Espai expositiu de material històric FGC, on?
Espai expositiu de material històric FGC, on?
Recomano la lectura d'aquest fil de Twitter, a on hi intervé l'Enric Ticó, entre d'altres:
- oscar440
- N8

- Entrades: 1045
- Membre des de: 13 set. 2005, 18:26
- UbicaciĂł: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Al Museu del ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, hi hauria lloc? Allà ja hi ha un cotxe del funicular de Vallvidrera, en conseqüència no tot és material RENFE i donaria més varietat al Museu, alhora que és un lloc que està a prop de Barcelona i ben comunicat.
A l´enquesta, "altres".
A l´enquesta, "altres".
Visita el meu flickr:
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com
- Ganz
- N7

- Entrades: 330
- Membre des de: 07 maig 2012, 13:30
- Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
- UbicaciĂł: PuigcerdĂ
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Parlant del "Carrilet", crec que ja tenim, en part, un espai expositiu (La Pobla de Lillet), i els dos cremalleres estan, en opiniĂł meva, ben representats. Almenys, el material estĂ exposat en bon estat general en tots aquests espais expositius.
Trobo que en falten dos, i els dos són força complets: adaptar a espai expositiu les naus de Manresa-Alta (i connectar-les a la xarxa general) i, com es va plantejar recentment de fer (i crec que s'està fent quelcom al respecte), adaptar algun espai de Martorell-Enllaç com a espai expositiu.
Pel que fa al material de la lĂnia del Vallès, doncs Ă©s mĂ©s difĂcil, per què negar-ho; apart de l'opciĂł d'habilitar un espai expositiu a RubĂ...
Estic d'acord amb el senyor Ticó, s'ha de tenir en compte on FGC té sòl propi. Jo afegiria una altre variable: que el material es quedi el més a prop possible de la seva xarxa d'origen (i si pot ser estant connectada a aquesta, molt millor).
Trobo que en falten dos, i els dos són força complets: adaptar a espai expositiu les naus de Manresa-Alta (i connectar-les a la xarxa general) i, com es va plantejar recentment de fer (i crec que s'està fent quelcom al respecte), adaptar algun espai de Martorell-Enllaç com a espai expositiu.
Pel que fa al material de la lĂnia del Vallès, doncs Ă©s mĂ©s difĂcil, per què negar-ho; apart de l'opciĂł d'habilitar un espai expositiu a RubĂ...
Estic d'acord amb el senyor Ticó, s'ha de tenir en compte on FGC té sòl propi. Jo afegiria una altre variable: que el material es quedi el més a prop possible de la seva xarxa d'origen (i si pot ser estant connectada a aquesta, molt millor).
- Renfe445
- N10

- Entrades: 4592
- Membre des de: 16 ago. 2012, 19:33
- Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
- Contacta:
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Yo expondrĂa el material en un espacio relacionado a la lĂnea que pertenecieron. Que no hagan como cuando cambiaron los carteles de las lĂneas Llobregat-Anoia y el funi de Gelida con los rombos de Barcelona-Vallès que no tienen sentido ninguno.
Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
- foronda 141
- N8

- Entrades: 874
- Membre des de: 14 ago. 2006, 21:14
- UbicaciĂł: Poblenou
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
De fet ja es fa aixĂ, doncs hi ha petits museus a Ribes Vila per Nuria, Monistrol-Vila per Montserrat, La Pobla de Lillet per el Tren del Ciment, i crec que hi ha un petit a Gelida per el Funi.Yo expondrĂa el material en un espacio relacionado a la lĂnea que pertenecieron. Que no hagan como cuando cambiaron los carteles de las lĂneas Llobregat-Anoia y el funi de Gelida con los rombos de Barcelona-Vallès que no tienen sentido ninguno.
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7421
- Membre des de: 19 abr. 2005, 23:55
- UbicaciĂł: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
A Reina Elisenda. Que la tanquin i la converteixin en museu, aixĂ servirĂ per alguna cosa Ăştil. Per la gent que la fa servir poden substituir el trajecte per un microbĂşs i encara sobrarĂ espai.
Les grans ciutats tenen els museus del transport (com a mĂnim una seu central) a prop del centre, no a kilòmetres de distĂ ncia on difĂcilment hi anirĂ ningĂş.
Potser ja començaria a ser hora que Barcelona deixés de ser de les poques ciutats d'Europa que no disposa d'un museu del transport cèntric. Després ens omplim la boca dient que els turistes no visiten museus...
Les grans ciutats tenen els museus del transport (com a mĂnim una seu central) a prop del centre, no a kilòmetres de distĂ ncia on difĂcilment hi anirĂ ningĂş.
Potser ja començaria a ser hora que Barcelona deixés de ser de les poques ciutats d'Europa que no disposa d'un museu del transport cèntric. Després ens omplim la boca dient que els turistes no visiten museus...
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif, Afició ferrovià ria - Web ferrovià ria - Història de la SEAT - Museu del Transport de Barcelona
- Carlos González
- N9

- Entrades: 1929
- Membre des de: 24 març 2015, 18:35
- UbicaciĂł: Sant Boi de Llobregat
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
No estic gens d'acord. Amb aquest pensament llavors no cal que la L12 es perllongui cap a l'hospital de Sant Joan de Déu, oi?

Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13
Mapa ferroviario de Cataluña (2035): https://www.google.com/maps/d/edit?hl=c ... 58418&z=13
Mapa ferroviario de Cataluña (2035): https://www.google.com/maps/d/edit?hl=c ... 58418&z=13
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
D'aquà a què la L12 arribi allà , hi ha temps de sobres per a què hi hagi un museu durant dècadesCarlos González ha escrit:No estic gens d'acord. Amb aquest pensament llavors no cal que la L12 es perllongui cap a l'hospital de Sant Joan de Déu, oi?![]()
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Noticiooooon
https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... litzat-fgc
4 octubre 2019 18:25 Nota de premsa
Ricard Font anuncia tres centres d'interpretació, material mòbil renovat i el web amb tot el patrimoni històric digitalitzat de FGC
El president d’FGC ha clos la 8a Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari dedicada al 125è aniversari de la lĂnia dels directes entre Barcelona i Madrid
Font ha recordat l’aposta d’FGC per la divulgació i digitalització del patrimoni històric i ha reivindicat la funció dels centres d’interpretació
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha clos aquest divendres la 8a Jornada de Patrimoni Històric centrada en el 125è aniversari de la lĂnia dels directes entre Barcelona i Madrid, on ha recordat l’aposta ferma d’FGC per la divulgaciĂł del patrimoni històric, la seva digitalitzaciĂł i el paper dels centres d’interpretaciĂł en aquesta tasca.
