Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN
- M1171-M1172-M1169...
- N7

- Entrades: 393
- Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170
Re: Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN
Tal i com temia el 3044 tampoc sembla gens com era abans de ser retirat: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... u_2020.jpg I la pitjor part: no té número! Almenys els tres antics fan goig, que és molt dir.
Sandy
Sandy
Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
- Fran-Ikarus
- N11

- Entrades: 5813
- Ubicació: La Gran Barcelona
- Contacta:
Després d'uns mesos sense escriure, i d'haver trigar setmanes a tornar a provar les credencials (gràcies Metring i disculpa el retard), hi entro al tema amb, suposo, tot ja dit...
11è mes dels 12 d' "any de celebracions del Centenari", i ens haurem de conformar amb això com la part més "ferroviària" (tret dels afortunats que aconseguiu visitar Correus o alguna altra instal·lació emblemàtica) de tot plegat... Què hi farem!
La part més positiva, tornar a veure vehicles amb un aspecte relativament "digne" (malgrat sigui a base de vinil) comparat amb les imatges de malson (graffitis, el 400 "trossejat", etc.) amb què ens hem hagut de conformar per alguns d'ells des de fa anys.
En la negativa, que d'un tren amb el màxim possible d'historicitat (M1-M6-M8) que vam gaudir anualment durant un temps fins al 2018 ara ens hem de conformar amb veure'un un terç, i estàtic. I que un altre que hagués pogut circular després de la seva retirada, el 1100, tampoc ho ha fet ni sembla ja que ho torni a fer mai.
Dels vehicles que formen part de composicions preservades de 3 cotxes, és a dir l'esmentat M1-M6-M8, el 1100 i el 3000, un cop passi l'exposició caldrà vigilar que no es desfacin per la porta del darrere dels "dos terços" respectius que romanen "no restaurats" i graffitejats. Podria semblar escandalós, especialment en el cas del tren del 1924, però ja n'hem vist tantes, de coses escandaloses (que els ho diguin al 100 i al 400, que també van formar part un cop de trios preservats)
11è mes dels 12 d' "any de celebracions del Centenari", i ens haurem de conformar amb això com la part més "ferroviària" (tret dels afortunats que aconseguiu visitar Correus o alguna altra instal·lació emblemàtica) de tot plegat... Què hi farem!
La part més positiva, tornar a veure vehicles amb un aspecte relativament "digne" (malgrat sigui a base de vinil) comparat amb les imatges de malson (graffitis, el 400 "trossejat", etc.) amb què ens hem hagut de conformar per alguns d'ells des de fa anys.
En la negativa, que d'un tren amb el màxim possible d'historicitat (M1-M6-M8) que vam gaudir anualment durant un temps fins al 2018 ara ens hem de conformar amb veure'un un terç, i estàtic. I que un altre que hagués pogut circular després de la seva retirada, el 1100, tampoc ho ha fet ni sembla ja que ho torni a fer mai.
Dels vehicles que formen part de composicions preservades de 3 cotxes, és a dir l'esmentat M1-M6-M8, el 1100 i el 3000, un cop passi l'exposició caldrà vigilar que no es desfacin per la porta del darrere dels "dos terços" respectius que romanen "no restaurats" i graffitejats. Podria semblar escandalós, especialment en el cas del tren del 1924, però ja n'hem vist tantes, de coses escandaloses (que els ho diguin al 100 i al 400, que també van formar part un cop de trios preservats)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11

- Entrades: 5813
- Ubicació: La Gran Barcelona
- Contacta:
Té la fictícia calca 3000M1171-M1172-M1169... ha escrit: ↑17 oct. 2025, 00:22 Tal i com temia el 3044 (...) I la pitjor part: no té número!
