A veure, diferenciem propostes basades en una situació ideal del que hi ha ara de qüestions de deficiències en manteniment in gestió. Rodalies porta molts anys de falta d'inversions i té greus problemes de manteniment i fiabilitat que ara sembla que s'està remediant (tot i que em dona més que el gruix que s'està fent es per als trens de mercaderies i no el servei de rodalies). Per això no té molt sentit debatre de quadruplicacions per remeiar aquests problemes. Seria una bajanada gastar-se deu vegades més en fer una quadruplicació que no en posar al dia infraestructura i operació. Sobre tot si després aquella quadruplicació no serveix de res perque igualment tens els túnels urbans col·lapsats.jgomezs ha escrit: ↑Divendres 11/07/2025 18:47 El problema és que tant per quadrar els horaris sense fer avançaments, com per fer els transbords coordinats, els trens han d'anar a la hora. I avui dia no hi van, "ni por asomo". Ara mateix tal com escric, miro els horaris en temps real... La web i la app de Rodalies estan petant, i la web de ferroviària em diu que el proper cap a Manresa que hi ha a l'horari de Martorell ve amb 11 minuts de retard. De fet sembla que estan fotuts tots els trens amb destí Manresa.
Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona
Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona
Disculpeu que m'apropiï d'aquest tros de post per un altre tema, però això lliga amb el que debatíem l'altre dia sobre la R4 i els trens semidirectes. A la R4 els trens que venen de Vilafranca / Sant Vicenç de Calders rarament van a l'hora que marca l'horari, trencant la cadència de un tren cada 15 minuts entre Martorell i Terrassa (en la pràctica són un cada 30, amb un intercalat de Heisenberg).Nen de Gràcia ha escrit: ↑Dimarts 15/07/2025 20:59 Fins ara, sempre haviem fet servir Vilafranca del Penedès (R4), ja que aquesta és la ciutat de referència en general, però els trens de Rodalies ja acostumen a tenir probblemes en general, i aquest estiu, per si fos poc, hi ha via única fins a Martorell per obres.
Aquest estiu, amb la via única per obres, han refet l'horari per a que només hi hagi un tren per hora entre Martorell i Sant Vicenç de Calders. Però entre l'horari i la realitat hi ha una diferència de, no 5 minuts, sinó de 15 minuts, mitja hora, una hora... Només un tren per hora, i no saps quan passarà.
I això lliga amb el que parlàvem:
Abans de pensar en serveis més ràpids, calen serveis més fiables (sembla que estem d'acord, oi?). I això no s'aconsegueix només tenint serveis que tinguin menys incidències, sinó que siguin més robustos en cas de incidència. A hores d'ara ja no crec que per molt que "posem al dia infraestructura i operació" certs serveis puguin anar consistentment amb menys de 5 minuts de marge d'error. Cal invertir també en resiliència:Elefant ha escrit: ↑Dissabte 12/07/2025 9:40 A veure, diferenciem propostes basades en una situació ideal del que hi ha ara de qüestions de deficiències en manteniment in gestió. Rodalies porta molts anys de falta d'inversions i té greus problemes de manteniment i fiabilitat que ara sembla que s'està remediant (tot i que em dona més que el gruix que s'està fent es per als trens de mercaderies i no el servei de rodalies). Per això no té molt sentit debatre de quadruplicacions per remeiar aquests problemes. Seria una bajanada gastar-se deu vegades més en fer una quadruplicació que no en posar al dia infraestructura i operació. Sobre tot si després aquella quadruplicació no serveix de res perque igualment tens els túnels urbans col·lapsats.
- Si tens una incidència com una via única, enlloc de fer uns horaris "de millor intenció" que no es compleixin, potser cal fer uns horaris més pessimistes, és més ràpid un tren que triga 15 minuts extra, que un que t'arriba 30 minuts tard. O potser convertir aquell tram en una llançadora Sant Vicenç de Calders - Martorell o Molins de Rei. Has de fer un transbord, però redueixes marge d'error i no impactes el servei a la resta de la línia, que és molt llarga.
- Si tens un tram a l'extrem d'una línia on els trens sovint tenen endarreriments, doncs potser cal posar més trens i maquinistes "de reserva" a les puntes de la línia per a que els trens no surtin tard d'origen perquè han arribat tard del servei anterior. Això és diner que no es pot inaugurar, però dona un servei millor.
- Si tens un túnel saturat (L'Hospitalet - Arc de Triomf), i d'aquests una tercera part dels trens hi arriben amb un marge d'error de més de 5 minuts (tots els de la R3 i la meitat dels de la R4), llavors o es fa que alguns dels serveis més irregulars no entrin al coll d'ampolla, o que els trens puguin circular més junts entre ells del que marca l'horari (potser aquí cal inversió en sistemes de senyalització i trens amb millor acceleració? Un expert ho sabrà millor).
- Si vols fer trens semidirectes que guanyin 10 minuts de trajecte, però per molta inversió que facis tens massa coses que no depenen de tu, i el marge d'error és de 5 minuts, llavors et calen punts d'avançament, no ho pots fer purament amb espai a l'horari.
En general no et falta raó, al final també és gradual de quant hi inverteixes per resiliència, trens i maquinistes de reserva, solcs buits als túnels urbans etc.. Tema túnels hi ha un projecte que es La Torrassa, que haurà de ser una millora reduint el número total de trens que circulen pels túnels evitant circulacions redundants. R1+R4 per Pl. Catalunya, R2+R3+Regionals per Aragó. Jo també vaig proposar una vegada que els regionals del nord arribin a l'estació de França, fent salts de moltó. Però vaja un altre tema.
Dit això, en el cas concret de l'R4 no hi veig que calgui molt més. Un cop reduïda la pressió als túnels urbans, tenint via doble això ja va bé per tenir 6 trens/hora, incloent-hi alguns semidirectes.
