Línia Orbital Ferroviària

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
Sokjo
N5
N5
Entrades: 145
Ubicació: Sabadell

Re: Línia Orbital Ferroviària

Entrada Autor: Sokjo » Dimarts 10/09/2013 10:54

Ho sento wefer però el teu comentari cap al Vallès és molt ofensiu, no se si ho vas dir com a causa d'un "calenton" del moment o ho penses realment però no crec que siguin correctes les teves paraules cap al Vallès i molt menys cap als seus ciutadans.



Ayerbe-Zuera
N6
N6
Entrades: 300

Entrada Autor: Ayerbe-Zuera » Dimarts 10/09/2013 13:13

No crec que t'ho hagis de prendre personalment. És obvi que el Vallès tendeix a viure a les esquenes de Barcelona, com Mónaco de França. Només cal veure les entrades diàries de vehicles per tot arreu. Això no és ofensiu per a llurs residents, sinò la constatació d'un fenòmen socioeconòmic en el qual, com succeeix sempre, qui en resulta beneficiari no té consciència dels beneficis que obté.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7309
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 10/09/2013 23:42

Sokjo ha escrit:Ho sento wefer però el teu comentari cap al Vallès és molt ofensiu, no se si ho vas dir com a causa d'un "calenton" del moment o ho penses realment però no crec que siguin correctes les teves paraules cap al Vallès i molt menys cap als seus ciutadans.
Clar que no eren "correctes". A l'igual que no eren correctes les paraules contra els barcelonins. Precisament això és el que volia demostrar ;) .



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1839
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dissabte 09/11/2024 13:50

Els acords d'investidura ressusciten l'orbital: el tren de Vilanova a Mataró sense passar per Barcelona

La línia orbital és un dels grans reclams històrics del país més enllà de Barcelona. El tren que ha de connectar Vilanova i la Geltrú i Mataró passant per l'interior compta amb un Pla Director Urbanístic i la reserva de sòl aprovat l'any 2010. Significaria la connexió de tota la segona corona metropolitana amb tren per primer cop a la història sense mirar cap a Barcelona, ja que l'actual traçat ferroviari té situacions anòmales com que Vilanova i Vilafranca, dues capitals de comarca de la vegueria del Penedès que tenen lligams històrics, no comptin amb un traçat de transport públic ferroviari. Un altre exemple és la manca de connexió directa entre les capitals dels vallesos. Precisament, l'acord entre el PSC i els Comuns per a la investidura de Salvador Illa inclou el punt "d'impulsar la mobilitat sostenible en la segona corona metropolitana", destacant l'àrea dels vallesos "a través de la línia orbital".

El Govern en solitari del PSC vol treure-li la pols a aquest projecte que va ser enterrat per la crisi del 2008. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va assegurar fa tres setmanes al Parlament que el projecte podria ser una realitat "a mitjà termini". De fet, la línia orbital, com va assegurar la mateixa consellera, entrarà dins del nou Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya i el nou Pla de Rodalies 2025-2030. La línia orbital projectada el 2004 i concretada el 2010 incloïa 120 quilòmetres (68 quilòmetres de nova creació), 39 estacions (18 de nova creació), 12 intercanviadors amb Rodalies i Ferrocarrils i dues hores de trajecte del Garraf fins al Maresme, amb un total de 96.000 passatgers de 26 municipis i 6 comarques (Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme).

més informació

https://www.elnacional.cat/ca/politica/ ... 2_102.html



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1839
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 13/08/2025 20:08

Ho poso aquí, tot i que és molt general, i afecta a tots els modes ferroviaris. Sí ho creieu convenient ho podeu posar en un altre fil o fins i tot un de nou.

L'article és força interessant, però en alguns apartats i comparacions no hi estic prou d'acord.
Animeu-vos i comenteu. Salut!

Barcelona necessita més rodalies i més tramvia, no més metro


L’Eix Transversal Ferroviari és un projecte delirant i dels orbitals ferroviaris gairebé que podem dir el mateix. Ningú a Europa està proposant coses semblants. Aparquem aquestes fantasies i dediquem-nos a procurar servei ferroviari a qui de debò no en té i el necessita.


Des de la recuperació de la democràcia el 1977, Barcelona ha dut a terme una molt forta inversió en el metro i té plans per continuar augmentant la xarxa d’una manera pràcticament indefinida. Els costos de construcció d’aquesta xarxa han estat elevadíssims, fins al punt que la darrera línia de metro urbana pendent de completar, la famosa L9, haurà costat, una vegada inaugurada completament, 16.000 M EUR, segurament la línia de metro urbà més cara de la història d’Europa. Ja veurem quants viatgers mou una vegada oberta. No soc gens optimista sobre això.

L'article complert, d'En Pau Noy

https://share.google/jprs7iFWTqfouu2lo



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 380

Entrada Autor: Elefant » Dimecres 13/08/2025 21:38

La crítica a l'ETF i a la sobre-expansions del Metro a Barcelona em sembla encertada, jo també penso que a Barcelona fa temps que s'hauria d'haver pensat més en fer tramvia que Metro.