Durant la seva intervenciĂł, el president d’FGC ha destacat que la tasca de preservaciĂł del patrimoni històric ferroviari no nomĂ©s s’ha de mantenir, sinĂł que “s’ha de posar en valor i millorar la seva funciĂł social”. En aquest sentit, Font ha destacat que un dels Ă mbits principals d’actuaciĂł de l’Agenda Estratègica 10/30 d’FGC Ă©s el patrimoni històric: “Durant els propers anys, continuarem conservant el patrimoni històric d’FGC i treballarem per apropar-lo al conjunt de la societat, condicionant i modernitzant diferents espais expositius i d’interpretaciĂł. Actualment estem acabant la redacciĂł del projecte de “L’espai de la via mètrica”, una nau visitable a Martorell on exposarem els vehicles històrics de la lĂnia Llobregat-Anoia; aquest mes iniciarem les obres de “La cotxera de RubĂ”, on ampliarem l’edifici existent davant de l’antiga estaciĂł i exposarem vehicles històrics de la lĂnia Barcelona-Vallès; a la Pobla de Segur condicionarem “El moll de la Pobla”, recuperant el moll de mercaderies, l’hangar i l’entorn immediat per condicionar-hi un espai expositiu”. El president d’FGC tambĂ© ha afegit que “tenim previst fer un pla de millora i posada en valor de 14 espais expositius que FGC tĂ© escampats per Calalunya”.
Pel que fa a la reparaciĂł i la restauraciĂł de vehicles, Font ha destacat que, a mĂ©s de la restauraciĂł i exposiciĂł de la cabina 2 de l’antic aeri de Sant Jeroni de Montserrat a Monistrol i de la tornada al servei del funicular de Gelida rehabilitat, “FGC estĂ completant la rehabilitaciĂł del tren 400 de la lĂnia Barcelona-Vallès, que es preveu finalitzar aquest mes i poder posar-lo en servei durant el primer trimestre de l’any vinent. TambĂ© treballem per completar la rehabilitaciĂł del tren de cotxes de fusta de la lĂnia Llobregat-Anoia”.
En relaciĂł a l’accĂ©s al patrimoni documental de la companyia, el president d’FGC ha anunciat que “s’estĂ treballant en la posada en marxa d’un web del patrimoni d’FGC per a la consulta en lĂnia i per facilitar l’accĂ©s i la consulta del fons documental, que serĂ 100% digitalitzat. Actualment estem treballant en la digitalitzaciĂł dels documents històrics de les antigues companyies ferroviĂ ries conservats per FGC amb la intenciĂł de que els mĂ©s destacats puguin ser consultables en aquest nou web”.
D'aquesta manera, Ferrocarrils mostra un cop mĂ©s el seu compromĂs amb la recuperaciĂł de la memòria històrica del ferrocarril i la voluntat d'ampliar la informaciĂł respecte al mĂłn del tren i la seva història, promovent l'estudi, la investigaciĂł, la divulgaciĂł i la conservaciĂł d'aquest tipus de material.
8a Jornada de Patrimoni Històric
A la jornada, organitzada per el Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, del qual forma part FGC, representants d’importants institucions i associacions del món ferroviari han pronunciat diferents xerrades divulgatives i s’han tractat diferents temes com les figures destacades de l’emprenedoria ferrovià ria del segle XIX a Catalunya, la història del dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, l’impacte del ferrocarril a la ciutat de Casp o la segona vida del tram Reus-Roda.
A continuaciĂł els assistents s’han desplaçat al Museu del Ferrocarril de MĂłra la Nova per a conèixer els avenços del projecte del tren històric turĂstic “Lo Caspolino”. El projecte, on hi treballen FGC i la FundaciĂł per a la PreservaciĂł del Patrimoni Històric Ferroviari i Industrial, permetrĂ que aquest tren històric torni a circular entre la Costa Daurada i Casp, passant per MĂłra la Nova, i s’integrarĂ a l’oferta de trens turĂstics d’FGC.
El Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari es va crear l’any 2012 com a resultat de la I Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari i fins ara ha fet una important tasca de promoció i estudi en aquest à mbit. El conformen FGC, el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació TMB, el Museu del Ferrocarril de Catalunya/FFE, la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril, la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova i l’Associació Amics del Ferrocarril de Barcelona.
https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... litzat-fgc
4 octubre 2019 18:25 Nota de premsa
Ricard Font anuncia tres centres d'interpretació, material mòbil renovat i el web amb tot el patrimoni històric digitalitzat de FGC
El president d’FGC ha clos la 8a Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari dedicada al 125è aniversari de la lĂnia dels directes entre Barcelona i Madrid
Font ha recordat l’aposta d’FGC per la divulgació i digitalització del patrimoni històric i ha reivindicat la funció dels centres d’interpretació
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha clos aquest divendres la 8a Jornada de Patrimoni Històric centrada en el 125è aniversari de la lĂnia dels directes entre Barcelona i Madrid, on ha recordat l’aposta ferma d’FGC per la divulgaciĂł del patrimoni històric, la seva digitalitzaciĂł i el paper dels centres d’interpretaciĂł en aquesta tasca.