Dit això, en el cas concret de l'R4 no hi veig que calgui molt més. Un cop reduïda la pressió als túnels urbans, tenint via doble això ja va bé per tenir 6 trens/hora, incloent-hi alguns semidirectes.
-
- N5
- Entrades: 114
Crec que paga la pena comentar l'hora de tancament del metro les nits de divendres. Sincerament, no acabo de trobar el sentit a que sigui tan diferent a la de dissabte, quan el moviment a les nits és similar.
Aquestes darreres setmanes he observat que, a la majoria de festes majors de barri, la festa acaba a les dues. Com que tot s'acaba allargant uns minuts, arribar al metro abans de les 2h és massa just. Els busos nocturns existeixen, en sóc conscient i els he agafat més d'una vegada, però m'han deixat tirat també més d'una vegada i en general donen menys sensació de confiança.
Entenc que fer circular el metro tota la nit suposa un cost tant econòmic com personal per als maquinistes molt elevat. Per això, opino que seria convenient allargar l'horari d'obertura fins a les 2h30. Només aquests trenta minuts, que són només una sisena part d'allargar-lo tota la nit fins a les 5h, facilitarien enormement la tornada des de les diferents festes majors.
També em crida l'atenció l'eix format per l'L4 i l'L11. No sé com ho fan ara, però crec que s'haurien de gestionar com una sola línia: l'últim L11 cap a Trinitat Nova sortiria de Can Cuiàs a l'hora de tancament, i l'últim L4 cap a La Pau l'hauria d'esperar abans de sortir de Trinitat Nova. En sentit contrari, l'últim L4 a Trinitat sortiria de La Pau a l'hora de tancament, i l'últim L11 a Can Cuiàs esperaria que aquest arribés a Trinitat Nova abans de sortir.
Aquestes darreres setmanes he observat que, a la majoria de festes majors de barri, la festa acaba a les dues. Com que tot s'acaba allargant uns minuts, arribar al metro abans de les 2h és massa just. Els busos nocturns existeixen, en sóc conscient i els he agafat més d'una vegada, però m'han deixat tirat també més d'una vegada i en general donen menys sensació de confiança.
Entenc que fer circular el metro tota la nit suposa un cost tant econòmic com personal per als maquinistes molt elevat. Per això, opino que seria convenient allargar l'horari d'obertura fins a les 2h30. Només aquests trenta minuts, que són només una sisena part d'allargar-lo tota la nit fins a les 5h, facilitarien enormement la tornada des de les diferents festes majors.
També em crida l'atenció l'eix format per l'L4 i l'L11. No sé com ho fan ara, però crec que s'haurien de gestionar com una sola línia: l'últim L11 cap a Trinitat Nova sortiria de Can Cuiàs a l'hora de tancament, i l'últim L4 cap a La Pau l'hauria d'esperar abans de sortir de Trinitat Nova. En sentit contrari, l'últim L4 a Trinitat sortiria de La Pau a l'hora de tancament, i l'últim L11 a Can Cuiàs esperaria que aquest arribés a Trinitat Nova abans de sortir.
Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
- LeoMetropol
- N4
- Entrades: 72
- Ubicació: Santa Coloma (L1 L9) / Cardedeu (R2)
- Contacta:
La proposta va directe des d'Hospital de Bellvitge a l'estació de Sant Boi? Sense el Prat?Escubi ha escrit:Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
No, la idea es fer la continuacio desde la ultima ampliació que hi ha prevista, que es fer-la arribar fins el prat.LeoMetropol ha escrit: ↑Diumenge 27/07/2025 21:10La proposta va directe des d'Hospital de Bellvitge a l'estació de Sant Boi? Sense el Prat?Escubi ha escrit:Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
Encara que hem posat fins castlldefels la nostra idea, per temps, es fer fins sant boi, la parada de Sant Ramon.
- Fitxers adjunts
-
- Termometre
- Captura de pantalla 2025-07-27 215623.png (52.23 KiB) Visualitzat 512 cops
-
- Ampliació oficial
- ampliacion l1.jpg (100.97 KiB) Visualitzat 519 cops
Escubi l’ha editat per darrera vegada el dia: Dilluns 28/07/2025 20:01, en total s’ha editat 2 vegades.
- LeoMetropol
- N4
- Entrades: 72
- Ubicació: Santa Coloma (L1 L9) / Cardedeu (R2)
- Contacta:
Ah! A la web hi surt un termòmetre sense el Prat, per això preguntava.Escubi ha escrit:No, la idea es fer la continuacio desde la ultima ampliació que hi ha prevista, que es fer-la arribar fins el prat.LeoMetropol ha escrit: ↑Diumenge 27/07/2025 21:10La proposta va directe des d'Hospital de Bellvitge a l'estació de Sant Boi? Sense el Prat?Escubi ha escrit:Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
Encara que hem posat fins castlldefels la nostra idea, per temps, es fer fins sant boi, la parada de Sant Ramon.
Hola, aquí el meu anàlisi. M'he ficat a la web, i això diu:Escubi ha escrit: ↑Diumenge 27/07/2025 20:15 Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
No sé si heu escrit això o ho ha fet una IA, però és una bona col·lecció dels 'topicazos' del moment que són completament buits de significat. Ja sé que tothom ara ve amb aquelles cantineles, però a mi em fa passar vergonya aliena cada cop que les escolto. M'agradaria un discurs més de peus a terra, 'volem un transport públic perquè no contamina, perquè permet a tothom a moure's per tot arreu i és part d'un plantejament urbanístic integral'. En fi.L’arribada del metro a Sant Boi no és només una qüestió de mobilitat, sinó una oportunitat clau per transformar urbanísticament i socialment la ciutat. En el context actual d’emergència climàtica i creixement metropolità, Sant Boi necessita amb urgència una connexió directa amb la xarxa de metro, concretament amb una ampliació de la Línia 1.
