent les concessions.
"No sembla que els nous responsables de Foment sàpiguen com afrontar aquest moment. Nosaltres, si. Cal ser valents i pensar en un canvi de paradigma", ha assegurat Calvet, que vol que es convoqui de forma immediata el grup de treball sobre peatges amb tots els agents implicats.
De mantenir per part de Foment aquesta política, en el cas de Catalunya afectaria el tram Alacant-Tarragona, amb finalització al 31 de desembre de l'2019; l'AP-2 Saragossa-Mediterrani, que acaba el 31 d'agost de l'2021, i el tram de l'AP-7 entre Tarragona i la Jonquera, que acaba el 31 d'agost de l'2021.
Font: La Vanguardia i d'altres fonts documentals. Salut!
Sobre la vinyeta, Calvet ha defensat aquesta tarifa plana --per temps i no per quilòmetres-- que pagarien els usuaris de les vies d'alta capacitat seguint el criteri que "qui usa i contamina, paga", i que el seu antecessor en el càrrec, Josep Rull, va situar en entre 40 i 100 euros per l'ús il·limitat d'aquestes vies.
Calvet ha xifrat en 160 milions d'euros l'estalvi en el conjunt del sistema de mobilitat de Catalunya amb aquest sistema, al que se sumen l'alliberament de 3.000 milions d'euros en deu anys per millorar el transport públic --300 anuals--, 2.500 milions per resoldre colls d'ampolla i 1.200 milions per a l'ambientalització de la flota.
Sobre la finalització de la concessió de les autopistes, el conseller s'ha referit al ministre de Foment, José Luís Ábalos, que va anunciar al juny que aixecaria els peatges d'acord fossin vencent les concessions.
"No sembla que els nous responsables de Foment sàpiguen com afrontar aquest moment. Nosaltres, si. Cal ser valents i pensar en un canvi de paradigma", ha assegurat Calvet, que vol que es convoqui de forma immediata el grup de treball sobre peatges amb tots els agents implicats.
De mantenir per part de Foment aquesta política, en el cas de Catalunya afectaria el tram Alacant-Tarragona, amb finalització al 31 de desembre de l'2019; l'AP-2 Saragossa-Mediterrani, que acaba el 31 d'agost de l'2021, i el tram de l'AP-7 entre Tarragona i la Jonquera, que acaba el 31 d'agost de l'2021.
Font: La Vanguardia i d'altres fonts documentals. Salut!
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
És una resolució del Consell Comarcal del Berguedà on també es demana l'establiment d'un servei de viatgers a la línia de Sallent de FGC.Regió-7, 27 d'octubre de 2021 ha escrit: El Berguedà demana la gratuïtat del peatge de la C-16 per als residents de la comarca
La petició es farà arribar al departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat
[...]
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 17 de gener de 2023 ha escrit: El món al revés a la C-16: motos que paguen quan els cotxes passen gratis
Les motos no tenen accés a la gratuïtat de la ronda de Manresa, aplicable a cotxes i furgons, per un inconvenient tècnic derivat de portar només matrícula a la part posterior
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 21 de febrer de 2024 ha escrit: Autopista Terrassa-Manresa: 25 anys d'uns descomptes per fascicles
El primer model de bonificacions es va aplicar el 1999, i el 2024 ha portat una petita modificació de les que es van implantar el 2016, que s’afegeix al llarg llistat de canvis que s’hi han introduït
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Relatiu al peatge de la C-16 entre Manresa i Terrassa i el complicat sistema de descomptes:
Regió-7, 5 de març de 2024 ha escrit: El nombre de vehicles que accedeix a l’autopista a Sant Vicenç s’ha duplicat el 2023
Són prop de 6.000 al dia, a la major part dels quals se’ls apliquen els descomptes
L’increment és d’uns 3.000, però Territori admet que de la C-55 se n’han captat uns 2.000
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 18 de març de 2024 ha escrit: L'autopista serà gratuïta per als cotxes que vagin i tornin en menys de 24 hores
La mesura s'aplicarà a turismes en dies laborables a partir de la tardor, caldrà registre previ de matrícula i, igualment, portar teletac o aplicació Satelise
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 30 de juliol de 2024 ha escrit: La gratuïtat de l’autopista per als trajectes en menys de 24 hores s’aplicarà el 4 de novembre
La Generalitat ha aprovat la modificació de la concessió per fer efectiva la mesura, que inclourà també les motos a partir del 16 de desembre
David Bricollé
Manresa 30 JUL 2024 13:17 Actualitzada 30 JUL 2024 16:23
La gratuïtat de l’autopista Terrassa-Manresa (C-16) per als usuaris que facin un trajecte d’anada i tornada en menys de 24 hores serà efectiva a partir del pròxim 4 de novembre. Es tracta de la mesura que la consellera de Territori, Ester Capella, va anunciar el mes de març passat durant una visita a Manresa, i que aquest dimarts el consell de Govern de la Generalitat n'ha aprovat la modificació de les concessions per aplicar-hi aquesta nova modalitat.