Durant la seva intervenciĂł, el president d’FGC ha destacat que la tasca de preservaciĂł del patrimoni històric ferroviari no nomĂ©s s’ha de mantenir, sinĂł que “s’ha de posar en valor i millorar la seva funciĂł social”. En aquest sentit, Font ha destacat que un dels Ă mbits principals d’actuaciĂł de l’Agenda Estratègica 10/30 d’FGC Ă©s el patrimoni històric: “Durant els propers anys, continuarem conservant el patrimoni històric d’FGC i treballarem per apropar-lo al conjunt de la societat, condicionant i modernitzant diferents espais expositius i d’interpretaciĂł. Actualment estem acabant la redacciĂł del projecte de “L’espai de la via mètrica”, una nau visitable a Martorell on exposarem els vehicles històrics de la lĂnia Llobregat-Anoia; aquest mes iniciarem les obres de “La cotxera de RubĂ”, on ampliarem l’edifici existent davant de l’antiga estaciĂł i exposarem vehicles històrics de la lĂnia Barcelona-Vallès; a la Pobla de Segur condicionarem “El moll de la Pobla”, recuperant el moll de mercaderies, l’hangar i l’entorn immediat per condicionar-hi un espai expositiu”. El president d’FGC tambĂ© ha afegit que “tenim previst fer un pla de millora i posada en valor de 14 espais expositius que FGC tĂ© escampats per Calalunya”.
Pel que fa a la reparaciĂł i la restauraciĂł de vehicles, Font ha destacat que, a mĂ©s de la restauraciĂł i exposiciĂł de la cabina 2 de l’antic aeri de Sant Jeroni de Montserrat a Monistrol i de la tornada al servei del funicular de Gelida rehabilitat, “FGC estĂ completant la rehabilitaciĂł del tren 400 de la lĂnia Barcelona-Vallès, que es preveu finalitzar aquest mes i poder posar-lo en servei durant el primer trimestre de l’any vinent. TambĂ© treballem per completar la rehabilitaciĂł del tren de cotxes de fusta de la lĂnia Llobregat-Anoia”.
En relaciĂł a l’accĂ©s al patrimoni documental de la companyia, el president d’FGC ha anunciat que “s’estĂ treballant en la posada en marxa d’un web del patrimoni d’FGC per a la consulta en lĂnia i per facilitar l’accĂ©s i la consulta del fons documental, que serĂ 100% digitalitzat. Actualment estem treballant en la digitalitzaciĂł dels documents històrics de les antigues companyies ferroviĂ ries conservats per FGC amb la intenciĂł de que els mĂ©s destacats puguin ser consultables en aquest nou web”.
D'aquesta manera, Ferrocarrils mostra un cop mĂ©s el seu compromĂs amb la recuperaciĂł de la memòria històrica del ferrocarril i la voluntat d'ampliar la informaciĂł respecte al mĂłn del tren i la seva història, promovent l'estudi, la investigaciĂł, la divulgaciĂł i la conservaciĂł d'aquest tipus de material.
8a Jornada de Patrimoni Històric
A la jornada, organitzada per el Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, del qual forma part FGC, representants d’importants institucions i associacions del món ferroviari han pronunciat diferents xerrades divulgatives i s’han tractat diferents temes com les figures destacades de l’emprenedoria ferrovià ria del segle XIX a Catalunya, la història del dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, l’impacte del ferrocarril a la ciutat de Casp o la segona vida del tram Reus-Roda.
A continuaciĂł els assistents s’han desplaçat al Museu del Ferrocarril de MĂłra la Nova per a conèixer els avenços del projecte del tren històric turĂstic “Lo Caspolino”. El projecte, on hi treballen FGC i la FundaciĂł per a la PreservaciĂł del Patrimoni Històric Ferroviari i Industrial, permetrĂ que aquest tren històric torni a circular entre la Costa Daurada i Casp, passant per MĂłra la Nova, i s’integrarĂ a l’oferta de trens turĂstics d’FGC.
El Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari es va crear l’any 2012 com a resultat de la I Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari i fins ara ha fet una important tasca de promoció i estudi en aquest à mbit. El conformen FGC, el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació TMB, el Museu del Ferrocarril de Catalunya/FFE, la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril, la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova i l’Associació Amics del Ferrocarril de Barcelona.
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Bona notĂcia, per algun lloc s'ha de començar!
El metro de Barcelona amb motoristes!
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1956
- Membre des de: 05 oct. 2008, 12:30
- UbicaciĂł: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Vehicles històrics, avui
FGC aprova una nova Estratègia del Patrimoni per millorar la preservació i divulgació del seu material històric i inicia les obres de la nau de vehicles històrics de Martorell
• Avui han començat les obres de la nova nau de vehicles històrics de Martorell on s’exposaran mĂ©s d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons de la lĂnia Llobregat-Anoia
• El patrimoni històric d’FGC inclou trens, maquinà ria, objectes diversos, immobles i diferent documentació on hi consten més de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o 30.000 fotografies
• Ferrocarrils està digitalitzant tota la seva documentació històrica, un material que serà consultable aquest any al Web del Patrimoni d’FGC
• L’empresa disposarĂ d’un tren històric en estat de circulaciĂł a cada lĂnia per operar serveis de divulgaciĂł de la seva història
Millorar la preservaciĂł del patrimoni històric, potenciar la seva divulgaciĂł i posar en valor el patrimoni ferroviari del paĂs. Aquests sĂłn els tres objectius principals de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, un full de ruta que defineix les actuacions i les accions a fer durant el perĂode 2020-2022. La nova estratègia permetrĂ a la companyia identificar i ordenar el nombrĂłs i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, ja sigui amb la millora o creaciĂł de nous espais de preservaciĂł, amb la circulaciĂł de trens històrics o amb la digitalitzaciĂł i difusiĂł de la nombrosa documentaciĂł històrica.
