Direcció del Pantògraf

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Respon

Quina es la millor orientació del pantògraf?

"V" en contra de la marxa del tren (fletxa verda a la imatge)
4
36%
"V" orientada cap a la marxa del tren (fletxa vermella a la imatge)
4
36%
Les dues orientacions
3
27%
 
Vots totals: 11
Avatar de l’usuari
ElDesi1994
N7
N7
Entrades: 343
Facebook: Josué Ferrero
Ubicació: Mollet del Vallès
Contacta:

Direcció del Pantògraf

Entrada Autor: ElDesi1994 » Dissabte 24/04/2010 14:39

Sempre he tingut la mateixa pregunta. Quina es la millor orientació d'un pantògraf en marxa?

Amb la "v" per darrera (fletxa verda i més comú).
Amb la "v" per davant (fletxa vermella).
pantografo.png
Imatge extreta d'un simulador per ordinador i exemple bàsic.
(55.76 KiB) S’ha baixat 682 vegades


Parlem amb propietat.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dissabte 24/04/2010 21:37

Jo tambe m'havia fet la mateixa pregunta abans, pero si t'hi pares a pensar molta importancia no deu tenir, ja que per exemple en el TRAM, el metro i fgc els pantografs circulen en les dues direccions indistintament. Els casos mes sonats son en els citadis i els GTW dels cremalleres on els pantografs (en el Tram nomes un) estan orientats en el mateix sentit, cosa que en el seu moment (que haig de confessar que no fa massa temps) em va fer arribar a aquesta conclusió


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
ElDesi1994
N7
N7
Entrades: 343
Facebook: Josué Ferrero
Ubicació: Mollet del Vallès
Contacta:

Entrada Autor: ElDesi1994 » Dissabte 24/04/2010 23:00

També moltes vegades, es veuen (per exemple) locomotores de mercaderies com la 253 o la 269 amb el pantògraf "a l'inrevès".

Jo tinc una 252 d'escala h0, a la que se li poden elevar els pantògrafs, i sembla, que amb la posició "correcta" ofereixen més resistència a una força frontal...


Parlem amb propietat.

oriolp13
N9
N9
Entrades: 2191
Ubicació: Llinars del Vallès

Entrada Autor: oriolp13 » Diumenge 25/04/2010 14:22

Pel que tinc més o menys vist, la AV porta la < invers al sentit de la marxa (fletxa verda)
Trens nous com 449, i civie's també.

La resta de Rodalies i MD sol portar-lo com la fletxa vermella, la < a favor del sentit de la marxa.

EL que no sé és el sentit, si és per amortiguar millor o que, no en tinc ni idea :|


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23823
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 25/04/2010 16:07

Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3991
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Diumenge 25/04/2010 16:22

Guigui ha escrit:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Això passa amb la pràctica totalitat de trens de rodalia i regionals, que el porten com mostra la fletxa vermella, tot i que a vegades també com mostra la fletxa verda. Per exemple a Vic o Ripoll, és totalment habitual veure com els trens que acaben recorregut allà, canvien el pantògraf de direcció, quan fan el canvi de cabina. Llavors en el cas dels FGC, la cosa canvia, he vist les 213 de la LL-A, que porten els dos aixecats, a Núria, els automotors BEH 4/8 el porten de forma en la que mostra la fletxa verda. En canvi els GTW 2/6, tant de Núria com de Montserrat, només en porten un, i sempre va en la mateixa direcció (l'auxiliar no el contemplo).


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Altaria_Trianilla
N7
N7
Entrades: 454
Ubicació: Sabadell ( Barcelona )
Contacta:

Entrada Autor: Altaria_Trianilla » Diumenge 25/04/2010 17:34

Guigui ha escrit:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.


Imatge

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4271
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Diumenge 25/04/2010 17:35

Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23823
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 25/04/2010 17:44

Altaria_Trianilla ha escrit:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Diumenge 25/04/2010 17:45

Segons tinc entes a RENFE, la normativa diu que han de dur pujat el segon pantograf en sentit de marxa, en camvi a SNCF el primer, desconec els motius



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23823
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 25/04/2010 18:01

Per tant, i tornant a la pregunta inicial del fil, la direcció del pantògraf no té importància. De fet, no cal oblidar que els primers pantògrafs tenien un doble marc trapezoïdal en lloc de dos braços articulats en forma de V ajaguda.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Altaria_Trianilla
N7
N7
Entrades: 454
Ubicació: Sabadell ( Barcelona )
Contacta:

Entrada Autor: Altaria_Trianilla » Diumenge 25/04/2010 19:33

Guigui ha escrit:
Altaria_Trianilla ha escrit:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)


Imatge

Avatar de l’usuari
Pere
N9
N9
Entrades: 1566
Ubicació: Alguna estació de rodalies <--> Sabadell Rambla

Entrada Autor: Pere » Diumenge 25/04/2010 22:05

Altaria_Trianilla ha escrit:
Guigui ha escrit:
Altaria_Trianilla ha escrit:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)
Aprofito per dir que en cas d'haver-hi catenària rígida, per aquells que no en són gaire amants, la segona situació es dona el 99,99% de les enganxades amb el fil de coure que té la barra rígida.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3388
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 26/04/2010 15:19

A la renfe, només es fa servir el pantògraf davanter en cas que al primer vagó de la locomotora hi viatgin automòbils. Si es fa servir el pantògraf posterior, les guspires poden malmetre els vidres i la pintura dels automòbils a més que els embruten amb el greix de la catenària.

A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dilluns 26/04/2010 15:22

A FGC s'utilitza només un dels pantògrafs en els trens de la sèrie 111 normalment el del costat Vallès, en els trens de la sèrie 112 i 213 s'utilitzen els dos pantògrafs, en els trens de la sèrie 211 s'utilitzava un pantògraf, l'únic que tenien.

En aquest cas però té a veure amb que cada pantògraf alimenta un o uns cotxes motors en concret i l'altre pantògraf un altre.
victorcasta ha escrit:Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
ElDesi1994
N7
N7
Entrades: 343
Facebook: Josué Ferrero
Ubicació: Mollet del Vallès
Contacta:

Entrada Autor: ElDesi1994 » Dilluns 26/04/2010 19:33

genissimon ha escrit:A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Si, recordo que moltes vegades aixequen el pantògraf que queda al frenar a les estacions.


Parlem amb propietat.

Respon

Torna a “Ferrocarril en general”