Autobús autònom

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 1030
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Re: Autobús autònom

Entrada Autor: oscar440 » 13 nov. 2025, 05:52

Treballadors de TMB protesten contra el bus autònom: “No serveix per a una ciutat com Barcelona”.

Creuen que la posada en marxa del vehicle respon només a "una operació de màrqueting de TMB".

https://beteve.cat/economia/treballador ... s-autonom/



jgomezs
N7
N7
Entrades: 363

Entrada Autor: jgomezs » 13 nov. 2025, 12:02

oscar440 ha escrit: 13 nov. 2025, 05:52 Treballadors de TMB protesten contra el bus autònom: “No serveix per a una ciutat com Barcelona”.

Creuen que la posada en marxa del vehicle respon només a "una operació de màrqueting de TMB".

https://beteve.cat/economia/treballador ... s-autonom/
Sospita personal: els robo-taxi no són ciència ficció. Així que o tenim robo-bus, barat d'operar, amb treballadors al centre de control, o vindran empreses privades amb els robo-taxi amb el centre de control vés al saber on, i no només es veuran al carrer, sinó que el servei de transport públic serà molt pitjor.



Avatar de l’usuari
gracienc
N5
N5
Entrades: 108
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: gracienc » 13 nov. 2025, 23:44

oscar440 ha escrit: 13 nov. 2025, 05:52 Treballadors de TMB protesten contra el bus autònom: “No serveix per a una ciutat com Barcelona”.

Creuen que la posada en marxa del vehicle respon només a "una operació de màrqueting de TMB".

https://beteve.cat/economia/treballador ... s-autonom/
Ludisme modern...



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7350
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 14 nov. 2025, 13:24

Per posar un exemple molt proper: en què ha beneficiat al transport públic de Barcelona que les L9 i L10 siguin automàtiques? Em temo que en res, i no sembla que el sistema sigui precisament barat.
Potser la resposta l'hauríem de buscar en el fet que les màquines no fan vagues ni reclamen augments de sou.
En un país amb xifres d'atur disparades com el nostre, posar el focus en eliminar llocs de treball sense cap benefici a canvi no té cap mena de sentit.

:obvious



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 401

Entrada Autor: Elefant » 14 nov. 2025, 16:10

wefer ha escrit: 14 nov. 2025, 13:24 Per posar un exemple molt proper: en què ha beneficiat al transport públic de Barcelona que les L9 i L10 siguin automàtiques? Em temo que en res, i no sembla que el sistema sigui precisament barat.
Potser la resposta l'hauríem de buscar en el fet que les màquines no fan vagues ni reclamen augments de sou.
En un país amb xifres d'atur disparades com el nostre, posar el focus en eliminar llocs de treball sense cap benefici a canvi no té cap mena de sentit.

:obvious
El Metro té costos tan elevats que no hi fa gaire diferència si hi han conductors o no. A un bus de baixa demanda això és diferent.

Ara el tema de l'atur ja fos bo que es pogués resoldre tan fàcilment amb llocs de treball públics. L'únic problema és que aquests els han de pagar la resta amb els seus impostos.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7350
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 15 nov. 2025, 01:57

Elefant ha escrit: 14 nov. 2025, 16:10Ara el tema de l'atur ja fos bo que es pogués resoldre tan fàcilment amb llocs de treball públics. L'únic problema és que aquests els han de pagar la resta amb els seus impostos.
Precisament això fa que posar sistemes automàtics sigui perdre diners públics.
Si els impostos els fas servir per pagar treballadors públics (i aquests són eficients, és a dir, fan feines que són útils), el 100% dels impostos invertits en sous retornen a l'economia en forma de despesa que fan els treballadors en el seu dia a dia.
En canvi, si poses sistemes automàtics, la majoria d'aquests diners seran destinats a pagar multinacionals que s'enduran els diners vés a saber on, normalment fora del país.

Com més ho mires, més absurd és això dels sistemes automàtics en aquest cas.



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 401

Entrada Autor: Elefant » 15 nov. 2025, 21:43

wefer ha escrit: 15 nov. 2025, 01:57
Elefant ha escrit: 14 nov. 2025, 16:10Ara el tema de l'atur ja fos bo que es pogués resoldre tan fàcilment amb llocs de treball públics. L'únic problema és que aquests els han de pagar la resta amb els seus impostos.
Precisament això fa que posar sistemes automàtics sigui perdre diners públics.
Si els impostos els fas servir per pagar treballadors públics (i aquests són eficients, és a dir, fan feines que són útils), el 100% dels impostos invertits en sous retornen a l'economia en forma de despesa que fan els treballadors en el seu dia a dia.
En canvi, si poses sistemes automàtics, la majoria d'aquests diners seran destinats a pagar multinacionals que s'enduran els diners vés a saber on, normalment fora del país.

Com més ho mires, més absurd és això dels sistemes automàtics en aquest cas.
Fonamentalment tens raó (i jo en part defenso el mateix argument per treure les barreres tarifàries en favor de més revisors) però després depèn de si el cost és similar entre bus autònom i bus amb conductor o si hi ha un estalvi important. La gràcia d'un sistema automàtic seria que sigui significativament més econòmic que els conductors que substitueix, sino evidentment no tindria cap sentit. Per això dic que al Metro efectivament no té molt sentit perquè l'estalvi total serà poc (o res veient els costos adicionals com les portes d'andana i tal) ja que als costos de l'operació els sous dels conductors son només una petita part. Però tornant a l'exemple del bus de barri que és l'altre extrem a on els vehicles i l'infraestructura tenen un cost molt menor i els sous dels conductors pesen molt més. Si amb busos autònoms pots tenir amb el mateix cost un servei molt més ample (o a l'inversa reduir significativament el cost de l'operació) això seria finalment positiu per al transport públic.

El que s'hauria de promoure, això sí, és que aquestes tecnologies siguin d'origen nacional o al menys europeu, tant per que l'inversió no s'en vagi fora però també per fomentar el desenvolupament d'aquestes tecnologies que tenen molt de futur.



Respon

Torna a “Autobusos i resta transport públic”