“Aquesta estratègia Ă©s un punt d’inflexiĂł en la manera com hem treballat, mantingut i exposat el patrimoni històric de Ferrocarrils” explica el president d’FGC, Ricard Font, que apunta que “com a empresa pĂşblica tenim la responsabilitat de preservar millor i gestionar tot aquest patrimoni cultural, i ho farem, però ara tambĂ© Ă©s el moment de millorar-ne la seva divulgaciĂł i arribar a mĂ©s gent, de manera mĂ©s Ă gil i directa. Volem arribar millor al mĂłn cientĂfic i especialitzat en el sector ferroviari, però tambĂ© a la ciutadania en general, que s’estimen el ferrocarril i pels quals forma part de la seva història i passions personals”. Font destaca algunes accions ja en marxa: “Avui hem començat les obres d’una nova nau de material històric a Martorell, “L’Espai de la via mètrica”, estem digitalitzant mĂ©s de dos milions de documents històrics que donarem a l’Arxiu Nacional de Catalunya, estem treballant per crear i consolidar una oferta de circulacions de trens històrics a cadascuna de les nostres lĂnies i alhora millorarem els espais que destinem a la divulgaciĂł del nostre patrimoni arreu del paĂs. En definitiva, preservar el patrimoni ferroviari per apropar-lo i compartir-lo”.
La col·lecciĂł del patrimoni històric d’FGC es composa de bens mobles (material mòbil, maquinĂ ria, objectes diversos), immobles (infraestructures, edificis) i diferent documentaciĂł (escrits, plĂ nols, fotografies). Es tracta d’un valuĂłs patrimoni històric, testimoni de l’evoluciĂł del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX, XX i XXI, però tambĂ© de l’evoluciĂł del paĂs, on hi consten entre d’altres mĂ©s de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o mĂ©s de 30.000 fotografies.
La nova estratègia tĂ© la seva gènesi en un treball precĂs d’identificaciĂł i ordenaciĂł d’aquest patrimoni tant a nivell fĂsic, amb la millora dels espais expositius actuals i la creaciĂł de nous, com a nivell digital, amb l’evoluciĂł de l’actual espai de patrimoni al web d’FGC i amb la digitalitzaciĂł de tot el fons documental.
Programa de millora dels espais 2021-2022
Durant aquest primer any de posada en marxa de l’estratègia, Ferrocarrils realitzarà treballs de diagnosi i replantejament dels espais expositius actuals, un total de 13
centres repartits pel paĂs i propers a la xarxa de trens i actius turĂstics de Ferrocarrils, com per exemple el Centre d’InterpretaciĂł de NĂşria, l’exposiciĂł del Cremallera de Montserrat o la del Funicular de Gelida.
Tal com explica el director de PlanificaciĂł Estratègica i Prospectiva d’FGC, Carles Casas Esplugas, “el model expositiu que volem seguir Ă©s un model descentralitzat. La nostra idea, mĂ©s que fer un gran museu que reculli peces històriques, Ă©s consolidar espais repartits pel paĂs, de manera que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracciĂł de visitants”.
D’aquesta manera es treballarà per millorar la visibilitat d’aquests espais i també la seva posada en valor, valorant la seva incorporació als circuits de programes pedagògics per a escolars i del turisme cultural.
Avui comencen les obres de la nova nau de material històric de Martorell
La nau s’ubicarà al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació.
La creaciĂł de nous espais per a la preservaciĂł i exposiciĂł del material mòbil històric Ă©s una de les lĂnies de treball de la nova estratègia. Aquest mes de març han començat les obres de la nova nau de material històric a l’estaciĂł de Martorell-Central, un nou espai per a conservar i exposar alguns dels vehicles històrics de la lĂnia Llobregat-Anoia, mĂ©s d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.
L’edifici es construirĂ a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estaciĂł, i estĂ prevista la seva connexiĂł directa amb les vies d’FGC. Amb una superfĂcie de 2.200 m2, la nau tindrĂ 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrĂ capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.
Aquest espai se sumarĂ als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics: “La Cotxera de RubĂ”, situat davant de l’antiga estaciĂł de RubĂ i on es preserven vuit vehicles històrics de la lĂnia Barcelona-Vallès; “La Nau del tren històric del Vallès”, al Centre Operatiu de RubĂ, on es preserva l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’AssociaciĂł d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys 40 i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys 80; i “El Moll de la Pobla” a la lĂnia Lleida-La Pobla, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estaciĂł: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
La circulació dels trens històrics
Ferrocarrils treballarĂ per mantenir i consolidar les circulacions comercials amb trens històrics a cadascuna de les seves lĂnies i disposar d’un tren històric en estat de circulaciĂł a cadascuna d’elles.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisiĂł i rehabilitaciĂł tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construĂŻt a mitjans del segle passat als antics tallers de SarriĂ i popularment conegut com a “Granota” pel seu caracterĂstic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la lĂnia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
Aquests dos trens, pels quals es treballarĂ per definir una oferta de servei comercial, se sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com sĂłn el Tren dels Llacs a la lĂnia Lleida-La Pobla, el Cotxe SalĂł del Cremallera de NĂşria o el Funicular de Gelida.
L’objectiu Ă©s poder posar en marxa la circulaciĂł de la “Granota” aquest any, un cop millori la situaciĂł actual provocada per la pandèmia, i el 2022 iniciar les circulacions històriques a la lĂnia Llobregat -Anoia.
La digitalitzaciĂł del patrimoni documental
Ferrocarrils treballa actualment en el procĂ©s de digitalitzaciĂł de mĂ©s de dos milions de documents històrics d’FGC i de les empreses privades la gestiĂł de les quals va forjar els orĂgens de la xarxa actual de la companyia. Es tracta de documents amb un gran valor històric i cultural, alguns anteriors al 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya a travĂ©s de llibres d’actes, memòries, escriptures, plĂ nols i altres documents.
“Volem que aquesta documentaciĂł estigui a finals d’aquest any digitalitzada a disposiciĂł de l’à mbit de la recerca i divulgatiu, però tambĂ© posar-la a disposiciĂł de tothom que la vulgui consultar” explica Antoni Gras, responsable de Patrimoni d’FGC. “SĂłn peces clau per entendre la història ferroviĂ ria del paĂs a la vegada que la història d’FGC. Aquest arxiu digital es transferirĂ a l’Arxiu Nacional de Catalunya per a què sigui accessible al pĂşblic i nosaltres treballem perquè tambĂ© pugui ser consultable a partir del 2021 des del Web del Patrimoni d’FGC i convertir aquest web en un Museu Virtual d’FGC”.