Deixant de banda aquest tema semàntic, ara sí: parleu de "transformar urbanísticament", d'acord el transport públic suposo que pot tenir aquesta finalitat, però poc després diu:
Osigui la primordial finalitat es facilitar el desplaçament cap a Barcelona. Fem la suma d'això: Transformar urbanísticament + facilitar accés a BCN = Suburbi. Es tracta llavors de transformar Sant Boi més en un poble dormitori que no en una vila pròpia? Aquesta és la transformació urbanística desitjada? Jo personalment preferiria que el meu poble sigués una mica més que un suburbi. Solo digo.L’ampliació de la L1 fins a Sant Boi permetria:
Reduir els temps de desplaçament cap al centre de Barcelona.
...es principalment que va ser un obra faraònica que va acabar multiplicant el seu cost i eternitzant-se en la construcció durant un quart de segle, a més de que no ofereix un temps competitiu per anar a l'aeroport pel dolent disseny del traçat. De debò això és l'exemple que voleu treure?L’experiència d’altres ampliacions com la L9
Ara mirem el mapa de la proposta. Crec que s'hauria de deixar de parlar de "línies" de Metro i començar a parlar de "curves" de Metro, perquè sembla que qualsevol línia de Metro que es fa te unes constants giragonses. Irònicament, l'única raó de que el vostre projecte tindria sentit es perquè al passat NO es van plantejar les línies de Metro com un bus de barri. Si l'L1 fes tantes giragonses a l'Hospitalet i al Prat seria tan lenta que no tindria sentit perllongar-la fins a Sant Boi. I de la mateixa manera feu inviable continuar perllongant la línia més enllà, perquè tothom s'hauria de menjar la volta turística per Sant Boi. És una planificació estreta de mires que no té consideració metropolitana. Però evidentment només així es pot justificar portar el Metro a Sant Boi, doncs amb una planificació racional i rectilinia no captaria suficient demanda, com ara passa amb el Carrilet. És a dir, esteu fent trampa. Per completar-ho, l'L1 és més lenta que el carrilet, triga uns 20 minuts des-de Hospital de Bellvitge a Pl. Espanya, llavors fins a Sant Boi no baixarà de 25-30 minuts. El carrilet fa 21 minuts fins a pl. Espanya. Quedarien dues opcions dolentes: o trigo 10 minuts més fins a l'estació i 20 fins a BCN, o agafo el Metro aquí mateix però igual trigo 30 minuts. Quin es el guany?
Aquesta proposta fa tots els mateixos errors que s'han anat fent els últims anys en la planificació del transport metropolità, que es pensar tot en terme de Metro Metro Metro, i Metro vol dir que tot només queda subeditat a Barcelona, tot és només satèl·lit de la metròpoli. Mira Terrassa, amb l'extensió d'FGC ara és encara més suburbi de Barcelona. I Sant Boi queda més a prop i té menys activitat, o sigui que quedarà encara més relegat a poble dormitori. Ironic que a Catalunya es lamenti el centralisme de Madrid, però es vulgui planificar tan centralista per Barcelona.
Si realment es vol "transformar urbanísticament" les viles metropolitanes jo diria de pensar en donar-lis centralitat, i no de concebre'ls com a adjunt de Barcelona i poc més. Llavors enlloc de fer perllongaments de Metro, pensar en establir les estacions de tren (FGC i Renfe) de la regió com a intercanviadors potents d'on irradien els transports cap als voltants. Això penalitza en comparació amb fer el metro? Per als que van a BCN potser una mica, sí, però aquell negatiu es compensa perquè la centralitat que es crea a l'estació també vertebra la vila i crea economia (hi ha un centre de moviment i d'activitat interessant per empreses i serveis, enlloc d'estar enfocat tot a Barcelona i sense centralitat al poble); però a l'hora establir un transport públic potent local enfocat cap al tren a més també facilita l'accés a Barcelona: imagina que tens un bus ràpid i freqüent que va coordinat amb el tren, llavors saps que només l'has d'agafar i tindràs un tren per continuar el viatge. O sigui el funcionament es doble: local però també metropolità. Una solució de compromís amb molts avantatges i petits desavantatges. El Metro és exactament l'invers.
A més a més, aquest sistema crearia corredors principals de transport públic si es dóna una certa prioritat, llavors amb això també es crea una diferenciació urbanística: més activitat a prop del corredor de transport, més tranquil·litat (per zones residencials) si t'allunyes. Carrers principals i secundaris ben definits que serveixen per delimitar els barris i vertebrar-los, enlloc de fer una gran masa homogènia sense vida. Això sí qie es transformació urbanística i no fotre un Metro per anar a Barcelona i no fer res més al poble.
Mireu com s'ho fan al Japó per exemple, és magnífic com en una gran ciutat com Tokio hi han "superilles" totalment orgàniques, carrers molt grans que delimiten els barris, però els barris son com petits pobles molt tranquils amb molta vida.
I mireu com ho fan a Suïssa amb la coordinació dels transports: Les estacions de tren als pobles metropolitans sovint tenen estació d'autobusos davant, per anar a algun lloc no hi han tres línies de metro o tramvia o bus que hi vagin, sinó que agafes el tren fins a l'estació més propera i canvies al bus que funciona coordinat amb l'horari del tren. Les estacions i l'entorn llavors tenen molta vida perquè son el punt d'encreuament.
(I si us plau no vingueu amb "esque no som Tokyo esque no som Suïssa" en queda clar, s'han de prendre les lliçons i adaptar-les a cada situació.)
Jo vaig fer al passat propostes per un tramvia metropolitanes pel Baix Llobregat, entre Sant Boi i Castelldefels, amb alguns ramals. Una combinació de tramvia i potenciació dels busos, sempre centrat sobre les estacions de tren, seria una solució molt millor pel Baix Llobregat que ficar-li línies de Metro. Establiria la regió com a més autònoma, com una regió pròpia connectada a Barcelona, però no subeditada. Amb una xarxa de transport que a l'hora de portar-te al tren també et permet moure't per la zona, i que estableix centralitat més enllà de Barcelona.