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11

- Entrades: 5813
- Ubicació: La Gran Barcelona
- Contacta:
Ostres, mira que n'havia vist passar des de casa, de cotxes 1100 en gòndola, pel carrer Guipúscoa (quan era carrer-carrer, és a dir "autopista urbana", i no encara Rambla) quan els portaven a/de reformar l'interior.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1918
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
L'envelat que protegeix l'exposiciò dels cinc cotxes de Metro
Autor: per deferència de cbl, agraïts.
Autor: per deferència de cbl, agraïts.
S'hi pot accedir ja a l'exposició o només a partir de novembre?
Se suposa que encara no, fins al 10 de novembre. És clar, si vas abans d´aquesta data, poca cosa podràs veure amb els trens dins de la carpa, i suposo que no deixaràn entrar.
Visita el meu flickr:
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com
https://palaurobert.gencat.cat/ca/detal ... anys-metro
T-100. Cent anys de metro
Aquest dijous, 30 d’octubre, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, inaugurarà l’exposició T-100. Cent anys de metro, una proposta de Palau Robert i del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per commemorar el centenari del metro de Barcelona.
El metro de Barcelona ha fet 100 anys. Durant un segle ha anat creixent i ha contribuït a donar forma a la ciutat. Tots els barris de Barcelona i la seva àrea metropolitana s’han connectat gràcies al metro, que transforma els llocs on arriba en territori urbà.
La història i les tecnologies del futur es donen la mà en el metro del present, i ens permeten descobrir com érem, com som i què volem ser.
El metro s’ha infiltrat en el nostre imaginari, en la nostra cultura i en la nostra vida quotidiana. No hi ha Barcelona sense metro, i no hi ha metro sense les persones.
Aquesta exposició recorre totes aquestes dimensions per intentar resumir un segle de metro.

T-100. Cent anys de metro
Aquest dijous, 30 d’octubre, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, inaugurarà l’exposició T-100. Cent anys de metro, una proposta de Palau Robert i del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per commemorar el centenari del metro de Barcelona.
El metro de Barcelona ha fet 100 anys. Durant un segle ha anat creixent i ha contribuït a donar forma a la ciutat. Tots els barris de Barcelona i la seva àrea metropolitana s’han connectat gràcies al metro, que transforma els llocs on arriba en territori urbà.
La història i les tecnologies del futur es donen la mà en el metro del present, i ens permeten descobrir com érem, com som i què volem ser.
El metro s’ha infiltrat en el nostre imaginari, en la nostra cultura i en la nostra vida quotidiana. No hi ha Barcelona sense metro, i no hi ha metro sense les persones.
Aquesta exposició recorre totes aquestes dimensions per intentar resumir un segle de metro.

https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... -de-metro/
El Palau Robert commemora el centenari del metro de Barcelona acollint l’exposició T-100. Cent anys de metro
30/10/2025
La mostra és una proposta del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya per reviure la història del suburbà i es podrà visitar fins a l’1 de febrer del 2026
La sala 3 de l’espai expositiu del Palau Robert acollirà fins el proper 1 de febrer la mostra T100.Cent anys de metro, dedicada al centenari de la xarxa de metro de Barcelona. L’ exposició parteix de la Generalitat de Catalunya que commemora així l’efemèride del suburbà. La mostra repassa els 100 anys d’un mitjà de transport que amb el seu creixement ha contribuït a donar forma a la ciutat i que ha aconseguit connectar els barris de Barcelona i l’àrea metropolitana facilitant la mobilitat quotidiana.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat durant la inauguració la funció social del transport públic. “Des dels seus inicis, el metro ha estat molt més que túnels, vies i trens. El metro és la columna vertebral de la cohesió urbana i social, una eina per vertebrar el territori, cosir barris, connectar persones i generar oportunitats”, ha remarcat Bonet. Així mateix, la tinenta d’alcaldia ha insistit en la importància que té per tota la ciutadania: “El metro és connexió, creixement i, sobretot, persones, les que el fan funcionar cada dia amb professionalitat i dedicació i les que el fan seu, els milions de ciutadans que cada dia l’utilitzen per anar a treballar, estudiar i viure”.