De fet, l’evoluciĂł i millora del Web del Patrimoni d’FGC Ă©s una de les lĂnies de treball de la nova estratègia d’FGC en patrimoni. El web Ă©s un repositori del divers material rodant històric de la companyia, os es poden veure fotografies i caracterĂstiques de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei comercial com de mercaderies o de treball.
A mĂ©s, el web tambĂ© inclou un espai de publicacions en lĂnia que recull diferents llibres editats per FGC sobre la història de les diferents explotacions ferroviĂ ries, de transport per cable i d’esport de muntanya.
Per dur a terme totes les accions i els projectes de l’estratègia del patrimoni, FGC mantindrĂ la col·laboraciĂł constant amb el sector associatiu dels amics del ferrocarril, i amb els diferents organismes pĂşblics i entitats sense Ă nim de lucre privades que desenvolupen tasques relacionades amb la identificaciĂł, preservaciĂł i valoritzaciĂł del patrimoni històric ferroviari. AixĂ, entre d’altres, es continuarĂ treballant amb les entitats del Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, col·laborant amb l’Institut CatalĂ de Recerca en el Patrimoni Cultural i promovent anualment les Jornades de Patrimoni Històric Ferroviari.
11 de març de 2021
• Avui han començat les obres de la nova nau de vehicles històrics de Martorell on s’exposaran mĂ©s d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons de la lĂnia Llobregat-Anoia
• El patrimoni històric d’FGC inclou trens, maquinà ria, objectes diversos, immobles i diferent documentació on hi consten més de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o 30.000 fotografies
• Ferrocarrils està digitalitzant tota la seva documentació històrica, un material que serà consultable aquest any al Web del Patrimoni d’FGC
• L’empresa disposarĂ d’un tren històric en estat de circulaciĂł a cada lĂnia per operar serveis de divulgaciĂł de la seva història
Millorar la preservaciĂł del patrimoni històric, potenciar la seva divulgaciĂł i posar en valor el patrimoni ferroviari del paĂs. Aquests sĂłn els tres objectius principals de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, un full de ruta que defineix les actuacions i les accions a fer durant el perĂode 2020-2022. La nova estratègia permetrĂ a la companyia identificar i ordenar el nombrĂłs i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, ja sigui amb la millora o creaciĂł de nous espais de preservaciĂł, amb la circulaciĂł de trens històrics o amb la digitalitzaciĂł i difusiĂł de la nombrosa documentaciĂł històrica.
“Aquesta estratègia Ă©s un punt d’inflexiĂł en la manera com hem treballat, mantingut i exposat el patrimoni històric de Ferrocarrils” explica el president d’FGC, Ricard Font, que apunta que “com a empresa pĂşblica tenim la responsabilitat de preservar millor i gestionar tot aquest patrimoni cultural, i ho farem, però ara tambĂ© Ă©s el moment de millorar-ne la seva divulgaciĂł i arribar a mĂ©s gent, de manera mĂ©s Ă gil i directa. Volem arribar millor al mĂłn cientĂfic i especialitzat en el sector ferroviari, però tambĂ© a la ciutadania en general, que s’estimen el ferrocarril i pels quals forma part de la seva història i passions personals”. Font destaca algunes accions ja en marxa: “Avui hem començat les obres d’una nova nau de material històric a Martorell, “L’Espai de la via mètrica”, estem digitalitzant mĂ©s de dos milions de documents històrics que donarem a l’Arxiu Nacional de Catalunya, estem treballant per crear i consolidar una oferta de circulacions de trens històrics a cadascuna de les nostres lĂnies i alhora millorarem els espais que destinem a la divulgaciĂł del nostre patrimoni arreu del paĂs. En definitiva, preservar el patrimoni ferroviari per apropar-lo i compartir-lo”.
La col·lecciĂł del patrimoni històric d’FGC es composa de bens mobles (material mòbil, maquinĂ ria, objectes diversos), immobles (infraestructures, edificis) i diferent documentaciĂł (escrits, plĂ nols, fotografies). Es tracta d’un valuĂłs patrimoni històric, testimoni de l’evoluciĂł del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX, XX i XXI, però tambĂ© de l’evoluciĂł del paĂs, on hi consten entre d’altres mĂ©s de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o mĂ©s de 30.000 fotografies.
La nova estratègia tĂ© la seva gènesi en un treball precĂs d’identificaciĂł i ordenaciĂł d’aquest patrimoni tant a nivell fĂsic, amb la millora dels espais expositius actuals i la creaciĂł de nous, com a nivell digital, amb l’evoluciĂł de l’actual espai de patrimoni al web d’FGC i amb la digitalitzaciĂł de tot el fons documental.
Programa de millora dels espais 2021-2022
Durant aquest primer any de posada en marxa de l’estratègia, Ferrocarrils realitzarà treballs de diagnosi i replantejament dels espais expositius actuals, un total de 13
centres repartits pel paĂs i propers a la xarxa de trens i actius turĂstics de Ferrocarrils, com per exemple el Centre d’InterpretaciĂł de NĂşria, l’exposiciĂł del Cremallera de Montserrat o la del Funicular de Gelida.
Tal com explica el director de PlanificaciĂł Estratègica i Prospectiva d’FGC, Carles Casas Esplugas, “el model expositiu que volem seguir Ă©s un model descentralitzat. La nostra idea, mĂ©s que fer un gran museu que reculli peces històriques, Ă©s consolidar espais repartits pel paĂs, de manera que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracciĂł de visitants”.
D’aquesta manera es treballarà per millorar la visibilitat d’aquests espais i també la seva posada en valor, valorant la seva incorporació als circuits de programes pedagògics per a escolars i del turisme cultural.
Avui comencen les obres de la nova nau de material històric de Martorell
La nau s’ubicarà al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació.
La creaciĂł de nous espais per a la preservaciĂł i exposiciĂł del material mòbil històric Ă©s una de les lĂnies de treball de la nova estratègia. Aquest mes de març han començat les obres de la nova nau de material històric a l’estaciĂł de Martorell-Central, un nou espai per a conservar i exposar alguns dels vehicles històrics de la lĂnia Llobregat-Anoia, mĂ©s d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.