Es tracta de l’enèsim pas endavant que porta a terme la Generalitat per fer de l’autopista una via preferent per als usuaris, en aquest cas ‘premiant’ els que en facin un ús més recurrent, amb l’objectiu de descarregar la saturada C-55. I un pas en el qual també hi inclourà les motocicletes, però en aquest cas no serà efectiu fins al 16 de desembre «atès que cal dur a terme un procés d’adaptació tecnològica», segons han argumentat fonts del govern.
El que es farà a partir del primer dilluns de novembre és fer completament gratuït el peatge de Sant Vicenç de Castellet/Castellbell de dilluns a divendres, sempre que el retorn del trajecte es faci en menys d’un dia. El que s’aplicarà serà un descompte del 100%, acotat com es deia a dies laborables, per a qualsevol trajecte que es faci passant pel peatge de Sant Vicenç/Castellbell. Tant si es passa pel peatge central (troncal), en direcció nord o sud, com si es fa pel lateral, en qualsevol dels sentits.
I aquesta gratuïtat es farà efectiva sempre que es faci un trajecte tant d’anada com de tornada, i que aquest es produeixi en menys de 24 hores de diferència (encara que siguin dies diferents. Per exemple, marxar al vespre i tornar quan ja és la matinada de l'endemà). A partir d’aquestes premisses calen les concrecions tècniques. Quins vehicles hi tindran accés? Com fins ara amb les bonificacions que s’han anat aplicant en els últims anys, els de tipus II. És a dir, turismes, furgons i furgonetes. Però també, com es deia, s’hi afegiran, un mes després, les motocicletes. I què caldrà per tenir accés a aquests descomptes? Serà necessari fer un registre previ de la matrícula del vehicle a través de la web d’Autema (estarà operatiu a principi d’octubre), i igualment portar un dispositiu de pagament dinàmic (teletac o aplicació Satelise).
Perquè, de fet, el que farà el sistema és cobrar el peatge i fer-ne el retorn quan ha detectat que el trajecte de tornada s’ha fet dins de les 24 hores.
No hi ha cap limitació a l’usuari per lloc de residència. Amb aquest mesura, segons va destacar en el seu moment la consellera, es vol afavorir la recurrència, és a dir, que els usuaris que segurament diàriament han de fer recorreguts d’anada i tornada per estudis o feina i que ara no utilitzen aquesta via pel seu preu, però que amb el nou descompte del 100% poden passar-se a aquesta via. Aquesta modalitat també s’aplicarà a partir del 4 de novembre a la C-32, en el tram de Sitges al Vendrell, una de les poques autopistes de pagament que queden vigents a Catalunya, juntament amb la C-16.
La Ronda de Manresa no canviarà
D’altra banda, per als vehicles que no facin aquest pas pel peatge d’anada i tornada en menys de 24 hores, de dilluns a divendres no festius tindran un descompte del 40,47% (sempre que portin teletac o Satelise) en hora punta (de 2/4 de 7 a 2/4 d’11 del matí, i de 5 a 9 de la tarda).