6 àmbits expositius
Des del seu naixement l’any 1924 el metro ha passat per diferents etapes a nivell operatiu, que han anat des de la conducció dels primers trens fins a l’automatització o des de la venda manual de bitllets fins a la digitalització. Tota aquesta evolució ha crescut a través d’una obra civil colossal, tant per la seva complexitat tècnica com pel seu abast centenari, passant també d’estacions excavades a mà a obres d’enginyeria moderna que inclouen estacions a trenta metres de profunditat. El metro s’ha posicionat doncs en l’imaginari de les nostres vides i ara l’exposició recorre totes aquestes etapes en sis àmbits ben definits pels visitants: Somiar el futur, El metro construeix la ciutat, Mou-T i respon, Manual del metro, Anticipar el futur i El metro construeix identitat.
A Somiar el futur, primera parada de l’exposició, els visitants podran descobrir el context en què neixen els metros com a resposta a les necessitats de mobilitat de les ciutats modernes. L’espai explica el naixement dels primers metros arreu del món que s’expandeixen ràpidament amb la Revolució Industrial. Dintre d’un habitacle en forma de túnel, els ciutadans podran accedir a El metro construeix la ciutat, en la que podran recórrer una cronologia emocional que repassa les fites més rellevants de la història del metro i de la ciutat. Mitjançant imatges, textos i vídeos testimonials s’expliquen les vivències de moltes persones que han format part d’aquesta centenària història.
L’àmbit 3, anomenat Mou.T i respon, servirà els visitants per endinsar-se en un vagó on podran interactuar amb pantalles tàctils per descobrir curiositats del metro i de la seva operativa. Ja al quart àmbit, accediran al Manual del Metro, on s’explica com es construeix una obra civil tan destacada com la del metro. L’espai recorda a una estació en la que es detalla de manera pedagògica i senzilla totes les passes que se segueixen per a les seves construccions amb l’anàlisi del subsol, l’arquitectura o l’edificació final. A Anticipar el futur, es dibuixa la xarxa de metro del 125é aniversari, és a dir, del 2050. Les futures ampliacions es recullen en un mapa dinàmic de la Catalunya del 2050 on s’entrellacen els grans projectes ferroviaris del país.
L’exposició acaba amb una mirada a les influències del metro en la literatura, el cinema i les xarxes socials a l’espai El metro construeix identitat. El repàs inclou les principals produccions artístiques que han tingut el metro com a protagonista o com a teló de fons.
L’exposició estarà oberta tots els dies de la setmana entre el 31 d’octubre i l’1 de febrer en horari de 9 a 20 de dilluns a dissabte i de 9 a 14:30 els diumenges, festius i els dies 24 i 31 de desembre i el 5 de gener. Els dies 25 i 26 de desembre i l’1 i el 6 de gener, l’espai romandrà tancat. L’exposició és totalment gratuïta.
El Palau Robert commemora el centenari del metro de Barcelona acollint l’exposició T-100. Cent anys de metro
30/10/2025
La mostra és una proposta del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya per reviure la història del suburbà i es podrà visitar fins a l’1 de febrer del 2026
La sala 3 de l’espai expositiu del Palau Robert acollirà fins el proper 1 de febrer la mostra T100.Cent anys de metro, dedicada al centenari de la xarxa de metro de Barcelona. L’ exposició parteix de la Generalitat de Catalunya que commemora així l’efemèride del suburbà. La mostra repassa els 100 anys d’un mitjà de transport que amb el seu creixement ha contribuït a donar forma a la ciutat i que ha aconseguit connectar els barris de Barcelona i l’àrea metropolitana facilitant la mobilitat quotidiana.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat durant la inauguració la funció social del transport públic. “Des dels seus inicis, el metro ha estat molt més que túnels, vies i trens. El metro és la columna vertebral de la cohesió urbana i social, una eina per vertebrar el territori, cosir barris, connectar persones i generar oportunitats”, ha remarcat Bonet. Així mateix, la tinenta d’alcaldia ha insistit en la importància que té per tota la ciutadania: “El metro és connexió, creixement i, sobretot, persones, les que el fan funcionar cada dia amb professionalitat i dedicació i les que el fan seu, els milions de ciutadans que cada dia l’utilitzen per anar a treballar, estudiar i viure”.
