Trens a SuĂŻssa
Trens suissos
Navegant per la xarxa he trobat un reportatge del Bernina amb el tren "nostĂ lgic" sabeu si circula habitualment per aquesta lĂnia o nomĂ©s en ocasions especials? De totes maneres si algĂş ha anat amb aquesta lĂnia espero que ens expliqui què tal.
http://www.0n3.ch/fotos/bahnland_schwei ... index.html
Merci,
Merci,
-
Jordi Freixas
Re: Trens suissos
Apa que no li fotien al vi aquests 
Jordi Freixas l’ha editat per darrera vegada el dia: 10 feb. 2010, 15:05, en total s’ha editat 1 vegada.
- aim
- N9

- Entrades: 1371
- Membre des de: 09 juny 2006, 20:57
- UbicaciĂł: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
- Contacta:
Abans de posar links com aquests s'ha d'avisar que s'ha anar equipat amb pitet per no deixar tot la roba babejada!! Amb fotos com aquestes cada vegada em venen més ganes de tornar a Suïssa, no m'hi cansaria mai 
Referent al que comentes, no se si circularĂ de forma continua, però sembla ser que era un viatge especial, per la qual cosa entenc que nomĂ©s ho fa en ocasions especials o viatges d'associacions. Ara bĂ©, tot i aixĂ segur que circula de forma molt mĂ©s regular que la majoria de material històric que hi ha per aquĂ, tenint en compte la quantitat de material històric que circula regularment per SuĂŻssa.
Referent al que comentes, no se si circularĂ de forma continua, però sembla ser que era un viatge especial, per la qual cosa entenc que nomĂ©s ho fa en ocasions especials o viatges d'associacions. Ara bĂ©, tot i aixĂ segur que circula de forma molt mĂ©s regular que la majoria de material històric que hi ha per aquĂ, tenint en compte la quantitat de material històric que circula regularment per SuĂŻssa.
-
Jacob.CH
A mi fa temps que m'agradaria anar a la zona de St. Moritz, el Bernina i Valposchiavo. Estic molt interessat en aquesta lĂnia de ferrocarril.
Ara, degut a les celebracions del centenari del ferrocarril al Bernina, el tren nostĂ lgic, suposo que et refereixes a la segĂĽent composiciĂł:
ABe 4/4 30 + ABe 4/4 34 + C 114
El tren circula regularment. No en sé els horaris ni et puc dir quins dies circula, però suposo que deu fer un servei com el tren dels llacs i alguns dies més de la setmana.
Ara, degut a les celebracions del centenari del ferrocarril al Bernina, el tren nostĂ lgic, suposo que et refereixes a la segĂĽent composiciĂł:
ABe 4/4 30 + ABe 4/4 34 + C 114
El tren circula regularment. No en sé els horaris ni et puc dir quins dies circula, però suposo que deu fer un servei com el tren dels llacs i alguns dies més de la setmana.
- Guigui
- Administrador
- Entrades: 23886
- Membre des de: 26 feb. 2006, 18:02
- UbicaciĂł: Penitents L3 (Barcelona)
Llevaneus de vapor de la RhB
Us passo un enllaç amb fotos de la llevaneus de vapor de la Rhätische Bahn en acció. Pel que sembla, fan molt de tant en tant una sortida expressa per a aficionats.
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotos ... 77213.html
Fixeu-vos com tenen fins i tot la delicadesa de fer passar el tren amb els aficionats per davant de la llevaneus perquè la puguin fotografiar millor (foto 5).
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotos ... 77213.html
Fixeu-vos com tenen fins i tot la delicadesa de fer passar el tren amb els aficionats per davant de la llevaneus perquè la puguin fotografiar millor (foto 5).
a: PreposiciĂł que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educaciĂł no hi ha democrĂ cia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educaciĂł no hi ha democrĂ cia.
sembla ser que ja no està disponible aquest enllaç...
sembla ser que ja no està disponible aquest enllaç...
El licor Calisay no se bebe, se saborea
Trens a SuĂŻssa
Potser a algĂş li interessa, obro aquest fil per anar ficant algunes imatges o temes interessants sobre trens a SuĂŻssa.
Començo amb unes imatges del trenet de MĂĽrren, una lĂnia que estĂ completament aĂŻslada de la resta de ferrocarrils. NomĂ©s s'hi pot arribar amb telefèrics. Per això Ă©s força difĂcil de canviar els vehicles, i encara es fan servir uns automotors dels anys 60. Ara ja estan a punt de ser substituits per cumplir la normativa d'accessibilitat.