L'anomenada Ronda de Manresa es mantindrà com fins ara. És a dir, per a aquests recorreguts ja són i seguiran sent gratuïts, amb l'avantatge que s'hi pot accedir en aquest cas amb el registre de matrícula (sense necessitat de teletac o satelise), passant per les barreres específiques que hi ha habilitades des del gener de l'any passat.
D’altra banda, es mantenen en els mateixos termes els descomptes actuals per a vehicles amb alta ocupació (bonificació del 40%) i de zero i de baixes emissions (30% i 75% respectivament).
En l’anunci del passat mes de març, un altre anunci destacat que va fer la consellera, després de mantenir una trobada amb alcaldes i presidents comarcals de la Catalunya Central, és que el departament encarregaria durant la passada primavera un conjunt d’estudis per analitzar les fórmules jurídiques i econòmiques que permetin «valorar la reversió de la concessió del peatge de la C-16». És a dir, un possible rescat, d’una concessió a la qual ara mateix li queden 12 anys de vida (finalitza el 2036).
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7069
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
"Xapussa" rere "xapussa" per no aplicar la solució real: la gratuïtat per a tothom, la pacificació de l'actual traçat i la millora contundent de freqüències i velocitats en les dues línies ferroviàries de Manresa.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 30 de setembre de 2024 ha escrit: El Govern garanteix que els nous descomptes a l’autopista C-16 s’activaran el novembre
El PSC dona per bona i encarrilada la gratuïtat per als trajectes d’anada i tornada que passin pel peatge en menys de 24 hores
David Bricollé
Manresa 30 SET 2024 6:25 Actualitzada 30 SET 2024 8:37
El nou Govern de la Generalitat, ara amb el PSC, farà efectiva l’aplicació de la nova modalitat de descomptes a l’autopista Terrassa-Manresa (C-16) tal com l’havia anunciat, promogut i preparat l’anterior executiu d’Esquerra Republicana de Catalunya. En temps i forma.
És a dir, a partir del pròxim 4 de novembre, tots aquells usuaris que, en dia laborable, facin un trajecte d’anada i tornada en menys de 24 hores per aquesta via de pagament passant pel peatge de Sant Vicenç/Castellbell el tindran gratuït. Així ho ha assegurat la delegació de Govern a la Catalunya Central, ara encapçalada per Elia Tortolero. De manera que el nou executiu socialista dona políticament per bona la mesura, i tècnicament encarrilada per a la seva implantació d’aquí a cinc setmanes.
Es tracta de l’enèsim pas endavant que porta a terme la Generalitat per fer de l’autopista una via preferent per als usuaris, en aquest cas ‘premiant’ els que en facin un ús més recurrent, amb l’objectiu de descarregar la saturada C-55. I un pas en el qual també inclourà les motocicletes, tot i que en aquest cas, segons va anunciar el departament de Territori quan encara hi governava Esquerra, no serà efectiu fins al 16 de desembre, perquè, segons es va argumentar en aquell moment, cal dur a terme un procés d’adaptació tecnològica.
Així, el que es farà a partir del primer dilluns de novembre és fer completament gratuït el peatge de Sant Vicenç de Castellet/Castellbell de dilluns a divendres, sempre que el retorn del trajecte es faci en menys d’un dia. El que s’aplicarà serà un descompte del 100%, acotat com es deia a dies laborables, per a qualsevol trajecte que es faci passant pel peatge de Sant Vicenç/Castellbell. Tant si es passa pel peatge central (troncal), en direcció nord o sud, com si es fa pel lateral, en qualsevol dels sentits.
I aquesta gratuïtat es farà efectiva sempre que es faci un trajecte tant d’anada com de tornada, i que aquest es produeixi en menys de 24 hores de diferència (encara que siguin dies diferents. Per exemple, marxar al vespre i tornar quan ja és la matinada de l'endemà). A partir d’aquestes premisses calen les concrecions tècniques. Quins vehicles hi tindran accés? Com fins ara amb les bonificacions que s’han anat aplicant en els últims anys, els de tipus II. És a dir, turismes, furgons i furgonetes. Però també, com es deia, s’hi afegiran, un mes després, les motocicletes. I què caldrà per tenir accés a aquests descomptes? Serà necessari fer un registre previ de la matrícula del vehicle a través de la web d’Autema (estarà operatiu a principi d’octubre), i igualment portar un dispositiu de pagament dinàmic (teletac o aplicació Satelise).
