Elefant ha escrit: ↑06 jul. 2025, 12:24
Jo resoldria la Barcelona-Vallès així:
1r una nova línia de tren més directa entre Sarrià i Sant Cugat. Haurà de ser bona part en túnel, però del costat Vallès podria anar en viaducte per sobre l'autopista.
2n una nova línia entre Sarrià i Sants Estació resseguint el c. Numància, amb una parada intermitja a Diagonal
Trens ràpids entre Terrassa/Sabadell i Barcelona per la nova línia directa i la línia cap a Sants, al Vallès no fan parada més que a les principals estacions.
Trens lents per la línia antiga amb parada en totes.
A Sant Cugat un segon nivell de vies sota el actual, i cada nivell es per una direcció: a dalt els trens cap a Terrassa/Sabadell; a baix trens direcció Barcelona.
A Sarrià també un segon nivell de vies amb les andanes just a sota de les actuals. També cada nivell segons direcció: a dalt direcció Vallès, a baix direcció Pl. Cat o Sants. L'horari coordinat per que sempre arribin els trens a l'hora i es pugui fer transbordament creuat: Venint del tren ràpid que segueix cap a Sants canviar al tren lent que va cap a Pl. Cat, i v.v., i venint del tren lent des-de Pl. Cat canviar al tren ràpid cap al Vallès, i v.v..
Els nous trams fer-los tot preparat per trens de 8 cotxes. Els trens ràpids anirien amb 8 cotxes, els lents amb 4. Llavors només cal extendre andanes a les principals estacions del Vallès i a Sarrià, la que a les altres no paren els trens ràpids.
Això seria el pla mestre per posar al dia la B-V, tot aprofitant la infraestructura existent i fent aquesta ampliació perfectament integrada amb la línia existent. Evidentment seria car, però val la pena ja que la B-V es una de les línies de tren més importants de l'àrea metropolitana.
A més es podria fer per fases: primer el nou túnel directe i anar posant ja bona part dels trens per aquesta línia ràpida.
Després la nova línia Sarrià-Sants per separar l'entrada dels trens ràpids a BCN dels trens lents.
Mentrestant o després ampliar les estacions existents que calguin per a trens de 8 cotxes.
Addendum/edito: A Sant Cugat en direcció Vallès andana central al pis d'abaix i horaris coordinats perque sempre es trobin un tren lent cap a un ramal i un ràpid cap a l'altre. Llavors amb qualsevol tren des-de Barcelona, ràpid o lent, es pot anar a qualsevol direcció al Vallès, només exceptuant les parades on només paren els trens lents.
Exemple 1: Tren BCN-Terrassa Ràpid enllaç amb tren BCN-Sabadell lent. Vull anar a Sabadell des-de Sarrià, llavors agafo el primer tren ràpid i a Sant Cugat tinc enllaç.
Exemple 2: vull anar a Rubí des-de Valldoreix, agafo tren lent direcció Sabadell i a Sant Cugat canvio a tren ràpid direcció Terrassa.
Exemple 3 (enllaç no ideal): Vull anar des-de Les Planes a Les Fonts, llavors haig d'esperar el tren lent direcció Terrassa, perquè el tren lent direcció Sabadell a Sant Cugat enllaça amb tren ràpid Terrassa.
Exemple 4 (enllaç no ideal): Vull anar des-de Sants a Bellaterra, agafo tren ràpid direcció Sabadell, a Sant Cugat aquest enllaça amb tren lent direcció Terrassa, haig d'esperar al tren lent direcció Sabadell.
D'entrada a Barcelona a Sarrià el mateix concepte: Sempre enllaça un tren lent cap a Pl. Cat amb un tren ràpid cap a Sants.
Exemple 1: Vull anar de Univ. Autònoma a Provença. Agafo el tren ràpid fins a Sarrià, i enllaço a la mateixa andana amb tren lent direcció Pl. Cat.
Exemple 2: Vull anar de Mira-Sol a Sants, agafo tren lent fins a Sant Cugat i canvio a tren ràpid direcció Sants.
Exemple 3: Vull anar de Mira-Sol a Pl. Cat, tinc dues opcions: Agago tren lent i faig tot el trajecte; o agafo tren lent, canvio a Sant Cugat i torno a canviar a Sarrià. M'estalvio uns minuts si no m'importa fer dos transbordaments (sempre transbord a la mateixa andana), si em fa mandra agafo el tren lent i ja està.
Els trajectes més demanats tenen sempre enllaç convenient, els trajectes menys habituals a parades de menor demanda no (però igualment no és greu perquè les freqüències igualment son altes).
En hora punta un tren cada ~5 minuts a cada ramal, alternant tren lent i tren ràpid, deixant un marge de 4 minuts per al tren ràpid (suficient, al ramal Terrassa només ometria Mira-Sol i Les Fonts i, si algún dia es fa, Rubí-Nord; al ramal Sabadell omet Sant Joan, Bellaterra i Sant Quirze). Idem un tren cada 5 minuts a cada travessia, la lenta antiga i la ràpida nova. I també trens cada 5 minuts entre Sarrià i Pl. Cat i entre Sarrià i Sants respectivament.
Quedarien solcs per a l'L7.
Es podria debatre si té sentit ometre les dues/tres parades als ramals, que només seria un estalvi de 2 o 3 minuts. Jo personalment dic que sí, cada minut estalviat val. Però vaja.
La menor freqüència al túnel Sarrià-Pl. Cat no crec que seria problema, ja que la gent que vol agafar un tren ràpid venint de l'L5 pot agafar-lo a Sants directament.
Que en penseu?