Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Elefant
N7
N7
Entrades: 365

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: Elefant » Dilluns 07/07/2025 12:55

jgomezs ha escrit: Dilluns 07/07/2025 12:18 M'agrada molt la proposta. Tot i que jo ho faria en les dues fases al revés. Primer faria una nova estació de Sarrià per als trens que arriben del Vallès i el túnel fins a Sants (tot i que compte que el carrer Numància ja està ocupat per la L3, potser surt més a compte fer servir Nicaragua i fer una terminal de múltiples vies a sota de la Model o de Av Tarradellas). De fet, d'aquesta manera divideixes la B-V en dues xarxes separades, la "metro" amb les L7 i L6 a Plaça Catalunya, i la suburbana entre Sants i el Vallès, amb un transbord entre les dues xarxes a Sarrià (que amb la L9 seria un intercanviador potent).
Jo hauria dit primer el nou túnel cap a Collserola, perque aquest ja faria un guany de temps per als trens que van cap al Vallès, i tindria una utilitat immediata. Resseguint l'autopista son uns 10-11 km des-de Sarrià fins a Sant Cugat, osigui parlem de temps de trajecte de potser uns 9 minuts, quasi la meitat dels 17 actuals. Encara que siguéssin 10 això es una millora enorme. Una vegada fet, es poden posar trens cada 6 minuts en cada línia, sumant trens cada 3 minuts a Sant Cugat.
El túnel Sarrià-Sants ha de tenir sobre tot l'utilitat de que no tots els trens hagin d'anar pel túnel de Pl. Catalunya (que a més és força lent perque ara paren en tots els baixadors) i que es puguin fer servir trens més llargs (encara que adaptant les altres estacions primer). Llavors jo diria que el túnel Sarrià-Sants per si sol no està justificat, però sí si serveix per augmentar freqüències entre BCN i Vallès.
jgomezs ha escrit: Dilluns 07/07/2025 12:18 La obra que proposes a Sant Cugat la veig complicada, a dos nivells en un lloc molt urbanitzat, li veig una complexitat quasi a l'estil Torrassa, potser seria més fàcil fer una estació de quatre vies per transbord i avançament a Valldoreix?

De fet, un cop tens els trens semidirectes més llargs, i sense compartir freqüència amb la L7, cal fer tot el túnel per sota de Collserola?
El túnel nou ha de servir per augmentar freqüència i també millorar el temps de trajecte. Com ja deia, veient que el Vallès es tan important, jo crec que sí està justificat.

L'obra a Sant Cugat evidentment no seria cosa menor, pèro per això proposo tenir les vies a dos pisos, per poder fer-lo al mateix lloc i tenir els enllaços creuats. En superfície no caldria més espai, només es canviarien les vies als costats per fer l'andana central, i es fa el pis inferior, a més d'un nou vestíbul. Jo dic que amb una mica de voluntat es pot fer, i seria una solució de compromís per tots, tant pel servei com per a la ciutat. Això sí, alguns trens haurien de creuar-se cizallant, per exemple el que vé de la línia antiga i va cap a Terrassa, i el que vé de la línia nova i va cap a Sabadell. Pèro el creuament seria en la mateixa direcció, i es pot quadrar horaris perque per exemple el tren lent arribi 1 minut abans i s'esperi a l'estació. Per al tren lent perdre 1-2 minuts no es greu.
Evidentment seria més fàcil fer-ho a la japonesa, ficant una gran estació de quatre vies elevada a sobre i amb salts de moltó per tot arreu, pèro vaja...

Elefant
N7
N7

Entrada Autor: Elefant » Dilluns 07/07/2025 12:56

També torno a posar la meva proposta per la línia Llobregat-Anoia en torn a una nova entrada a Barcelona que des-de Sant Vicenç dels Horts vagi en viaducte per sobre l'autopista fins a Zona Universitària (l'últim tram en túnel), en versió perfeccionada. La nova línia d'accés tindria quasi 10 km de llarg i només una parada intermitja a Esplugues a l'alçada de Laureà Miró, enllaçant amb el TramBaix. Amb només una parada, serien uns 12 minuts des-de SVH fins a ZU.