Començo amb unes imatges del trenet de MĂĽrren, una lĂnia que estĂ completament aĂŻslada de la resta de ferrocarrils. NomĂ©s s'hi pot arribar amb telefèrics. Per això Ă©s força difĂcil de canviar els vehicles, i encara es fan servir uns automotors dels anys 60. Ara ja estan a punt de ser substituits per cumplir la normativa d'accessibilitat.

Re: Trens a SuĂŻssa
Un altre vehicle antic que es pot trobar en servei regular (que ja no queden molts però m'agrada anar a caçar-los) es a l'est del paĂŻs, a la regiĂł d'Appenzell, a la lĂnia tambĂ© molt curta Rheineck-Walzenhausen. NomĂ©s tĂ© tres estacions, i entre dos d'aquestes la lĂnia tĂ© cremallera. NomĂ©s hi ha un automotor, que data de 1958, quan la lĂnia es va convertir de tramvia+funicular a tren cremallera. Com que hi han andanes altes i el tren es accessible no cal treure'l per llei d'accessibilitat, però igual el vehicle ja está mĂ©s que a la fi de la seva vida Ăştil. Fins fa poc no estava clar si es mantindria aquesta lĂnia per ser molt deficitaria. Finalment per l'interès de la poblaciĂł i turĂstic van decidir mantenir la lĂnia, però amb algun servei automatitzat que no estĂ clar encara si será amb cremallera o amb funicular.
M'atreveixo a dir que es el vehicle més antic que es troba en servei completament regular a Suïssa i no com a servei històric (com els vaixells de vapor que circulen regularment).

M'atreveixo a dir que es el vehicle més antic que es troba en servei completament regular a Suïssa i no com a servei històric (com els vaixells de vapor que circulen regularment).

Hola Elefant , Me parece genial que abras este hilo, me fascina mucho todo lo que representa el sistema ferroviario de CH (trenes tranvĂas etc.). Es más, si puedo ayudar subiendo fotos sobre el tema lo harĂ© encantado (si te parece bien).
Un saludo.

Fa un anys vaig viatjar amb aquest tren. I pensava como van fer pujar el tren. Inicialment Lauterbrunnen i Grütschalp era un funicular. Amb el que suposo que de alguna manera van poder fer pujar el tren per la via de Funicular. Pero desde el 2006 es va canviar el Funicular per un aeri,Elefant ha escrit: ↑24 març 2022, 12:54 Potser a algú li interessa, obro aquest fil per anar ficant algunes imatges o temes interessants sobre trens a Suïssa.
![]()
Murren es una poblacion on no es pot arribar per carretera.
SĂ que hi ha una carretera, no massa ben acondicionada i nomĂ©s transitable amb permĂs especial (i m'imagino que queda tancada a l'hivern per falta de servei de neu). La fan servir sobre tot vehicles dels pagesos.
Hace un tiempo casi de casualidad me dĂ cuenta de una cosa peculiar en una linea de ferrocarril (asociada al servicio de transporte de ZĂĽrich) que es la "SZU Sihltal-ZĂĽrich-Uetliberg-Bahn". Mi sorpresa fue que estando esperando un tren en la estaciĂłn me dio por mirar hacia el techo para ver como estaba la catenaria si era por cable o rĂgida (es una manĂa que tengo, jajaja) observĂ© que habĂa un doble tendido y me dije "ostras" que raro, y seguĂ investigando un poco y descubrĂ que los trenes o locomotoras de esta CompañĂa, compartĂan lĂnea o parte del trazado con los SBB-CFF, pero tambiĂ©n utilizan diferentes tensiones durante esa parte del recorrido, de ahĂ que coexistan tramos con doble catenaria (una de ellas a 1.200v. y creo que la otra es a 3.000v.) y de ahĂ que hay trenes de la CĂa. SZU que tienen el pantĂłgrafo desplazado unos 1300 mm.