6 àmbits expositius
Des del seu naixement l’any 1924 el metro ha passat per diferents etapes a nivell operatiu, que han anat des de la conducció dels primers trens fins a l’automatització o des de la venda manual de bitllets fins a la digitalització. Tota aquesta evolució ha crescut a través d’una obra civil colossal, tant per la seva complexitat tècnica com pel seu abast centenari, passant també d’estacions excavades a mà a obres d’enginyeria moderna que inclouen estacions a trenta metres de profunditat. El metro s’ha posicionat doncs en l’imaginari de les nostres vides i ara l’exposició recorre totes aquestes etapes en sis àmbits ben definits pels visitants: Somiar el futur, El metro construeix la ciutat, Mou-T i respon, Manual del metro, Anticipar el futur i El metro construeix identitat.
A Somiar el futur, primera parada de l’exposició, els visitants podran descobrir el context en què neixen els metros com a resposta a les necessitats de mobilitat de les ciutats modernes. L’espai explica el naixement dels primers metros arreu del món que s’expandeixen ràpidament amb la Revolució Industrial. Dintre d’un habitacle en forma de túnel, els ciutadans podran accedir a El metro construeix la ciutat, en la que podran recórrer una cronologia emocional que repassa les fites més rellevants de la història del metro i de la ciutat. Mitjançant imatges, textos i vídeos testimonials s’expliquen les vivències de moltes persones que han format part d’aquesta centenària història.
L’àmbit 3, anomenat Mou.T i respon, servirà els visitants per endinsar-se en un vagó on podran interactuar amb pantalles tàctils per descobrir curiositats del metro i de la seva operativa. Ja al quart àmbit, accediran al Manual del Metro, on s’explica com es construeix una obra civil tan destacada com la del metro. L’espai recorda a una estació en la que es detalla de manera pedagògica i senzilla totes les passes que se segueixen per a les seves construccions amb l’anàlisi del subsol, l’arquitectura o l’edificació final. A Anticipar el futur, es dibuixa la xarxa de metro del 125é aniversari, és a dir, del 2050. Les futures ampliacions es recullen en un mapa dinàmic de la Catalunya del 2050 on s’entrellacen els grans projectes ferroviaris del país.
L’exposició acaba amb una mirada a les influències del metro en la literatura, el cinema i les xarxes socials a l’espai El metro construeix identitat. El repàs inclou les principals produccions artístiques que han tingut el metro com a protagonista o com a teló de fons.
L’exposició estarà oberta tots els dies de la setmana entre el 31 d’octubre i l’1 de febrer en horari de 9 a 20 de dilluns a dissabte i de 9 a 14:30 els diumenges, festius i els dies 24 i 31 de desembre i el 5 de gener. Els dies 25 i 26 de desembre i l’1 i el 6 de gener, l’espai romandrà tancat. L’exposició és totalment gratuïta.
Ja no escala d'Urquinaona, ni Correus, ni d'altres...
https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... centenari/
Demà s’obren les inscripcions per a la segona edició de les visites al metro amb motiu del Centenari
03/11/2025
Se sortejaran més de 2.000 places, que permetran veure el Centre de Control de Metro (CCM), els tallers de ZAL i l’estació ‘fantasma’ de Gaudí
Les tres instal·lacions obriran tres caps de setmana: 22 i 23 de novembre, 29 i 30 de novembre i 13 i 14 de desembre
Demà dimarts, 4 de novembre, s’obriran a través dels nostres canals digitals les inscripcions per a la segona edició de les jornades de portes obertes creades amb motiu del Centenari de Metro per visitar, prèvia reserva, tres espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals com el Centre de Control de Metro (CCM), el taller de les línies automàtiques de ZAL i un espai singular, l’estació ‘fantasma’ de Gaudí. Seran sis dies de visites: els caps de setmana del 22 i 23 de novembre, el 29 i 30 de novembre i el 13 i 14 de desembre.