Realment m'entristeix veure propostes com la vostra. Son idees que s'han quedat aturades als anys 70 o 80, és el cosí jovenet de l'idea de ficar-hi autopistes per tot arreu, però igual completament fora del temps i equivocat en la visió, centralista i menyspreant de l'àrea metropolitana. Feu-lo millor, si us plau.
Elefant ha escrit: ↑Dilluns 28/07/2025 2:38Hola, aquí el meu anàlisi. M'he ficat a la web, i això diu:Escubi ha escrit: ↑Diumenge 27/07/2025 20:15 Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web: https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?No sé si heu escrit això o ho ha fet una IA, però és una bona col·lecció dels 'topicazos' del moment que són completament buits de significat. Ja sé que tothom ara ve amb aquelles cantineles, però a mi em fa passar vergonya aliena cada cop que les escolto. M'agradaria un discurs més de peus a terra, 'volem un transport públic perquè no contamina, perquè permet a tothom a moure's per tot arreu i és part d'un plantejament urbanístic integral'. En fi.L’arribada del metro a Sant Boi no és només una qüestió de mobilitat, sinó una oportunitat clau per transformar urbanísticament i socialment la ciutat. En el context actual d’emergència climàtica i creixement metropolità, Sant Boi necessita amb urgència una connexió directa amb la xarxa de metro, concretament amb una ampliació de la Línia 1.
Deixant de banda aquest tema semàntic, ara sí: parleu de "transformar urbanísticament", d'acord el transport públic suposo que pot tenir aquesta finalitat, però poc després diu:Osigui la primordial finalitat es facilitar el desplaçament cap a Barcelona. Fem la suma d'això: Transformar urbanísticament + facilitar accés a BCN = Suburbi. Es tracta llavors de transformar Sant Boi més en un poble dormitori que no en una vila pròpia? Aquesta és la transformació urbanística desitjada? Jo personalment preferiria que el meu poble sigués una mica més que un suburbi. Solo digo.L’ampliació de la L1 fins a Sant Boi permetria:
Reduir els temps de desplaçament cap al centre de Barcelona.
...es principalment que va ser un obra faraònica que va acabar multiplicant el seu cost i eternitzant-se en la construcció durant un quart de segle, a més de que no ofereix un temps competitiu per anar a l'aeroport pel dolent disseny del traçat. De debò això és l'exemple que voleu treure?L’experiència d’altres ampliacions com la L9
Ara mirem el mapa de la proposta. Crec que s'hauria de deixar de parlar de "línies" de Metro i començar a parlar de "curves" de Metro, perquè sembla que qualsevol línia de Metro que es fa te unes constants giragonses. Irònicament, l'única raó de que el vostre projecte tindria sentit es perquè al passat NO es van plantejar les línies de Metro com un bus de barri. Si l'L1 fes tantes giragonses a l'Hospitalet i al Prat seria tan lenta que no tindria sentit perllongar-la fins a Sant Boi. I de la mateixa manera feu inviable continuar perllongant la línia més enllà, perquè tothom s'hauria de menjar la volta turística per Sant Boi. És una planificació estreta de mires que no té consideració metropolitana. Però evidentment només així es pot justificar portar el Metro a Sant Boi, doncs amb una planificació racional i rectilinia no captaria suficient demanda, com ara passa amb el Carrilet. És a dir, esteu fent trampa. Per completar-ho, l'L1 és més lenta que el carrilet, triga uns 20 minuts des-de Hospital de Bellvitge a Pl. Espanya, llavors fins a Sant Boi no baixarà de 25-30 minuts. El carrilet fa 21 minuts fins a pl. Espanya. Quedarien dues opcions dolentes: o trigo 10 minuts més fins a l'estació i 20 fins a BCN, o agafo el Metro aquí mateix però igual trigo 30 minuts. Quin es el guany?
Aquesta proposta fa tots els mateixos errors que s'han anat fent els últims anys en la planificació del transport metropolità, que es pensar tot en terme de Metro Metro Metro, i Metro vol dir que tot només queda subeditat a Barcelona, tot és només satèl·lit de la metròpoli. Mira Terrassa, amb l'extensió d'FGC ara és encara més suburbi de Barcelona. I Sant Boi queda més a prop i té menys activitat, o sigui que quedarà encara més relegat a poble dormitori. Ironic que a Catalunya es lamenti el centralisme de Madrid, però es vulgui planificar tan centralista per Barcelona.
Si realment es vol "transformar urbanísticament" les viles metropolitanes jo diria de pensar en donar-lis centralitat, i no de concebre'ls com a adjunt de Barcelona i poc més. Llavors enlloc de fer perllongaments de Metro, pensar en establir les estacions de tren (FGC i Renfe) de la regió com a intercanviadors potents d'on irradien els transports cap als voltants. Això penalitza en comparació amb fer el metro? Per als que van a BCN potser una mica, sí, però aquell negatiu es compensa perquè la centralitat que es crea a l'estació també vertebra la vila i crea economia (hi ha un centre de moviment i d'activitat interessant per empreses i serveis, enlloc d'estar enfocat tot a Barcelona i sense centralitat al poble); però a l'hora establir un transport públic potent local enfocat cap al tren a més també facilita l'accés a Barcelona: imagina que tens un bus ràpid i freqüent que va coordinat amb el tren, llavors saps que només l'has d'agafar i tindràs un tren per continuar el viatge. O sigui el funcionament es doble: local però també metropolità. Una solució de compromís amb molts avantatges i petits desavantatges. El Metro és exactament l'invers.