L’edifici es construirĂ a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estaciĂł, i estĂ prevista la seva connexiĂł directa amb les vies d’FGC. Amb una superfĂcie de 2.200 m2, la nau tindrĂ 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrĂ capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.
Aquest espai se sumarĂ als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics: “La Cotxera de RubĂ”, situat davant de l’antiga estaciĂł de RubĂ i on es preserven vuit vehicles històrics de la lĂnia Barcelona-Vallès; “La Nau del tren històric del Vallès”, al Centre Operatiu de RubĂ, on es preserva l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’AssociaciĂł d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys 40 i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys 80; i “El Moll de la Pobla” a la lĂnia Lleida-La Pobla, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estaciĂł: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
La circulació dels trens històrics
Ferrocarrils treballarĂ per mantenir i consolidar les circulacions comercials amb trens històrics a cadascuna de les seves lĂnies i disposar d’un tren històric en estat de circulaciĂł a cadascuna d’elles.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisiĂł i rehabilitaciĂł tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construĂŻt a mitjans del segle passat als antics tallers de SarriĂ i popularment conegut com a “Granota” pel seu caracterĂstic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la lĂnia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
Aquests dos trens, pels quals es treballarĂ per definir una oferta de servei comercial, se sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com sĂłn el Tren dels Llacs a la lĂnia Lleida-La Pobla, el Cotxe SalĂł del Cremallera de NĂşria o el Funicular de Gelida.
L’objectiu Ă©s poder posar en marxa la circulaciĂł de la “Granota” aquest any, un cop millori la situaciĂł actual provocada per la pandèmia, i el 2022 iniciar les circulacions històriques a la lĂnia Llobregat -Anoia.
La digitalitzaciĂł del patrimoni documental
Ferrocarrils treballa actualment en el procĂ©s de digitalitzaciĂł de mĂ©s de dos milions de documents històrics d’FGC i de les empreses privades la gestiĂł de les quals va forjar els orĂgens de la xarxa actual de la companyia. Es tracta de documents amb un gran valor històric i cultural, alguns anteriors al 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya a travĂ©s de llibres d’actes, memòries, escriptures, plĂ nols i altres documents.
“Volem que aquesta documentaciĂł estigui a finals d’aquest any digitalitzada a disposiciĂł de l’à mbit de la recerca i divulgatiu, però tambĂ© posar-la a disposiciĂł de tothom que la vulgui consultar” explica Antoni Gras, responsable de Patrimoni d’FGC. “SĂłn peces clau per entendre la història ferroviĂ ria del paĂs a la vegada que la història d’FGC. Aquest arxiu digital es transferirĂ a l’Arxiu Nacional de Catalunya per a què sigui accessible al pĂşblic i nosaltres treballem perquè tambĂ© pugui ser consultable a partir del 2021 des del Web del Patrimoni d’FGC i convertir aquest web en un Museu Virtual d’FGC”.
De fet, l’evoluciĂł i millora del Web del Patrimoni d’FGC Ă©s una de les lĂnies de treball de la nova estratègia d’FGC en patrimoni. El web Ă©s un repositori del divers material rodant històric de la companyia, os es poden veure fotografies i caracterĂstiques de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei comercial com de mercaderies o de treball.
A mĂ©s, el web tambĂ© inclou un espai de publicacions en lĂnia que recull diferents llibres editats per FGC sobre la història de les diferents explotacions ferroviĂ ries, de transport per cable i d’esport de muntanya.
Per dur a terme totes les accions i els projectes de l’estratègia del patrimoni, FGC mantindrĂ la col·laboraciĂł constant amb el sector associatiu dels amics del ferrocarril, i amb els diferents organismes pĂşblics i entitats sense Ă nim de lucre privades que desenvolupen tasques relacionades amb la identificaciĂł, preservaciĂł i valoritzaciĂł del patrimoni històric ferroviari. AixĂ, entre d’altres, es continuarĂ treballant amb les entitats del Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, col·laborant amb l’Institut CatalĂ de Recerca en el Patrimoni Cultural i promovent anualment les Jornades de Patrimoni Històric Ferroviari.
11 de març de 2021
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Una pregunta. Es parla molt aquest dies del Brill 18 preservat, la granota 400 i del 111. Pero ningĂş diu res del 301. ÂżEsta encara preservat? ÂżLi ha ha pasat alguna cosa?
- Renfe445
- N10

- Entrades: 4592
- Membre des de: 16 ago. 2012, 19:33
- Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
- Contacta:
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
I no només això, jo aprofito per preguntar si fan coses amb el material històric de Catalans.
Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1956
- Membre des de: 05 oct. 2008, 12:30
- UbicaciĂł: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Novetats a FGC
Article publicat a El Nacional.cat
Interessant article , amb alguns errors, però aclaridor de cap a on anem amb el tema del material històric a Can FGC
I una cosa que sap un cert greu, no tornarem a veure La Granota per BCN, quedarà limitada de Les Planes, cap a les capitals del Vallès. Era un rumor però ara ja queda confirmat.
https://www.elnacional.cat/ca/societat/ ... 5_102.html
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) recuperarĂ a la tardor l'històric "tren Granota", un comboi de la sèrie 400 que va circular per les lĂnies del Vallès entre els anys 40 del segle passat i fins al 1995, quan es va renovar i modernitzar el gruix de combois. El seu retorn, però, serĂ puntual i com a mostra del passat històric de l'empresa ferroviĂ ria, una experiència a cavall entre el turisme i la nostĂ lgia que permetrĂ fer el recorregut entre l'estaciĂł de Les Planes i els finals de lĂnia S1 i S2, a les ciutats de Terrassa i Sabadell, respectivament. L'acciĂł s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni d'FGC, que preveu disposar d'un tren històric a cada una de les seves lĂnies.
Molts el recorden i d'altres n'han sentit a parlar, però ara, a més, hi podran pujar, de nou o per primer cop. El "tren Granota" deu el seu nom a l'aspecte que oferia, amb una carrosseria on hi predominava el color verd i amb uns llums frontals rodons i ubicats a la part de dalt, oferint una imatge quan arribava a l'estació que recordava a una granota.