Donat l’èxit de la primera convocatòria, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) repeteix la iniciativa d’obrir a la ciutadania les portes d’aquestes instal·lacions, una acció que s’emmarca en els actes de la celebració del Centenari de Metro i que pretén mostrar al públic alguns espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals i espais emblemàtics de la xarxa de metro.
Es faran tres sortejos, un per cada cap de setmana de visites. Els interessats i interessades poden inscriure’s al sorteig per al primer cap de setmana de portes obertes (22 i 23 de novembre) a partir de demà dimarts, 4 de novembre, a les 14.00 hores, i fins al divendres, 7 de novembre, a les 12 del migdia, en total hi haurà 672 places per cada cap de setmana, sumant els tres espais.
Per espai, s’ofereixen 720 places per visitar el taller de ZAL (120 persones cada dia), 576 places per conèixer el CCM (96 persones cada dia) i 720 places per descobrir l’estació ‘fantasma’ de Gaudí (120 visitants cada dia). Així, en aquesta segona edició de visites es posaran a disposició de la ciutadania un total de 2.016 places.
El 10 de novembre es farà el sorteig i es comunicarà als premiats via correu electrònic. Per als altres caps de setmana se seguirà la mateixa operativa de funcionament: sortejos el 17 de novembre (per a les visites dies 29 i 30 de novembre) i el 24 de novembre (per als dies 13 i 14 de desembre).
Repetim les visites a tres espais singulars de la xarxa
El Centre de Control de Metro (CCM), anomenat també “cervell” del metro, està ubicat al barri de la Sagrera. L’espai està actiu les 24 hores els 365 dies de l’any, des d’aquí es garanteix el correcte funcionament de 126 km de xarxa, 9 línies, 165 estacions, 165 trens en circulació a l’hora punta i més d’un milió i mig de passatgers al dia. Des del centre neuràlgic del Metro es regulen i se supervisen l’operació, la circulació, l’energia, la seguretat, els canals d’emergència i informació, la megafonia, els treballs nocturns, es resolen incidències… per oferir el servei de metro programat amb la màxima qualitat, eficiència i rapidesa i garantir un servei bàsic com és la mobilitat.
Les instal·lacions de ZAL són un altre dels espais que s’obriran i que donen servei a les línies automàtiques 9 i 10, les més noves de la xarxa del metro de Barcelona. En aquest taller es posen a punt els trens i se supervisen els sistemes que permeten que aquest mitjà de transport funcioni tots els dies de l’any.
Per primer cop a la història de la ciutat, amb motiu del Centenari obren al públic les conegudes com a “estacions fantasma”. Gaudí construïda l’any 1968 mai va arribar a entrar en funcionament. Gaudí està situada entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau / Dos de Maig, i les visites seran guiades. A l’andana, que mai s’ha utilitzat com a tal, es podrà conèixer la història dels Cent Anys del Metro de Barcelona.
https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... centenari/
Demà s’obren les inscripcions per a la segona edició de les visites al metro amb motiu del Centenari
03/11/2025
Se sortejaran més de 2.000 places, que permetran veure el Centre de Control de Metro (CCM), els tallers de ZAL i l’estació ‘fantasma’ de Gaudí
Les tres instal·lacions obriran tres caps de setmana: 22 i 23 de novembre, 29 i 30 de novembre i 13 i 14 de desembre
Demà dimarts, 4 de novembre, s’obriran a través dels nostres canals digitals les inscripcions per a la segona edició de les jornades de portes obertes creades amb motiu del Centenari de Metro per visitar, prèvia reserva, tres espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals com el Centre de Control de Metro (CCM), el taller de les línies automàtiques de ZAL i un espai singular, l’estació ‘fantasma’ de Gaudí. Seran sis dies de visites: els caps de setmana del 22 i 23 de novembre, el 29 i 30 de novembre i el 13 i 14 de desembre.