Primera fase

A la primera fase es fa aquesta nova entrada i una remodelacó de l'estació de Sant Vicenç dels Horts per que tingui andana central enlloc d'andanes laterals.

Els serveis s'ordenarien així: Les línies R5/R50 i R6/R60 passen a utilitzar la nova entrada de ZU, amb 2 circulacions per hora i ramal, osigui 4 trens per hora en total (inicialment). Des-de SVH van directes fins a Martorell-Central (o com a molt parada a Sant Andreu de la Barca), i des-de Martorell-Central alternant un tren amb parada en totes i un tren semidirecte fins a Manresa i Igualada, respectivament. En una primera fase això significa que les parades menors es queden amb només un tren per hora.

Per al temps de trajecte només agafo l'exemple d'Igualada, ja que el ramal a Manresa es més llarg i a Manresa hi ha Renfe, que té molt més potencial de ser el tren ràpid cap a Barcelona. Pèro el concepte seria anàleg al del ramal Igualada.

Llavors: temps de trajecte seria: ~12 minuts ZU-SVH, ~12 minuts SVH-Martorell, 45 minuts Martorell-Igualada el tren ràpid, que a més de les parades qu'omet l'actual R60 també ometria Vallbona d'Anoia i La Pobla de Claramunt, retallant a 45 minuts el trajecte. En la suma tot fa 1 hora i 10 minuts entre Igualada i Zona Universitària. No pas perfecte, pèro ja una millora significativa respecte als 1h27m que triguen actualment els R60 fins a Pl. Espanya. Els busos directes des-de Igualada fins a la Diagonal alta em sembla que triguen al voltant d'1h5m no? I això amb menor comfort, capacitat limitada i subjecte a les condicions de tràfic. Llavors un tren que fa 1h10 ja pot ser competitiu. El tren amb parada en totes al ramal calculem-li uns 1h15.

A la línia actual entre Martorell i Espanya queden els trens S i els L8. Amb l'espai que deixa la desaparició dels R es podria fer un millor horari: L8 cada 9 i 6 minuts, i intercalat un S cada 15 minuts que no para a Magòria, Ildefons Cerdà, Sant Josep i Almeda (i potser Molí Nou). L'idea es retallar el trajecte de Martorell-Pl. Espanya cap als 30 minuts.
Exemple d'horari entre Espanya i Sant Boi:

Codi: Selecciona’ls tots

Espanya        Sant Boi      Temps tr.
L8       .00             .16            16
S        .06             .18            12
L8       .09             .25            16
L8       .15             .31            16
S        .21             .33            12
L8       .24             .40            16
L8       .30             .46
Etc.
Permetent un trasbord fàcil a Sant Boi per a la gent que agafa l'L8 a una estació on no para l'S i vol seguir cap a Martorell.

Després, els S fan enllaç creuat a Sant Vicenç dels Horts, reformant l'estació perque tingui andana central. Llavors sempre paren els dos trens que van en la mateixa direcció, un S i un R direcció nord o sud ambdós. Les dues línies tindrien freqüència de 15 minuts, llavors encaixa perfectament. L'R surt primer i l'S el segeuix. Després lo mateix en la direcció inversa: Arriba l'S i s'espera un minut o dos fins que arribi l'R que ve just al darrera. Enllaç creuat a mateixa andana i tots dos segueixen.

Fins aquí la primera fase. Per això caldria la nova línia d'accés a Barcelona, 10 km quasi tot en viaducte i un trosset de túnel a Zona Universitària, i la reforma de l'estació de Sant Vicenç dels Horts. No és pas un obra menor, pèro tampoc es megalòman, i l'utilitat seria doble: Per al nou accés dels trens ràpids, i per un servei més eficient entre Espanya i Martorell.