A més a més, aquest sistema crearia corredors principals de transport públic si es dóna una certa prioritat, llavors amb això també es crea una diferenciació urbanística: més activitat a prop del corredor de transport, més tranquil·litat (per zones residencials) si t'allunyes. Carrers principals i secundaris ben definits que serveixen per delimitar els barris i vertebrar-los, enlloc de fer una gran masa homogènia sense vida. Això sí qie es transformació urbanística i no fotre un Metro per anar a Barcelona i no fer res més al poble.
Mireu com s'ho fan al Japó per exemple, és magnífic com en una gran ciutat com Tokio hi han "superilles" totalment orgàniques, carrers molt grans que delimiten els barris, però els barris son com petits pobles molt tranquils amb molta vida.
I mireu com ho fan a Suïssa amb la coordinació dels transports: Les estacions de tren als pobles metropolitans sovint tenen estació d'autobusos davant, per anar a algun lloc no hi han tres línies de metro o tramvia o bus que hi vagin, sinó que agafes el tren fins a l'estació més propera i canvies al bus que funciona coordinat amb l'horari del tren. Les estacions i l'entorn llavors tenen molta vida perquè son el punt d'encreuament.
(I si us plau no vingueu amb "esque no som Tokyo esque no som Suïssa" en queda clar, s'han de prendre les lliçons i adaptar-les a cada situació.)
Jo vaig fer al passat propostes per un tramvia metropolitanes pel Baix Llobregat, entre Sant Boi i Castelldefels, amb alguns ramals. Una combinació de tramvia i potenciació dels busos, sempre centrat sobre les estacions de tren, seria una solució molt millor pel Baix Llobregat que ficar-li línies de Metro. Establiria la regió com a més autònoma, com una regió pròpia connectada a Barcelona, però no subeditada. Amb una xarxa de transport que a l'hora de portar-te al tren també et permet moure't per la zona, i que estableix centralitat més enllà de Barcelona.
Realment m'entristeix veure propostes com la vostra. Son idees que s'han quedat aturades als anys 70 o 80, és el cosí jovenet de l'idea de ficar-hi autopistes per tot arreu, però igual completament fora del temps i equivocat en la visió, centralista i menyspreant de l'àrea metropolitana. Feu-lo millor, si us plau.
Hola, Gràcies per la teva opinió,
la nostra proposta no busca només millorar la connexió amb Barcelona, sinó també solucionar els problemes de connexió entre Sant Boi i altres poblacions del Baix Llobregat
Creiem que millorar aquesta mobilitat interna també pot ajudar a reforçar la centralitat i la qualitat de vida de Sant Boi, tot evitant que funcioni només com un poble dormitori.
Entenem que es podria fer amb altres serveis com el bus, tram... Però ara per ara es el que tenim plantejat.
Continuarem treballant per millorar i adaptar millor la nostra proposta, quan tinguem més avanços ens agradaria tornar a escoltar les vostres adaptacions.
Listat de temps actual entre poblacions:
Punt d’estudi, mercat de la muntanyeta (centre aproximat de sant boi)
Barcelona - Sant Boi
L70 (plaça Espanya)
45-50 minuts
X70 (plaça Espanya)
35-40 minuts
L72 (plaça Espanya)
40-50 minuts
L86* (plaça Espanya)
50-60 minuts
X79 (Diagonal)
35-55 minuts
L61 (Diagonal)
Fora de l’estudi, recorregut no pensat per anar de sant boi a barcelona directament
*alguns precisen d’un transbord fins la C-245 o més de 25 minuts a peu. Estudi fet agafant un bus per arribar a la C-245
Castelldefels - Sant Boi
M5 L97 L96
M5* (Anac Blau)
50-65 minuts
L97* (Anac Blau)
65-70 minuts
L96 (Anac Blau)
50-60 minuts
*alguns precisen d’un transbord fins la C-245 o més de 25 minuts a peu. Estudi fet agafant un bus per arribar a la C-245
Cornella - Sant Boi
M75 M5 L82 L85 L74 L77 X79
M75
30-45 minuts
L74
25-35 minuts
M5*
35-40 minuts
L85*
30-45 minuts
L77
45-55 minuts
X79
25-30 minuts
L82*
45-50 minuts
*alguns precisen d’un transbord fins la C-245 o més de 25 minuts a peu. Estudi fet agafant un bus per arribar a la C-245
El Prat - Sant Boi
(Nucli urba) L78
(autopista) L70 L72 L77 L86
estudi a (parada L9 centric)
L70 (precisa transbord amb el 65, PR1 o 21)
45-60 minuts
L72 (precisa transbord amb el 65, PR1 o 21)
45-60 minuts
L77 (precisa transbords)
45-60 minuts
L78 (directe)
50-55 minuts
L86 (precisa de 2 transbords, L72 i despres el
65,PR1 o 21)
50-65 minuts
Hospitalet - Sant Boi
L70 L72 L82 L85 L86
Punt d’estudi (can serra)
L70 (precisa transbord amb LH1 o LH2)
50-60 minuts
L70 + Metro L1
30-40 minuts
L72 (precisa transbord amb LH1 o LH2)
50-60 minuts
L82 (precisa arribar a la carretera C-245)
50-60 minuts
L85 (precisa arribar a la carretera C-245)
45-50 minuts
L86 (precisa arribar a la carretera C-245 i fer transbord amb LH1 o LH2)
65-75 minuts
Viladecans - Sant Boi
M5 L96 L86 L85 L82
M5*
35-45 minuts
L96
25-30 minuts
L85*
35-45 minuts
L86*
40-50 minuts
L82*
35-45 minuts
*alguns precisen d’un transbord fins la C-245 o més de 25 minuts a peu. Estudi fet agafant un bus per arribar a la C-245
La propossta està bé, però jo ho pensaria més amb la L5.