Donat l’èxit de la primera convocatòria, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) repeteix la iniciativa d’obrir a la ciutadania les portes d’aquestes instal·lacions, una acció que s’emmarca en els actes de la celebració del Centenari de Metro i que pretén mostrar al públic alguns espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals i espais emblemàtics de la xarxa de metro.
Es faran tres sortejos, un per cada cap de setmana de visites. Els interessats i interessades poden inscriure’s al sorteig per al primer cap de setmana de portes obertes (22 i 23 de novembre) a partir de demà dimarts, 4 de novembre, a les 14.00 hores, i fins al divendres, 7 de novembre, a les 12 del migdia, en total hi haurà 672 places per cada cap de setmana, sumant els tres espais.
Per espai, s’ofereixen 720 places per visitar el taller de ZAL (120 persones cada dia), 576 places per conèixer el CCM (96 persones cada dia) i 720 places per descobrir l’estació ‘fantasma’ de Gaudí (120 visitants cada dia). Així, en aquesta segona edició de visites es posaran a disposició de la ciutadania un total de 2.016 places.
El 10 de novembre es farà el sorteig i es comunicarà als premiats via correu electrònic. Per als altres caps de setmana se seguirà la mateixa operativa de funcionament: sortejos el 17 de novembre (per a les visites dies 29 i 30 de novembre) i el 24 de novembre (per als dies 13 i 14 de desembre).
Repetim les visites a tres espais singulars de la xarxa
El Centre de Control de Metro (CCM), anomenat també “cervell” del metro, està ubicat al barri de la Sagrera. L’espai està actiu les 24 hores els 365 dies de l’any, des d’aquí es garanteix el correcte funcionament de 126 km de xarxa, 9 línies, 165 estacions, 165 trens en circulació a l’hora punta i més d’un milió i mig de passatgers al dia. Des del centre neuràlgic del Metro es regulen i se supervisen l’operació, la circulació, l’energia, la seguretat, els canals d’emergència i informació, la megafonia, els treballs nocturns, es resolen incidències… per oferir el servei de metro programat amb la màxima qualitat, eficiència i rapidesa i garantir un servei bàsic com és la mobilitat.
Les instal·lacions de ZAL són un altre dels espais que s’obriran i que donen servei a les línies automàtiques 9 i 10, les més noves de la xarxa del metro de Barcelona. En aquest taller es posen a punt els trens i se supervisen els sistemes que permeten que aquest mitjà de transport funcioni tots els dies de l’any.
Per primer cop a la història de la ciutat, amb motiu del Centenari obren al públic les conegudes com a “estacions fantasma”. Gaudí construïda l’any 1968 mai va arribar a entrar en funcionament. Gaudí està situada entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau / Dos de Maig, i les visites seran guiades. A l’andana, que mai s’ha utilitzat com a tal, es podrà conèixer la història dels Cent Anys del Metro de Barcelona.