Primera fase bis

Un altre cosa que es podria fer adicional a la primera fase seria allargar els L8 fins a Sant Vicenç dels Horts, fent o bé una via morta al costat de les existens (difícil per poc espai pèro potser possible just abans de l'edifici de l'estació) o amb una via morta subterrània. Llavors o bé fer vies d'avançament a Molí Nou, mantenint aproximadament el concepte horari que vaig donar com exemple i fer avançament a Molí Nou, o forçar una mica més l'horari, sent les sortides: L8: .00 | S: .08 | L8: .10 | L8: .15 ; i així endevant, amb freqüència de 8-2-5 minuts, i l'S saltant-se a més Molí Nou i Colònia Güell. Com que els L8 arribarien just abans dels S, també tindrien enllaç amb els semidirectes cap a Igualada i Manresa.

Llavors temps de trajecte: L8 fins SVH 27 minuts, S fins a SVH 21-22 minuts. També es pot fer inicialment sene avançament, i més endevant fer vies d'avançament per horaris més regulars o augmentar freqüència entre Espanya i SVH.

Segona fase

La segona fase pertanya als Ramals cap a Manresa i Igualada. L'idea es que puguin circular 4 trens per hora i sentit, dos semidirectes i dos amb parada en totes, caldria fer els desdoblaments que calguin per permetre els creuaments necesaris. De pas es podrien fer en aquesta fase rectificacions de traçat on sigui raonable de fer per millorar el temps de trajecte. L'ideal seria que el semidirecte Igualada-ZU fes 1h. Pèro si s'arriba a 1h5m també es un temps bò.

Els semidirectes continuen capa ZU tal com es va fer en la primera fase. Els que tenen parada en totes finalitzen a Martorell-central, enllaçant sempre amb el semidirecte de l'altre ramal. Osigui, quan arriba el tren lent provenint d'Igualada es troba amb el tren ràpid provenint de Manresa, i v.v., permetent l'enllaç al tren ràpid cap a Barcelona.

Un altre opció es continuar els trens lents com a S cap a Pl. Espanya, pèro hi ha la dificultat de que quedaria poc marge amb els semidirectes que no fan parades entre Martorell i SVH. Tampoc per horari no es poden quadrar els S que fan enllaç creuat a Sant Vicenç dels Horts amb aquests serveis lents als ramals, ja que els semidirectes només guanyen uns 5-7 minuts entre SVH i Martorell C.. A més una freqüència de 7,5 minuts entre Martorell i Pl. Espanya sembla exagerat, veient que també hi han 4 trens/hora cap a ZU. Llavors la solució de compromís es deixar els trens lents entre Igualada/Manresa i Martorell, a canvi de tenir un enllaç a la mateixa andana a Martorell per continuar cap a ZU.
Amb això quedaria als ramals 2 semidirectes per hora cap a ZU, i 2 trens lents fins Martorell.

Amb això hi hauria també per la Llobregat-Anoia un projecte de futur, que es pot fer per fases i cadascuna de les fases donant ja utilitat. Li trobeu alguna falla a la meva proposta?

Carlos González
N9
N9
Entrades: 1918
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dilluns 07/07/2025 18:22

Jo respecte a recuperar els trens semidirectes del Carrilet, sóc partidari de que segueixi el seu recorregut aprofitant el tram de Quatre Camins - Molí Nou per fer una quadruplicació de vies per permetre avançaments, la mobilitat entre Sant Boi, Cornellà i L'Hospitalet té mota demanda també més enllà de Martorell.

Ara bé, la teva idea que ja en el passat l'has esmentat, es força interessant perquè dones rapidesa a través d'un accés diferent (Sant Vicenç - Zona Universitària) i aprofites la infraestructura del tram de Martorell - Sant Boi - Pl.Espanya per augmentar més les freqüències i permetre fins i tot avançaments.

:ok

Jo potser ho plantejaria la teva proposta en un altre itinerari... fer una quadruplicació entre el tram de Quatre Camins - Molí Nou o una tercera via, i fer un nou ramal d'accés entre Sant Boi - El Prat - Hospital de Bellvitge - Europa | Fira - Ildefons Cerdà - Pl.Espanya per els R5/R50 i R6/R60.