Allargar la L1, només tindria sentit per conmectar St. Boi i el Prat. Per anar al centre de Bcn oferiria un meravellós -però desesperant- tour per totes les estacions de l'Hospitalet, així que la gent seguirà fent el que fa ara: agafar els FGC
Allargar la L1, només tindria sentit per conmectar St. Boi i el Prat. Per anar al centre de Bcn oferiria un meravellós -però desesperant- tour per totes les estacions de l'Hospitalet, així que la gent seguirà fent el que fa ara: agafar els FGC
Cada vez que subes al tren, empieza una nueva aventura...
Renfe: siempre se puede viajar peor
Renfe: siempre se puede viajar peor
Explica quines connexions regionals s'establirien, si us plau. Perquè l'única connexió que s'estableix és amb El Prat. Tothom ho pot veure al mapa. D'acord aquesta està bé, i tot lo demés?Escubi ha escrit: ↑Dilluns 28/07/2025 14:27 Hola, Gràcies per la teva opinió,
la nostra proposta no busca només millorar la connexió amb Barcelona, sinó també solucionar els problemes de connexió entre Sant Boi i altres poblacions del Baix Llobregat
Creiem que millorar aquesta mobilitat interna també pot ajudar a reforçar la centralitat i la qualitat de vida de Sant Boi, tot evitant que funcioni només com un poble dormitori.
Continuarem treballant per millorar i adaptar millor la nostra proposta, quan tinguem més avanços ens agradaria tornar a escoltar les vostres adaptacions.
També agrairia que evitis aquestes respostes en un to com si t'estiguéssis preparant per entrar en política, sigués directe i clar. No impressiona a ningú aquest llenguatge de communicat de premsa.
Sobre el tema dels busos, potser un problema és que hi han masses línies que se solapen bastant, enlloc d'una xarxa comprensible, senzilla i eficient. Heus aquí una proposta: feu un mapa esquemàtic de tota la xarxa de Bus des-de Cornellà fins a Castefa, amb les línies per colors i diferents gruixuts segons la freqüència. I després identifiqueu quins son els punts fluixos de la xarxa de bus, a on li falta competitivitat. Establiu un objectiu: quins temps de trajecte es volen assolir. A on seran els principals intercanviadors. Quines freqüències es volen aconseguir.
Això es la feina bruta que ningú no vol fer. Tothom vol dibuixar metros al mapa, ningú no vol dissenyar una bona xarxa de bus.
Sí que és veritat que els FGC és més ràpid per arribar a plaça Espanya, però després de fer una petita enquesta, totes les persones que hem enquestat que utilitzen avui dia l'L1 ens han comentat que l'agafarien des de Sant Boi, encara que trigues més pel fet de la comoditat de no haver de fer transbords i poder anar més relaxats, de tota manera a part de per anar a Barcelona, la idea és poder connectar Sant Boi amb el Prat i L'Hospitalet de manera més eficient, i encara que no ho reflectim, ja que és un TR i no tenim molt temps, l'idea era fer l'expansió fins a l'estació de Rodalies de Gavà per poder connectar Sant Boi amb Viladecans i Gavà a l'hora de connectar-lo amb rodalies sense haver de fer l'anomenada R9/L12 per conectar Sant Boi amb rodalies.Sanato ha escrit: ↑Dilluns 28/07/2025 20:04 La propossta està bé, però jo ho pensaria més amb la L5.
Allargar la L1, només tindria sentit per conmectar St. Boi i el Prat. Per anar al centre de Bcn oferiria un meravellós -però desesperant- tour per totes les estacions de l'Hospitalet, així que la gent seguirà fent el que fa ara: agafar els FGC
El tema de la L5 no l’havíem contemplat i la veritat és que pot ser una molt bona alternativa a tota la volta que hem de donar per fer arribar la L1 a Sant Boi. Fins ara havíem fet el projecte amb L1 perquè ja hi havien plans per fer-lo passar a l'altre costat del riu, que és el que més treball ens donava i l'excusa per la qual sempre deien que no podia arribar el metro a Sant Boi.
Moltíssimes gràcies pel teu comentari i esperem poder tornar a escoltarte en un parell de mesos quan haguem avançat una mica.
@elefant
Em sembla que no cal ser tant crític, sobretot amb el fet que no s'hagin rebotat and el post anterior. Això és un treball de recerca, fet amb la millor intenció. Si no som aquí els professors, no cal ser tant taxatius amb els nostres punts de vista. A més, crec que exageres les conclusions negatives sobre el metro, que féssim una cagada tan gran amb la L9 no vol dir que tot ho haguem de fer malament i car.
@Escubí
El que no posaria la L9 com en exemple de projecte d'èxit a copiar...
Ara bé, aquí ve una pregunta, quin és l'objectiu del projecte?
- Si es vol fer un projecte de publicitat, partir d'un projecte de transport més o menys raonable ja serveix per mostrar quines eines saps fer servir.
- Si es vol fer un projecte d'enginyeria d'obres públiques, també es pot partir d'una decisió ja presa de la L1 per qualsevol tonteria política.
- Si es vol fer un projecte de promoció del transport públic i urbanisme, primer caldria fer una anàlisi del problema i de les possibles solucions. Les taules de temps aquestes semblen un punt d'entrada.
Assumint que és la tercera opció, així d'entrada s'ha de veure, què és el que es vol millorar. Si es vol una connexió amb el centre de Barcelona, la proposta seria una línia de Rodalies (fa temps que tinc la idea d'una branca de la R1 l'Hospitalet - Sant Boi - Castelldefels, la proposta tradicional és connectar Sant Boi amb l'eternitzat túnel de la Diagonal).