"Aquests trens de la sèrie 400 es va començar a construir un cop acabada la Guerra Civil, a principis dels anys 40 del segle passat, als tallers de la companyia a SarriĂ , a Barcelona, fins a mitjans dels anys 70", recorda Antoni Gras, responsable de Planejament i Patrimoni Històric d'FGC. Aquesta Ă©s una raresa, donat que en els primers anys de postguerra la situaciĂł econòmica al conjunt de l'Estat era precĂ ria, però el sector ferroviari va ser una excepciĂł, com tambĂ© la lĂnia del Vallès, sortosament poc danyada durant el conflicte bèl·lic.
Tecnològicament no eren cap revolució, donat que eren semblants als que la J.G. Brill Company feia córrer amb segell americà , però el seu disseny va permetre fer diverses sèries, com la 500 o la 800. "El comboi que es conserva està format per un cotxe dels anys 40, un dels 60 i un altre dels 70, no tenen diferències apreciables i circulen formant una composició única", assenyala Gras.
De funcionament elèctric, el cotxe del mig Ă©s remolcat, mentre que els dos dels extrems sĂłn automotors. Dos d'ells sĂłn de tercera classe, amb seients de fusta, mentre que el tercer Ă©s de segona classe, amb seients entapissats amb el vellut verd caracterĂstic de la casa.
En funcionament fins al 1995
Tot i deixar-se de fabricar a mitjans dels anys 70, van seguir circulant per les lĂnies vallesanes fins l'any 1995, coexistint amb els trens 111. La incorporaciĂł a la lĂnia dels 112, que van modernitzar el servei i van permetre crear el conegut com a "Metro del Vallès", va suposar treure de la circulaciĂł la sèrie 400 i les incomoditats que comportava, com ara el fet que eren alts i per pujar comportava una complicaciĂł afegida o que no disposaven d'aire condicionat.
El seu interior és un museu amb rodes, amb elements autèntics que s'han restaurat o que s'han adherit d'altres vagons de la sèrie. Cartells advertint de l'obligatorietat de dur bitllet, frens de mà d'emergència, enfosquidors a les finestres per evitar que el sol piqués de cara o la maquinà ria per fer-los funcionar, amb els cartells originals que es posaven de manera manual al davant per distingir si es dirigia a Sabadell o a Terrassa, són alguns dels elements dels quals es pot gaudir des de dins.
Experiència oberta a la nostà lgia
El tren tornarĂ a circular per les lĂnies del Vallès, de manera excepcional i amb una finalitat divulgativa. Tot i que inicialment ho havia de fer el 2020, la pandèmia va tòrcer els plans i no serĂ fins a la propera tardor que el "tren Granota" tornarĂ a rodar amb passatgers.
Ho farĂ en una data encara per tancar, si bĂ© FGC farĂ que el viatge comenci a l'estaciĂł de Les Planes, d'estil modernista, per visitar-ne el vestĂbul. Des d'allĂ el comboi arribarĂ fins als finals de lĂnia de Sabadell i de Terrassa, però no farĂ el mateix amb l'altre extrem, a la ciutat de Barcelona, pel pendent que hi ha i que no Ă©s recomanable per "no forçar la tecnologia".
"No s'hi podrĂ pujar amb una T-10, caldrĂ fer-hi una reserva i pagar un preu simbòlic", destaca el president d'FGC, Ricard Font. La posada en funcionament del tren s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni, que vol divulgar el passat de la companyia a travĂ©s del portal web, dels espais d'interpretaciĂł que FGC tĂ© arreu del paĂs i d'un tren històric a cada una de les seves lĂnies.
AixĂ, juntament amb el "tren Granota" es treballa per revisar i rehabilitar a la lĂnia Llobregat-Anoia un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX. A aquests dos s'hi sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com sĂłn el Tren dels Llacs a la lĂnia Lleida - La Pobla, el Cotxe SalĂł del Cremallera de NĂşria o el Funicular de Gelida.
Actualment, FGC disposa de 74 trens conservats i que properament el pĂşblic podrĂ conèixer de primera mĂ , a mĂ©s de dos milions de documents digitalitzats i unes 30.000 fotografies que tambĂ© s'han digitalitzat. "Tot es troba a disposiciĂł de la gent, i tambĂ© s'han dipositat a l'Arxiu Nacional de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès, com a testimoni de la història del paĂs i del mĂłn ferroviari", afegeix Font.
Paral·lelament, aquest mes de març ha començat la construcciĂł d'una nova nau de material històric a l'estaciĂł de Martorell – Central on s'hi exposaran alguns dels trens que han circulat al llarg dels anys a la lĂnia Llobregat – Anoia. Se suma al que hi ha a La Cotxera de RubĂ (Vallès Occidental), que recentment s'ha cobert per a conservar-hi, entre d'altres, el "tren Granota" i un Automotor Brill 18 de l'any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l'AssociaciĂł d'Amics del Ferrocarril de Barcelona.
Interessant article , amb alguns errors, però aclaridor de cap a on anem amb el tema del material històric a Can FGC
I una cosa que sap un cert greu, no tornarem a veure La Granota per BCN, quedarà limitada de Les Planes, cap a les capitals del Vallès. Era un rumor però ara ja queda confirmat.
https://www.elnacional.cat/ca/societat/ ... 5_102.html
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) recuperarĂ a la tardor l'històric "tren Granota", un comboi de la sèrie 400 que va circular per les lĂnies del Vallès entre els anys 40 del segle passat i fins al 1995, quan es va renovar i modernitzar el gruix de combois. El seu retorn, però, serĂ puntual i com a mostra del passat històric de l'empresa ferroviĂ ria, una experiència a cavall entre el turisme i la nostĂ lgia que permetrĂ fer el recorregut entre l'estaciĂł de Les Planes i els finals de lĂnia S1 i S2, a les ciutats de Terrassa i Sabadell, respectivament. L'acciĂł s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni d'FGC, que preveu disposar d'un tren històric a cada una de les seves lĂnies.