Perquè, de fet, el que farà el sistema és cobrar el peatge i fer-ne el retorn quan ha detectat que el trajecte de tornada s’ha fet dins de les 24 hores.
No hi ha cap limitació a l’usuari per lloc de residència. Amb aquest mesura, segons va destacar en el seu moment la consellera, es vol afavorir la recurrència, és a dir, que els usuaris que segurament diàriament han de fer recorreguts d’anada i tornada per estudis o feina i que ara no utilitzen aquesta via pel seu preu, però que amb el nou descompte del 100% poden passar-se a aquesta via. Aquesta modalitat també s’aplicarà a partir del 4 de novembre a la C-32, en el tram de Sitges al Vendrell, una de les poques autopistes de pagament que queden vigents a Catalunya, juntament amb la C-16.
La Ronda Manresa no canviarà
D’altra banda, per als vehicles que no facin aquest pas pel peatge d’anada i tornada en menys de 24 hores, de dilluns a divendres no festius tindran un descompte del 40,47% (sempre que portin teletac o Satelise) en hora punta (de 2/4 de 7 a 2/4 d’11 del matí, i de 5 a 9 de la tarda).
El que s'ha batejat com a Ronda Manresa (gratuïtat ja efectiva des de fa tres anys des del peatge cap al nord, i a l'inrevés) es mantindrà com fins ara. És a dir, per a aquests recorreguts ja són i seguiran sent gratuïts, amb l'avantatge que s'hi pot accedir en aquest cas amb el registre de matrícula (sense necessitat de teletac o satelise), passant per les barreres específiques que hi ha habilitades des del gener de l'any passat.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
No vull fer d'advocat del diable però penso que amb el cost per a l'erari públic que han tingut aquests descomptes potser ja es podria haver rescatat completament el peatge.Regió-7, 10 d'octubre de 2024 ha escrit: Descomptes a l'autopista Terrassa-Manresa: un serial de 9 anys i sis capítols
La gratuïtat que s'aplicarà a partir del 4 de novembre té l'arrel en les bonificacions implantades el 2016, que no han parat d'evolucionar
David Bricollé
Manresa 10 D’OCT. 2024 6:25 Actualitzada 10 D’OCT. 2024 8:50
A partir del pròxim 4 de novembre tindrà lloc un fet inèdit. Usuaris de l’autopista Terrassa-Manresa podran fer un recorregut complet per aquesta via de pagament a cost zero. Sempre que, això sí, compleixin una sèrie de requisits, el més important dels quals, tal com ha anat explicant Regió7, és que realitzin un trajecte d’anada i un altre de tornada en menys de 24 hores. I que, entre altres aspectes, requereix un registre específic de matrícula i disposar de teletac o de l’aplicació satellise. Serà un nou pas, un dels més rellevants segurament, en l’aplicació de descomptes al peatge de Sant Vicenç de Castellet/Castellbell.
El sisè capítol d’unes bonificacions que s’han anat desplegant com un serial. D’una primera versió absolutament limitada, a un abast cada vegada més ampli i, s’entén, avantatjós. Però que també l’han convertit en un trencaclosques de difícil comprensió per als potencials usuaris. Amb un objectiu central: aconseguir captar trànsit que ara circula per la saturada C-55 (i l’extensió cap al Vallès, la C-58).
Una primera versió de mínims
La versió actual d’aquests descomptes que s’ampliaran d’aquí a tres setmanes i mitja té la seva arrel en el que es va implantar el 2016, amb el conseller Santi Vila al capdavant del departament de Territori. L'1 de gener d'aquell any es posaven en marxa unes noves bonificacions que s’anirien ampliant en els anys posteriors perquè no van aconseguir el resultat esperat. Aquells descomptes permetien que, entrant a l'autopista des de la barrera de Sant Vicenç/Castellbell cap al nord (i a l'inrevés), el peatge fos gratuït.