Si es vol millorar la connexió interna dins del Baix Llobregat, en aquest mateix post vam fer un debat d'idees de tramvia: viewtopic.php?t=45&start=2980
I si es vol integrar millor Sant Boi amb el continu metropolità a l'altre costat del Llobregat, doncs hi ha vàries opcions tipus metro:
L1: Hospital de Bellvitge - El Prat - Sant Boi
L12: Reina Elisenda - Sant Boi
L8: ramal Sant Boi - Castelldefels
L5: Cornellà Centre - Sant Boi
A la web veig que teniu en compte els projectes antecedents, el que tot el que s'hi diu és que no han tirat endavant, no s'explica el per què. Per què el nou projecte té alguna opció que els altres no van tenir?
Jo perdonaria el llenguatge barroc, al cap i a la fi és un treball formal i copia altres documents formals que es publiquen, tot i que no és el meu estil (això ho deixaria a criteri del professor). Com a justificació del projecte no obstant em sembla poc profund, es podrien fer servir les dades de l'enquesta de mobilitat en dia feiner per donar un detall més específic de que la gent depèn massa del cotxe, etc etc:
https://ca-sermetra.atm.cat/web/observa ... uesta-emef
https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat ... 1703/98749
I al estudiar el benefici, caldria fer algun model per justificar-lo, i fer-lo servir per comparar les diverses opcions. Si t'hi fixes, en aquest fòrum totalment amateur quan posem propostes molt sovint posem un anàlisi de pros i a vegades fins i tot de contres. Si feu un treball formal això probablement haurà d'estar més elaborat que un post de fòrum. Dades que poden ser útils són:
- Dades de densitat de població i d'altres infrastructures públiques: https://sitmun.diba.cat/sitmun2/inicio.jsp
- Dades de passatgers de FGC: https://transparencia.fgc.cat/ca/inform ... ca-oficial
- Dades del ATM: https://www.omc.cat/ca/w/transmet-xifre ... q%3Dxifres
- Demanda de viatgers de Rodalies: això ho vaig publicar fa alguns posts! viewtopic.php?p=298976#p298976
Sincerament em sorprendria que L1 sigui millor opció que L8 i L5 com a metro. Tot i que l'enquesta també té valor, en aquest sentit... Hauria de necessitar força més temps que les altres, i a part de El Prat, la resta de destinacions queden cobertes amb un transbord a Av Carrilet, o Espanya. I per anar al centre sense transbords, el més raonable és una línia de Rodalies, com dic abans.
Em sembla que no cal ser tant crític, sobretot amb el fet que no s'hagin rebotat and el post anterior. Això és un treball de recerca, fet amb la millor intenció. Si no som aquí els professors, no cal ser tant taxatius amb els nostres punts de vista. A més, crec que exageres les conclusions negatives sobre el metro, que féssim una cagada tan gran amb la L9 no vol dir que tot ho haguem de fer malament i car.
@Escubí
El que no posaria la L9 com en exemple de projecte d'èxit a copiar...
Ara bé, aquí ve una pregunta, quin és l'objectiu del projecte?
- Si es vol fer un projecte de publicitat, partir d'un projecte de transport més o menys raonable ja serveix per mostrar quines eines saps fer servir.
- Si es vol fer un projecte d'enginyeria d'obres públiques, també es pot partir d'una decisió ja presa de la L1 per qualsevol tonteria política.
- Si es vol fer un projecte de promoció del transport públic i urbanisme, primer caldria fer una anàlisi del problema i de les possibles solucions. Les taules de temps aquestes semblen un punt d'entrada.
Assumint que és la tercera opció, així d'entrada s'ha de veure, què és el que es vol millorar. Si es vol una connexió amb el centre de Barcelona, la proposta seria una línia de Rodalies (fa temps que tinc la idea d'una branca de la R1 l'Hospitalet - Sant Boi - Castelldefels, la proposta tradicional és connectar Sant Boi amb l'eternitzat túnel de la Diagonal).
Si es vol millorar la connexió interna dins del Baix Llobregat, en aquest mateix post vam fer un debat d'idees de tramvia: viewtopic.php?t=45&start=2980
I si es vol integrar millor Sant Boi amb el continu metropolità a l'altre costat del Llobregat, doncs hi ha vàries opcions tipus metro:
L1: Hospital de Bellvitge - El Prat - Sant Boi
L12: Reina Elisenda - Sant Boi
L8: ramal Sant Boi - Castelldefels
L5: Cornellà Centre - Sant Boi
A la web veig que teniu en compte els projectes antecedents, el que tot el que s'hi diu és que no han tirat endavant, no s'explica el per què. Per què el nou projecte té alguna opció que els altres no van tenir?
Jo perdonaria el llenguatge barroc, al cap i a la fi és un treball formal i copia altres documents formals que es publiquen, tot i que no és el meu estil (això ho deixaria a criteri del professor). Com a justificació del projecte no obstant em sembla poc profund, es podrien fer servir les dades de l'enquesta de mobilitat en dia feiner per donar un detall més específic de que la gent depèn massa del cotxe, etc etc:
https://ca-sermetra.atm.cat/web/observa ... uesta-emef
https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat ... 1703/98749
I al estudiar el benefici, caldria fer algun model per justificar-lo, i fer-lo servir per comparar les diverses opcions. Si t'hi fixes, en aquest fòrum totalment amateur quan posem propostes molt sovint posem un anàlisi de pros i a vegades fins i tot de contres. Si feu un treball formal això probablement haurà d'estar més elaborat que un post de fòrum. Dades que poden ser útils són:
- Dades de densitat de població i d'altres infrastructures públiques: https://sitmun.diba.cat/sitmun2/inicio.jsp
- Dades de passatgers de FGC: https://transparencia.fgc.cat/ca/inform ... ca-oficial
- Dades del ATM: https://www.omc.cat/ca/w/transmet-xifre ... q%3Dxifres
- Demanda de viatgers de Rodalies: això ho vaig publicar fa alguns posts! viewtopic.php?p=298976#p298976
Sincerament em sorprendria que L1 sigui millor opció que L8 i L5 com a metro. Tot i que l'enquesta també té valor, en aquest sentit... Hauria de necessitar força més temps que les altres, i a part de El Prat, la resta de destinacions queden cobertes amb un transbord a Av Carrilet, o Espanya. I per anar al centre sense transbords, el més raonable és una línia de Rodalies, com dic abans.