PizzaiPinya24
N4
N4
Entrades: 41

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » Dilluns 07/07/2025 21:13

Elefant ha escrit: Dilluns 07/07/2025 12:56 També torno a posar la meva proposta per la línia Llobregat-Anoia en torn a una nova entrada a Barcelona que des-de Sant Vicenç dels Horts vagi en viaducte per sobre l'autopista fins a Zona Universitària (l'últim tram en túnel), en versió perfeccionada. La nova línia d'accés tindria quasi 10 km de llarg i només una parada intermitja a Esplugues a l'alçada de Laureà Miró, enllaçant amb el TramBaix. Amb només una parada, serien uns 12 minuts des-de SVH fins a ZU.

Un altre cosa que es podria fer adicional a la primera fase seria allargar els L8 fins a Sant Vicenç dels Horts, fent o bé una via morta al costat de les existens (difícil per poc espai pèro potser possible just abans de l'edifici de l'estació) o amb una via morta subterrània.

Amb això hi hauria també per la Llobregat-Anoia un projecte de futur, que es pot fer per fases i cadascuna de les fases donant ja utilitat. Li trobeu alguna falla a la meva proposta?
La proposta ja l'havia mirada les altres vegades que l'havies comentat, i em sembla superinteressant.

L'únic que jo canviaria segur és el tema de la via morta. Just després de Can Ros hi ha espai de sobres per a una via de rebot entre les 2 actuals (m'atreviria a dir, sense tenir-ne ni idea, que deu estar preparat per això i tot), i si hi volem portar els L8 a SVH crec que és el millor lloc on rebotar-los. Si preparem altres estacions abans per a avançaments no hauria de ser un problema gaire gros a nivell d'horaris, tot i que tampoc m'he posat a estudiar-ho amb detall.

"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

Nen de Gràcia
N5
N5
Entrades: 109

Entrada Autor: Nen de Gràcia » Dilluns 07/07/2025 22:22

PizzaiPinya24 ha escrit: Dilluns 07/07/2025 21:13 L'únic que jo canviaria segur és el tema de la via morta. Just després de Can Ros hi ha espai de sobres per a una via de rebot entre les 2 actuals (m'atreviria a dir, sense tenir-ne ni idea, que deu estar preparat per això i tot), i si hi volem portar els L8 a SVH crec que és el millor lloc on rebotar-los. Si preparem altres estacions abans per a avançaments no hauria de ser un problema gaire gros a nivell d'horaris, tot i que tampoc m'he posat a estudiar-ho amb detall.
Segons Trenscat, aquesta via morta central va existir fins al 2016, quan es va desmantellar per pressions veïnals (em pregunto què hauran guanyat fent-la desaparèixer, si l'espai segueix ocupat). Des de llavors, els trens que finalitzen el recorregut allà han d'anar de buit a invertir la marxa a les vies generals de Quatre Camins, obstaculitzant un possible ús per a avançaments.
Vista la situació, en la meva opinió, si no es reconstrueix la via morta caldrà retallar els S3 a L8 per a no obstaculitzar els semidirectes.

Elefant ha escrit: Dilluns 07/07/2025 12:56 També torno a posar la meva proposta per la línia Llobregat-Anoia en torn a una nova entrada a Barcelona que des-de Sant Vicenç dels Horts vagi en viaducte per sobre l'autopista fins a Zona Universitària (l'últim tram en túnel), en versió perfeccionada. La nova línia d'accés tindria quasi 10 km de llarg i només una parada intermitja a Esplugues a l'alçada de Laureà Miró, enllaçant amb el TramBaix. Amb només una parada, serien uns 12 minuts des-de SVH fins a ZU.

Primera fase

A la primera fase es fa aquesta nova entrada i una remodelacó de l'estació de Sant Vicenç dels Horts per que tingui andana central enlloc d'andanes laterals.

Els serveis s'ordenarien així: Les línies R5/R50 i R6/R60 passen a utilitzar la nova entrada de ZU, amb 2 circulacions per hora i ramal, osigui 4 trens per hora en total (inicialment). Des-de SVH van directes fins a Martorell-Central (o com a molt parada a Sant Andreu de la Barca), i des-de Martorell-Central alternant un tren amb parada en totes i un tren semidirecte fins a Manresa i Igualada, respectivament. En una primera fase això significa que les parades menors es queden amb només un tren per hora.