Muy buen ojo, es otro de estos casos peculiares. Para detallar, las dos lĂneas pertenecen a la SZU, el tren de montaña Uetlibergbahn que tiene el pantĂłgrafo desplazado, como la lĂnea suburbana/regional Sihltalban (la empresa SZU nace de la fusiĂłn de estas dos: Sihltal-ZĂĽrich-Uetlibergbahn). La lĂnia del Uetliberg usa 1200V de corriente directa, la lĂnea del Sihltal usa 15 kV 16,7 Hz corriente alterna, que es el estándar en Suiza.
Hablando de historias curiosas: ÂżQue conexiĂłn tienen una lĂnea local de vĂa mĂ©trica a las afueras de ZĂşrich con el Metro de Barcelona?
La lĂnea en cuestiĂłn es la lĂnea de Bremgarten a Dietikon, Dietikon siendo un importante suburbio de ZĂşrich. Esta lĂnea es de ancho mĂ©trico, y naciĂł como tranvĂa interurbano elĂ©ctrico a principios del s. XX, de hecho hasta la fecha circula por la calle en Dietikon y Bremgarten (en Dietikon circula en vĂa Ăşnica por el carril ascendente de una calle de dos carriles, por lo cual en sentido descendiente circula contra el tráfico durante unos 500 metros, aunque ahora acaba de ser desdoblada la vĂa). Sin embargo, la lĂnea no solo va de Dietikon a Bremgarten, sino que continĂşa hasta Wohlen. El tramo de Bremgarten a Wohlen, de pocos kilĂłmetros, originalmente era una lĂnea de ancho estándar, que se acabĂł integrando con la de Dietikon a Bremgarten, se cambiĂł de ancho y se electrificĂł. Pero, para uso de trenes de mercancĂa, durante muchos años se mantuvo un tercer carril de ancho estándar en ese tramo.
En 1971, se decidiĂł utilizar esta lĂnea para unas pruebas con un tren fabricado por Maschinenfabrik Augsburg-NĂĽrnberg (MAN) y Brown Boveri (BBC) para la lĂnea 5 del Metro de Barcelona, porque esta lĂnea utilizaba corriente directa de 1200V (al haber originado como tranvĂa), pero además tenĂa un tercer carril para ancho estándar. Y por supuesto, los aficionados al ferrocarril de aquella Ă©poca no se dejaron privar del placer de "cazar" este extraño tren:

Fuente: http://bahnbilder-von-max.ch/schmalspur ... index.html
La lĂnea en cuestiĂłn es la lĂnea de Bremgarten a Dietikon, Dietikon siendo un importante suburbio de ZĂşrich. Esta lĂnea es de ancho mĂ©trico, y naciĂł como tranvĂa interurbano elĂ©ctrico a principios del s. XX, de hecho hasta la fecha circula por la calle en Dietikon y Bremgarten (en Dietikon circula en vĂa Ăşnica por el carril ascendente de una calle de dos carriles, por lo cual en sentido descendiente circula contra el tráfico durante unos 500 metros, aunque ahora acaba de ser desdoblada la vĂa). Sin embargo, la lĂnea no solo va de Dietikon a Bremgarten, sino que continĂşa hasta Wohlen. El tramo de Bremgarten a Wohlen, de pocos kilĂłmetros, originalmente era una lĂnea de ancho estándar, que se acabĂł integrando con la de Dietikon a Bremgarten, se cambiĂł de ancho y se electrificĂł. Pero, para uso de trenes de mercancĂa, durante muchos años se mantuvo un tercer carril de ancho estándar en ese tramo.
En 1971, se decidiĂł utilizar esta lĂnea para unas pruebas con un tren fabricado por Maschinenfabrik Augsburg-NĂĽrnberg (MAN) y Brown Boveri (BBC) para la lĂnea 5 del Metro de Barcelona, porque esta lĂnea utilizaba corriente directa de 1200V (al haber originado como tranvĂa), pero además tenĂa un tercer carril para ancho estándar. Y por supuesto, los aficionados al ferrocarril de aquella Ă©poca no se dejaron privar del placer de "cazar" este extraño tren:

Elefant ha escrit: ↑31 març 2022, 20:47 Hablando de historias curiosas: ÂżQue conexiĂłn tienen una lĂnea local de vĂa mĂ©trica a las afueras de ZĂşrich con el Metro de Barcelona?
Ese es bueno, tambiĂ©n lo tenĂa controlado, y es curioso ver como esas primeras unidades estuvieron haciendo pruebas antes de llegar a la L5, me encanta ver esas imágenes (casi indĂ©ditas...)
Yo tenĂa guardado una foto más....