Nosaltres hem possat lo de la L9, no com tot el projecte d'exit, sino la nostra idea era expressar el que ens va comunicar un contacte que va treballar a lo de la L9, que era dir que avui dia si es pot fer excavacions a profunditat sense grans repercucions a la superficie, evidentment el tema de la L9 es un mal de cap, el problema que hem tingut es que no ho hem expressat bé, encara ho hem de canviar a la web.jgomezs ha escrit: ↑Dilluns 28/07/2025 23:54 @elefant
Em sembla que no cal ser tant crític, sobretot amb el fet que no s'hagin rebotat and el post anterior. Això és un treball de recerca, fet amb la millor intenció. Si no som aquí els professors, no cal ser tant taxatius amb els nostres punts de vista. A més, crec que exageres les conclusions negatives sobre el metro, que féssim una cagada tan gran amb la L9 no vol dir que tot ho haguem de fer malament i car.
@Escubí
El que no posaria la L9 com en exemple de projecte d'èxit a copiar...
Ara bé, aquí ve una pregunta, quin és l'objectiu del projecte?
- Si es vol fer un projecte de publicitat, partir d'un projecte de transport més o menys raonable ja serveix per mostrar quines eines saps fer servir.
- Si es vol fer un projecte d'enginyeria d'obres públiques, també es pot partir d'una decisió ja presa de la L1 per qualsevol tonteria política.
- Si es vol fer un projecte de promoció del transport públic i urbanisme, primer caldria fer una anàlisi del problema i de les possibles solucions. Les taules de temps aquestes semblen un punt d'entrada.
Assumint que és la tercera opció, així d'entrada s'ha de veure, què és el que es vol millorar. Si es vol una connexió amb el centre de Barcelona, la proposta seria una línia de Rodalies (fa temps que tinc la idea d'una branca de la R1 l'Hospitalet - Sant Boi - Castelldefels, la proposta tradicional és connectar Sant Boi amb l'eternitzat túnel de la Diagonal).
Si es vol millorar la connexió interna dins del Baix Llobregat, en aquest mateix post vam fer un debat d'idees de tramvia: viewtopic.php?t=45&start=2980
I si es vol integrar millor Sant Boi amb el continu metropolità a l'altre costat del Llobregat, doncs hi ha vàries opcions tipus metro:
L1: Hospital de Bellvitge - El Prat - Sant Boi
L12: Reina Elisenda - Sant Boi
L8: ramal Sant Boi - Castelldefels
L5: Cornellà Centre - Sant Boi
A la web veig que teniu en compte els projectes antecedents, el que tot el que s'hi diu és que no han tirat endavant, no s'explica el per què. Per què el nou projecte té alguna opció que els altres no van tenir?
Jo perdonaria el llenguatge barroc, al cap i a la fi és un treball formal i copia altres documents formals que es publiquen, tot i que no és el meu estil (això ho deixaria a criteri del professor). Com a justificació del projecte no obstant em sembla poc profund, es podrien fer servir les dades de l'enquesta de mobilitat en dia feiner per donar un detall més específic de que la gent depèn massa del cotxe, etc etc:
https://ca-sermetra.atm.cat/web/observa ... uesta-emef
https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat ... 1703/98749
I al estudiar el benefici, caldria fer algun model per justificar-lo, i fer-lo servir per comparar les diverses opcions. Si t'hi fixes, en aquest fòrum totalment amateur quan posem propostes molt sovint posem un anàlisi de pros i a vegades fins i tot de contres. Si feu un treball formal això probablement haurà d'estar més elaborat que un post de fòrum. Dades que poden ser útils són:
- Dades de densitat de població i d'altres infrastructures públiques: https://sitmun.diba.cat/sitmun2/inicio.jsp
- Dades de passatgers de FGC: https://transparencia.fgc.cat/ca/inform ... ca-oficial
- Dades del ATM: https://www.omc.cat/ca/w/transmet-xifre ... q%3Dxifres
- Demanda de viatgers de Rodalies: això ho vaig publicar fa alguns posts! viewtopic.php?p=298976#p298976
Sincerament em sorprendria que L1 sigui millor opció que L8 i L5 com a metro. Tot i que l'enquesta també té valor, en aquest sentit... Hauria de necessitar força més temps que les altres, i a part de El Prat, la resta de destinacions queden cobertes amb un transbord a Av Carrilet, o Espanya. I per anar al centre sense transbords, el més raonable és una línia de Rodalies, com dic abans.
Despres de mirar-ho bé amb la meva companya si que hem arribat a la conclussió de que fer l'ampliació amb la linea L5 tindria més sentit, en termes de la volta que donaria i sobre tot de connectivitat i igual, si ens dona temps, fer tambe una petita ampliacio tambe de la L1 evitant entrar molt a Sant Boi per que no dongui tanta volta. De totes maneres encara hem de parlar amb el nostre tutor, per veure que ens diu i si ens deixa fer aquet canvi.
Com a tal, nosaltres estem fent el Tr, amb una part per la engeneria civil, d'aqui tot el tema dels tunels, pous de ventilació i tot el que hi ha a la web i que encara hem de possar i un altre part que es una mica més d'arquitectura que es plantejar una estació, ja que la meva companya va més per aquesta branca, aquesta part encara no surt enlloc ja que la estem començant ara. A l'hora el que també volem es difondre l'idea, ja que es un dels objectiu que ens hem posat pel TR, d'aqui la web i el instagram.
Moltes gracies a tots per tota l'informació, enllaços i ideas que ens heu donat. Ara ens toca treballar més dur.
Moltisimes gracies a tots.