Però es va fer efectiu només en unes franges horàries molt acotades, de dilluns a divendres no festius. En concret, de 7 a 2/4 d'11 del matí i de 5 a 9 de la tarda, el que es considera hores punta. Però tenien encara una restricció més accentuada. A més de l’horari, hi havia una limitació física afegida. Només eren vàlides per als recorreguts que anaven entre el peatge abans esmentat i l'enllaç número 54 (el que hi ha entre Sant Fruitós i Navarcles), i a l'inrevés.
Tot just mig any després (el 7 de juliol) el departament de Territori, llavors amb el conseller Josep Rull, admetia la poca incidència d'aquest format i anunciava l'ampliació d'aquest model de bonificació cap a tots els recorreguts cap al nord més enllà d'aquest enllaç 54. Canvi que va entrar en vigor l'1 de gener del 2017.
Completats tres anys sencers amb aquest nou format, el mateix departament, ara amb un altre conseller al capdavant (Damià Calvet), reconeixia implícitament que no s'havia aconseguit la captació de vehicles cap a l'autopista que es pretenia (per restar-ne de la saturada C-55) i que els dubtes que generava en l'usuari la limitació horària podia haver-ne estat el motiu principal.
Davant d'aquesta valoració, el maig del 2020 s'anunciava el tercer canvi en aquest descompte, que es va fer efectiu l’1 de setembre d’aquell any, quan la gratuïtat des del peatge de Sant Vicenç/Castellbell cap al nord i a l'inrevés es va estendre a les 24 hores del dia, de dilluns a divendres laborables.
L'altra gran novetat, la quarta, va arribar el 2 de gener del 2023. A partir d'aquella data, el que s'ha passat a anomenar oficialment com a Ronda Manresa (circulació gratuïta per l'autopista de Sant Vicenç cap al nord i a l'inrevés) va començar a ser accessible sense necessitat de teletac, amb l'aplicació del registre previ de matrícules.
Segons dades que va facilitar el departament de Territori i va publicar Regió7 el març passat, el nombre de vehicles que accedeix cada dia laborable als sistemes de descomptes de l’autopista Terrassa-Manresa en el tram del Bages (en totes direccions) es va duplicar en un any (durant el 2023), coincidint amb l’aplicació d’aquest sistema. El 2023 es va tancar amb més de 20.000 matrícules registrades.
I encara el 2 de gener passat, primer dia laborable de l’any, entrava en vigor una nova mesura, en aquest cas es podria dir un retoc, en la modalitat de descomptes que la Generalitat hi ha promogut des del 2016. En concret, s’ampliava la franja horària matinal en què (de dilluns a divendres laborable) s’aplica un descompte als qui passen pel peatge de Sant Vicenç de Castellet en sentit sud (se’n van cap a Terrassa) o a l’inrevés. Per a aquests trajectes, les bonificacions s’apliquen dins del que es considera hores punta, que fins al canvi d’any eren, al matí, des de les 7 fins a 2/4 d’11, i a la tarda-vespre de 5 a 9. El que es va implantar amb l’entrada el 2024 va ser ampliar en mitja hora més la franja matinal bonificada, de manera que actualment és efectiva ja des de 2/4 de 7.
Descomptes més antics
D’altra banda, cal tenir present que aquest descompte implantat des del 2016 i evolutiu en el temps se superposa en aquest peatge amb un de més antic, que també contribueix a reduir una tarifa exageradament alta.
I és que la història dels descomptes a l'autopista Terrassa-Manresa arrenca deu anys després de la seva posada en servei (el 1989). Va ser el 16 de juliol del 1999 quan la Generalitat va decidir aplicar una primera rebaixa en una via que fins a aquell moment estava tenint molt poca captació (per sota dels 10.000 vehicles de mitjana diària al pas per la barrera). En aquell moment, s'implanten uns descomptes, que segueixen sent vigents, que suposen una reducció del 45% del preu total. Això sí, aquelles bonificacions són només efectives de dilluns a divendres laborables, conscient com ha estat la concessionària des dels seus inicis que el trànsit més important el tenia sobretot els caps de setmana.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1686
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Completament d'acord amb el teu comentari. Salut!