A ver si hacemos una, sobre los trenes de SBB-CARGO, circulando de noche utilizando las vĂas del los tranvĂas ZVV (ZĂĽrich) con el transporte de mercaderĂas, está interesante y haciendo eficiente estas operaciones de reparto casi por medio la ciudad...
O, los tranvĂas del servicio de reciclaje Cargo-Tram que utiliza la ZVV...

Cargo-Tram servicio de reciclaje...

O, los tranvĂas del servicio de reciclaje Cargo-Tram que utiliza la ZVV...

Cargo-Tram servicio de reciclaje...

Otro servicio del TRAM de ZĂĽrich... El Fondue-Tram, que es un tranvĂa de Ă©poca, donde se realiza un recorrido por la ciudad mientras se degusta (sobre todo en invierno) una sugerente fondue de queso por el mĂłdico precio de CHF 95.00 (unos 93€ aprox.)

Ese es el mĂtico tren de trigo que va al silo de Swissmill, aunque va por vĂas propias de ancho estándar (los tranvĂas tienen ancho mĂ©trico) y sin catenaria, pero sĂ, básicamente por el medio de la ciudad durante un kilĂłmetro. Pasa entre una y un par de veces al dĂa, y quizás lo más curioso es que no hay previsiĂłn de suprimirlo, la empresa Swissmill ha hecho mucha inversiĂłn en su almacĂ©n de trigo, y la cantidad de camiones que harĂan falta para substituir el tren serĂa inasumible.
Sip.. tienes razĂłn. El tren CARGO, usa ancho UIC, y el Tram-VBZ es ancho mĂ©trico, se me fue la "pinza" mientras escribĂa y al estar pensando en el TRAM BCN (pues ambos utilizan el mismo nombre) me vino a la cabeza el ancho UIC del TranvĂa de BCN. y mira que lo tenĂa claro (pues he pisado alguna vez que otra esas vĂas y se ve enseguida el ancho de cada carril) Aun asĂ (corrĂgeme si me equivoco, pero creo que me contaron, que en sus inicios a finales del siglo 18 se montĂł en vĂa UIC, pero no estoy seguro)Elefant ha escrit: ↑01 abr. 2022, 12:39Ese es el mĂtico tren de trigo que va al silo de Swissmill, aunque va por vĂas propias de ancho estándar (los tranvĂas tienen ancho mĂ©trico) y sin catenaria, pero sĂ, básicamente por el medio de la ciudad durante un kilĂłmetro. Pasa entre una y un par de veces al dĂa, y quizás lo más curioso es que no hay previsiĂłn de suprimirlo, la empresa Swissmill ha hecho mucha inversiĂłn en su almacĂ©n de trigo, y la cantidad de camiones que harĂan falta para substituir el tren serĂa inasumible.
Mis disculpas por ese fallo, tirar de memoria a veces te traiciona el subconsciente....

Y... Otro dato de los TranvĂas de ZĂĽrich, es que estos no llevan más que un puesto de conducciĂłn, y la mayorĂa de las unidades tanto antiguas como nuevas se operan con un volante (salvo algĂşn tranvĂa de Ă©poca y los más recientes modelos Flexity de Bombardier), El hecho de que solo lleve un puesto de conducciĂłn implica que en el origen/final de su recorrido el tranvĂa realice una maniobra de giro para retomar la vĂa de vuelta, además esto facilita que los tranvĂas solo tengan puertas de entrada/salida por el lado derecho (en direcciĂłn a la marcha) permitiendo asĂ aumentar la capacidad Ăştil.
2000

Bombardier Cobra

Bombardier Flexity

Cambio de sentido

2000

Bombardier Cobra

Bombardier Flexity

Cambio de sentido