Si una T-50/30 permet fer 50 viatges, en cas d'esgotar-la el viatge ens surt a P/50 suposant P=preu de la tarja. Si no hi ha temps per esgotar-la en els 30 dies naturals de validesa (incloent el de la primera cancel.lació), l'import del viatge surt per P/v essent v=número de viatges realitzats. El número de viatges que s'han de fer perquè surti a compte la tarja és el valor de v més baix que fa que el cocient P/v sigui inferior al preu d'un viatge amb una T-10. Es pot aproximar amb la fòrmula v = P / preu d'un viatge amb T-10. El valor resultant s'ha d'arrodonir a l'alça, ja que si es fa a la baixa sortirà un import desfavorable.
Es a dir, per a tres zones (on un viatje de T-10 val 1,90 euros):
P = 67,30
67,30 / 50 = 1,346 (import de cada viatge amb la T-50/30 si l'esgotes)
v = 67,30 / 1,90 = 35,42
Si fem 36 viatges cadascun surt per 1,87 euros. Fent-ne 35 surt per 1,92. Per tant, són 36 els viatges de T-50/30 necessaris per amortitzar-la. Si es fan, els 14 restants es pot dir que són de regal.
Per calcular la idoneitat d'una T-Mes calcularem quantes T-50/30 podriem comprar pel seu preu. En el cas dels títols de 3 zones, tenim que 86,40 / 67,30 = 1,2838. Multiplicant aquest valor pel número de viatges d'una T-50/30, tenim que s'han de fer 64,19 viatges (65, s'ha d'arrodonir sempre a l'alça) perquè surti més a compte la T-Mes. Ara bé, tenint en compte la llibertat de moviments que dóna un títol il.limitat, jo ja m'hi arriscaria per molt menys. Penseu que el podrieu fer servir per realitzar viatges d'una i dues zones, cosa que no fareu amb una T-50/30 de 3 zones si no és que heu calculat que s'us esgotarà.
Els valors per als títols d'una zona són 42 viatges per amortitzar la T-50/30 i 78 per amortitzar la T-Mes. Tenint en compte que la T-Mes d'una zona no permet més combinacions que les d'una sola zona (mentre que els abonaments multizona permeten moviments de menys zones dintre de la regió de validesa) i a més el número de viatges ha de ser molt superior, es pot veure que als usuaris dels títols d'una zona no se'ls beneficia gaire amb aquest model.
La mala conciència ha escrit:
En el cas particular del trajecte Barcelona - Terrassa (3 zones) hi ha una "trampa" que et pot resultar d'especial interès: si no han canviat les coses, una targeta de viatges il·limitats considera sempre que l'origen del teu desplaçament és l'estació on has marcat per primera vegada la targeta, independentment d'on l'hagis marcada per començar el viatge que facis. En particular, això et permet viatjar de Barcelona a Terrassa amb una T-Mes de dues zones si la primera validació s'ha fet a la zona de Sant Cugat del Vallès / Cerdanyola / Sabadell. Això vol dir que amb una T-Mes de dues zones faries prou amb els desplaçaments que has explicat.
Ja, però això també vol dir que si compres una T-Mes de sis zones i la marques a Barcelona et pots moure per tota la regió, mentre que si la marques a Manresa, per exemple, no la pots fer servir per anar a Blanes. De fet, recordo una carta a un diari on un usuari es queixava d'això...
👍0👎0