La maqueta a tamany real del 9000, sembla la mateixa que ja es va exposar fa temps, al mateix lloc, el Palau Robert, amb motiu de l´exposIció "XARXES".metring ha escrit: ↑30 oct. 2025, 18:54 https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... -de-metro/
El Palau Robert commemora el centenari del metro de Barcelona acollint l’exposició T-100. Cent anys de metro
30/10/2025
La mostra és una proposta del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya per reviure la història del suburbà i es podrà visitar fins a l’1 de febrer del 2026
La sala 3 de l’espai expositiu del Palau Robert acollirà fins el proper 1 de febrer la mostra T100.Cent anys de metro, dedicada al centenari de la xarxa de metro de Barcelona. L’ exposició parteix de la Generalitat de Catalunya que commemora així l’efemèride del suburbà. La mostra repassa els 100 anys d’un mitjà de transport que amb el seu creixement ha contribuït a donar forma a la ciutat i que ha aconseguit connectar els barris de Barcelona i l’àrea metropolitana facilitant la mobilitat quotidiana.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat durant la inauguració la funció social del transport públic. “Des dels seus inicis, el metro ha estat molt més que túnels, vies i trens. El metro és la columna vertebral de la cohesió urbana i social, una eina per vertebrar el territori, cosir barris, connectar persones i generar oportunitats”, ha remarcat Bonet. Així mateix, la tinenta d’alcaldia ha insistit en la importància que té per tota la ciutadania: “El metro és connexió, creixement i, sobretot, persones, les que el fan funcionar cada dia amb professionalitat i dedicació i les que el fan seu, els milions de ciutadans que cada dia l’utilitzen per anar a treballar, estudiar i viure”.
6 àmbits expositius
Des del seu naixement l’any 1924 el metro ha passat per diferents etapes a nivell operatiu, que han anat des de la conducció dels primers trens fins a l’automatització o des de la venda manual de bitllets fins a la digitalització. Tota aquesta evolució ha crescut a través d’una obra civil colossal, tant per la seva complexitat tècnica com pel seu abast centenari, passant també d’estacions excavades a mà a obres d’enginyeria moderna que inclouen estacions a trenta metres de profunditat. El metro s’ha posicionat doncs en l’imaginari de les nostres vides i ara l’exposició recorre totes aquestes etapes en sis àmbits ben definits pels visitants: Somiar el futur, El metro construeix la ciutat, Mou-T i respon, Manual del metro, Anticipar el futur i El metro construeix identitat.
A Somiar el futur, primera parada de l’exposició, els visitants podran descobrir el context en què neixen els metros com a resposta a les necessitats de mobilitat de les ciutats modernes. L’espai explica el naixement dels primers metros arreu del món que s’expandeixen ràpidament amb la Revolució Industrial. Dintre d’un habitacle en forma de túnel, els ciutadans podran accedir a El metro construeix la ciutat, en la que podran recórrer una cronologia emocional que repassa les fites més rellevants de la història del metro i de la ciutat. Mitjançant imatges, textos i vídeos testimonials s’expliquen les vivències de moltes persones que han format part d’aquesta centenària història.
L’àmbit 3, anomenat Mou.T i respon, servirà els visitants per endinsar-se en un vagó on podran interactuar amb pantalles tàctils per descobrir curiositats del metro i de la seva operativa. Ja al quart àmbit, accediran al Manual del Metro, on s’explica com es construeix una obra civil tan destacada com la del metro. L’espai recorda a una estació en la que es detalla de manera pedagògica i senzilla totes les passes que se segueixen per a les seves construccions amb l’anàlisi del subsol, l’arquitectura o l’edificació final. A Anticipar el futur, es dibuixa la xarxa de metro del 125é aniversari, és a dir, del 2050. Les futures ampliacions es recullen en un mapa dinàmic de la Catalunya del 2050 on s’entrellacen els grans projectes ferroviaris del país.
L’exposició acaba amb una mirada a les influències del metro en la literatura, el cinema i les xarxes socials a l’espai El metro construeix identitat. El repàs inclou les principals produccions artístiques que han tingut el metro com a protagonista o com a teló de fons.
L’exposició estarà oberta tots els dies de la setmana entre el 31 d’octubre i l’1 de febrer en horari de 9 a 20 de dilluns a dissabte i de 9 a 14:30 els diumenges, festius i els dies 24 i 31 de desembre i el 5 de gener. Els dies 25 i 26 de desembre i l’1 i el 6 de gener, l’espai romandrà tancat. L’exposició és totalment gratuïta.
Visita el meu flickr:
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com
http://www.flickr.com/photos/oscar440/
Visita el meu canal youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCPRXWr ... zJw/videos
Visita el meu blog:
https://oscar440.blogspot.com