Per al temps de trajecte només agafo l'exemple d'Igualada, ja que el ramal a Manresa es més llarg i a Manresa hi ha Renfe, que té molt més potencial de ser el tren ràpid cap a Barcelona. Pèro el concepte seria anàleg al del ramal Igualada.

Llavors: temps de trajecte seria: ~12 minuts ZU-SVH, ~12 minuts SVH-Martorell, 45 minuts Martorell-Igualada el tren ràpid, que a més de les parades qu'omet l'actual R60 també ometria Vallbona d'Anoia i La Pobla de Claramunt, retallant a 45 minuts el trajecte. En la suma tot fa 1 hora i 10 minuts entre Igualada i Zona Universitària. No pas perfecte, pèro ja una millora significativa respecte als 1h27m que triguen actualment els R60 fins a Pl. Espanya. Els busos directes des-de Igualada fins a la Diagonal alta em sembla que triguen al voltant d'1h5m no? I això amb menor comfort, capacitat limitada i subjecte a les condicions de tràfic. Llavors un tren que fa 1h10 ja pot ser competitiu. El tren amb parada en totes al ramal calculem-li uns 1h15.

A la línia actual entre Martorell i Espanya queden els trens S i els L8. Amb l'espai que deixa la desaparició dels R es podria fer un millor horari: L8 cada 9 i 6 minuts, i intercalat un S cada 15 minuts que no para a Magòria, Ildefons Cerdà, Sant Josep i Almeda (i potser Molí Nou). L'idea es retallar el trajecte de Martorell-Pl. Espanya cap als 30 minuts.
Exemple d'horari entre Espanya i Sant Boi:

Codi: Selecciona’ls tots

Espanya        Sant Boi      Temps tr.
L8       .00             .16            16
S        .06             .18            12
L8       .09             .25            16
L8       .15             .31            16
S        .21             .33            12
L8       .24             .40            16
L8       .30             .46
Etc.
Permetent un trasbord fàcil a Sant Boi per a la gent que agafa l'L8 a una estació on no para l'S i vol seguir cap a Martorell.

Després, els S fan enllaç creuat a Sant Vicenç dels Horts, reformant l'estació perque tingui andana central. Llavors sempre paren els dos trens que van en la mateixa direcció, un S i un R direcció nord o sud ambdós. Les dues línies tindrien freqüència de 15 minuts, llavors encaixa perfectament. L'R surt primer i l'S el segeuix. Després lo mateix en la direcció inversa: Arriba l'S i s'espera un minut o dos fins que arribi l'R que ve just al darrera. Enllaç creuat a mateixa andana i tots dos segueixen.

Fins aquí la primera fase. Per això caldria la nova línia d'accés a Barcelona, 10 km quasi tot en viaducte i un trosset de túnel a Zona Universitària, i la reforma de l'estació de Sant Vicenç dels Horts. No és pas un obra menor, pèro tampoc es megalòman, i l'utilitat seria doble: Per al nou accés dels trens ràpids, i per un servei més eficient entre Espanya i Martorell.
Si algun dia es passés la LL-A a ample UIC, seria possible allargar aquests trens a través de l'L3 del metro perquè s'endinsin més en la ciutat? Aquest tram seria més lent que la resta, però no perjudicaria el temps de viatge entre ZU i Igualada/Manresa. Se me n'ha anat gaire l'olla?

Elefant
N7
N7

Entrada Autor: Elefant » Dimarts 08/07/2025 0:19

Nen de Gràcia ha escrit: Dilluns 07/07/2025 22:22 Si algun dia es passés la LL-A a ample UIC, seria possible allargar aquests trens a través de l'L3 del metro perquè s'endinsin més en la ciutat? Aquest tram seria més lent que la resta, però no perjudicaria el temps de viatge entre ZU i Igualada/Manresa. Se me n'ha anat gaire l'olla?
Teòricament potser, però caldria adaptar la LL-A a andanes altes i els trens quedarien limitats a cinc cotxes. Jo no ho veuria factible considerant el benefici. Pensaria que el flux seria sobre tot cap a Tramvia i L9.

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”