Tot i això, allò de obsessionar-se amb comparatives europees em sembla a més d'erroni mostra d'un terrible complex d'inferioritat. Al final les ciutats cadascuna son diferents i el que cal mirar es quines necessitar i potencialitats hi han, i no un "culo veo culo quiero". Un altre cosa es aprendre del que fan altres ciutats, prendre's lliçons i aplicar-les segons les necessitats de Barcelona i Catalunya. A Barcelona no cal una xarxa de Rodalies amb tantes línies com Munic perquè la ciutat i les citats i pobles de rodalies son força compactes. A Alemanya sovint els S-Bahn funcionen quasi com un metro a gran escala, just el que a Barcelona no cal, a Barcelona cal un servei més semblant a un tren regional amb serveis més ràpids, serveis semidirectes, parades distants i freqüències no tan altes. És a dir un model més semblant a Zuric, tot i que les dues ciutats son molt diferents entre elles. Per això dic un model, prendre les lliçons, no copiar-ho sense pensar.

També em fa gràcia que Noy critiqui l'ETF però sugereix bàsicament tres noves travessies urbanes, inclusiu una bastant absurda entre El Prat i EdF. De nou aquella obsessió de tractar el tren de rodalies com un Metro. No diré que un tercer túnel no aniria bé, però a més de que seria una obra molt costosa (i que ningú mai ha sabut definir respecte a com encaixaria amb els serveis), no crec que sigui lo més prioritari. Fos millor tenir uns trens amb la màxima capacitat i no obessionar-se amb més freqüència del que cal.

Igual també critica l'idea de fotre tren per àrees poc poblades però insisteix en els tram-trens aquells, que ja els vaig criticar una vegada, son projectes ridículs que fan molta trampa per poder semblar realistes, però realment estan plantejats de forma molt pobre que seria un servei molt pitjor que el bus, i si es volgués aconseguir un servei competitiu l'inversió seria un multiple del que ell calcula.

Resumint, Noy crítica correctament una planificación poc pragmàtica i massa polititzada, però després fa suggerències que també son poc pragmàtiques i massa polititzades; i ho completa amb unes comparatives absurdes amb altres ciutats sense mostrar la capacitat de realment prendre lliçons d'elles.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1921
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dimecres 13/08/2025 23:49

Estic també d'acord en què s'hauria d'oblidar i deixar en un segon pla les ampliacions i perllongaments del metro, exceptuant la L9/L10, L8 i L4, crec que la resta de perllongaments de metro poden esperar, i valorar per executar o planificar ampliacions o variants per la xarxa tramviària de Barcelona, o millorar o ampliar o modificar els recorreguts tant del Metro del Vallès com el Carrilet d'FGC o els Rodalies tant per la zona de Barcelona com els voltants de la resta de Catalunya.

Respecte a la LOF, jo el que tinc que dir, la planificació de la Generalitat no m'agrada gens, dona masses voltes, masses parades i molts recorreguts costarien moltíssim per fer, considero personalment que la LOF hauria de ser un servei de rodalia que permeti avançar ràpidament a les destinacions sense entrar a Barcelona, com el cas de la R8, no fer-ho més lent, i veient les alternatives que proposa Foment, perquè Foment té o tenia un pla per la LOF però valorant una manera així més directe o sense fer tants zig-zag en alguns recorreguts, els casos que hi han l'exemples són els casos del recorregut de Sabadell - Granollers i Granollers - Mataró que ho fan més directes i aprofitarien més encara la infraestructura existent sense la probabilitat de fer tantes obres o modificacions fortes a les estacions actuals.

L'únic recorregut que defenso de la forma que vol la Generalitat de fer la LOF, és el recorregut de Vilanova - Vilafranca que permetria una nova mobilitat entre els municipis de Sant Pere de Ribes i Canyelles, perquè la idea de Foment és fer des de Vilanova una variant des de Cubelles fins arribar a l'Arboç. No puc penjar aquí el PDF, però vaig plasmar dibuixant un mapa amb Google My Maps de la idea esquemàtica que defensava Foment (crec que era l'alternativa 2 que escollien, perquè la diferència del recorregut era només amb el tram de Sabadell - Granollers)

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=ca&mid=1q86h_g1cdDAxLb90ImbMhawynD6Oe-8&ll=41.372537626836696%2C1.9684007473412146&z=10



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1839
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 14/08/2025 15:46

:plas :plas :plas

Moltes gràcies pels vostres comentaris.

En general els comparteixo; en relació al metro jo hi afegiria la L3, fins el Pont d'Esplugues, més que res pels dos grans hospitals, el de Sant Joan de Déu, i el futur trasllat del Clínic.

I evidentment, el que comenteu, acabar les L9-10, L4, i L8, i el petit tram de L3, per unir les dues Trinitats.
Perllongar tot el que es pugui el Tram. I resoldre el greu problema amb Rodalies, que amb la nova cia. no és resoldrà, mentre continuï depenen de RENFE i Adif (el desgavell està assegurat).

