Nova xarxa de Bus Interurbà (DGTM) (2028)

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2260
Ubicació: Badalona

Nova xarxa de Bus Interurbà (DGTM) (2028)

Entrada Autor: m.h.t. » 19 set. 2023, 19:35

Territori dissenyarà un nou model de transport interurbà per carretera més eficient i sostenible

L’objectiu és substituir l’actual sistema de concessions, que acaba el 2028


Imatge
El Departament de Territori dissenyarà un nou model de prestació del transport amb bus interurbà més eficient i sostenible, adaptat a les necessitats del conjunt del territori i amb una xarxa comunicada i coordinada amb el tren i amb els serveis a la demanda a les zones de baixa densitat de població.

L’objectiu és disposar d’un nou sistema per l’any 2028, que és quan acaben les concessions amb diverses empreses operadores prestadores dels serveis. L’estructura actual de concessions i serveis té l’origen entre els anys 1960 i 1980, de forma que cal una revisió del conjunt del sistema de transport públic interurbà per carretera per tal de dissenyar una nova xarxa de serveis que doni la millor atenció possible a les necessitats de mobilitat dels ciutadans.

Els autobusos interurbans són, en moltes zones, l’únic mitjà de transport disponible per a la ciutadania. És una xarxa imprescindible perquè tothom pugui arribar a la feina, als centres d’ensenyament o als serveis públics. És també un instrument cabdal per al reequilibri territorial i la igualtat d’oportunitats de totes les zones del territori, a més d’un element fonamental contra el despoblament de les zones rurals i la lluita contra el canvi climàtic.
Personal específic
El Govern ha aprovat la posada en marxa d’un programa per a disposar de personal tècnic que realitzi el conjunt de tasques per a la definició del nou model.

Aquest nou personal haurà de planificar, durant els pròxims tres anys, una nova xarxa i un nou model de gestió, a més de determinar les característiques dels vehicles dels serveis, el nou marc de relació amb les empreses operadores i els requisits de qualitat i de prestació de serveis a oferir als ciutadans.

També haurà de dur a terme el procés de participació i concertació amb el col·lectiu d’agents implicats en la mobilitat i el transport públic, tant amb les administracions locals com amb els usuaris i els agents socials i econòmics.
Més de 18.000 quilòmetres de xarxa
El transport públic interurbà per carretera transporta uns 70,6 milions de passatgers a l’any. La xarxa actual arriba pràcticament a tots els municipis de Catalunya. Disposa de 849 línies, 1.483 vehicles i una longitud de 18.152 quilòmetres.
https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... sostenible


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 386

Entrada Autor: Elefant » 20 set. 2023, 10:18

Sempre que llegeixo coses com aquesta tinc la sensació de que volen fer alquimia: De res fer algo. Màgicament fer que amb un "nou model" un servei infrafinanciat i carent d'infraestructura en condicions es converteixi en un servei de bus interurbà de primer món.

Si no m'equivoco, el govern ja avui en dia decideix els serveis i horaris dels busos interurbans, i a més té la competència de gestionar les infraestructures: Parades de bus, estacions d'autobusos, carrils bus i prioritatzacions semafòriques. Mai no s'han ficat molts diners en aquest servei. Ara poden fer nous logotipos i lliureas per als busos, i crear nous organismes del govern per enchufar als seus cunyats, pèro al final serà la mateixa birria de servei si no es posen diners per millorar tot allò que falla, que es molt.



Avatar de l’usuari
sag470
N9
N9
Entrades: 1981

Entrada Autor: sag470 » 01 oct. 2023, 18:15

Era d'esperar amb la fi de la majoria de concessions.
S'ha de veure com seran els projectes. Em temo la fi de les petites concessions, reduir la quantitat de concessions i per tan menys operadors.
Espero que els lots no superin l'extenció comarcal.
Si el canvi és molt radical, em temo que moltes línies actuals desapareixeran.



Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 71
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » 11 nov. 2023, 12:05

Elefant ha escrit: 20 set. 2023, 10:18 Sempre que llegeixo coses com aquesta tinc la sensació de que volen fer alquimia: De res fer algo. Màgicament fer que amb un "nou model" un servei infrafinanciat i carent d'infraestructura en condicions es converteixi en un servei de bus interurbà de primer món.