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 18 d'octubre de 2024 ha escrit: El Consell del Bages reclama que no s'aturi l'estudi per rescatar l'autopista
L'ens comarcal reivindica la seva incidència en la futura gratuïtat parcial de la C-16, però exigeix que es culminin els estudis per un alliberament total del peatge
David Bricollé
Manresa 18 D’OCT. 2024 6:26
El govern del Consell del Bages demana que la futura gratuïtat parcial (en dies laborables i per a viatges d’anada i tornada en menys de 24 hores) de l’autopista Terrassa-Manresa (C-16), que considera «un pas històric», no faci deixar de banda la via del rescat d’aquesta carretera de pagament, que té la concessió vigent encara per als pròxims 12 anys.
El president de l’ens comarcal, Eloi Hernández (ERC), però alhora ha posat sobre la taula el fet que l'anterior executiu de la Generalitat (amb els republicans al Govern i amb la consellera Ester Capella a Territori) es va comprometre, «i va impulsar ja uns estudis, tant econòmic com jurídics, a avaluar el rescat total de l'autopista i, per tant, que deixés d'existir el peatge i avancéssim cap a altres models de gestió de les carreteres».
Hernández s’ha felicitat per la propera posada en marxa dels nous descomptes més amplis, en relació amb els quals ha reivindicat el paper actiu de l’organisme que encapçala perquè hagin estat possibles. Però deixa clar que les bonificacions «que avui sabem que es posaran en marxa el dia 4 de novembre costaran uns diners a les arques públiques. El pas no serà gratuït, sinó que serà la Generalitat el qui assumirà el cost cap a la concessionària, el que al capdavall vol dir que també recau en la ciutadania». Davant d’aquest escenari, diu, «el que nosaltres reclamem és que es deixi de fer traspàs de diners públics cap a una concessionària que ha multiplicat els beneficis per més de 30 en relació amb la inversió inicial».
Pendents de parlar amb el nou govern
En aquest sentit, el president del Consell Comarcal del Bages apunta que «estem pendents de poder-nos reunir amb els nous responsables del departament de Territori», ara en mans del PSC, «per saber en quin punt estan aquests estudis. Però, evidentment, com a Consell Comarcal, com a territori, com a alcaldies d'aquesta comarca, seguirem fent pressió, impulsant i reclamant que aquests estudis tirin endavant. Perquè el rescat és el nostre objectiu final».
Eloi Hernández ha recordat que «ja l'any 2015», el Consell Comarcal i el Consell d'Alcaldies de tota la comarca «vam impulsar un seguit de manifestos on parlàvem de la mobilitat al Bages i a la Catalunya Central, i en els quals un dels punts clau ja era que reclamàvem la gratuïtat d'aquesta autopista C16». «Una autopista», hi afegia, «que ha sigut un abús històric al territori, que l'hem pagat, hem multiplicat per moltes vegades el seu cost inicial, i que avui dia els ciutadans encara l'estem pagant».
Un altre aspecte que Hernández ha volgut subratllar és que, «en el seu moment, el Consell Comarcal es va posicionar al costat del govern de la Generalitat de Catalunya i en contra de la concessionària Autema», amb el canvi de model de concessió, «i que va ser possible que es guanyessin uns contenciosos que ara fan possible s’apliquin les bonificacions que s'han estat gaudint durant aquests últims anys, i que s'acabés trobant un sistema de càlcul molt més beneficiós per a les arques públiques».
Servei presencial de registre
Tanmateix, valorava la propera posada en marxa dels nous descomptes com «un pas important que avui ens toca reivindicar, sense deixar de banda tota la resta de reclamacions i de millores que encara s'estan treballant i que han de ser possibles».