En relació a la Orbitol, sí que en sóc partidari.
I millores i ampliacions a Can FGC, sobretot quadriplicar i/o triplicar, per millorar temps i freqüències a La Llobregat Anoia, i el nou túnel d'entrada a BCN, per millorar temps a la Vallès.

I el tercer túnel, per la Diagonal, també seria un gran guany.

Salut!



jgomezs
N7
N7
Entrades: 341

Entrada Autor: jgomezs » Dijous 14/08/2025 16:01

De les línies transversals i orbitals, la meva gran crítica és una que s'apunta de passada en l'article, que són jugar a comprar infrastructura sense pensar en els serveis. La Generalitat no té en cap pla la R80 Reus - Girona sense passar per Barcelona, donant connectivitat a més d'un milió de persones, i que només cal comprar sis trens i ja es pot començar a fer sense construir res. Si fan una línia transversal, quants trens al dia portaran al cap de vint anys? Als nostres polítics els hi encanta posar diners per construir coses (són inversió!) però no pel el dia a dia del servei i manteniment (és despesa!), sigui amb una línia de tren, un hospital, una escola, etc... Per tant el que hem de fer és infrastructura que sigui fàcil d'operar o que ens ajudi amb el que ja tenim. En aquest sentit, el tercer túnel a Barcelona és car, però com a mínim ajuda a operar el que ja tenim, igual que podria ajudar el nus de la Torrassa, o moltes d'altres actuacions.

No estic d'acord amb l'assumpció que qualsevol obra de metro és una repetició de la L9, que va ser un experiment que va sortir malament, tota la resta d'ampliacions de metro s'han anat fent bé i sense problemes. Però sí que crec que Rodalies és la cosa més urgent d'arreglar, i que a tota l'àrea metropolitana de Barcelona es podria fer serveis en tramvia amb molt bon cost/benefici. Les línies de bus amb més demanda de Barcelona són les del costat muntanya de la ciutat, de la H8 a la H4, potser hem de pensar en un tramvia per la ronda del mig o la de dalt.

Del tema fer línies en llocs amb poca demanda "per a permetre créixer fora del centre", llavors vull veure com es creix, perqué com diu l'article a la parada de Camp de Tarragona no hi viu ningú. Si volem descentralitzar Catalunya, cal construir vivenda i espai laboral en serio al voltant de les línies que ja tenim. I si fem línies noves, que siguin amb un pla urbanístic associat, potser més enllà d'un pla urbanístic municipal o metropolità en cal un a nivell de tot Catalunya?

De les comparacions amb d'altres ciutats, jo firmo el que dieu de
Al final les ciutats cadascuna son diferents i el que cal mirar es quines necessitar i potencialitats hi han, i no un "culo veo culo quiero". Un altre cosa es aprendre del que fan altres ciutats, prendre's lliçons i aplicar-les segons les necessitats de Barcelona i Catalunya. "
el que per això arribo a unes conclusions una mica diferents de quin servei necessiten Catalunya i Barcelona, i crec que realment París i Madrid fan bones comparacions amb Barcelona. Però si no hi ha manteniment de vies, manteniment de trens, manteniment d'estacions, manteniment de plantilla qualificada...



Avatar de l’usuari
LeoMetropol
N4
N4
Entrades: 73
Ubicació: Santa Coloma (L1 L9) / Cardedeu (R2)
Contacta:

Entrada Autor: LeoMetropol » Dijous 14/08/2025 17:55

I la unió de les Trinitats? Lol



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 380

Entrada Autor: Elefant » Dijous 14/08/2025 18:43

El problema és que tant s'ha expandit el Metro que ja és difícil prescindir-ne. La connexió de les trinitats seria il·lògic de no fer-la perllongant l'L3. El perllongament cap a Esplugues també es veu com un fet constatat tot i solapar-se amb el tramvia (que es va fer en el seu dia com a substitut del Metro!!!). L'L1 cap a Badalona tres cuartos de lo mismo. L'L4 fins a Sagrera. L'L8 ja està en obres. És un circle viciós del que no es pot sortir fàcilment. Si fa 20 anys s'hauria fet una planificació racional, deixant el metro com a xarxa troncal i línies de tramvia per complementar, seria un altre cosa. Però un cop arribat aquí és difícil replantejar-ho tot, i encara més si la mentalitat ja ho reclama perquè el Metro es veu com a essencial.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1839
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dissabte 16/08/2025 7:30

LeoMetropol ha escrit: Dijous 14/08/2025 17:55 I la unió de les Trinitats? Lol
El PDI preveu el perllongament de la L3, desde Trinitat Nova fins Trinitat Vella, un tram de 900 metres, per cosir la xarxa. De fet també hi ha la previsió de fer una cua de maniobres amb noves cotxeres compartides a Can Zam entre la L3 i L9. Salut!



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona”