Autobús autònom

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2260
Ubicació: Badalona

Autobús autònom

Entrada Autor: m.h.t. » 02 jul. 2018, 15:15

Vint municipis es diputen el primer bus sense conductor

L’AMTU donarà a conèixer aviat el nom de les vuit ciutats que participaran en la prova pilot del nou transport

Un ajuntament treballa per establir el primer servei regular de bus autònom


Una vintena de municipis s’han dirigit a l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i han presentat la seva candidatura per poder formar part del selecte grup de vuit poblacions que a partir del 3 de setembre participaran en l’experiència històrica de ser testimonis de la circulació per primer cop a Catalunya d’un vehicle sense conductor, el que s’anomena transport autònom. [...]

En l’experiència pilot de Catalunya, circularà un bus operat per la francesa Transdev. És una càpsula de petites dimensions, amb capacitat per a dotze persones –sis aniran assegudes i les altres sis, dretes–, i amb un cost unitari de prop de 300.000 euros. Circularà per uns trajectes que oscil·laran entre els 200 i els 500 metres, espais urbans que prèviament hauran de ser cartografiats per introduir-ne les dades al cervell informàtic del vehicle.

És gràcies a aquest mapa virtual que porta incorporat i als sensors que escruten el terreny que el vehicle es pot moure, i si per algun motiu hi ha una alteració de l’entorn, s’atura, de la mateixa manera que frena en sec si un objecte o una persona li passa per davant. En aquest sentit, s’ha donat la circumstància que cartografies fetes a l’hivern no han estat útils a l’estiu perquè el canvi en el creixement dels arbres, per exemple, ha confós la màquina. :x Quan el vehicle ha de circular per llocs dels quals no té la cartografia, aleshores es mou responent a les ordres que rep d’un control remot, com el comandament d’una consola, que activa una persona.

Els autobusos sense conductor es mouen a velocitats molt baixes, entre els 7 i els 25 quilòmetres per hora. Es considera que circular a 18 quilòmetres per hora és una bona oferta comercial si es té en compte que en ciutats amb les dimensions de Terrassa i Sabadell, per exemple, la mitjana de velocitat del transport públic és de 13 quilòmetres per hora.[...]

http://www.elpuntavui.cat/territori/art ... uctor.html


Salvem l'Estació de França!

Miquel
Administrador
Entrades: 4440
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » 02 jul. 2018, 16:35

Realment fa falta invertir un cèntim en pijades i no en el que de debò fa falta? La veritat es que sembla una broma de mal gust, on per a la ciutadania és un quelcom inútil però que a nivell polític farà penjar medalles...


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4563
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 02 jul. 2018, 16:48

Miquel ha escrit:Realment fa falta invertir un cèntim en pijades i no en el que de debò fa falta? La veritat es que sembla una broma de mal gust, on per a la ciutadania és un quelcom inútil però que a nivell polític farà penjar medalles...
No hace ni falta. Además, el trasto feo ese cuesta 300000 € !!! Un autobús estandard creo que cuesta menos que eso! :x

Os tengo que comentar también que en Alemania, la RBO (DB Ostbayernbus) tenía también una prueba de autobús autónomo. Aquí info de dicha prueba, en alemán. La prueba se realizó en Bad Birnbach.


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » 02 jul. 2018, 18:30

Segur que el Xavier Trias proposarà que facin una prova pilot per la Diagional :? :)



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » 02 jul. 2018, 18:36

Aquí hi ha un video de la CNN d'un d'aquests autobusos autònoms funcionant a Swissa :

https://edition.cnn.com/videos/sports/2 ... t-intl.cnn



Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2260
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » 02 ago. 2018, 20:45

L’Èrica, el minibús sense conductor que viatjarà per Catalunya

Vuit ciutats catalanes faran una prova pilot amb aquest vehicle autònom


Imatge

El vehicle triat és elèctric, té 12 places (sis en seients i sis per a passatgers dempeus) i fins i tot ha estat batejat. Es diu Èrica. "Les sigles d'elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable", ha explicat aquest dimecres el president de l'AMTU, Jordi Xena. La clau de la seva autonomia són els sensors que porta i que identifiquen qualsevol objecte, a més del monitoratge de les vies per on circula, que han estat cartografiades exhaustivament. Aquest procés de cartografia és una de les qüestions que més encareix l'engegada d'aquests vehicles.

El bus de la gira catalana circularà un màxim de 500 metres, a una velocitat de 18 quilòmetres per hora (la mitjana del transport públic és de 13), sense parades (només la d'inici i final) i, com ha passat en altres ciutats, per circuits tancats o carrers per a vianants, sense interactuar amb altres vehicles.

No és que aquests busos no puguin interactuar amb altres cotxes. No és una qüestió tècnica, és una qüestió de legislació, han explicat els responsables de l'AMTU. A Espanya encara no estan homologats, per la qual cosa per fer les proves s'han triat zones de titularitat municipal i que tinguessin bona cobertura de GPS (perquè cal cartografiar-ho absolutament tot, des d'una paperera fins a les façanes) i accés a carregadors elèctrics.
CALENDARI DE LES PROVES PILOT DE L’ÈRICA
  • Sant Cugat. Del 7 a l'11 de setembre. Recorrerà la Rambla del Celler (per als vianants).
  • Terrassa. Del 14 al 18 de setembre. Circularà pel parc de Vallparadís.
  • Sabadell. Del 21 al 23 de setembre. Anirà de la plaça de l'Àngel fins a l'Ajuntament.
  • Girona. Del 26 al 28 de setembre. Unirà una parada de transport públic amb el campus universitari de Montilivi.
  • El Vendrell. Entre el 3 i el 7 d'octubre. Recorregut pendent de definir.
  • Reus. Del 10 al 14 d'octubre. Funcionarà com a llançadora entre un autobús i el recinte firal.
  • Martorell. Del 17 al 21 d'octubre. Recorregut pendent de definir.
  • Vic. Del 24 al 28 d'octubre. Circularà pel passeig, que és per a vianants.
https://cat.elpais.com/cat/2018/08/01/c ... 35769.html


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » 30 oct. 2018, 19:56

Més de 15.000 persones han pujat a l’Èrica, el primer bus autònom de Catalunya

El president de l'AMTU afirma que "hem fet història" perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució".

Vic, 28 d’octubre de 2018

L’Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom, ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic. D’aquesta manera, s’ha posat fi a una iniciativa, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb el suport de la Generalitat, que ha fet possible que per primera vegada circulés un bus sense conductor per 8 municipis catalans: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic.

L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, el president de l’AMTU, Jordi Xena, el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca, el gerent de Sagalés, Joan Martín, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany, han participat avui en l’acte de cloenda i han fet, juntament amb la ninotaire osonenca Pilarín Bayés, un dels últims viatges que l’Èrica ha realitzat a Vic, última parada de la Gira. PHOTO 2018 10 29 11 24 03

Des del passat 7 de setembre, quan es va iniciar la Gira Catalana del Bus Autònom a Sant Cugat, l’Èrica ha transportat més de 15.000 viatgers i ha recorregut gairebé 900 quilòmetres.

D’aquesta manera, la Gira Catalana del Bus Autònom ha pogut acomplir amb l’objectiu de donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans d’arreu de Catalunya, aquest sistema de transport d’alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers.

Així mateix, també s’ha donat l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar in situ la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament. De fet, el president de l'AMTU, Jordi Xena, ha explicat que "molt probablement al 2020 ja veurem circular un bus autònom per algun dels municipis de Catalunya".

El president de l'AMTU, Jordi Xena, ha fet una valoració molt positiva de la Gira Èrica, i ha afirmat que "hem fet història", perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució i representarà un canvi paradigmàtic en l'àmbit de la mobilitat i el transport urbà". Jordi Xena també ha afegit que "durant aquests dos mesos s'ha demostrat que l'ÈRICA és un bus totalment segur i que pot millorar el transport a la demanda, oferint un sistema de transport més adaptat a les necessitats dels ciutadans".

Així mateix, l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha dit que "hem vist que el bus autònom pot solucionar dos problemes principals a Vic: la mobilitat de les persones i la cura pel medi ambient". L'alcaldessa també ha valorat que "és un transport col·lectiu que ens ajudarà a tenir ciutats més amables i accessibles".

En aquest semtot, l'alcaldessa també s'ha mostrat favorable a que el muncipi de Vic pugui tenir un bus autònom, i ha dit que "ho estudiarem, perquè ens agradaria molt poder-ne tenir un". AW3I7330 R

El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d’aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.

Imatge

Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència.

Des de l’AMTU es preveu que, a partir del 2020, ja podrien arribar els primer busos autònoms a Catalunya. El bus autònom aportarà beneficis molt importants a les ciutats, com són:
• Més Seguretat La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
• Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.
• Més accés al transport públic: Aquests minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, afavorint l’accés de tothom al transport públic.

Com funcionen els busos autònoms
Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d’aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d’objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.

Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors denominats LIDAR (acrònim en anglès de detecció d’imatge làser) que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant, sigui mobiliari urbà, edificis, arbrat, etc. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.

Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.

Imatge
https://www.amtu.cat/notes/1970-mes-de- ... -catalunya



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3732
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » 04 nov. 2025, 12:09

TMB prova per primer cop un bus autònom que circularà per Montjuïc durant 10 dies

El vehicle circularà des d’aquest dimarts al tram comprès entre la plaça Dante i l’encreuament del Passeig Olímpic amb l’avinguda de l’Estadi

La iniciativa s’emmarca dins de l’estratègia del foment de la innovació i la mobilitat sostenible impulsada per TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat a prova per primer cop un autobús autònom que compta amb una tecnologia de conducció totalment automatitzada. El vehicle s’ha estrenat fent un recorregut per l’Avinguda de l’Estadi, unint la plaça Dante i l’estadi Olímpic Lluís Companys mitjançant un trajecte d’anada i tornada d’1,8 quilòmetres i 6 parades: plaça Dante, Av. Miramar, plaça Neptú, Av Estadi/Pg Olímpic, Fundació Joan Miró i Funicular de Montjuïc. L’experiència, que s’allargarà durant deu dies en aquest tram, serveix per seguir fomentant la innovació i la mobilitat sostenible, i constitueix una prova pilot orientada a explorar l’aplicació de tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà.


La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la finalitat del projecte no és altra que “el de seguir innovant en el transport públic” i, en aquest cas, “servirà als tècnics per obtenir coneixements pràctics i experiència per avançar cap a nous models de mobilitat amb l’objectiu de reforçar la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei ofert a la ciutadania”.


10 dies a prova amb conductor de seguretat


El vehicle autònom que realitza aquestes proves és un autobús de 8 metres de llarg de la firma turca Karsan, model Autonomous e-ATAK. Té una capacitat de fins a 52 passatgers i arriba equipat amb el sistema d’automatització FLOWRIDE.IA de la companya ADASTEC, soci tecnològic de Karsan. Aquesta tecnologia de conducció automatitzada disposa d’un nivell d’autonomia de conducció 4, el que li permet circular amb seguretat sense necessitat del control humà. Les proves que es faran a Barcelona entre el 4 i el 14 de novembre si preveuen, però, una figura humana a bord. Es tracta del “safety driver” o conductor de seguretat, figura que és imprescindible per circular actualment amb el nivell d’autonomia 4 a l’estat espanyol. Durant les proves, aquesta figura estarà coberta per conductors de l’àrea de bus de TMB que ja han rebut una formació especial durant les darreres setmanes. L’autobús farà el recorregut mencionat en horari de 9:00h a 19:00h tots els dies, amb passatge i de manera oberta a la ciutadania.



100% elèctric i control de l’entorn


Les proves serviran a l’àrea de projectes de bus per analitzar les dades resultants i valorar una possible aplicació futura d’aquest sistema de transport en l’àmbit de la ciutat. Aquesta àrea s’encarrega d’impulsar projectes d’innovació i millora del servei, especialment en àmbits com la digitalització, la sostenibilitat, la seguretat i l’eficiència del transport.


L'autobús arriba equipat amb un motor 100% elèctric i porta bateries de liti que li proporcionen una autonomia de 300 quilòmetres. El vehicle permet detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera dintre d’una ruta redefinida. També articula totes les situacions i imprevistos que es troba a la via i ressegueix totes les senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades sobre el paviment. Gràcies als sensors de què disposa, i que estan repartits per tot el vehicle, també es totalment sensible als punts morts, proporcionant una seguretat màxima.


La monitorització de les proves comptarà amb la supervisió dels paràmetres del vehicle en local per part d’un operador de seguretat de la companyia ADASTEC. Cal tenir en compte, però, que en condicions regulars el vehicle disposa de la funció de supervisió i informació a distància que permet la connexió entre el propi autobús i el centre de control. L’estat del vehicle es pot monitoritzar en temps real i la seva ubicació es pot controlar gràcies a un sistema global de navegació per satèl·lit.


El bus autònom a Europa


Aquesta primera prova pilot de TMB a Barcelona amb el vehicle Karsan e- ATAK, ve precedida per altres experiències en les que el vehicle ja circula de manera regular. I és que a la ciutat noruega de Stavanger, aquest mateix model ja fa una ruta convencional amb un nivell d’autonomia del 99%. Trobem el mateix cas a la ciutat sueca de Goteborg, en la que el bus, actualment en proves, connectarà l’estació central d’aquesta ciutat amb la de Liseberg, a 3,5 quilòmetres del punt d’inici. En aquests casos, i a l’igual que a les proves realitzades per TMB, l’autobús ha de circular amb un conductor de seguretat. El vehicle Karsan Autonomous e-ATAK es el primer bus autònom que transporta passatgers, tant a la UE com als EEUU.


A l’estat Espanya aquesta iniciativa compta amb el suport de la Direcció General de Trànsit, DGT, que a través del seu Programa Marc ES-AV d’autorització de proves de vehicles automatitzats, ha verificat el compliment de tots els requisits tècnics i emès la corresponent autorització. Els resultats de les proves i les seves principals característiques es publicaran a la pàgina web de la DGT.

https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa ... nt-10-dies



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1918
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » 04 nov. 2025, 21:03

A veure, no és el primer; febrer-marc d'aquest any ja n'hi va haver un fent proves. Salut!

https://share.google/VS2R8IBZSAZzeJi3I



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3732
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » 05 nov. 2025, 13:57

Es el primer de TMB, el de fa uns mesos era de la Renault.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1918
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » 05 nov. 2025, 17:28

Aquest no és de TMB, és del fabricant Karsan, i són uns pocs dies per proves. Salut!



Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 1021
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » 06 nov. 2025, 07:50

122-042-132 ha escrit: 05 nov. 2025, 17:28 Aquest no és de TMB, és del fabricant Karsan, i són uns pocs dies per proves. Salut!
Exacte, és un Karsan Autonomous e-Atak.

El recorregut, és entre la Plaça Dante i l´Estadi Olímpic de Montjuïc, entre les 10:00 i les 19:00. Fins al 14 de novembre, ús gratuït.



Respon

Torna a “Autobusos i resta transport públic”