Per impulsar l’ús d’aquesta propera gratuïtat, el Consell Comarcal del Bages ha obert un servei gratuït de suport per a totes aquelles persones que vulguin fer el registre de matrícules, requisit indispensable per poder accedir a aquests descomptes. El servei es presta des de l’Oficina d’Atenció Ciutadana ubicada a la seu d’aquest ens (al número 24 de la Muralla Sant Domènec de Manresa), de dilluns a divendres des de les 9 del matí fins a les 2 del migdia, i també les tardes de dilluns i dimecres, de 4 a 6.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3259
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Regió-7, 25 d'octubre de 2024 ha escrit: Opinió | TRIBUNA
Francesc J. Archs i Lozano
25 D’OCT. 2024 6:25
Autopista C-16, res a celebrar, al contrari
L’anunciada a bombo i plateret gratuïtat parcial de l’autopista C-16 a partir del proper 4 de novembre, no és certa i, per tant, res a celebrar.
En realitat es tracta d’un peatge a l’ombra. Si ara paga l’autopista aquell que l’utilitza, a partir del dia 4 la pagarem tots, els que la utilitzen i els que no. Com explicava Regió7 serà la Generalitat qui, amb els impostos de tots nosaltres, pagarà al concessionari Autema els peatges que deixi de percebre amb «l’alliberament» anunciat.
Però això no és tot. Per anar des de Manresa a enllaçar amb l’Autovia A-2 a Abrera, ara hi ha dues opcions. L’opció A: per la carretera C–55 Manresa-Abrera i l’opció B: per l’Autopista C–16 de Manresa fins a Viladecavalls i d’aquí a Abrera per l’Autovia B–40. La diferència entre ambdós recorreguts (considerant anada i tornada) és de 21 km. Per tant, i a tall d’exemple, una persona que visqui a Manresa i treballi al Baix Llobregat o al Barcelonès i que aprofitant l’«anunciada gratuïtat» opti per l’opció B, ha de saber que al cap de l’any (260 dies laborables) li representaran un increment total de 5.460 km.
Si un vehicle utilitari amb motor de benzina gasta uns 7,5 litres/100 km, i un de gasoil gasta uns 5 litres/100 km, podríem considerar que el consum promig és d’uns 6,25 litres/100 km. Per tant, el consum de combustible anual s’incrementaria en 341 litres. Tenint en compte que el preu del litre de benzina és d’1,37 €/litre i el del gasoil-A es d’1,27 €/litre, podríem considerar un cost promig de combustible d’1,32 €/litre. Per tant, el sobre cost anual en combustible serà de 450 €. A aquest sobre cost caldria afegir els de manteniment (revisions, consum de lubricant, pneumàtics, etc.) i amortització del vehicle pel superior desgast i envelliment.
I això tampoc ho és tot. A aquest sobre esforç al qual se sotmet al ciutadà cal afegir el que se sotmet al Medi Ambient. L’increment de les emissions de CO₂ i conseqüent escalfament global. La combustió d’un litre de benzina emet a l’atmosfera 2,39 kg de CO₂ i la d’un litre de gasoil emet 2,67 kg de CO₂. Podríem considerar unes emissions promig de 2,53 kg de CO₂ per litre de combustible cremat. Per tant, els 341 litres de sobre consum de combustible, del que hem parlat abans, representa un increment anual d’emissions de 863 kg de CO₂ per vehicle.
Això representa que per cada mil vehicles que optin per l’opció B, el total de sobre cost econòmic anual per combustible serà de 450.000 € que pagaran entre els mil usuaris i que les emissions de CO₂ que patirem tots augmentarà en unes 863 Tones cada any.
I si s’arribés a fer realitat el somni d’algunes autoritats (locals i autonòmiques) que la meitat dels vehicles utilitaris optessin per l’opció B, dels 35.000 vehicles actuals, això representaria 17.500 automòbils, conseqüentment el sobre cost anual per combustible arribaria als 7.875.000 €, i les emissions de CO₂ s’incrementarien superant les 15.100 Tones anuals. Evitar-les equivaldria a plantar cada any unes 2.500 Ha de nou bosc, la superfície d’uns 3.570 camps de futbol.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.