Si no m'equivoco, el govern ja avui en dia decideix els serveis i horaris dels busos interurbans, i a més té la competència de gestionar les infraestructures: Parades de bus, estacions d'autobusos, carrils bus i prioritatzacions semafòriques. Mai no s'han ficat molts diners en aquest servei. Ara poden fer nous logotipos i lliureas per als busos, i crear nous organismes del govern per enchufar als seus cunyats, pèro al final serà la mateixa birria de servei si no es posen diners per millorar tot allò que falla, que es molt.
Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2260
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » 14 nov. 2023, 18:20

Exacte!! El principal canvi ha de ser passar del risc i ventura a la gestió interessada (model AMB). ;)

Al "risc i ventura", les línies i els autobusos són propietat de l'operador. És el model d'antic règim de concessions, que encara manté la DGMT. Actualment, bona part estan subvencionades; així doncs, tenim un "risc i ventura" subvencionat.

A la "gestió interessada", les línies i els busos són propietat de l'Administració. Els operadors únicament gestionen el servei mitjançant un contracte. És el model de gestió de l'AMB. I, suposem, el que prepara la DGTM pel 2028.


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 386

Entrada Autor: Elefant » 14 nov. 2023, 19:05

victor273 ha escrit: 11 nov. 2023, 12:05 Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.
Caram, no ho sabia això. Sí sona a un concepte totalment anacrònic i contrari a les necessitats d'una veritable xarxa de busos interurbans integrada amb la resta de transports públics. Llavors haig de retractar-me en part del que vaig dir, evidentment feia falta desfer aquest sistema com a pas per a la millora substancial del servei. Tot i això, farà falta augmentar l'inversió si es vol un servei realment realment de qualitat.

Jo no penso que mai es veurà una millora real de la qualitat dels busos interurbans. Si a Barcelona ciutat, a on es valora molt més la necessitat del transport públic, el servei de bus es absolutament lamentable, carent de qualsevol priorització excepte un carril bus insuficient i ineficaç, amb uns conceptes operatius totalment antiquats como ara l'accés per només una porta, llavors que es pot esperar de cara al "patito feo" dels busos interurbans.



Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 71
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » 15 nov. 2023, 11:19

Elefant ha escrit: 14 nov. 2023, 19:05
victor273 ha escrit: 11 nov. 2023, 12:05 Doncs encara que pugui semblar-ho, el govern no decideix com a tal tots aquests aspectes com ho pot semblar. El model actual de concessions no té res a veure amb aquest, que seria el de l'AMB, ara les concessions són adaptacions de les concessions ministerials de la dictadura i són a risc i ventura, cada operador ha de buscar el seu balanç econòmic. La Generalitat només finança els serveis que determinen i signen mitjançant contractes-programa amb les concessionàries com podrien ser els serveis exprés, algunes línies a hospitals o reforços de línies a risc i ventura. Tot i això, sí que en dona el vist-i-plau a canvis.

El que sí és cert és que la Generalitat no inverteix diners perquè els serveis depenen de les empreses en la seva major mesura i que també poden decidir millorar les infraestructures a través dels plans de viatgers de transport per carretera (PTVC) però, al cap i a la fi, personalment crec que tampoc hauria tingut massa sentit fer-ho quan ara no hi ha una xarxa dissenyada amb una visió global, sinó el serveis heretats de l'any de la picor i pocs canvis que no configuren cap malla eficient.
Caram, no ho sabia això. Sí sona a un concepte totalment anacrònic i contrari a les necessitats d'una veritable xarxa de busos interurbans integrada amb la resta de transports públics. Llavors haig de retractar-me en part del que vaig dir, evidentment feia falta desfer aquest sistema com a pas per a la millora substancial del servei. Tot i això, farà falta augmentar l'inversió si es vol un servei realment realment de qualitat.

Jo no penso que mai es veurà una millora real de la qualitat dels busos interurbans. Si a Barcelona ciutat, a on es valora molt més la necessitat del transport públic, el servei de bus es absolutament lamentable, carent de qualsevol priorització excepte un carril bus insuficient i ineficaç, amb uns conceptes operatius totalment antiquats como ara l'accés per només una porta, llavors que es pot esperar de cara al "patito feo" dels busos interurbans.
Amén!!!