Molts el recorden i d'altres n'han sentit a parlar, però ara, a més, hi podran pujar, de nou o per primer cop. El "tren Granota" deu el seu nom a l'aspecte que oferia, amb una carrosseria on hi predominava el color verd i amb uns llums frontals rodons i ubicats a la part de dalt, oferint una imatge quan arribava a l'estació que recordava a una granota.
"Aquests trens de la sèrie 400 es va començar a construir un cop acabada la Guerra Civil, a principis dels anys 40 del segle passat, als tallers de la companyia a SarriĂ , a Barcelona, fins a mitjans dels anys 70", recorda Antoni Gras, responsable de Planejament i Patrimoni Històric d'FGC. Aquesta Ă©s una raresa, donat que en els primers anys de postguerra la situaciĂł econòmica al conjunt de l'Estat era precĂ ria, però el sector ferroviari va ser una excepciĂł, com tambĂ© la lĂnia del Vallès, sortosament poc danyada durant el conflicte bèl·lic.
Tecnològicament no eren cap revolució, donat que eren semblants als que la J.G. Brill Company feia córrer amb segell americà , però el seu disseny va permetre fer diverses sèries, com la 500 o la 800. "El comboi que es conserva està format per un cotxe dels anys 40, un dels 60 i un altre dels 70, no tenen diferències apreciables i circulen formant una composició única", assenyala Gras.
De funcionament elèctric, el cotxe del mig Ă©s remolcat, mentre que els dos dels extrems sĂłn automotors. Dos d'ells sĂłn de tercera classe, amb seients de fusta, mentre que el tercer Ă©s de segona classe, amb seients entapissats amb el vellut verd caracterĂstic de la casa.
En funcionament fins al 1995
Tot i deixar-se de fabricar a mitjans dels anys 70, van seguir circulant per les lĂnies vallesanes fins l'any 1995, coexistint amb els trens 111. La incorporaciĂł a la lĂnia dels 112, que van modernitzar el servei i van permetre crear el conegut com a "Metro del Vallès", va suposar treure de la circulaciĂł la sèrie 400 i les incomoditats que comportava, com ara el fet que eren alts i per pujar comportava una complicaciĂł afegida o que no disposaven d'aire condicionat.
El seu interior és un museu amb rodes, amb elements autèntics que s'han restaurat o que s'han adherit d'altres vagons de la sèrie. Cartells advertint de l'obligatorietat de dur bitllet, frens de mà d'emergència, enfosquidors a les finestres per evitar que el sol piqués de cara o la maquinà ria per fer-los funcionar, amb els cartells originals que es posaven de manera manual al davant per distingir si es dirigia a Sabadell o a Terrassa, són alguns dels elements dels quals es pot gaudir des de dins.
Experiència oberta a la nostà lgia
El tren tornarĂ a circular per les lĂnies del Vallès, de manera excepcional i amb una finalitat divulgativa. Tot i que inicialment ho havia de fer el 2020, la pandèmia va tòrcer els plans i no serĂ fins a la propera tardor que el "tren Granota" tornarĂ a rodar amb passatgers.
Ho farĂ en una data encara per tancar, si bĂ© FGC farĂ que el viatge comenci a l'estaciĂł de Les Planes, d'estil modernista, per visitar-ne el vestĂbul. Des d'allĂ el comboi arribarĂ fins als finals de lĂnia de Sabadell i de Terrassa, però no farĂ el mateix amb l'altre extrem, a la ciutat de Barcelona, pel pendent que hi ha i que no Ă©s recomanable per "no forçar la tecnologia".
"No s'hi podrĂ pujar amb una T-10, caldrĂ fer-hi una reserva i pagar un preu simbòlic", destaca el president d'FGC, Ricard Font. La posada en funcionament del tren s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni, que vol divulgar el passat de la companyia a travĂ©s del portal web, dels espais d'interpretaciĂł que FGC tĂ© arreu del paĂs i d'un tren històric a cada una de les seves lĂnies.
AixĂ, juntament amb el "tren Granota" es treballa per revisar i rehabilitar a la lĂnia Llobregat-Anoia un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX. A aquests dos s'hi sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com sĂłn el Tren dels Llacs a la lĂnia Lleida - La Pobla, el Cotxe SalĂł del Cremallera de NĂşria o el Funicular de Gelida.
Actualment, FGC disposa de 74 trens conservats i que properament el pĂşblic podrĂ conèixer de primera mĂ , a mĂ©s de dos milions de documents digitalitzats i unes 30.000 fotografies que tambĂ© s'han digitalitzat. "Tot es troba a disposiciĂł de la gent, i tambĂ© s'han dipositat a l'Arxiu Nacional de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès, com a testimoni de la història del paĂs i del mĂłn ferroviari", afegeix Font.
Paral·lelament, aquest mes de març ha començat la construcciĂł d'una nova nau de material històric a l'estaciĂł de Martorell – Central on s'hi exposaran alguns dels trens que han circulat al llarg dels anys a la lĂnia Llobregat – Anoia. Se suma al que hi ha a La Cotxera de RubĂ (Vallès Occidental), que recentment s'ha cobert per a conservar-hi, entre d'altres, el "tren Granota" i un Automotor Brill 18 de l'any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l'AssociaciĂł d'Amics del Ferrocarril de Barcelona.
- Renfe445
- N10

- Entrades: 4592
- Membre des de: 16 ago. 2012, 19:33
- Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
- Contacta:
Re: Espai expositiu de material històric FGC, on?
Veig el sentit de tot plegat. Entre Barcelona i SarriĂ la lĂnia va ofegadĂssima, sigui el dia que sigui.
Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.
- Fran-Ikarus
- N11

- Entrades: 5813
- Membre des de: 21 maig 2005, 01:19
- UbicaciĂł: La Gran Barcelona
- Contacta:
Re: Novetats a FGC
I això? Quants deuen haver volgut dir? 7? 4? 14?122-042-132 ha escrit: ↑05 abr. 2021, 22:44Actualment, FGC disposa de 74 trens conservats i que properament el pĂşblic podrĂ conèixer de primera mĂ
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
