---------------------------------------------------
Figueres qüestiona la ubicació de l'estació de l'AVE als afores
1. • Una consulta popular intenta evitar que la parada dels trens convencionals també es traslladi
2. • La Generalitat recolza el projecte de Foment però l'ajuntament aspira a introduir-hi canvis
CRISTINA BUESA
FIGUERES
La construcció de l'estació de l'AVE de Tarragona a 12 quilòmetres de la ciutat va respondre en gran mesura a la històrica rivalitat amb Reus (Baix Camp). Avui, 15 mesos després de la seva estrena, s'han diluït gairebé del tot les crítiques per la poca operativitat que representava anar a buscar el tren tan lluny. No obstant, la ubicació de la futura estació de l'alta velocitat de Figueres (Alt Empordà) al municipi veí, Vilafant, promet generar una controvèrsia semblant. A més a més, aquesta instal.lació als afores comporta el trasllat de l'actual estació de tren convencional, cosa que ha provocat la mobilització ciutadana.
La plataforma Defensem el tren de l'Empordà ja ha aconseguit 4.000 firmes d'empadronats a la ciutat amb dret a vot. En necessiten 5.200 per forçar la convocatòria d'una consulta popular en què preguntaran als veïns si volen que l'estació es mantingui on està (a 10 minuts a peu del centre) però amb les vies soterrades o bé si aposten per desplaçar-la a Vilafant, a 1,5 quilòmetres de distància. "Hi ha estudis que demostren que, a partir d'un quilòmetre, la gent ja no es desplaça caminant, per la qual cosa s'agreujarà encara més el greu problema de la congestió de trànsit de la ciutat", lamenta el seu portaveu, Pep Gou.
SOTERRAR 2,5 QUILÒMETRES
Aquesta entitat no qüestiona que l'alta velocitat tingui l'estació a Vilafant però s'oposa que el tren convencional se situï tan allunyat del centre urbà. Han fet una proposta --que, asseguren, és més econòmica que l'aprovada pel Ministeri de Foment-- per soterrar en part els 2,5 quilòmetres de vies que travessen el nucli amb diversos passos a nivell perillosos. A més, adverteixen, no és segur que l'AVE s'aturi a la capital empordanesa, cosa que desmenteix categòricament el secretari de Mobilitat, Manel Nadal.
"Foment ha dit nombroses vegades que sí que hi haurà parada. La ubicació dels dos transports ferroviaris en aquell punt crearà la intermodalitat desitjada: els passatgers de la comarca que arribin amb un servei regional podran canviar allà a un AVE que vagi a Girona, Barcelona o més enllà i viceversa", sosté el responsable de la Generalitat, reticent al fet que es qüestioni un projecte "que ja està en marxa".
L'alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), no ho té tan clar. Malgrat que governa amb el PSC, que defensa l'estació única a Vilafant, Vila considera que "el model ferroviari no està tancat" i pensa negociar un replantejament amb Madrid. L'actual equip de govern va heretar un acord entre l'anterior alcalde, Joan Armangué (PSC), i el Ministeri segons el qual s'acceptava aquest trasllat i, a més, les arques municipals costejaven en part la iniciativa gràcies a la requalificació dels terrenys alliberats per la cèntrica estació, cosa que és qüestionable amb l'actual crisi immobiliària, asseguren els opositors de la plataforma.
"Considero que és molt positiu que la ciutadania hagi fet públic el seu rebuig. Si vaig a Foment amb milers de firmes sota el braç tindré més força i aconseguiré que m'escoltin", confia l'alcalde Vila.