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 71
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » 04 oct. 2025, 16:02

PTOP-2026-33 Elaboració d'una proposta de racionalització i modernització de l'actual sistema de transport públic regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat de Catalunya mitjançant l'elaboració, disseny i explicació detallada d'un mapa de serveis basat en criteris d'eficiència i jerarquització de xarxa que persegueixi els objectius estratègics de cobertura, qualitat i servei

El Departament de Territori licita el disseny de la nova xarxa d'autobús interurbà de cara a la fi de les històriques concessions el 2028.

El contracte té una durada d'un any i inclou un procés participatiu, un període d'exposició pública del primer disseny i la resolució d'al·legacions i modificació de la proposta en funció d'aquestes.

També estableix una sèrie de criteris força interessants com evitar solapaments amb la xarxa ferroviària excepte en casos "estrictament necessaris".

Tot i això, no es parla, en cap cas, d'oferta en caps de setmana i serveis nocturns.


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

marciruelos
N5
N5
Entrades: 92
Facebook: facebook.com/marciruelos
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: marciruelos » 06 oct. 2025, 18:30

Que es fixin una mica en donar cobertura als polígons industrials



Avatar de l’usuari
sag470
N9
N9
Entrades: 1981

Entrada Autor: sag470 » 06 oct. 2025, 21:26

S'ha de millorar el transport als polígons, a més d'ampliar la cobertura a altres llocs i també la regularitat.
No obstant, donat que als polígons la majoria són treballadors, s'hauria de potenciar els transports interurbans a demanda, dissenyats a partir dels plans de mobilitat de les empreses. Hi ha molts usuaris molts disseminats per cada empresa i horaris diferents, i costa ser util per a tothom.

Respecte al nou disseny, espero que no es concentri massa les concessions, per donar competitivitat a les mitjanes empreses.



geekest_cat
N4
N4
Entrades: 77
Ubicació: Terrassa

Entrada Autor: geekest_cat » 07 oct. 2025, 15:55

Precisament un dels criteris requerits al plec tècnic de la proposta (4.1, m) parla dels polígons:
Analitzar la mobilitat i l’accés de la xarxa de transport regular als polígons industrials i centres de generació d’activitat econòmica.
Malgrat això, en la resta de punts no menciona res més sobre polígons o activitat industrial, i dóna la sensació que estan molt enfocats al transport de passatgers interurbà "residencial", per entendre'ns, sense especificar cap tipologia de desplaçament laboral concreta. En canvi, per exemple, sí que donen més importància a l'apartat escolar/universitari, remarcant-ho en fins a tres criteris (i, j i l).


I sobre les concessions, al primer apartat, sobre la motivació del contracte, explica:
(...)

D’acord amb aquest precepte totes les concessions vigents van ser objecte de convalidació el 8 de gener de 1988 de forma que finalitzaven la seva prestació al 2008 i se sotmetien als preceptes de la Llei.

Per altra banda, al 2003 mitjançant el Decret 128/2003 de 13 de maig, sobre mesures d'innovació i foment de la qualitat a la xarxa de serveis regulars de transport de viatgers a Catalunya, es va facilitar a les concessionàries la possibilitat de presentar un pla d’innovació i millora a canvi de la possibilitat de perllongament de les concessions per un termini màxim de 25 anys, és a dir, fins el 2028, que és el termini final actual de les concessions.

Atesa la proximitat de la data de caducitat dels actuals contractes, cal dissenyar el nou model de prestació d'aquest servei essencial per a la mobilitat del conjunt dels ciutadans del territori de Catalunya, que sigui eficient i sostenible mediambientalment, i que ofereixi la millor cobertura a les diverses necessitats de mobilitat del conjunt del territori, amb coordinació amb la resta de serveis de transport públic i, en especial, dels serveis ferroviaris.
Tot i que no ho diu explícitament, pel redactat no sembla que s'aposti per un canvi de model, sinó que es tracta simplement d'una actualització legalment requerida, ja que el 2028 tocava renovar per motius legals la planificació de transports de viatgers per carretera (ja que el 2028 finalitza la pròrroga de 25 anys que es va activar l'any 2003). Vaja, almenys per a mi, després de llegir el document, no em sembla que es pretengui fer cap redefinició important, sinó actualitzar-lo i continuar amb el mateix model, adaptant-lo una mica als canvis urbans de les darreres dues dècades però sense cap redefinició important de fons.



Respon

Torna a “Autobusos i resta transport públic”